Nvidia visar ray tracing i realtid i Battlefield V

Permalänk
Medlem
Skrivet av WarWolf.667:

Jo det är sant, men den delen verkade inte vända sig till en konsument heller.
Satt i en stream och alla gjorde sig lustiga om hur det var som en avancerad mattelektion och ingen förstod något.
Man kan inte förklara alla dagens grafiktekniker samt hur raytracing kan ersätta dessa tekniker för någon som inte är insatt på 1:30h samt visa massa demos.
Så kanske därför det hela framstod som en konstig prestation, riktade sig varken till erfarna utveklare eller konsumenterna.

Finns det någon tekniksida eller någon på youtube som gått igenom det han sa på ett mer lättförståeligt vis? Önskar att Sweclockers kunde ta tag i det. Även om min engelska är tillräcklig för att se filmer utan svensk text så kan tekniska delar ställa till det.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WarWolf.667:

Jo det är sant, men den delen verkade inte vända sig till en konsument heller.
Satt i en stream och alla gjorde sig lustiga om hur det var som en avancerad mattelektion och ingen förstod något.
Man kan inte förklara alla dagens grafiktekniker samt hur raytracing kan ersätta dessa tekniker för någon som inte är insatt på 1:30h samt visa massa demos.
Så kanske därför det hela framstod som en konstig prestation, riktade sig varken till erfarna utveklare eller konsumenterna.

Jag har för egen del svårt att se hur den nivån kunde vara för teknisk (Jens glömde för tusan antumbran!), men alla har vi väl olika kunskaper.
Jens är dock ingen stjärna på att hålla föredrag. Tråkig att lyssna på, avbryter andra hela tiden och kan inte ens ta upp någon annan på scenen. Det hade kunnat göras så sjukt mycket bättre.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Finns det någon tekniksida eller någon på youtube som gått igenom det han sa på ett mer lättförståeligt vis? Önskar att Sweclockers kunde ta tag i det. Även om min engelska är tillräcklig för att se filmer utan svensk text så kan tekniska delar ställa till det.

Är det några specifika saker du undrar över?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Är det några specifika saker du undrar över?

Skickades från m.sweclockers.com

Han tappade bort mig flera gånger och jag satt mest som ett frågetecken hela tiden även om det han sa lät förbannat bra. Känner du att du hängde med och har lust så skulle det säkert uppskattas från fler än mig ifall du ville dra en sammanfattning.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Outch 30-60 fps med RayTracing i Tomb Raider

https://www.reddit.com/r/pcgaming/comments/9929yf/2080ti_runn...

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Han tappade bort mig flera gånger och jag satt mest som ett frågetecken hela tiden även om det han sa lät förbannat bra. Känner du att du hängde med och har lust så skulle det säkert uppskattas från fler än mig ifall du ville dra en sammanfattning.

Två och en halv timme Jens är ganska mycket att sammanfatta, så lite specifika frågor skulle underlätta, men jag kan göra ett försök om det inte dyker upp en bra artikel innan jag har tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Är allt för tidigt att hoppa på RTX tåget om det blir så där. Mitt GTX 1080 kan jag få behålla länge än i så fall. Jag betalar gärna extra för RTX men om prestandan blir så där pass lidande så är det inte alls värt att ha RTX.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

@Donathan: Orkar inte argumentera, skrev ett långt inlägg om varför jag inte håller med dig och det försvann pga en popup (tack Microsoft), men jag betackar mig för att sätta en stämpel på dig som du lättvindigt gör utan jag säger bara att du och jag har uppenbarligen inte samma intressesfär eller behov. För mig är upplevelsen viktigare än priset, och jag räknar med att ha kortet runt 2 år vilket blir ca 600-700kr per månad, dvs mindre än vad många lägger på bilar, spel, snabbmat och mycket annat. Det handlar om prioriteringar, men också om lite förståelse för hur marknaden funkar och hur ekonomin ser ut i detta land.

Och ang ditt lanseringspris, jag kollade och jag betalade 8990kr för mitt 1080Ti FE, och fortfarande IDAG, TVÅ år senare så kostar ett 1080Ti runt samma pris om inte ens dyrare. Borde ge dig en fingervisning om hur ekonomin ser ut då priserna inte sjunkit pga flera faktorer. Och ett 2080Ti är för entusiasterna, inte gemene man. Och entusiasterna kommer köpa ett oavsett, se bara på säljavdelningen här.

Och som man säger, om du säljer bra fast du höjt priset visar det bara att du inte höjt för mycket.

Ha det gott!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Hmm såg videon precis, och det var med 2080Ti.
Hur presterar då 2080, vill inte ens tänka på det.
Återstår att se tester, men det ser ju inte så där väldigt imponerande ut måste jag säga.

Visa signatur

MoBo: Asus Maximus XI Hero
CPU: Intel Core i9 9900K @ 5.1GHz + Asus Ryujin 360
RAM: Corsair Vengeance LPX DDR4 32GB @ 3600MHz
GPU: PowerColor RX 7800 XT Red Devil Ltd Edition | Monitor: Acer X38S
Chassi: Phanteks Evolv X + 3st Noctua NF-A14 iPPC | PSU: Corsair AX1200i

Permalänk
Medlem

@UniMatrixZ: 2080, hur kommer inte 2070 prestera.

Inte en chans att 2060 får ray tracing med tanke på hur 2080ti presterar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrpijey:

@Donathan: Orkar inte argumentera, skrev ett långt inlägg om varför jag inte håller med dig och det försvann pga en popup (tack Microsoft), men jag betackar mig för att sätta en stämpel på dig som du lättvindigt gör utan jag säger bara att du och jag har uppenbarligen inte samma intressesfär eller behov. För mig är upplevelsen viktigare än priset, och jag räknar med att ha kortet runt 2 år vilket blir ca 600-700kr per månad, dvs mindre än vad många lägger på bilar, spel, snabbmat och mycket annat. Det handlar om prioriteringar, men också om lite förståelse för hur marknaden funkar och hur ekonomin ser ut i detta land.

Och ang ditt lanseringspris, jag kollade och jag betalade 8990kr för mitt 1080Ti FE, och fortfarande IDAG, TVÅ år senare så kostar ett 1080Ti runt samma pris om inte ens dyrare. Borde ge dig en fingervisning om hur ekonomin ser ut då priserna inte sjunkit pga flera faktorer. Och ett 2080Ti är för entusiasterna, inte gemene man. Och entusiasterna kommer köpa ett oavsett, se bara på säljavdelningen här.

Och som man säger, om du säljer bra fast du höjt priset visar det bara att du inte höjt för mycket.

Ha det gott!

Det faktum att jag och många med mig kommer välja att inte köpa visar snarare att du har fel. Dom har höjt för mycket, på tok för mycket. Att nån tok köper innebär inte att priset är rätt.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

@Donathan: Tiden får avgöra det, men tror inte du är speciellt representativ för entusiastgruppen som köper sådana här kort. Och jag tror inte Nvidia kommer ha några problem att sälja korten heller, det är ju inte de dyraste korten de tjänar mest på, utan de billigare och 2070 kostar inte mycket peng, inte 2080 heller (jämfört med förra gen). Och då får du ändå mer prestanda än ett 1080Ti. Men givetvis, jag tycker priset är motiverat endast om de levererar prestandan, annars givetvis så är det inte intressant. Om 2080Ti t.ex bara levererar 10-15% mer än 1080Ti så är det ju klart vansinne och då kommer jag avbeställa och vänta på lägre priser eller nästa modell, men jag tror det levererar mer.

Men vi får se, jag har iaf inga problem med prissättningen om prestandan levererar. Visst, alltid trevlig med billigare kort, helst gratis! Men jag har råd, det är mitt intresse och jag tänker långsiktigt.

Permalänk
Hjälpsam

RTX var överhypad, inte underligt att det blir ett bakslag.
Till en början vi nog få dras med överdrivet blanka ytor och speglingar, för mycket och fel användning av tekniken.
När dammet lagt sig kan det nog bidra en del, göra de blanka ytor som finns mer realistiska, utan överdrifter, kanske bättre ljussättning, har även tillkommit en ny form av AA.

Tycker dock att presentationen verkar varit erbarmlig, mest snack och ingen verksstad.
2080Ti borde döpts till titan.

Renderingsfarmer som använder Turings proffskort är en helt annan femma, där kan det nog bli succé.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ratatosk:

RTX var överhypad, inte underligt att det blir ett bakslag.
Till en början vi nog få dras med överdrivet blanka ytor och speglingar, för mycket och fel användning av tekniken.
När dammet lagt sig kan det nog bidra en del, göra de blanka ytor som finns mer realistiska, utan överdrifter, kanske bättre ljussättning, har även tillkommit en ny form av AA.

Tycker dock att presentationen verkar varit erbarmlig, mest snack och ingen verksstad.
2080Ti borde döpts till titan.

Renderingsfarmer som använder Turings proffskort är en helt annan femma, där kan det nog bli succé.

Det är inte så överhypat egentligen tycker jag om man ser vad raytracing kan åstadkomma i sina bästa stunder.
Det är däremot första gen. så spelutvecklarna måste lära sig utnyttja det rätt. Om dom släpper drivare så optimerar dom raytracingen så kortet orkar med. Kanske x2, x4 el x8 precis som med AA och AF.
Glöm heller inte bort NV-link. Har iaf hört en sån rolig siffra på upp till 8 kort, men det är sannolikt enbart proffs som har denna möjlighet.
Man säkert är att man kommer kunna länka rätt många kort bara man har Pci-e slots att stoppa dom i.
Vem vet vad som kommer för konsumentmarknaden.

Permalänk
Medlem

Mer fantastiskt grafik... spelen är redan otroligt verklighetstrogna... ända tills karaktärer och prylar börjar röra på sig ... så trött på onaturliga styltiga rörelser. Dags för spelutvecklarna att höja mekaniken till den nivån som spelen förtjänar...

Visa signatur

TE Computer-1|B550|5600X|NH-D9L|2x8GB|980 Pro|RTX 3060|SF600|Benq 21:9|B&W MM-1|B&O H95

Permalänk
Medlem

Känns hypat.

Missta mig inte. Raytracing är en bra teknik som säkerligen kommer att vara självklar i framtiden. Men det hela känna lite som PhysX när det kom och skulle revolutionera spelen medan i praktiken fick vi ragdoll lik och puzzel i Half-life 2. Att Nvidia avsatt en så stor del av sin GPU till att endast göra raytracing känns lite som när vi alla skulle köpa ett särskilt PhysX-kort. Och till det priset vet jag inte om det är värt utan väntar hellre på att tekniken mognar.

Inte direkt som att man ångrar att man inte köpte ett PhysX kort eller att man köpte ATI/AMD. Idag är det en självklarhet att ett grafikkort ska kunna hantera fysik.

Permalänk
Medlem

Jo men tjena. Det är väl bara en slump att man lanserar den "nya" tekniken SAMTIDIGT som man bara råkar ändra seriens namn till RTX.

Sedan är det inte bara marknadsföringen eller presseventet som är lite underligt utan även Nvidias tidigare uttalanden om att dessa kort var lååångt borta senast i juni späder bara på detta.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon179202:

Det är däremot första gen. så spelutvecklarna måste lära sig utnyttja det rätt. Om dom släpper drivare så optimerar dom raytracingen så kortet orkar med. Kanske x2, x4 el x8 precis som med AA och AF.

Just det argumentet användes ju rätt ofta vid ps3s release också

Sen är väl inte jag rätt person att uttala mig egentligen då jag sitter med en processor från forntiden och inte spelar mycket alls nuförtiden.

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tekoppar:

@MdS: 2080, hur kommer inte 2070 prestera.

Inte en chans att 2060 får ray tracing med tanke på hur 2080ti presterar.

Precis, blir inget RTX kort för mig.
Beställde ett ASUS Strix 1080 igår, det får ersätta mitt 1060 tills ny generation kommer.
Visst RTX 2070 kommer snart, men kommer kosta runt 7000-7300:-
Sedan tror jag inte på så stor skillnad mellan RTX 2070 och GTX 1080.

Visa signatur

MoBo: Asus Maximus XI Hero
CPU: Intel Core i9 9900K @ 5.1GHz + Asus Ryujin 360
RAM: Corsair Vengeance LPX DDR4 32GB @ 3600MHz
GPU: PowerColor RX 7800 XT Red Devil Ltd Edition | Monitor: Acer X38S
Chassi: Phanteks Evolv X + 3st Noctua NF-A14 iPPC | PSU: Corsair AX1200i

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Sedan är det inte bara marknadsföringen eller presseventet som är lite underligt utan även Nvidias tidigare uttalanden om att dessa kort var lååångt borta senast i juni späder bara på detta.

Varför de dröjt och man inte kunnat ge tydliga svar kan nog hänföras till, dels att man velat sälja slut på varor som man haft på lager som flera varit inne på.

Men även att det har förhandlats om handelskrig, vilket gör så det införs strafftullar på vissa varor - däribland elektronik som i de här fallet. Har talats om prishöjningar i storleksordningen upp t.o.m 25% vilket också kan ha bidragit en del till varför priserna ser ut som dem gör. https://www.guru3d.com/news-story/pc-hardware-to-get-extra-25...

Här är en annan artikel från i våras där Jens diskuterade frihandel med Trump.
Handelskriget var då under uppsegling mellan Vita Huset och Kina.
https://www.zdnet.com/article/nvidia-responds-to-trumps-loomi...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Venke:

Varför de dröjt och man inte kunnat ge tydliga svar kan nog hänföras till, dels att man velat sälja slut på varor som man haft på lager som flera varit inne på.

Men även att det har förhandlats om handelskrig, vilket gör så det införs strafftullar på vissa varor - däribland elektronik som i de här fallet. Har talats om prishöjningar i storleksordningen upp t.o.m 25% vilket också kan ha bidragit en del till varför priserna ser ut som dem gör. https://www.guru3d.com/news-story/pc-hardware-to-get-extra-25...

Här är en annan artikel från i våras där Jens diskuterade frihandel med Trump.
Handelskriget var då under uppsegling mellan Vita Huset och Kina.
https://www.zdnet.com/article/nvidia-responds-to-trumps-loomi...

Borde inte detta snarare leda till lägre priser i Europa? Om man exkluderar amerikansk produktion vilket i princip bara är Intel.