Permalänk
Medlem

E85 konvertering av bil

Hej!

Jag rullar idag runt i en V70 från 2004 med en 2.5T, helt original och väldigt fräsch i motor och låda. Den lilla datorn tycker att jag snittar 0.79 till 0.83, vilket måste anses helt okej för automatlåda och den vikten. Jag har hittills inte kört så mycket, kanske snittar 800-1200 mil per år vilket betyder att soppakostnaden inte oroat mig.

Tack vare den senaste tidens miljötryck så har nu bensinen och dieseln blivit så pass dyrt jämfört med etanolen att jag starkt börjat överväga en E85 konvertering! Miljöaspekten av det hela är också något som spelar in.
Min tanke är att det kan finnas vissa andra här på SweC som kanske har intresse eller kunskap inom detta, eller som kanske till och med har utfört en konvertering.

Jag har kontaktat BSR för att se om dom har några färdiga E85 kit men några sådana kunde dom inte producera.

Det jag vet är det grundläggande, bilen kommer behöva ~30% mer bränsle och att etanolen kanske kommer att äta upp vissa gummidetaljer i bränsletillförseln som kommer att behöva bytas ut när konverteringen sker. Men vad mer bör man tänka på när det gäller en sådan konvertering? Kommer det gå att registrera om bilen som etanolbil efteråt?

Tacksam för tips och svar

Permalänk
Medlem

Jag har mycket svårt att se den ekonomiska nyttan av att konvertera till E85. Om det nu är ca 30% extra som går åt så kommer det vara rätt likvärdig kostnad per km?

Att dessutom behöva betala för ökat slitage på motorn och konverteringen på en bil som redan är rätt gammal ser jag inte riktigt poängen med. Det kostar ju en slant det med.

Rekommenderade priser
Produkt Pris Förändring Datum
Preem Evolution Diesel
16,01 kr/l

+10 öre 18-08-20
ACP Diesel
16,01 kr/l

+10 öre 18-08-20
Preem Evolution Bensin 95 16,16 kr/l
+10 öre

18-08-20

Bensin 95 16,16 kr/l
+10 öre

18-08-20
E85 11,06 kr/l +10 öre
18-08-20

https://www.preem.se/privat/drivmedel/drivmedelspriser/

Det finns en anledning till att vi inte tillverkar speciellt många nya bilar med E85 längre.

Visa signatur

[1700X] [B350 mITX] [32GB DDR4@3000MHz CL15] [Vega 56] [Nano S] [D15S] [Win 10 Pro]

Permalänk
Medlem

Det enklaste du kan göra är nog att blandtanka, testa dig fram. Har en 940 Turbo jag kör på max 50% E85 nu på sommaren och mindre % på vintern eller ingen E85 alls.

Permalänk
Medlem

Måster erkänna att jag är förvånad att det fortfarande finns ställen att tanka Etanol på, känns som det tvärdog efter jättehåsen. Min högst personliga uppfattning är att elbilar är ersättarna till bensin/diesel och att Etanolen därför lär försvinna, vilket kanske kan vara något att ta hänsyn till i ekvationen. Kan så klart ha helt fel också.

Permalänk
Medlem

Konverteringen är väl passande om du vill ladda mer och jagar prestanda. Ur ekonomisynpunkt är det nog svårt att motivera. Som du själv är inne på så kan det bli lite strul då etanolen är elakare mot en del komponenter.

Det lättaste du kan göra är att plocka ur allt som väger något samt att köra mer bränslesnålt. Sen får man ju själv sätta ribban.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det är nog närmare 40% mer bränsle som går åt i verkligheten. Så var det i alla fall när jag experimenterade med E85 och insprutning på en moped.

Visa signatur

5G 9900k < EKWB LC > RTX2080S | Corsair 32GB C16@3.4G
Asus Z390-F | Seasonic Focus Platinum 750W | XB271HU
970EVO 500GB | Sennheiser HD650 + LCX+SDAC | 20TB TrueNAS Core

Permalänk
Rekordmedlem

Anledningen till att etanol dött är att Saab (och därmed de tjänstebilar de sålde) försvann, de flesta motorer kan inte använda etanol för att få högre effekt utan bilen blir slöare, Saab och Königsegg har däremot motorer som kan dra nytta av etanolen för att öka effekten i stället för att minska den.
Vill man köra på etanol är en 9-5 Biopower en bra och billig bil än idag.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

E85 är kanon om man vill plocka ur mer effekt, vilket iofs kräver en seriös mappning. Men för att spara pengar och miljö är den mindre bra ur ett konverteringsperspektiv.

Permalänk
Medlem

Vår Golf Multifuel drog ganska mycket på etanol, typ 0,8-0,9 mot 0,5-0,6 med bensin, men vi tankade det ändå, i alla fall på sommaren. Det kändes lite bättre, men frågan är ju om det är värt det för miljön. Man vet ju inte riktigt varifrån bränslet kommer - så upplevde vi det.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem

Du kommer antagligen inte att kunna använda E85 på vintern ändå så där försvinner hälften av "besparingen", om du inte har tillgång till motorvärmare överallt du färdas.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Skrivet av frankof:

Du kommer antagligen inte att kunna använda E85 på vintern ändå så där försvinner hälften av "besparingen", om du inte har tillgång till motorvärmare överallt du färdas.

Jag hade en saab 9-5 2,0t biopower 2006 och körde den två vintrar under tiden jag ägde den. Körde i stort sett alltid E85 (e75 på vinter) och har inte motorvärmaruttag på jobbet var aldrig problem. Och är man orolig får man väl ha en 20l dunk bensin att späda ut med om det skulle bli extremt kallt någon enstaka dag, men inget jag oroade mig för.
En vän körde även under den perioden en hemma konverterad 9-5 2,0t 2005 och det var inga problem där heller (vad jag hört av honom)
Är Volvobilarna känsligare?

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Jag hade en saab 9-5 2,0t biopower 2006 och körde den två vintrar under tiden jag ägde den. Körde i stort sett alltid E85 (e75 på vinter) och har inte motorvärmaruttag på jobbet var aldrig problem. Och är man orolig får man väl ha en 20l dunk bensin att späda ut med om det skulle bli extremt kallt någon enstaka dag, men inget jag oroade mig för.
En vän körde även under den perioden en hemma konverterad 9-5 2,0t 2005 och det var inga problem där heller (vad jag hört av honom)
Är Volvobilarna känsligare?

Det var snarare Saab som var väldigt bra på att utnyttja turbo och motorstyrsystemet, det finns inte många som hanterat turbon lika bra, bland vanliga bilar är de väl närmast ensamma om det, Porche är också duktiga på turbo (och Königsegg om man räknar in extrembil-tillverkarna)

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Jag hade en saab 9-5 2,0t biopower 2006 och körde den två vintrar under tiden jag ägde den. Körde i stort sett alltid E85 (e75 på vinter) och har inte motorvärmaruttag på jobbet var aldrig problem. Och är man orolig får man väl ha en 20l dunk bensin att späda ut med om det skulle bli extremt kallt någon enstaka dag, men inget jag oroade mig för.
En vän körde även under den perioden en hemma konverterad 9-5 2,0t 2005 och det var inga problem där heller (vad jag hört av honom)
Är Volvobilarna känsligare?

Jag vet inte, saab var lite speciell med sin tillnärmning, dom ökade effektutaget med e85 vid att använda den bättre knacktåligheten(om jag inte minns fel), om det påverkade kallstartsförmågan vet jag inte.
Några av mina jobbarkompisar med bi-fuel har blivit stående efter jobbet när dom glömt av sig och tankat fullt med E85 på vintertid.
Det finns/fanns en anledning till att motorvärmare var standard på bi-fuel

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem
Skrivet av frankof:

Jag vet inte, saab var lite speciell med sin tillnärmning, dom ökade effektutaget med e85 vid att använda den bättre knacktåligheten(om jag inte minns fel), om det påverkade kallstartsförmågan vet jag inte.
Några av mina jobbarkompisar med bi-fuel har blivit stående efter jobbet när dom glömt av sig och tankat fullt med E85 på vintertid.
Det finns/fanns en anledning till att motorvärmare var standard på bi-fuel

Motorvärmare är standard på alla saabar som är biopower oxå. Roliga är att 9-5an skulle kunna köra med E85 redan vid 97 men GM ville inte tillåta de

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk
Medlem

Om jag inte minns fel så går det åt rätt mycket energi att bara framställa etanolen, så den E85 du får i tanken är redan "smutsig" från början.

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av nickhe:

Motorvärmare är standard på alla saabar som är biopower oxå.

Det är inte namnet på "tekniken" som avgör om motorvärmare behövs

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem
Skrivet av bagfalls:

Kommer det gå att registrera om bilen som etanolbil efteråt?

Tacksam för tips och svar

Kort och lätt svar på denna.

Nej!
Bilar är helbilsgodkända idag. Det gör att du inte kan ändra på en så pass väsentlig funktion som bränsletyp och kunna få den godkänd.
Förr i tiden kunde man efter kontakt med tillverkaren få intyg på att bilen var säker och funktionell. Men det går inte idag.

EDIT; Det verkar gå via försäljare av typgodkända satser som tar över ansvar för avgasreningsupgifterna.

Ser heller inte vitsen i att lägga tid och pengar på detta. Vill du bli mer miljövänlig så byt bil.

Permalänk
Medlem

Rent lagligt så är det svårt. Rent mekaniskt så är det enkelt och rent stoichometriskt så är det lite komplicerat. Vi kan börja att radda upp vad som behövs för att köra etanol.

1: Uppgraderat bränslesystem ( Bränslepump, Spridare och slangar (PTFE), Flexfuel sensor)
2:30% mer bränsle för att uppnå samma effekt som BF95/BF98
3: styrsystem.

Lagligt så är det sjukt svårt att få igenom flexifuel om man inte registrerar om den med ett annat styrsystem t.ex MaxxECU

Rent krasst så går det till såhär.

Köp nya spridare som är minst 30-50% större än dem du har idag.
Köp PTFE slangaroch byt ut hela bränslesystemet
Köp en pump som klarar E85 utan att vittra sönder efter 6 månader
Köp ett nytt bränslefilter

Köp ett MaxxECU med alla sensorer som krävs. FlexFuel osv.
Betala en vän eller lämna in bilen till någon som vet hur man monterar detta.
Lämna in bilen på mappning.
Sen kan du tanka E85 eller E75 som det är på vinterhalvåret eller BF98

Räkna med minst 20-25 000 i materialkostnader ^^ (DETTA ÄR DÅ DET ENDA KORREKTA SÄTTET ATT ETANOLKONVERTERA NÅGON FORM AV OTTOMOTOR)

Du kan också hitta en skrotad V70 2.5FT och flytta över allt

Här är listan på vad som skiljer en 2.5T mot en 2.5FT

-Ny fuelrail och spridarklips.
-Ventilsätena från CNG-motorn.
-Avgasventilen från CNG-motorn modifierad för turbo.
-Hårdanodiserade kolvar.
-Omdesignat insug (plenum).
-Nya bränsleledningar. (Från Loperm 3500D till Fluorocomp.)
-Nya tändstift, NGK.
-Förbättrad luftmassmätare.
-Omdesignad kamremskåpa (!).
-Ny mjukvara funktion och kalibrering.
-CADS2, avståndsradar till aktiv farthållare.
-Ny slutväxel, 4.00 --> 3.77.
-Motorvärmare såklart...

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av frankof:

Det är inte namnet på "tekniken" som avgör om motorvärmare behövs

Alla saabar som såldes med biopower så ingick det motorvärmare som standard om du vill vara mer specifik

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk
Medlem

e85 bränslepump måste inköpas. samt om det är gummi bränsle ledningar i bilen, kan dessa behöva bytas mot några som tåler e85, annars kör original. samt större spridare och mapp. chip är skit. mappa på bänk= kostar från 2000 kr till 5000 kr,.

Visa signatur

Chassi Fractal design R6 USB C, Skärm LG UltraGear 38GN950 38" Moderkort ASUS ROG STRIX X570-E GAMING CPU 5800X3D RAM G.Skill 4x8 DDR4 3600MHz CL16 Ripjaws SSD 1 Samsung 970 EVO Plus 250GB SSD 2 CRUCIAL MX500 2TB. SSD 3 WD SN770 2TB,SSD 4 SAMSUNG 970EVO 512GB, GPU Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB AORUS XTREME NON LHR. Nätagg Corsair RM1000x.

Permalänk
Medlem

I Bosnien är det ganska vanligt att konvertera bensinbilar till LPG. Det skall finnas ca 160 ställen i sverige där man kan tanka LPG i bilen, och konvertering är oftast inte så komplicerad, men man behöver certifikat.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem

Många här verkar inte ha uppdaterat sig med senaste infon. rekommenderar att läsa på www.etanol.nu forum om du vill veta sanningen om många av dessa myter som att slangar bara vittrar bort osv.

en snubbe hade två identiska bilar (tror det var v70), han började köra ena på e85 endast och andra på bensin. efter 10k problemfria mil utan att byta något (förutom saker som får den att förse sig med rätt mängd bränsle. spridare, tryckregulator mm) så skar han upp slangar, demonterade pumpar, tog lös toppen osv för inspektion. han hittade ingen skillnad utom att e85 motorn var renare på insidan.

Bränslepumpars livslängd förkortas (även om det är så illa att det halveras så kanske den ändå håller 15k mil)
Bränslefilter bör bytas några tankar efter du börjat köra på e85.

Kostnad.
begade spridare på en skrot, 500kr för 5st kanske?
bensin 16kr/l
e85 10 kr/l +30% högre förbrukning så blir väl 13kr om man räknar om det i bensin valuta.
Sedan kommer bensin och diesel bara öka och öka i pris medans e85 kommer stå i princip stilla då priset går upp på grund av Sveriges (MP) sjuka skatteskit. (E85 blev "skattefri" 2018. iaf den andel som är etanol. 15% är fortfarande bensin som skattas, 25% på vintern)

Visa signatur

PLOP

Permalänk
Medlem

@nickhe:

Funkade t.om tidigare än så jag haft en E85 konverterad Saab 9000 2.0T - 96

Visa signatur

Intel Core i7 5820K @3.7ghz | 16GB Corsair LPX 3000mhz DDR4 | ASUS GeForce RTX 2060 DUAL EVO Advanced | Kingston A1000 480GB M.2 | Phanteks P300 | EVGA Supernova 650w | Asus X99-A | Aerocool Pulse L240 F |

Permalänk
Medlem

Var visst ute och cyklade i tidigare inlägg.
Det finns visst utrymme för att konvertera en bil. Både som ombyggt fordon, men ännu hellre med färdiga typgodkända lösningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeleni:

I Bosnien är det ganska vanligt att konvertera bensinbilar till LPG. Det skall finnas ca 160 ställen i sverige där man kan tanka LPG i bilen, och konvertering är oftast inte så komplicerad, men man behöver certifikat.

Hur kom du på att det är en bra ide att börja tjata om gaskonverterade bilar från bosnien?
Dessutom en helt meningslös konvertering både ur ekonomi och miljösynpunkt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Von_OttO:

@nickhe:

Funkade t.om tidigare än så jag haft en E85 konverterad Saab 9000 2.0T - 96

Det vet jag Men det utvecklades för T7 Grabbarna i Saabcommunitity gör amazingwork!

"Our story begins where the lab got the idea of doing biopower. This was no secret then, and lots of research had been done in the area, but Saab wanted to get in on the action. As GM's project managers wasn't interested in letting that happen - not so much of a "you're just saab, stop" as you might think, but PM's had their own conservative way of doing money/effort/gain - our troops rallied and got a green light from managers in-house to do it without GM knowing - as long as they only kept it to spending time and NOT material, as that would show up at GM's accounting office. Time however could be spent much more generously.
This is mostly why the Biopower works right in any T7 ECU. They had to make it work, and work it did. The first out was the B205, which gave really good power, with only basic ugly hacks of the software. They also ran MBT ignition and could almost go lambda 1 all the way.
When the engine was uncovered higher in the ranks at Saab, they where met with "ehm, you can't do that", and they asked "why not?", to which the reply was... "ehm, those pistons are only rated for 85 bar combustion pressure, and you're running 140..."

That's why the engines later got retarded ignition, righer fuel mixtures, the B205 got lower compression (JUST A MONTH before production start), and the whole thing collapsed a little. Can't say I'm 100% certain that it's lower compression from the start, but I'll dig some more there.
"

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Hur kom du på att det är en bra ide att börja tjata om gaskonverterade bilar från bosnien?
Dessutom en helt meningslös konvertering både ur ekonomi och miljösynpunkt.

Skickades från m.sweclockers.com

Tjat?
Ämnet är konvertering till alternativ drivstoff. Skrev jag någonting som var off topic?
Att E85 är en "förnybar" energikälla köper jag ut från miljöperspektiv, men ekonomi?

Sakliga diskussioner gillar jag, istället att skriva ner varför du tycker att LPG är en dålig idé, själv om det finns ett hav av konverteringsställen i hela södra Europa, och att E85 krävde mer regelbunden underhåll av bilen, så kör du en negativ ton... Den är god.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem

Ur miöjösynpunkt är väl Etanol och Elbilar lite liknande, de är positivt på miljön där de körs, men framställandet av etanolen och tillverkning av batterier vette tusan om det är positivt på global miljö.

Permalänk
Medlem

Etanol används mer i Sport/trimmnings sammahang, men det är så varierande effektgrad på våra bensinstationer i landet.. vet flera bekanta som rasat etanolmotorer för att etanolet inte hållt rätt kvalite direkt från pump... men man får ju en massa gratis effekt och högre förbrukning

Visa signatur

Glöm inte att gilla bra inlägg!

AMD Ryzen 7 2700X | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 2060 6GB OC Gaming |
Fractal Design Meshify S2 (Blackout) | ASUS ROG STRIX X470-F Gaming |
G.Skill Trident Z RGB 3200mhz 16GB | Samsung 970 EVO Series 500 GB M2 | Seasonic Focus Plus 750W

Permalänk
Medlem

Kul att den här tråden dök upp! Började senast igår fundera på att konvertera 9-leifen till E85.

Receptet jag tänkte utgå från är:
4 nya spridare - 480kr
Ny bränsleslang i motorrummet, ca 1 meter - 100kr?
Ny bränslepump (antingen dirr eller när den gamle rasar) - 320kr (SAAB Biopower begagnad) till 700kr (biltema)
Nytt bränslefilter - 150 spänn typ

Totalkostnad: 730-1430kr.
Ungefärlig besparing bör bli ca 3 kr per mil, vilket innebär en besparing på ca 120kr/vecka. Med ny bränslepump är hela raparajset insparat på ca 3 månader.

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician