Asustor nas+kodi ftp?

Permalänk
Medlem

Asustor nas+kodi ftp?

Är det någon som sitter på en Asustor nas och spelar upp filmer via ftp genom kodi genom denna nas?

Har kört fast lite finns en funktion som heter ftp server i min nas kan aktivera den men är det något mer man måste göra i sin router alt i nasen för att kunna nå den via ftp i kodi så man kan spela filmer utanför sitt nätverk?

Vet att plex finns men vill slippa omkodningsstrul.

Tacksam om någon kan ge mig tips på hur man sätter upp detta

Permalänk
Medlem

@discot: om du kan spela filerna med kodi så kan du spela dem med plex utan att transkoda

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem
Skrivet av LudvigLindell:

@discot: om du kan spela filerna med kodi så kan du spela dem med plex utan att transkoda

Det kan inte stämma alls drog igång en 4k film som låg på nasen med kodi via smb delning, spelades upp utan problem med en mi box 3 övervakade samtidigt cpun i nasen inga problem.. Provade sedan spela samma film genom plex som installerades på nasen, det gick inte alls filmen bara hackade såg i övervakningen på nasen att cpun på nasen var i topp dvs alltså så höll plex på med någon form av konvertering. Därav att jag vill gå förbi plex och spela filmer via ftp och kodi för att gå runt konverteringen i plex.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@discot: du måste välja att spela videofilen i originalkvalitet

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem
Skrivet av discot:

Det kan inte stämma alls drog igång en 4k film som låg på nasen med kodi via smb delning, spelades upp utan problem med en mi box 3 övervakade samtidigt cpun i nasen inga problem.. Provade sedan spela samma film genom plex som installerades på nasen, det gick inte alls filmen bara hackade såg i övervakningen på nasen att cpun på nasen var i topp dvs alltså så höll plex på med någon form av konvertering. Därav att jag vill gå förbi plex och spela filmer via ftp och kodi för att gå runt konverteringen i plex.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av discot:

Det kan inte stämma alls drog igång en 4k film som låg på nasen med kodi via smb delning, spelades upp utan problem med en mi box 3 övervakade samtidigt cpun i nasen inga problem.. Provade sedan spela samma film genom plex som installerades på nasen, det gick inte alls filmen bara hackade såg i övervakningen på nasen att cpun på nasen var i topp dvs alltså så höll plex på med någon form av konvertering. Därav att jag vill gå förbi plex och spela filmer via ftp och kodi för att gå runt konverteringen i plex.

Skickades från m.sweclockers.com

För att du ska kunna spela utan transcode i Plex behöver du:

1) välja att videofilen ska spelas i originalkvalitet
och
2) din enhet som spelar upp måste ha Direct Play eller vad det kallas aktiverat.

Angående FTP:

FTP använder två portar, port 20 och 21, för kommunikation. Du behöver därför öppna bägge för att kunna komma åt saker via FTP utifrån. Jag rekommenderar dock att du antingen använder FTPS (FTP med TLS) om du ska köra FTP, alternativt SFTP (SSH File Transfer Protocol). Testar du Plex igen behöver du bara göra en port forward till 32400 (dock valfri port utåt) så kan du komma åt din Plexserver via plex.tv.

Permalänk
Medlem

I nasen kan, jag aktivera ftp server via en flik på port 21

Har öppnat upp port 20,21 i routern endast tcp, för att ansluta emot min nas via ftp i kodi ska det räcka med att endast ange ip adressen som nasen har under avslutnings egenskaper i kodi? Det fungerar inte alls nu den vägrar ansluta.

Måste jag ändra några andra inställningar alternativet öppna andra portar?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av discot:

I nasen kan, jag aktivera ftp server via en flik på port 21

Har öppnat upp port 20,21 i routern endast tcp, för att ansluta emot min nas via ftp i kodi ska det räcka med att endast ange ip adressen som nasen har under avslutnings egenskaper i kodi? Det fungerar inte alls nu den vägrar ansluta.

Måste jag ändra några andra inställningar alternativet öppna andra portar?

Skickades från m.sweclockers.com

Om IP-adressen din NAS har ser ut som 192.168.x.x, 10.x.x.x eller 172.16.x.x - 172.31.x.x så nej, du kan inte ansluta genom att skriva in dess IP eftersom dessa adresser är privata, d.v.s. du kan inte nå dem på internet. I din router måste du göra en port forward till din NAS för port 20 och 21 så att enheter utanför ditt lokala nät kan nå din NAS. Efter att du har gjort det ska du kunna ansluta via FTP genom att skriva in ditt publika IP. Återigen, rekommenderar att du fixar FTPS om du måste använda FTP.