AMD Ryzen Threadripper 2990WX och 2950X: Rendering och spel i överklockat läge

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2018

Bra test, jag tycker Amd har kommit ikapp intel en bra bit på vägen nu i spel, även med denna cpu modell:) .

Och det märks att intel är pressat, dock mycket bra för oss konsumenter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kryptan/Lund
Registrerad
Nov 2004
Skrivet av Nikodemous:

Han menar nog om FPS:en måste gå ner nån gång så vill man fortfarande att spelet ska vara spelbart oavsett och jag håller i viss mån med. Tex hellre ligga på stabila 60 FPS istället för att ligga på 90 FPS 90% av tiden för att kanske ha en dipp ner till 30 FPS 10% av resterande tid.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Xinpei:

Deras automatiska överklockning kan vara det ja.

Han menar att han föredrar en högre lägsta FPS än en högre högsta FPS. Vilket inte är ovanligt om man sitter på 120/144 Hz skärmar. Då brukar man inte bry sig om man har 290 eller 200 FPS däremot är det mer irriterande om man sjunker under 120/144.

Precis så här ja

CPU: I7 2600k @ 4.4ghz med Noctua NH-D14 @2 cf-v12hp hydro dynamic. GPU: GTX 1070 med Accelero Xtreme III @skitsnabbt. MODERKORT: Gigabyte GA-Z77X-UD3H. RAM: 16GB DDR3 PC19200/2400MHz@2133MHz. HÅRDDISK: Samsung 850 EVO 250GB SSD, Intel SSD 320 Series 160GB , 4 Mekaniska. MONITOR:1 Samsung S27A950D 3D" MONITOR:2 Samsung 2693HM 25,5" MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Trädvy Permalänk
BAAA BAAAP 🍞
Kenneth Lindqvist
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2011
Skrivet av Raizor1991:

Tackar så mycket för renderingstester, samt tester överlag, mycket kul att se!

@Kenneth
Finns det möjlighet att få information om vilken version av Arnold ni körde samt länk till den testscen ni använde och vilken version av Maya ni använde. Skulle vara väldigt tacksam över detta så jag kan kolla renderingsinställningar och återskapa detta och testa mot våra cpuer.

Skickades från m.sweclockers.com

Kan kika på det när jag kommer hem. Har ganska dålig koll på sånna program

Trädvy Permalänk
Hjälpsam
Plats
Karlskoga
Registrerad
Jan 2007
Skrivet av Gruarn:

Hur är det med rapporterna som säger att TR presterar bättre med Vega än med nVidia-kort? Det var väl computerbase som testade det?

golem.de

Skrivet av SSIV:

Kan ni testa med Vega 64 också? Ryktena går att det är snabbare med 2990WX än 1080 Ti.
Vore kul att verifiera det!

Kenneth är inne på det, om han kan gräva fram ett Vega 64 i sitt kaosartade kontor.
Vi kanske får vänta till dess att Sweclockers fått ordning i sina lokaler.
#17512528

AMD Ryzen 7 1700 | Vega RX 64 | https://valid.x86.fr/ufsz9j | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W | Corsair 600T Graphite vit.
AMD FX8350 | Polaris RX 460 4 GB | https://valid.x86.fr/0q5pkm | Cooler Master V 700W | 32 GB ECC-Minnen.
HTPC | https://valid.x86.fr/ez1zxw |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
jönköping
Registrerad
Mar 2007
Skrivet av Kenneth:

Kan kika på det när jag kommer hem. Har ganska dålig koll på sånna program

😃 Har du gjort en liten uppgradering privat 👍 (lån på obestämd tid) glöm inte att ”låna” hem snabba minnen också då det är intressant att se om det gör något för denna serien

FX8350 3Dmark HALL OF FAME https://www.3dmark.com/hall-of-fame-2/timespy+graphics+score+... 7420P
4K Fire Strike Ultra 9577p https://www.3dmark.com/3dm/22628026?
Time Spy results 11051p
3Dmark

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2011
Skrivet av sesese:

😃 Har du gjort en liten uppgradering privat 👍 (lån på obestämd tid) glöm inte att ”låna” hem snabba minnen också då det är intressant att se om det gör något för denna serien

Han är inte klar på långa vägar med testet än och för att vara bussiga emot honom så tycker jag att dom som vill se specifika test gör Sweclockers uppmärksamma på det. Gör det för Kenneth!

Ps. Test med Vega64 vore som sagt intressant!

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.

Trädvy Permalänk
BAAA BAAAP 🍞
Kenneth Lindqvist
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2011
Skrivet av Raizor1991:

Tackar så mycket för renderingstester, samt tester överlag, mycket kul att se!

@Kenneth
Finns det möjlighet att få information om vilken version av Arnold ni körde samt länk till den testscen ni använde och vilken version av Maya ni använde. Skulle vara väldigt tacksam över detta så jag kan kolla renderingsinställningar och återskapa detta och testa mot våra cpuer.

Skickades från m.sweclockers.com

Arnold Core: 5.0.1.0
MtoA 2.0.1 (om det säger något)

Om Maya hittar jag bara "Version: Autodesk Maya 2018" men inget specifikt versionsnummer.

Nu hittar jag inte exakt den renderingen som användes på bild, men ser ut ungefär så här fast en boll i mitten och blått istället för grönt

Dold text
Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Mar 2017
Skrivet av lhugo:

Ja men vad som är lägsta FPS är ju en funktion av andelen av tiden man under testet ligger under den. I Sweclockers fall har de ju satt den till den 99:e percentilen, vilket är helt godtyckligt. Beroende på var man sätter denna gräns får man ju helt olika resultat.

1%-low och 0,1%-low är vedertagna begrepp hos de som testar cpu/gpu, och om man redovisar 0,1% (99,9:e percentilen) som lägsta brukar man även ha med 1% i recensionen.
Eftersom det är baserat på en statistisk fördelning av FPSn är den dessutom oberoende av hur lång/kort benchmarken är; kör man 3, 4 eller 1 runda av samma benchmark så ska man (åtminstonne i teorin) få samma värden på max/avg/min FPS.

CPU: R7 1700 3.8GHz | GPU: EVGA 1080 Ti SC Black Hybrid(2x SilentWings 3 Highspeed)(core: 1627 MHz, Mem: 11208 MHz) | MB: MSI X370 Gaming Pro Carbon| RAM: 2x8 GB G.Skill Ripjaws V @3200MHz CL14|Cooling: Fractal Design Celsius S24 (Corsair ML120)|PSU: EVGA Supernova G3 750W|SSD: Samsung 960 EVO 500GB + Samsung 850 EVO 500GB + Intel DC S3510 480 GB + SanDisk X210 512GB + Samsung 950 pro 512GB|HDD: WD Black 1TB|FANS: Corsair ML140 x2|CASE: Fractal Design Meshify C|RGB: 4x Phanteks Halo + LED-slinga + GPU-holder

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Dec 2017
Skrivet av sweisdapro:

1%-low och 0,1%-low är vedertagna begrepp hos de som testar cpu/gpu, och om man redovisar 0,1% (99,9:e percentilen) som lägsta brukar man även ha med 1% i recensionen.
Eftersom det är baserat på en statistisk fördelning av FPS:n är den dessutom oberoende av hur lång/kort benchmarken är; kör man 3, 4 eller 1 runda av samma benchmark så ska man (åtminstonne i teorin) få samma värden på max/avg/min FPS.

Ja om det är så att personen är intresserad av just den 99:e percentilen och vill att det värdet skall vara så högt som möjligt så visst. Men det säger inget om hur prestandan fördelas under den sämsta procenten av tiden om inte fördelningen är känd. Man kan ju anta normalfördelning, ty centrala gränsvärdessatsen vid normala sekvenser, men det är så klart benchmarksekvensberoende (extremfall: statisk vägg som betraktas under 99,9 av tiden följt utav det mest GPU-krävande möjliga resten av tiden eller vice versa). Att spelprestandan fullständigt bottnar bortom 99:e percentilen eller håller sig på 99:e percentilens nivå är ju inte säkert ointressant för användaren.

Att fördelningen av max/avg/min-FPS är oberoende av antalet körningar givet samma begynnelsedatortillstånd är ju bara en följd av en dators normalt deterministiska natur.