Nvidia Geforce RTX 2000-serien i referensutförande överklockas från fabrik

Permalänk
Melding Plague

Nvidia Geforce RTX 2000-serien i referensutförande överklockas från fabrik

De nya Founders Edition-modellerna från Nvidia kommer med en rad nyheter, däribland ny kylarlösning och uppskruvade frekvenser direkt från fabrik.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Men då är dom ju inte överklockade...

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Men då är dom ju inte överklockade...

Min tanke exakt.

Och det var ju ett jäla liv och gapande om att nVidia skulle behålla de bra kretsarna själva även när pascal introducerades.
Men det visade sig ju rätt snart att det var fel.

Permalänk
Medlem

Aha, det förklarar priset!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk
Inaktiv

De vill få högre fps med RTX på än föregående gen av, då blev de nog tvugna att maxa frekvensen så gott son de kunde.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Partnertillverkarna är säkerligen supernöjda.

Visa signatur

[1700X] [B350 mITX] [32GB DDR4@3000MHz CL15] [Vega 56] [Nano S] [D15S] [Win 10 Pro]

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenKenny:

Partnertillverkarna är säkerligen supernöjda.

Lol, tänkte samma sak. En vettig kylare och fabriks-överklockning är 3e-part korts enda existensberättigande, lol.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ramlösa:

Lol, tänkte samma sak. En vettig kylare och fabriks-överklockning är 3e-part korts enda existensberättigande, lol.

Går nog kräma ut mera från grafikkortet.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Lol, tänkte samma sak. En vettig kylare och fabriks-överklockning är 3e-part korts enda existensberättigande, lol.

Nu glömmer du det viktigaste, RGB!
Det är ju viktigt att det lyser fint i ens slutna låda man gömt någonstans

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Undrar om inte Nvidia snart råkar ut för samma sak som 3DFX (tror jag det var) som tillslut retade upp tredjepartstillverkare till den milda grad att ingen ville sälja kort med deras kretsar längre?

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vesh:

Nu glömmer du det viktigaste, RGB!
Det är ju viktigt att det lyser fint i ens slutna låda man gömt någonstans

Skickades från m.sweclockers.com

Sant, missade jag helt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Lol, tänkte samma sak. En vettig kylare och fabriks-överklockning är 3e-part korts enda existensberättigande, lol.

Njae. Finns fall där 3e part introducerat custom-PCBs också. Dessutom så ser jag inte direkt det som troligt att Nvidias "in house" kylare kommer att kunna konkurrera med de bättre 3:e part kylarna.

Skrivet av Xyborg:

Undrar om inte Nvidia snart råkar ut för samma sak som 3DFX (tror jag det var) som tillslut retade upp tredjepartstillverkare till den milda grad att ingen ville sälja kort med deras kretsar längre?

Korrekt men då fanns det andra konkurrenter i from av Nvidia och AMD att vända sig till. Inte riktigt samma scenario här.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Men inte ett ord har nämts om prestandan mot pascal med raytracing off!

Hela den här saken gör mig skeptisk!

Permalänk
Medlem
Skrivet av UncleDirty:

Men inte ett ord har nämts om prestandan mot pascal med raytracing off!

Hela den här saken gör mig skeptisk!

Som när AMD lanserade Bulldozer och vägrade jämföra med 2500K eller gå utanför artificiella benchmarks? Den typen av vibbar?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av UncleDirty:

Men inte ett ord har nämts om prestandan mot pascal med raytracing off!

Hela den här saken gör mig skeptisk!

Ja alltså, varför dölja sådana kritiska detaljer?

Jo för att prestandan du talar om förmodligen suger stenhårt i förhållande till prislappen och Nvidia vill ha in så många pre orders dom bara kan medans järnet är varmt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Som när AMD lanserade Bulldozer och vägrade jämföra med 2500K eller gå utanför artificiella benchmarks? Den typen av vibbar?

Hahaha men typ ja, sticker ju inte under stolen med med att jag önskar AMD framgång av ekonomi/politisaka anledningar just nu öppna standars ska vinna mark osv.

Men jag önskar inte ngn annan ska misslyckas, jag vill ju detta ska vara ett bra kort så AMD får ta upp matchen.

Men man undrar ju varför inte ett pip om den prestandan och säkerligen finns det en anledning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UncleDirty:

Men inte ett ord har nämts om prestandan mot pascal med raytracing off!

Hela den här saken gör mig skeptisk!

Tar man ut ett medelvärde på de specifikationer som har ändrats (2080 Ti mot 1080 Ti) så rör det sig om 20-25%, lite beroende på hur man räknar. Det är såklart väldigt svårt att säga nåt konkret och det varierar i vanlig ordning från motor till motor, men särskilt mycket mer än 25% räknar jag inte med att se.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arzei:

Tar man ut ett medelvärde på de specifikationer som har ändrats (2080 Ti mot 1080 Ti) så rör det sig om 20-25%, lite beroende på hur man räknar. Det är såklart väldigt svårt att säga nåt konkret och det varierar i vanlig ordning från motor till motor, men särskilt mycket mer än 25% räknar jag inte med att se.

Jag fick det till 10-11%, som du sa beror på hur man räknar
Jensen vill dock att man räknar på gigarays

Permalänk
Medlem

Överklockade referenskort som är tillverkade från grunden av den som gör chippen kan inte kan anses vara överklockade överhuvudtaget enligt min mening. Överklocka är när någon annan än den som tillverkat chippet kör på högre klocka än spec. Annars har ordet helt förlorat sin betydelse.

Det Nvidia nu gör är att dom tillverkar och binnar chipp för fullt. Och dom bästa sätter dom i dessa referenskort.

Eller har jag fel?

Permalänk
Master of Overkill

Nice med högre överklocking på korten från stock, mer prestanda åt folk som aldrig överklockar.

Sen är det ju tråkigare för dom som överklockar manuellt för om stock va 1300MHz så hade ju varit kul om man ökade mer siffror men ja det är bara bonus enligt mig.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Kanske överklockas på grund av prestanda gentemot 1XXX serien som i sin tur
skall berättiga inköp av ny serien

Visa signatur

Windows 11 pro, Corsair 4000D Airflow, MSI PRO B660M-A WIFI D4, Intel Core i5 12600K, Corsair 32GB (2x16GB), PowerColor Radeon RX 6900 XT, Kingston NV1 500GB M.2 NVMe, WD Black SN850 1TB Gen 4, Seasonic Focus GX 850W, LG UltraGear 32GP850

Permalänk
Medlem

Som vissa tidigare har skrivit så kan väl ett kort designat av Nvidia, tillverkat av Nvidia och sen överklockat av Nvidia knappast kallas för överklockat? De har ju bestämt specifikationerna för det, och om de då höjer frekvensen så är det den nya specifikationen.

Frågan är ju om tredjepartstillverkarna kan höja den ännu mer och få liknanade fördel som med GTX10x0-serien, och sen om AMD kan ge dem en anledning att tvinga Nvidia att bete sig som folk.

Att de sedan behöver överklocka korten tyder väl på att de utnyttjar prisnivån och bristen på konkurrens på marknaden till sin fördel, och försöka vinna så mycket som möjligt så länge det går.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av HappyPie:

Jag fick det till 10-11%, som du sa beror på hur man räknar
Jensen vill dock att man räknar på gigarays

Varför angav han inte prestandan i TH/s? (Tera hashes per secound, används vid mining) Jag tror alla gamers hade jublat av glädje om siffrorna hade spöat Asic.

Jag tycker de som flera andra tillverkare har skött presentationen uselt. Då konsumenterna fick inte veta det de helst ville veta. RTX kommer en dag bli grymt, men för många dröjer det länge. Och det vi vill veta är prestandan i de vanliga applikationerna som vi idag använder. Inte att om 5 år så kanske ens applikation får stöd för RTX och köper du ett sådant grafikkort idag, så har du stöd för RTX då.

Nå RTX korten gav en massa funktioner som stöd för Ai, jag tror detta kommer gynna på Ai utvecklingen mycket. Och det är precis rätt tid för Nvida att lägga in dessa "funktioner", då de har så liten konkurrens. Men jag är rädd för att det för vanliga användare som redan sitter med ett bättre grafikkort, blir en rätt så kostsam uppgradering emot vad man får.

Permalänk
99:e percentilen

Förstår inte detta alls. Överklockade relativt vilket ”grundutförande”? Referenskorten heter väl just så av en anledning?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zirgo:

Kanske överklockas på grund av prestanda gentemot 1XXX serien som i sin tur
skall berättiga inköp av ny serien

Tänkte också detta. Ser kanske bättre ut i reviews, men marginalerna kommer i sådana fall krympa när de jämför vid max OC mot Pascal. Där kommer de inte undan.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | MSI MAG B650 TOMAHAWK WIFI | Noctua NH-U12A | Kingston 64GB DDR5 6000MHz FURY Beast Black | Sapphire Radeon RX 7800 XT Pulse | Seasonic Focus GX 850W | Corsair Force MP510 960gb | Seagate FireCuda 510 1TB | Fractal Design Meshify 2 Compact | Samsung Odyssey G7 27" 240hz

Permalänk
Medlem

Men 14 000:-...vilket rövarpris.

Permalänk
Medlem

Det kan vara ett sätt att förklara strömförbrukningen: "Ni får ju testa stockhastigheter döööööööööööh" när testsiter klagar på att den är hög?

Skrivet av tvelander:

Nice med högre överklocking på korten från stock, mer prestanda åt folk som aldrig överklockar.

Sen är det ju tråkigare för dom som överklockar manuellt för om stock va 1300MHz så hade ju varit kul om man ökade mer siffror men ja det är bara bonus enligt mig.

Det är bara "högre klock" i stock och ingen överklockning. Dom som aldrig klockar har ju redan tredjepartstillverkarna som överklockar korten åt dom och delvis gpu boost.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Korrekt men då fanns det andra konkurrenter i from av Nvidia och AMD att vända sig till. Inte riktigt samma scenario här.

Nästa gång är väl även Intel med i leken och förhoppningsvis även AMD.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Allt med dom nya korten är guld o gröna skogar ...
Prata inte om priset bara 😉

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Phanteks P400s | Asus B-350 Strix |Ryzen 1600X @4 Ghz
G.skill 16GB 3.6Ghz CL16 Trident Z RGB | FD Celsius S36
Samsung 960EVO 500GB |Corsair RM750x | Asus Vega 56 Strix

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donathan:

Ja alltså, varför dölja sådana kritiska detaljer?

Jo för att prestandan du talar om förmodligen suger stenhårt i förhållande till prislappen och Nvidia vill ha in så många pre orders dom bara kan medans järnet är varmt.

Linus TechLinked håller med dig. Stor banner över hela videon som sa samma som presentatören : - Noi preordering!

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]