Har nVidia RTX slagit ut AMD o Intel?!

Permalänk
Medlem

Anmanande av teknologin känns mycket avlägset.

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Rätt tråkigt när det blir pajkastning.
Men...
Många har uppenbarligen inte förstått, alltså: RAYTRACING I REALTID....!!!!! I HÅRDVARA FÖR KONSUMENTER!

För oss som hängt med ett tag så är detta stort.

Men hur mång gånger har vi inte hört detta med RAYTRACING I REALTID som sedan aldrig blivit något då kraven på hårdvara inte funnits. Troligen samma nu vinsten är så liten i förhållande till vad som kräva av hårdvaran så det kommer att försvinna än engång tyvärr. Men vi får hoppas på lite trevliga demos om vad man kan göra med dubbla kort för +10`000kr st

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

Det bör ju finnas en chans att man inom en rätt snar framtid (3-5 år?) kommer kunna köra ett dedikerat kort som tar hand om raytracing?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jink:

Anmanande av teknologin känns mycket avlägset.

5 år typ i bästa fall
ingen som bryr sig idag om ray tracing

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Men hur mång gånger har vi inte hört detta med RAYTRACING I REALTID som sedan aldrig blivit något då kraven på hårdvara inte funnits. Troligen samma nu vinsten är så liten i förhållande till vad som kräva av hårdvaran så det kommer att försvinna än engång tyvärr. Men vi får hoppas på lite trevliga demos om vad man kan göra med dubbla kort för +10`000kr st

Vilken gång är det ju tänker på när raytracing i realtid föreslagits inom datorgrafikvärlden för konsumenter? Nvidia kunde köra samma demo på ett Quadro-kort nu på SIGGRAPH, vilket krävde fyra Tesla-kort i mars. Hur tänker du med att "vinsten är så liten" när vi ser 400% förbättring inom loppet av sex månader?

Permalänk
Medlem

Intressant för 3d animatörer men inom spel känns det avlägset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenrikM:

Intressant för 3d animatörer men inom spel känns det avlägset.

Varför kommentera utan att läsa tråden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Vilken gång är det ju tänker på när raytracing i realtid föreslagits inom datorgrafikvärlden för konsumenter? Nvidia kunde köra samma demo på ett Quadro-kort nu på SIGGRAPH, vilket krävde fyra Tesla-kort i mars. Hur tänker du med att "vinsten är så liten" när vi ser 400% förbättring inom loppet av sex månader?

Ja Ja vi får hoppas på det bästa.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Inaktiv

@Sveklockarn: Det är bara att inse vilket monster 2080Ti måste vara.
Helt klart är att Nvidia inte tycker som en del folk i denna tråden att det är ointressant el. bara ett litet tillägg rent grafiskt.
Helt klart är att dom planerar att flera kort kopplade i nv-link ska kunna användas för oss konsumenter med syftet att markant kunna öka mängden raytracing. Vet inte exakt hur många kort man kan brygga i en sån men det är rätt många tror jag, vilket ger oss en helt annan beräkningskraft.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon179202:

@Sveklockarn: Det är bara att inse vilket monster 2080Ti måste vara.
Helt klart är att Nvidia inte tycker som en del folk i denna tråden att det är ointressant el. bara ett litet tillägg rent grafiskt.

Det har förklarats så många gånger i tråden redan varför det är revolutionerande, men en viss andel kan inte ta in sådan information av olika skäl. Motståndskurvan nedan sammanfattar det hela ganska bra, vilket man ofta kan se stämmer väldigt väl när det kommer ny teknik.

Skrivet av Clawfinger6:

Helt klart är att dom planerar att flera kort kopplade i nv-link ska kunna användas för oss konsumenter med syftet att markant kunna öka mängden raytracing. Vet inte exakt hur många kort man kan brygga i en sån men det är rätt många tror jag, vilket ger oss en helt annan beräkningskraft.

Ja, SLIs dagar var nog räknade för längesen egentligen när man även tittar på förändringarna som skett i t.ex. DX12. NVLink (eller vad den civila varianten kommer kallas) är ju ett intressant komplement inte minst för att man slipper gå via PCIe när två (eller fler) GPUer ska kommunicera, med allt vad det innebär.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon179202:

@Sveklockarn: Det är bara att inse vilket monster 2080Ti måste vara.
Helt klart är att Nvidia inte tycker som en del folk i denna tråden att det är ointressant el. bara ett litet tillägg rent grafiskt.
Helt klart är att dom planerar att flera kort kopplade i nv-link ska kunna användas för oss konsumenter med syftet att markant kunna öka mängden raytracing. Vet inte exakt hur många kort man kan brygga i en sån men det är rätt många tror jag, vilket ger oss en helt annan beräkningskraft.

Videocardz lade precis specen på 2080 och 2080 Ti via info från Galaxy
https://videocardz.com/77502/galaxy-confirm-geforce-rtx-2080-...

Bara några timmar kvar till man får reda på mer om hur RTX fungerar i spel, och hur många spel som kommer supporta funktionen.

Nvidia la ut en ny bild på eventkontot, är det Far Cry Primal? Frågan är bara om de menar något med bilderna.
https://twitter.com/beforthegame

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sveklockarn:

Vilken gång är det ju tänker på när raytracing i realtid föreslagits inom datorgrafikvärlden för konsumenter? Nvidia kunde köra samma demo på ett Quadro-kort nu på SIGGRAPH, vilket krävde fyra Tesla-kort i mars. Hur tänker du med att "vinsten är så liten" när vi ser 400% förbättring inom loppet av sex månader?

10000kr inget spel jag spelar har ray tracing, så onödigt, återkom 2023

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

Enligt rykten så kommer Ray Tracing hårdvara endast finnas i 2070 och uppåt och jag tror att Ray Tracing kommmer att vara en schysst funktionallitet som ger större möjligheter för utvecklarna men så länge det är begränsat till toppsegmentet så kommer dess effekter att vara begränsad.
Man får inte heller glömma bort att konsolerna kommer att påverka hur snabbt tekniken anammas, om nästa generations konsoler saknar ray tracing hårdvara så kommer det vara mindre initiativ att använda tekniken. Enligt rykten så kommer nästa Playstation använda Zen + Navi APU så då återstår nästa Xbox och trots att Microsoft pushar för Ray Tracing så kommer de nog att hamna på en snarlik lösning som Sony. Det kan ju bli Ryzen + RTX till nästa Xbox, konstigare saker har ju faktiskt hänt.
Det bästa vore om Navi har hårdvara för Ray Tracing då kan det gå fort.
Jag tror att det kommer att förbli en schysst och snygg funktion för entusiaster och professionella den närmsta framtiden.

Visa signatur

3900X, RX 6700 XT, 32gb RGB RAM.

Permalänk
Medlem

Några nyheter gällande prestandan för VR gällande 20.. serien?

Visa signatur

| i5-3570k 3.4GHz | ASUS GTX 670 2048MB SLI | DDR3 16Gb | Asus P8Z77-V PRO | SSD 256Gb Samsung Pro |

Permalänk
Rekordmedlem

Tacka vet jag Amiga, det är skrämmande att Nvidia ska kopiera dem och dessutom försöka låsa in tekniken, det var bättre för 30 år sedan.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Tacka vet jag Amiga, det är skrämmande att Nvidia ska kopiera dem och dessutom försöka låsa in tekniken, det var bättre för 30 år sedan.
https://www.youtube.com/watch?v=g03rcG7F4PU

Det kommer öppna API för ray-tracing från Microsoft via DXR och från Vulkan med Vulkan RT.

Jag tycker det är helt rätt väg att gå med RT för att förbättra ljussättning, skuggor och reflektioner. Har kollat lite fler demos från Nvidia och kvaliten är helt fantastisk jämfört med traditionella metoder.

När AMD släpper kort som stödjer RT kommer vi antagligen få se tekniken i framtida konsolgenerationer också. Förutsatt att det blir AMD i dem också, vilket verkar sannolikt. Då kommer också antalet spel som supportar det öka massivt.

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Har läst hela tråden nu (har ja inget bättre för mig..?) o ja känner som så att strålspårning är en häftig grej men så revolutionerande som du vill få det att låta..?

Jag är inte övertygad.
Att tro att AMD o Intel e körda tror jag inte ett ord på.

Konsolerna kommer ju inte få det förrän nästnästa generation skulle jag tro.
Ska alla spel optimeras för strålspårning så kommer ju Nvidia slå ut AMD o Intel med råge o DET tror ja inte kommer hända.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jink:

Anmanande av teknologin känns mycket avlägset.

Skrivet av Flopper:

5 år typ i bästa fall
ingen som bryr sig idag om ray tracing

Efter att ha sett presentationen nu så förstår man att vi kommer få se detta relativt snart i ganska många spel. Speciellt eftersom det är så simpelt att implementera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Efter att ha sett presentationen nu så förstår man att vi kommer få se detta relativt snart i ganska många spel. Speciellt eftersom det är så simpelt att implementera.

Simpelt att implementera men priset kommer vara en sån massiv barriär att det inte kommer finnas många som är intresserade att köra det. Grafikkort under 7000kr är väl typ 80% av marknaden... och det finns inte nåt RTX under det (2070 är ju 7K). Jag ser inte riktigt en marknad för game devs att dedikera sig till raytracing de närmsta 2-3 åren. Vi kommer förmodligen se mest saker som soft shadows.

Och om game devs ändå gör det och lutar tungt åt detta så är det dyster framtid inom gaming då vi kommer se två klasser av spelare. Bönderna på gammelgrafik och eliten på RTX.

Permalänk
Medlem
Skrivet av murklor:

Simpelt att implementera men priset kommer vara en sån massiv barriär att det inte kommer finnas många som är intresserade att köra det. Grafikkort under 7000kr är väl typ 80% av marknaden... och det finns inte nåt RTX under det (2070 är ju 7K). Jag ser inte riktigt en marknad för game devs att dedikera sig till raytracing de närmsta 2-3 åren. Vi kommer förmodligen se mest saker som soft shadows.

Och om game devs ändå gör det och lutar tungt åt detta så är det dyster framtid inom gaming då vi kommer se två klasser av spelare. Bönderna på gammelgrafik och eliten på RTX.

Nej detta är ju helt klart ämnat för entusiasterna först och främst. Iallafall just nu i ett tidigt skede.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfade:

Låt oss säga att endast ett företag har realtids ray tracing.

Varför skulle då speltillverkarna utveckla spel som endast funkar med en leverantör av grafikkort?
De vill ju/väl sälja så mycket spel som möjligt.

De kan ju släppa ett spel med stöd för det, men inte att det inte blir spelbart om man inte väljer att spela med det stödet.
Jag tror i stort att AMD och intel kommer ha svårt på GPU sidan de närmsta åren.

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Avstängd
Skrivet av xcluzive:

De kan ju släppa ett spel med stöd för det, men inte att det inte blir spelbart om man inte väljer att spela med det stödet.
Jag tror i stort att AMD och intel kommer ha svårt på GPU sidan de närmsta åren.

Intel känns som ett enormt frågetecken men tror amd kommer klara sig fint. Dom gör väl som alla andra gånger Nvidia dragit iväg långt före. Pumpar ut kort i prisklassen som den breda massan faktiskt köper. RT är så nytt och så dyrt att det är en niche (förutom på teknikforum då 🙄). "Folk" vill veta hur man köper en dator för 500,600,800 dollar. Inte det tredubbla
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Alldeles för svag för SFF 🥰

Permalänk
Medlem
Skrivet av murklor:

Simpelt att implementera men priset kommer vara en sån massiv barriär att det inte kommer finnas många som är intresserade att köra det. Grafikkort under 7000kr är väl typ 80% av marknaden... och det finns inte nåt RTX under det (2070 är ju 7K). Jag ser inte riktigt en marknad för game devs att dedikera sig till raytracing de närmsta 2-3 åren. Vi kommer förmodligen se mest saker som soft shadows.

Och om game devs ändå gör det och lutar tungt åt detta så är det dyster framtid inom gaming då vi kommer se två klasser av spelare. Bönderna på gammelgrafik och eliten på RTX.

Detta är ju bara början.
Ett 4060 kanske motsvarar ett 2080, fast bra mycket billigare om 2-3 år.. vem vet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jOnÄTÄn:

Innan vi får se vad "RTX" faktiskt ger oss tror jag det blir som med Physx. Det låter bra men blir inte särskilt imponerande i riktiga spel.

BFV ska ju ha det?

Permalänk
Medlem

Om man lyssnar riktigt noga så kan man höra alla som inte trodde alls på detta, hur de sitter och äter sina mössor.

Om man fortfarande inte ser hur häftigt och snyggt detta är och hur det kommer påverka grafiken i framtiden så måste man vara blind (av hat för Nvidia).

Givetvis kommer det förbättras och bli billigare med åren, men detta är inget annat än en innovation och milstolpe.

Permalänk
Medlem

Kanske blir ett 2070 även om jag tycker 6000+ är lite för mycket. Beror lite på vad benchmarks säger.

Visa signatur

MSI GeForce RTX 3080 | Gigabyte B550 AORUS PRO AC | Ryzen 5 5600X 3.7 GHz | 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz | CL16 Kingston A2000 1TB M.2 NVMe

Permalänk
Medlem
Skrivet av lnd1437:

Intel känns som ett enormt frågetecken men tror amd kommer klara sig fint. Dom gör väl som alla andra gånger Nvidia dragit iväg långt före. Pumpar ut kort i prisklassen som den breda massan faktiskt köper. RT är så nytt och så dyrt att det är en niche (förutom på teknikforum då 🙄). "Folk" vill veta hur man köper en dator för 500,600,800 dollar. Inte det tredubbla
Skickades från m.sweclockers.com

Ja det är ju sant. Men tänkte mest på just den nicheade marknaden där nVidia nu placerar sina kort, där blir det svårt för AMD att ha något att säga till om. Sen vad intel kan göra återstår att se, men verkar väl som det är ett par år bort?

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem
Skrivet av AdoringFan:

BFV ska ju ha det?

Jag har inte påstått att det inte kommer komma i spel. Jag vill se om det faktiskt gör nytta eller om det blir som med physx att de bara slänger på effekter för att nyttja funktionen men resultatet ofta ser ut som skit.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk

Tur att inte majoriteten av forums deltagarma sitter på NVidia då hade de ju snarare suttit och luktat plommorna under en korkek;-) med lite resultat att visa. utvecklingen går framåt som tur är. Intressant att de totalt vilda gissningarna om vad som händer om fem år samtidigt som det är en massa tyckande på något som inte är ute i handeln föränn om dagar/veckor.

Köper nog två 2080ti när de finns ute.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av wargreymon:

Om man lyssnar riktigt noga så kan man höra alla som inte trodde alls på detta, hur de sitter och äter sina mössor.

Om man fortfarande inte ser hur häftigt och snyggt detta är och hur det kommer påverka grafiken i framtiden så måste man vara blind (av hat för Nvidia).

Givetvis kommer det förbättras och bli billigare med åren, men detta är inget annat än en innovation och milstolpe.

Lite som PhysX då eller?
slog verkligen igenom.
ray tracing är tungdrivet.
en av orsakerna till att inga prestanda siffror presenterades.
all ny teknik tar år av utveckling innan spel har motorer som stödjer funktioner.
DX12 är fortfarande inte där

du köper kort idag för att spela spel idag, inte om 5 år.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)