Permalänk
Medlem

BOOTMGR Missing

Hej denna trådens finns säkert redan men hittade dock inget om det.
Nu är det så att jag ha fått BOOTMGR missing men då tror ni att det är väl bara in med en windows skiva och sen är det klart,men så är inte detta fallet utan ingenting funkar. Jag har provat att boota ifrån usb och cd men det funkar ej. Hittar dock usb och dvd i biosen men den starta ej på nått av det. Har provat nya hårddiskar och nya usb och till och med en annan cd-rom och inte en skit funkar. Börja nästan tro att det är mitt moderkort som är sönder. Någon som är haj på detta och kan hjälpa mig med mitt problem?

Permalänk
Medlem

Kanske har du redan testat allt det här men..

Se till att UEFI/BIOS Boot Mode är på Legacy (eller legacy first). Därefter, formatera om USB-stickan på annan dator igen med Windows 10: https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10 via verktyget.
Stoppa in USB-stickan och se till att det är den första i boot-ordningen i BIOS samt att du sparar ändringarna i BIOS, alternativt väljer du att boota från den genom att trycka F12 när datorn startar..
Om du kommer till installationen kan du förstås formatera eller försöka reparera/laga bootfilen.

Permalänk
Medlem

@Harddrive: Det testade jag innan men det står att något är fel när jag skicka över windows 10 till usb via verktygen. Ska kolla så jag har sparat det för kommer knappt ihåg de efter så mkt pill. Tack iaf för ditt snabba svar.

Permalänk
Medlem

@PopiloX: Testa en annan USB-sticka om du har en, vissa billigare sandisk och kingston lirar inte riktigt.

Permalänk
Medlem

@Harddrive: Har ju ett kingston som är rätt old så att säga och ett tdk. Båda är på 8 gig plus att jag har testat båda. Ska jag formatera usbena till ntfs eller dom andra valen?

Permalänk
Medlem

Om det krånglar med Sandisk USB minne så kan man testa ladda hem en Windows 10 ISO med MediaCreationTool och sedan överföra ISOn med programmet Rufus https://rufus.akeo.ie/

Edit: Jag brukar formatera USB minnet med FAT32.

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

@janee: Ska genast testa detta. Tack.

Permalänk
Medlem

@janee: Jag provade det du kom med förslag och det funkade delvis. Jag kommer bara till dit där man väljer vilken hårddisk man ska installera windows på. Där dock går det varken installera något eller formatera.

Permalänk
Medlem

@PopiloX: Får du inte något felmeddelande under windows installationen?

Om du nu har fixat ett Windows 10 installationsmedia på ett USB minne och kan boota den så skall du kunna göra som denna video visar https://www.youtube.com/watch?v=MPfNgNfLEHs

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

@janee: Det står att det inte gå på grund utav att det är fel fil system på hårddisken/arna därför går det ej att installera om dom.
Precis så som han gjorde,gjorde jag men kom aldrig så långt som att det gick att installera.

Permalänk
Medlem

@PopiloX: Om du tar bort alla partitioner på hårddisken som videon visar så bör detta fel försvinna.

Och du bör koppla bort övriga hårddiskar och bara ha en hårddisk inkopplad under windows installationen.

Edit: Hur stor är hårddisken som du vill installera windows på?

Om hårddisken är större än 2TB så skall man använda GPT.

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

@janee: Får prova det igen. För mina 2 ssd hårddiska går ej att nå så få ta en gammal så länge.

Permalänk
Medlem

@PopiloX: Skriv gärna ned i denna tråd på vilka komponenter som du har, moderkort? SSD och HDD?

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Nu äntligen så är installationen igång puuhh vilken skit. Jag tackar er riktigt mycket för eran hjälp.

@janee Vad menar du nu?

Permalänk
Medlem

@PopiloX: Det är lättare för oss att hjälpa om vi vet vilka dator komponenter som används tex moderkort.

Hur löste du problemet med fel fil system?

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

@janee: z97a gamingboard HyperX ssd 240gig och en vanlig hårddisk 1Tb plus en intel ssd 80Gig. 980 kort corsair 16gig ram och en i7 processor.

Permalänk
Medlem

@janee: Glömde svara på din fråga angående hur jag löste de. Ja koppla ut allt och satte in en gammal och tog bort pationen även fast det inte fanns någon så sen gick det.

Permalänk
Medlem

@PopiloX: ASUS Z97-A har UEFI och då kan man välja mellan UEFI windows installation eller en general/genetric när man bootar USB minnet men detta bör inte ha någon betydelse för fil system om man tar bort alla partitioner på SSD/HDD under windows installationen.

Men man kan behöva ställa om i BIOS tex Secure Boot, Legacy och CSM.

Jag hittar inget konstigt med moderkortet som tex Marvel SATA kontroll som har krånglat för många.

Edit: SATA 5 och 6 portarna på moderkortet klarar av SATA Express men det har nog ingen inverkan på ditt problem men jag hade valt att koppla systemdisken till SATA 1 och andra SSD/HDD till SATA 2, 3 eller 4.

Ja det är viktigt att hela SSD eller HDD är "oallokerat utrymme" för att installationen själv skall kunna välja fil system.

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

@janee: Ja UEFI står det nästa på allt jag ska välja eller LEGACY. Jag har haft detta problemet innan men det var ungefär för 5 år sedan och då var det bara att koppla ut allt och vänta ca 10m min och in med allt och det funkade men riktigt så funkar det inte idag.

Jag hittar heller inga direkta problem heller med detta moderkortet,inte något som jag själv har upplevt iaf.
Det med portarna ska jag kolla på imorgon och sätta dom i dom altenativ som du beskrev.

Permalänk
Medlem

Tack så mycket för eran hjälp. Har fått igång datorn nu på en gammal hårddisk så nu kan jag äntligen fixa dom andra om det nu går. Tack igen.

Skickades från m.sweclockers.com