Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2017

Rengöring av vattenkylning

Jag såg en lite äldre tråd angående detta, men eftersom den var sex år gammal tänkte jag att det kan vara värt att kanske ta upp det igen, särskilt med tanke på att jag hade någon fråga.

Jag har en vattenkylning som behövar rengöras (mest för att det är ett par av delarna jag vill sälja och jag ville höra vad ni tycker är bästa sättet.
Jag läste på ekwb och där står det att man ska använda: "5% vineager solution". Problemet är att både vinäger och ättika heter vineager på engelska så tänkte fråga om ert input. Tycker ju själv att det vore logiskt med ättika då jag vet att man kan använda det på kalk och annat, men tänkte att det kan vara värt att fråga.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Nora
Registrerad
Aug 2018

Kör vinäger!

@erci84: ett par veckor sen så spola jag ur min loop med vinäger lösningen, det funkade perfekt. Låt vinägern gå runt i din loop i ca 15 min så allt äckligt försvinner

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2017

@essu: Jag hade faktiskt redan hunnit använt ättika men det funkade jättebra.
Och jag vet inte om de verkligen menar vinäger eller ättika när de skriver vineager på engelska men ättika är ju renare, iaf ren ättika.
För jag TROR att det är så här på engelska, vineager=ättika, white whine vineager=vinäger, vit vins vinäger, red whine vineager=röd vins vinäger och om det är så, så pekar ju alla engelska siter till ättika.
Jag lär fan dubbelkolla med mina polare i usa om de separerar det där eller inte=)

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2017

Jag tror även att ättika kan nämnas som White Vineager ibland.

Men i rengöringssyfte skulle jag nog tippa på att det är ättika de menar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2002

Använder denna: https://www.coolerkit.se/shop/cleaning-agent-sysclean-2610p.h...
Men ättika fungerar nog lika bra

Chassi: Parvum M1.0 & EKWB custom loop CPU: Intel i7 4790K RAM: Kingston HyperX Savage 16Gb Moderkort: Asus Maximus VII Hero GPU: EVGA GTX 980 Ti SSD: Samsung 850 PRO 256GB PSU: Corsair AX860
• Parvum H2O •
• XBL GT: motor sw •

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2017

@backlulund: jag kikade faktiskt och det är som jag skrev.