Frågor angående predator g3-605 och i7-4790k

Permalänk

Frågor angående predator g3-605 och i7-4790k

Det är så att idag så försökte jag upgradera min dator med ett i7-4790k till min acer predator g3-605.
Mina specs: geforce gtx 970
I7-4790
16gb ram
Moderkort: OEM moderkort som fanns från början

När jag upgraderade cpu:n och startade datorn så stängdes den av och startades igen. Det kommer ingenting upp på skärmen fastän datorn är på. Min dator brukar beepa en gång när den startar och den beepar inte ens. När jag byter till min gamla cpu så funkar allt bra. Kan någon hjälpa mig? Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

Återställer du till fabriksinställningarna innan du byter CPU?
Vet du helt säkert att processorn fungerar?

Tyvärr kan problemet bero på att processorn inte stöds utan BIOS-uppdatering, och den enda BIOS-uppdateringen som finns nämner inget om stöd för nya processorer. Vore konstigt i och med att du har i7 4790, som egentligen är samma slags CPU, men det problemet finns även på olika moderkort från t.ex. Asus.

Permalänk
Medlem

Konstigt att det inte funkar, men kanske ingen större förlust om en uppgradering från en 4790 till en 4790K inte funkar? (om jag förstått rätt nu)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk

@dunis90: Så problemet kanske ligger i moderkortet? Har redan den senaste uppdateringen av BIOS. Måste jag återställa allt till fabriksinställningar innan jag byter CPU:n ? Btw. är väldigt tacksam att du svarade!

Permalänk

@Roger W: Ingen större förlust men bättre att ha 4790k än att ha 4790 hehe.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Charizma2103:

@dunis90: Så problemet kanske ligger i moderkortet? Har redan den senaste uppdateringen av BIOS. Måste jag återställa allt till fabriksinställningar innan jag byter CPU:n ? Btw. är väldigt tacksam att du svarade!

Som @dunis90 säger så stödjer ditt moderkort uppenbarligen inte den nya processorn utan Acer har låst vilka processorer som fungerar med ditt moderkort. Det enda sättet att lösa det skulle vara med en BIOS-uppdatering. Om det inte finns någon sådan, vilket det ofta inte gör när det gäller märkesdatorer, så finns det inget du kan göra. En fabriksåterställning hade inte ändrat någonting.

Skickades från m.sweclockers.com