Permalänk
Medlem

knastrande PSU

Igår så gjorde jag lite ordning och reda i sladdkaoset bakom datorn och idag när jag startade datorn hörde jag ett knastrande i ca 2sek, testade då att starta om datorn och var samma sak 3ggr irad.
Drog då ur strömsladden och när jag satte i den igen så knastrade det i ca 5sek utan att datorn var på men nu är ljudet borta när jag startar datorn istället. Nätagget är nog 5+ år gammalt nu.
Dags att byta nätagg fort som fan?
Sitter med ojordat uttag ifall de har att göra med statisk ström.
corsair HX850W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sephrena:

Igår så gjorde jag lite ordning och reda i sladdkaoset bakom datorn och idag när jag startade datorn hörde jag ett knastrande i ca 2sek, testade då att starta om datorn och var samma sak 3ggr irad.
Drog då ur strömsladden och när jag satte i den igen så knastrade det i ca 5sek utan att datorn var på men nu är ljudet borta när jag startar datorn istället. Nätagget är nog 5+ år gammalt nu.
Dags att byta nätagg fort som fan?
Sitter med ojordat uttag ifall de har att göra med statisk ström.
corsair HX850W.

Nu är det lite konstig rubrik då CPU är processorn och antagligen är det inte den som knastrade.

Ganska vanligt att det knastrar när man kopplar in sladden i PSU ( nätaggregatet ), och får man dålig kontakt så kan den fortsätta att knastra.

Kanske sitter något skit/damm i kontakterna?

Rekommenderat stänger av strömmen men knappen på nätagget när du kopplar in/ur kabeln.

Kan också vara massa damm inuti nätagget, svårt att säga utan att veta hur det ser ut inuti datorn.

Permalänk
Medlem

Kan instämma om att det låter som skit. Blås bort eventuellt damm med luft på burk (dammsug helst inte).

Kolla så att strömmen ser stabil ut i t.ex. HWinfo.

Annars är det svårt att säga då vi inte vet hur det låter eller exakt vart det kommer ifrån.

Visa signatur

MOBO: MSI X570 Tomahawk CPU: AMD Ryzen 5800X RAM: G.SKill Trident Z Neo 32GB
GPU:
Radeon 6900XT SSD: Samsung 860 EVO 1TB, 970 EVO 250GB, Kingston Uv500 120GB
PSU: Corsair RM850X V2 Chassi: NZXT H700i Skärm: Samsung Odyssey G8 OLED
Telefon: Samsung Galaxy S23 Ultra

Permalänk
Medlem

Kanske är den gamla kylpastan antingen under eller på IHS'en som spricker.

Men troligast är det som ovanstående säger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Nu är det lite konstig rubrik då CPU är processorn och antagligen är det inte den som knastrade.

Ganska vanligt att det knastrar när man kopplar in sladden i PSU ( nätaggregatet ), och får man dålig kontakt så kan den fortsätta att knastra.

Kanske sitter något skit/damm i kontakterna?

Rekommenderat stänger av strömmen men knappen på nätagget när du kopplar in/ur kabeln.

Kan också vara massa damm inuti nätagget, svårt att säga utan att veta hur det ser ut inuti datorn.

Får skylla på att man är nyvaken att det blev CPU istället för PSU i rubriken =/
Får testa att blåsa ur i kontakten och själva nätagget

Permalänk
Medlem

@johanruda: Råkade skriva CPU istället för PSU

Permalänk
Medlem

@backlulund: menade PSU, nyvaken sigh

Permalänk
Medlem

Gör så! Återkom gärna sen och uppdatera oss hur det går

Visa signatur

MOBO: MSI X570 Tomahawk CPU: AMD Ryzen 5800X RAM: G.SKill Trident Z Neo 32GB
GPU:
Radeon 6900XT SSD: Samsung 860 EVO 1TB, 970 EVO 250GB, Kingston Uv500 120GB
PSU: Corsair RM850X V2 Chassi: NZXT H700i Skärm: Samsung Odyssey G8 OLED
Telefon: Samsung Galaxy S23 Ultra

Permalänk
Medlem

Eftersom uttaget är ojordat kan det vara läckströmmar från PSUn som hoppar till chassit. Behöver inte vara något som är katastrofalt fel men jag skulle för säkerhets skull testat koppla datorn till jordat uttag och se om samma sak händer. Gör det inte det är det sannolikt inget fel på din PSU. Är f.ö alltid bra att köra på jordat uttag om man kan, främst av säkerhetsskäl.

Har du blåst ur eventuellt damm från PSUn nyligen med t.ex tryckluft? Kan vara en bra idé att göra då och då.

Visa signatur

Nummer ett: CPU: Ryzen 3800X. GPU: Asus Strix RTX 2080 ti MB: Asus ROG Strix X570 Gaming.RAM: 16GB G.Skill Flare X DDR4 3200Mhz CL14. Kylare: NZXT Kraken X62. PSU: Seasonic Prime Ultra 850W Titanium. Chassi: Phanteks Enthoo Evolv XSkärm: Asus PB287Q (4K),

Bärbara: Acer Aspire V Nitro VN7-591. CPU i7 4710HQ. RAM: 8GB 1600Mhz DDR3. GPU GTX 860M.

Permalänk
Medlem

Fick samma problem med mitt PSU efter en kortslutning med moderkortet (vattenläcka). Datorn funka fortfarande ok men jag valde för säkerhets- uppgraderingskull att byta, dock efter ett år.

Permalänk
Medlem

Har inte hänt de senaste 3-4 starterna sedan jag blåste rent i kontakten och uttaget i PSUn, om nu damm kan orsaka sånt ljud så får man hoppas det var det som hände.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sephrena:

Har inte hänt de senaste 3-4 starterna sedan jag blåste rent i kontakten och uttaget i PSUn, om nu damm kan orsaka sånt ljud så får man hoppas det var det som hände.

Tillräckligt med damm kan bli strömledande så det är mycket möjligt. Bra att det löste sig!

Visa signatur

MOBO: MSI X570 Tomahawk CPU: AMD Ryzen 5800X RAM: G.SKill Trident Z Neo 32GB
GPU:
Radeon 6900XT SSD: Samsung 860 EVO 1TB, 970 EVO 250GB, Kingston Uv500 120GB
PSU: Corsair RM850X V2 Chassi: NZXT H700i Skärm: Samsung Odyssey G8 OLED
Telefon: Samsung Galaxy S23 Ultra

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanruda:

Tillräckligt med damm kan bli strömledande så det är mycket möjligt. Bra att det löste sig!

Som en sidonotering hade en kompis en dator som vägrade att starta och den var riktigt full med damm. Efter tryckluftsgenomblåsning av hela datorn så fungerade den kanon igen.

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts