Är det dumt att använda lång dvi-kabel till skärmen?

Permalänk
Medlem

Är det dumt att använda lång dvi-kabel till skärmen?

God natt,

Som rubriken lyder, är det dumt att använda sig av en lång kabel (dvi) till skärmen? Rent spontant så kan man ju tycka att antingen funkar det eller inte när det gäller en digital signal. Kan information försvinna ”på vägen” och störningar visas på skärmen?

Visa signatur

Xbox Series X | Acer Nitro XV272UV | Razer BlackWidow V3 Mini HyperSpeed Yellow Switch | Razer DeathAdder V2 Pro HyperSpeed | Turtle Beach Stealth 600X GEN2 | Mitt galleri här på Sweclockers

Permalänk
Medlem

Beror på hur lång kablen är o vilken kvallisort den håller.
Men rent spontant så skulle jag säga så kort som möjligt o är den extremt lång så kanske en signalbooster av nått slag är att snegla på.

/Homer_S

Visa signatur

INTEL Core i9 9900K @ 5.2GhZ| Gigabyte GA-Z370 Gaming 5 | NVidia RTX 4070 TI| 4x8Gb Vengeance PRO RED 3600 MhZ DDR4 | Samsung 970 EVO plus 1tb M.2 | EVGA Supernova 1300WATT 80+ Gold| 27" Acer Predator XB271HU IPS| Logitech G915 Lightspeed & G900 Chaos Spectrum | Steelseries Nova Pro Wireless

Main TV & Sound. Samsung 75" QN85A + HW-Q910A 7.1.2ch Soundbar

Permalänk
Medlem

Tack för svar.

Så länge man lyckas med att få en bra / störningsfri bild så är allt ok? Längden på kabeln borde väl inte kunna påverka input lag?

Visa signatur

Xbox Series X | Acer Nitro XV272UV | Razer BlackWidow V3 Mini HyperSpeed Yellow Switch | Razer DeathAdder V2 Pro HyperSpeed | Turtle Beach Stealth 600X GEN2 | Mitt galleri här på Sweclockers

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Micke_JKUR:

Tack för svar.

Så länge man lyckas med att få en bra / störningsfri bild så är allt ok? Längden på kabeln borde väl inte kunna påverka input lag?

Absolut !

Läs på sidan palbin länkade till också så får du lite mer förståelse om hur det funkar och vad som kan hända om sladden är längre än si o så.

/Homer_S

Visa signatur

INTEL Core i9 9900K @ 5.2GhZ| Gigabyte GA-Z370 Gaming 5 | NVidia RTX 4070 TI| 4x8Gb Vengeance PRO RED 3600 MhZ DDR4 | Samsung 970 EVO plus 1tb M.2 | EVGA Supernova 1300WATT 80+ Gold| 27" Acer Predator XB271HU IPS| Logitech G915 Lightspeed & G900 Chaos Spectrum | Steelseries Nova Pro Wireless

Main TV & Sound. Samsung 75" QN85A + HW-Q910A 7.1.2ch Soundbar

Permalänk
Medlem

Tack för era svar!

Visa signatur

Xbox Series X | Acer Nitro XV272UV | Razer BlackWidow V3 Mini HyperSpeed Yellow Switch | Razer DeathAdder V2 Pro HyperSpeed | Turtle Beach Stealth 600X GEN2 | Mitt galleri här på Sweclockers

Permalänk
Medlem

Har använt 10M förut i 1920x1200 och 60Hz. Det fungerade oftast bra fast ibland behövde skärmen slås av och på. Använde ingen särskild kabel. Har grafikkortet flera utgångar så prova alla eftersom det kan göra skillnad.

Permalänk
Bildexpert 📺

DVI och HDMI använder samma överföringsmetod (TMDS) och det som skiljer sig är kontaktdonet i ändarna samt datastrukturen. Själva bilden kodas på samma sätt vid RGB-signal. Så vill man läsa/titta om vad som gäller där har jag en artikel som applicerar lika väl på DVI

https://www.sweclockers.com/artikel/22077-bildanslutningar-de...

TL;DR är att en digital signal mycket väl kan få störningar eftersom det uppstår bitfel med godtycklig inverkan på bilden. Och är bitfelen för många blir det ingen bild alls. Det är väldigt tydligt när det inte fungerar om man säger så.

Kombinationen av bandbredd i signalen och kvaliteten på kabeln samt kvaliteten på sändaren och mottagaren avgör vad som lyckas. Så det finns inget givet svar annat än att testa situationen och kanske vara beredd på att det inte fungerar.