Permalänk

27' 1440p 60hz eller 120hz +?

Tjena, nu bestämt mig för att skaffa en ny skärm för att byta ut min nuvarande som jag har haft i 6-7 år nu. Kraven jag haft är 27' och 1440p och helst ips. Men sen fastnar jag. För jag vet inte om jag kan rättfärdiga priskillnaden på en med g sync o 120+ hz och en med standard 60hz. Sen vet jag inte hur användbart det kommer vara att ha över 60hz då det kommer vara 1440p och kommer fortfarande vilja ha rätt höga settings på de flesta spel, och då kanske det inte är rimligt att mitt 1080 kan ge den prestandan, eller?
Annars så planerar jag ju inte på att byta ut skärm i närmaste framtiden så då kanske det trots allt är bättre att lägga lite extra på gsync o så..
Många frågetecken och hoppas nu att ni här på swec kan ge mig era synvinklar o åsikter! Alla svar uppskattas!

Visa signatur

Ryzen 5600X @4.65GHz, Noctua NH-U14S, 16GB Corsair LPX DDR4 2666MHz, MSI MAG B550 TOMAHAWK, MSI 1080 Gaming X 8GB

Permalänk
Medlem

@oscar_98123:

Personligen har jag hellre 100+ Hz än 1440p. Spel flyter mycket bättre, och även om man inte märker en skillnad direkt när man börjar (det gjorde inte jag) så märker man det när man börjar spela på lägre Hz igen.

Annars är det väl som du säger, att ju högre upplösning och grafik du har, desto lägre FPS och lägre Hz på skärm behöver du.
Ta bara det som är viktigast för dig. Båda är fullt respektabla val.

Visa signatur

Dator
CPU: Ryzen 5 5600 | GPU: ASUS RX 6700 XT | RAM: 32GB 2133MHz DDR4 | Mobo: ASUS B550-Plus | Lagring: 2x1TB SSD + 5 TB HDD | Chassi: Fractal Meshify 2 | PSU: EVGA Supernova G6 1000W |

TrueNAS SCALE
CPU: Ryzen 5 5600 | RAM: 64GB 3200MHz DDR4 | Mobo: ASRock B550M Steel Legend | Lagring: 35 TB HDD | GPU: GTX 960 4GB | Chassi: Fractal Node 804 | PSU: Corsair RM850x 850W v3 |

Permalänk
Medlem

Enligt mitt tycke beror det på vad du spelar. I t.ex. CSGO har jag svårt för sub-100hz medan 60hz är fullt acceptabelt i Witcher 3. Jag spelar båda typerna av spel och resonerade att 100hz+ med FreeSync/G-sync var rätt väg. I slutändan är det plånboken som bestämmer.

Visa signatur

Team Plopp

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stromming90:

Annars är det väl som du säger, att ju högre upplösning och grafik du har, desto lägre FPS och lägre Hz på skärm behöver du.

Hur motiverar du detta, dvs varför skulle uppdateringsfrekvensen vara mindre viktig för att man har "finare grafik"?

Är lite oklar på om TS frågeställning gäller GSync eller högre frekvens på skärmen, som ju inte direkt hänger ihop, eller snarer, är två olika saker om än närliggande i praktiken. Man kan väl dock säga att behovet av GSync minskar desto högre FPS man får (om man har en skärm med hög uppdateringsfrekvens)

Permalänk
Skrivet av improwise:

Hur motiverar du detta, dvs varför skulle uppdateringsfrekvensen vara mindre viktig för att man har "finare grafik"?

Är lite oklar på om TS frågeställning gäller GSync eller högre frekvens på skärmen, som ju inte direkt hänger ihop, eller snarer, är två olika saker om än närliggande i praktiken. Man kan väl dock säga att behovet av GSync minskar desto högre FPS man får (om man har en skärm med hög uppdateringsfrekvens)

Ursäktar om jag är oklar, om jag nu skulle införskaffa en skärm med mer än 60hz så är jag rätt säker att jag skulle köpa en med gsync

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5600X @4.65GHz, Noctua NH-U14S, 16GB Corsair LPX DDR4 2666MHz, MSI MAG B550 TOMAHAWK, MSI 1080 Gaming X 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Hur motiverar du detta, dvs varför skulle uppdateringsfrekvensen vara mindre viktig för att man har "finare grafik"?

Högre upplösning + bättre grafik = lägre fps
Lägre upplösning + lägre grafik = högre fps

Lägre fps = Mindre viktigt med en hög refreshrate skärm
Högre fps = Mer viktigt med en hög refreshrate skärm

Visa signatur

Dator
CPU: Ryzen 5 5600 | GPU: ASUS RX 6700 XT | RAM: 32GB 2133MHz DDR4 | Mobo: ASUS B550-Plus | Lagring: 2x1TB SSD + 5 TB HDD | Chassi: Fractal Meshify 2 | PSU: EVGA Supernova G6 1000W |

TrueNAS SCALE
CPU: Ryzen 5 5600 | RAM: 64GB 3200MHz DDR4 | Mobo: ASRock B550M Steel Legend | Lagring: 35 TB HDD | GPU: GTX 960 4GB | Chassi: Fractal Node 804 | PSU: Corsair RM850x 850W v3 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stromming90:

Högre upplösning + bättre grafik = lägre fps
Lägre upplösning + lägre grafik = högre fps

Lägre fps = Mindre viktigt med en hög refreshrate skärm
Högre fps = Mer viktigt med en hög refreshrate skärm

Ah, det var nog ett syftningsfel inser jag nu, du skrev att man behövde lägre FPS med bättre grafik men du menade nog at man får lägre FPS om datorn inte orkar med och då minskar behovet av hög uppdateringsfrekvens på skärmen Dock ökar väl behovet av GSync med dom förutsättningarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stromming90:

@oscar_981

Annars är det väl som du säger, att ju högre upplösning och grafik du har, desto lägre FPS och lägre Hz på skärm behöver du.
Ta bara det som är viktigast för dig. Båda är fullt respektabla val.

Va??? Vad pratar du om? Hz och upplösning är 2 helt olika saker. Du kan ju inte påstå något så dumt.
Lika dumt som att du får bättre spolarvätska i bilen ju högre däcktryck du har

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

@KingCobra:

Du kanske ska läsa mitt svar ovanför. Du missförstod vad jag sa.

Skrivet av improwise:

Ah, det var nog ett syftningsfel inser jag nu, du skrev att man behövde lägre FPS med bättre grafik men du menade nog at man får lägre FPS om datorn inte orkar med och då minskar behovet av hög uppdateringsfrekvens på skärmen Dock ökar väl behovet av GSync med dom förutsättningarna.

Precis så, jag ska försöka uttrycka mig bättre i framtiden.

Visa signatur

Dator
CPU: Ryzen 5 5600 | GPU: ASUS RX 6700 XT | RAM: 32GB 2133MHz DDR4 | Mobo: ASUS B550-Plus | Lagring: 2x1TB SSD + 5 TB HDD | Chassi: Fractal Meshify 2 | PSU: EVGA Supernova G6 1000W |

TrueNAS SCALE
CPU: Ryzen 5 5600 | RAM: 64GB 3200MHz DDR4 | Mobo: ASRock B550M Steel Legend | Lagring: 35 TB HDD | GPU: GTX 960 4GB | Chassi: Fractal Node 804 | PSU: Corsair RM850x 850W v3 |

Permalänk

Så är det någon här som har en gsync skärm o kan kanske uttala sig om hur bra/värt det är?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5600X @4.65GHz, Noctua NH-U14S, 16GB Corsair LPX DDR4 2666MHz, MSI MAG B550 TOMAHAWK, MSI 1080 Gaming X 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av oscar_98123:

Så är det någon här som har en gsync skärm o kan kanske uttala sig om hur bra/värt det är?

Skickades från m.sweclockers.com

Har acers 1440p gsync 144hz märker inte av hz så mkt ser lite skillnad med gsync, helt klart ett plus men inget måste. Som annan skrev hz märker man väl om man går tillbaka

Permalänk
Medlem

Jag hade "problem" med tearing och freesync löste det!

Annars så flyter allt på lite finare, så länge fps:en är hög alltså. Drops märks ju av ändå, tycker kanske att det är något mindre irriterande men det kan också vara placebo

Permalänk

https://www.komplett.se/product/1018397/datorutrustning/bilds...
Tittat på den här nu, skippar nog gsync i högre hz med prioritering på ips panel istället. Aldrig hört talas om märket men speccsen verkar bra. Någon som vet något om denna?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5600X @4.65GHz, Noctua NH-U14S, 16GB Corsair LPX DDR4 2666MHz, MSI MAG B550 TOMAHAWK, MSI 1080 Gaming X 8GB

Permalänk

Spelar du FPS eller snabba spel 100hz + alla dagar i veckan.

Andra spel eller arbete 1440p och 60hz.

Om man nu måste välja mellan de två. Kan även tillägga att jag aldrig skulle ha större än 24tum med 1080p upplösning.

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk
Medlem

Jag brukar vara rätt känslig. Men med tanke på att jag alltid ligger över 100fps i de spelen jag spelar så tycker jag inte att jag får ut speciellt mkt av g-sync. Stängde av g-sync för att köra lite benchmark av gpu en gång och glömde bort att slå igång igen. Spelade typ en vecka utan att märka av tearing. Inte föränn jag drog upp bf1 på ultra märkte jag att jag hade slagit av det då viss tearing uppstod när fpsen började droppa till runt 80. Sen har ju min 120hz ULMB också. Testar det läget för tillfället och tycker nästan om det mer än g-sync. Men smaken är ju som baken.

EDIT: Min skärm är en pg279q

Skickades från m.sweclockers.com

Vilken skärm jag använder
Visa signatur

8600k @5Ghz - 1.23V - NH-D15 - z370 strix gaming-f - 1070ti strix binned@2150Mhz/9250Mhz - Corsair vengeance 16Gb@3200Mhz - Define R5 - PG279Q - Strix flare - Logitech G502 - Logitech G633

Permalänk
Skrivet av SimpanDirr:

Spelar du FPS eller snabba spel 100hz + alla dagar i veckan.

Andra spel eller arbete 1440p och 60hz.

Om man nu måste välja mellan de två. Kan även tillägga att jag aldrig skulle ha större än 24tum med 1080p upplösning.

Skrivet av Coreflake:

Jag brukar vara rätt känslig. Men med tanke på att jag alltid ligger över 100fps i de spelen jag spelar så tycker jag inte att jag får ut speciellt mkt av g-sync. Stängde av g-sync för att köra lite benchmark av gpu en gång och glömde bort att slå igång igen. Spelade typ en vecka utan att märka av tearing. Inte föränn jag drog upp bf1 på ultra märkte jag att jag hade slagit av det då viss tearing uppstod när fpsen började droppa till runt 80. Sen har ju min 120hz ULMB också. Testar det läget för tillfället och tycker nästan om det mer än g-sync. Men smaken är ju som baken.

EDIT: Min skärm är en pg279q

Skickades från m.sweclockers.com

Kör FPS dock aldrig "seriöst", kör sällan någon typ av ranked games så då kanske det är ovärt ändå..
När du säger ULMB, vad syftar du på? Kanske borde skaffa en skärm med freesync istället då om gsync visst inte ger så mycket

Visa signatur

Ryzen 5600X @4.65GHz, Noctua NH-U14S, 16GB Corsair LPX DDR4 2666MHz, MSI MAG B550 TOMAHAWK, MSI 1080 Gaming X 8GB

Permalänk
Medlem

@oscar_98123: en sorts motionblur-reduceringsteknik som gör att (oversimplified explanation) backlight blinkar i takt med fps. ska bli mindre "släpning". men nu efter att ha testat ett tag så har jag hellre på G-sync och kör 165hz ist då 120 kändes något lågt. Men ta och fråga i en butik om du kan få testa funktionen. Elgiganten eller Mediamarkt brukar ha gameriggar uppe med olika skärmar.

Visa signatur

8600k @5Ghz - 1.23V - NH-D15 - z370 strix gaming-f - 1070ti strix binned@2150Mhz/9250Mhz - Corsair vengeance 16Gb@3200Mhz - Define R5 - PG279Q - Strix flare - Logitech G502 - Logitech G633