GOG informerar om kopieringsskyddens baksida med initiativet FCK DRM

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av anon246659:

Det är dock ett namn som växer på en. Google tex, sug på det namnet igen en stund och reflektera över dess innebörd

Skickades från m.sweclockers.com

Det kommer från en felstavning av numret googol, vad för annan "innebörd" tänker du på?

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xarion:

Grejen är väl mer att jag anser inte uttrycket stötande. Drm är väl problem för både tillverkare och konsument. Personligen ser jag produkter med drm som en förbrukningsvara. Speciellt när många spel släpps endast digitalt. Jag kan inte ta med mig produkten om utgivarn plötsligt bestämmer sig för att göra det otillgängligt (Nintendo till exempel). Drm är ju mer eller mindre en hyrtjänst. Du betalar för att få använda en viss tid. Att lägga till fck till vad som helst som någon anser fel spelar väl ingen roll när betydelsen är den samma. I Sverige pratar var och varannan svengelska. Vad hade du ansett varit bättre som skällsord att lägga till.

Jag kan väl lägga en egen rörelse #nodrm. Är det mer smakfullt ?

Nodrm låter definitivt vuxnare tycker jag.

Det kan hända att jag överanalyserar också.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Om DRM hade automatiskt tagits bort efter 6-12 månader efter att spelets släppts hade jag supportat DRM helhjärtat. Så länge det inte förstör min spelupplevelse.

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

Tänk om DRM fanns i bilbranschen.

1. Du måste logga in för att kunna köra.
2. Du får bara använda orginaldelar.
3. Du får inte trimma motorn.
4. Du får inte sälja bilen (Steam) efter att du har köpt den. Den får stå i garaget tills den är oanvändbar om du nu inte köpt bilen som gåva till någon annan.
5. Flyttar du flera gånger under ett års tid så kanske bilen inte går igång utan du får kontakta tillverkaren för att få hjålp med att få igång den igen. (DRM som är knuten till hårdvaran(grafikkort/moderkort) som bara får bytas ut 3 gånger per år eller vad det nu var.)
6. Din bil känns slö och tappar prestanda medan en kompis med samma typ av bil som är inskaffad på den svarta marknaden kan njuta av 100% prestanda oavsett när eller var han kör.
7. Du måste vara uppkopplad till internet för att kunna köra.
8. Du får inte byta ut stereon eller montera in extra bas i bilen. Du får inte heller tona rutorna eller måla om bilen.
9. Bilen får inte lånas ut till andra då det är du som köpt den och skulle du vilja låna ut den så ses du som en pirat och det är olagligt så man riskerar att få polisen efter sig och höga böten eller fängelse.
10. Om företaget som tillverkad bilen gått i konkurs kan du inte längre starta bilen utan måste få nya nycklar från tredje part vilket i sig är olagligt.
11. Du får inte köra bilen överallt utom bara i vissa regioner av världen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon246659:

Det är dock ett namn som växer på en. Google tex, sug på det namnet igen en stund och reflektera över dess innebörd

Skickades från m.sweclockers.com

Själv kommer jag ihåg google som en icon med en arkivskåp med ett par glasögon framför samt artikel över några norrmän i någon av våra numera avlidna elektronik-branchtidningar som lyckats göra en skitsnabb sökalgoritm mha. ASIC/FPGA för att snabba upp sökningarna gentemot vid den tiden dåvarande sökmotorer (som Altavista mfl. som då var väldigt dominerande - ja i nästan google-klass som default-sökmotor i webbläsarna på den tiden) - Man skulle ha köpt lite aktier google då...

...så google kommer nog också med lån från goggles...

Permalänk
Avstängd

Indeed, jag använder själv GOG, men förde tankarna till diverse tonårs siter när det kom.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dunder:

Det kommer från en felstavning av numret googol, vad för annan "innebörd" tänker du på?

Hallelujah! En vetare! Det är bara på tok för underbart när folk tar reda på ord, varumärken och akronymer

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Man kan även kontakta dem på iwantto@fckdrm.com om man vill vara med på sidan

Nja, känns inte riktigt seriöst som sagt, men det handlar väl om att dra uppmärksamhet till sidan. Annars tycker jag GOG har varit bra reklam för DRM-fria spel genom att de i många år helt enkelt visat att det går alldeles utmärkt att sälja spel utan DRM. Det är ju CD Projekt som ligger bakom GOG, utvecklarna av Witcher-serien, så de äter sin egen hundmat som man brukar säga.
Det finns faktiskt en hel del spel på Steam som inte har DRM, se denna lista. Den stora skillnaden mellan GOG och Steam är att GOG kräver att spel de säljer är fria från DRM, medan Steam tillåter DRM (men det är på inget sätt ett krav).

Instämmer, sen jag gick över till GOG for några år sen så har jag aldrig tittat tillbaka. Använder mig bara av Steam (just nu i alla fall) när det ska spelas multiplayerspel med kompisar i stort sett. Jag har handlat både spel på skiva samt på Steam och nu även handlat alla de spel som jag hade handlat på Steam eller skiva till GOG, dom som finns dvs. De flesta är singelplayerspel.
Och det fina är att jag har laddat ner alla installfiler till hårddisken så att dom alltid finns där i fall något spel skulle försvinna eller att GOG försvinner. Hade inga problem att handla samma spel igen på GOG, vill stödja sånt!
Har även sammankopplat mitt GOG-konto med Steam, vet inte riktigt vad det ska ge, har inte hela bilden klar än

Skrivet av Mizzarrogh:

Ett av skälen till att jag håller på att avveckla mitt steamkonto annat än för grejer jag redan har där. GOG har rätt oseriösa namn, inte minst namnet själv, "GOG" (känns ju inte heller direkt som ett helt seriöst namn) men de har faktiskt ett bättre system än steam.

Var inte precis den ende som störde mig något enormt på steam när det kom, men man var i praktiken låst till eländet de körde med om man köpt vissa spel lagligt, som sagts tidigare så var det i princip enbart betalande kunder som köpt spelen som drabbades och avgjort de som drabbades hårdast, slutade med att jag fick piratkopiera spel jag köpt ärligt för att skiten inte fungerade utan en ohyggligt massa krångel på den tiden.
Så, nej tack! om det finns alternativ.

Avverkat var ett bra uttryck, så har det blivit i mitt fall i alla fall, handlar i stort sett bara från GOG.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Meathim:

Cancer är en sak, DRM är något helt annat. Visst förstår jag att man kan bli upprörd, men samtidigt så är det definitivt ett icke-problem, om man jämför med t ex ... cancer. Fuckcancer är ett slags utrop mot en stor fiende, som en myra som står i vägen för en elefant och vägrar flytta på sig. "Här står jag, come at me bro!" typ. Cancermedvetande för punkare. Fckdrm är dels gjort av ett företag som har ett ekonomiskt intresse i det hela och dels ... är det bara ett problem för ett fåtal människor. Om DRM ligger högt upp på din lista över problem i din vardag gratulerar jag dig till att du har ett tämligen bekymmersfritt liv. Som sagt är det en bra sak i grunden, men ... det känns mest larvigt att kalla det för fckdrm. Privilegierade människor som skriker ut att detta visst är ett stort problem som kändisar borde ställa sig bakom, och helt orelaterat så har vi en butik här som säljer DRM-fria spel. Stå upp för rättvisa och användarrättigheter! Och handla hos mig.

Skickades från m.sweclockers.com

Cancer är inte heller ett stort problem för de som är cancerfria med den logiken...

DRM är en del i ett nytt samhälle som håller på skapas med massövervakning av allt och alla, med inlåsning där du hela tiden beror på någon annan och måste betala i all oändlighet för tillgång (diverse påtvingade molnotjänster", där företagen är de som bestämmer över ditt liv och så vidare.

Cancer dör man bara av, DRM och gänget tar bort meningen med livet och förstör hela mänskligheten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

Cancer är inte heller ett stort problem för de som är cancerfria med den logiken...

De flesta skulle ha problem om någon av deras barn, någon släkting, vän eller käresta dör.
Även om de själva är friska.

Väldigt många drabbas som anhörig.

Men bara för att DRM inte är jämförbart med cancer så innebär det inte att det inte kan leda till problem.
Att DRM fortfarande är något som får diskuteras.
Speciellt i en tråd som handlar om DRM...

Jag tycker att jämförelsen mellan DRM och cancer är lite osmaklig och allmänt kass.

Skickades från m.sweclockers.com