Shenmue III får lanseringsdatum – släpps den 27 augusti 2019

Trädvy Permalänk
Inhibitor
Registrerad
Dec 1999

Shenmue III får lanseringsdatum – släpps den 27 augusti 2019

Under årets Gamescom-mässa släpps en ny trailer för Shenmue III, vilken avslöjar att speltiteln släpps den 27 augusti 2019.

Läs hela artikeln här

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa leder till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
GBG
Registrerad
Dec 2010

Finns det fortfarande!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2012

Tack för påminnelsen, måste gå och hämta ut Shenmue/Shenmue 2 till PS4

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2008

Har dom Japanska limited edition utgåvorna till Dreamcast stiligt stående i skåpet, vilka minnen

Skickades från m.sweclockers.com

☢ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 1TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
🎥 Intel 2500k • Asus P8P67 Pro • AMD Radeon HD5850 • be quiet! Pure Power L8 530w • Samsung EVO 850 120GB • 1 + 3TB
📞 HTC U11+
🎧 Cowon Plenue J • Audio Technica ATH-M50X

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2009

Blev inte särskilt såld av det jag såg och tycker inte det jag sett av de tidigare spelen heller varit så lockande. Men vad jag förstått är detta en mycket omtyckt serie så om här är några fans här, kan ni säga vad är det som är så speciellt med det? Är det handlingen som är extremt bra? Måste man vara manga/anime (eller vad man kallar det) nerd för att uppskatta det eller funkar det för alla?

[ Kunde ej ladda signaturen, var god ladda om sidan. ]

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Mar 2018

Råkade de köra demot genom ett Voodoo2-kort, eller?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2013
Skrivet av nipe:

Blev inte särskilt såld av det jag såg och tycker inte det jag sett av de tidigare spelen heller varit så lockande. Men vad jag förstått är detta en mycket omtyckt serie så om här är några fans här, kan ni säga vad är det som är så speciellt med det? Är det handlingen som är extremt bra? Måste man vara manga/anime (eller vad man kallar det) nerd för att uppskatta det eller funkar det för alla?

De två tidigare Shenmue-spelen till Dreamcast är väldigt stämningsrika. Jag finner ett härligt, harmoniskt lugn medan jag upplever stor spänning i jakten på Lan Di. Låter väldigt ostigt när jag beskriver det på så vis, men om man sätter sig in i Shenmue och står ut med det lite långsamma tempot kan man verkligen ha många trevliga timmar framför sig. Kanske kan verka småttigt jämförelsevis mot nyare open world-spel men det tar fortfarande ett bra tag innan man är igenom spelen, ffa Shenmue II.

Spelet har i princip ingen som helst påverkan från anime eller manga enligt mig utan har en väldigt klassiskt, närmast historisk japansk ton. Fightingscenerna är dock i mångt och mycket jämförbara med Virtua Fighter, vilket säger en del om kvalitén.

Den nya trailern tycker jag påvisar klart bra design i mån av miljöer och ljussättning, men tittar man på hur karaktärernas mesh är utformad och texturerad kan man förstås komma med en del önskemål. Är själv helt ok med att grafiken är delvis undermålig så länge spelet erhåller samma atmosfär. Sedan är det förstås alltid lätt att döma när man själv inte har varit inblandad.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Nov 2006

@nipe: För att svara på din fråga så känns självfallet Shenmue I & II väldigt gamla idag. Ifall man ska spela dem så bör man också betrakta spelhistorien och hur spel såg ut-, och fungerade år 2000. Shenmue var liksom en löfte om framtidens spel, med stora öppna spelvärldar och minitiös detaljrikedom.

Shenmue hade otroligt detaljerade karaktärer. Med avancerad ansiktsanimation och läppsync kom karaktärerna till liv på ett sätt man aldrig riktigt hade upplevt tidigare. Man får sätta detta i perspektiv att samtidens spel ofta hade en simpel textur på vad som idag klassas som low-poly objekt. Att spelet hade läpp-sync, ansiktsuttryck, cinematiska kameravinklar, dynamiskt väder, interaktiva miljöer och minitiös detaljobjektsnivå var otroligt ambitiöst för sin tid och aldrig något man tidigare beskådat.

Dock var det inte bara det grafiska som var ambitiöst, jag minns även att detaljarbetet kring ljud var något som inte riktigt skulle matchas förrän långt senare. bara en sådan sak som att karaktärers rörelser alltid medför ambientljud, så som fotsteg, ljud från kläder, så som jeansljud när de slåss sparkas, ryu's läderjacka som hörs när han rör på armarna, att varje slag och spark var accentuerad. Även när man spelade storproduktioner som FFX så saknades dessa bitar vilket gjorde att spelet kändes aningen mer som ett spel än vad Shenmue gjorde, för sin tid så var det så nära en interaktiv film man kunde komma.

I dagsläget har dock spel sprungit om shenmue med stormsteg. Och Shenmue 3 är allt annat än state-of-the-art idag. Vi som var där förstår storheten med spelet, och sätter man på sig de historiska glasögonen så tror jag verkligen att man kan uppskatta det. speciellt ifall man ställer spelet i perspektiv till samtida spel.

Shenmue är en otroligt viktig milstolpe i spelhistoriken, ifall man känner att man vill uppleva den eller inte är upp till var och en. Men i dagsläget måste man såklart ha överseende med mycket.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2009

@Nissling:
@_genki:

Tackar för förklaringarna, nu förstår jag bättre varför de gillats så mycket. Tyvärr finns det så många spel som konkurrerar om den lilla speltiden jag har nuförtiden så detta får nog stå åt sidan ändå.

[ Kunde ej ladda signaturen, var god ladda om sidan. ]

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Aug 2003

Ehh vafan det är ju först om ett år ? blev jätteglad för en sekund när jag insåg hur lång bort det är.. väck mig igen om 1 år

Corsair Carbide 200R chassi med 2x120mm
i3-4370 @ 3,8GHz, 8GB DDR3
Asus Geforce GTX 1050 Ti 4GB
Windows 8.1 64Bit

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2011

Shenmue I o II släpptes f.ö på steam idag

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sundbyberg
Registrerad
Jan 2006

Släpps något av dessa till Nintendo Switch så kommer jag köpa, om inte annat av nostalgiska skäl. Minns hur nyskapande serien var på sin tid och fighting-delarna var fantastiskt bra för sin speltyp (men för få). FMV-delarna med obligatoriska knapptryck i rätt tid är dock något jag gärna ser att de skippar till 3:an.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Apr 2004

Wow, fantastisk trailer. Vad hette spelet nu igen.. Stuttershit 3?

Lyckat att göra en spelvideo med mindre än 24fps.

Edit: fanns tydligen i en bättre version.

https://www.youtube.com/watch?v=LlmofnCnPeE

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2015

https://youtu.be/hppZa0cYJvk en kort beskrivning av shenmue och dens betydelse för spel industri. Inget spel har varit så häpnadsväckande som shenmue vist var bara 10 år när jag spelade det första gången.

Har själv spenderat 250 dollar på shenmue 3

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Feb 2018

Tack för påminnelsen, måste gå och hämta ut Shenmue/Shenmue 2 till PS4

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Feb 2018

Shenmue I o II släpptes f.ö på steam ida

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2012
Skrivet av grönanskansen:

Shenmue I o II släpptes f.ö på steam ida

Och de är precis lika bra som jag minns dem inklusive den härligt usla kontrollen.

9900K | Gigabyte Z390 Auros Pro Wifi | 16 GB Corsair V LPX 3200 | Gigabyte 2080 Ti 11GB Gaming OC | Acer XB271HU
7700K | Asus z270F | Msi 1080 Ti Gaming X
2500K | Asus Z77 | 16 GB | Asus R9 290X
Acer Windows Mixed Reality Headset