Nvidia "Turing" Geforce RTX 2080 presterar 50 procent bättre än GTX 1080

Permalänk
Datavetare
Skrivet av NaaR:

@EntropyQ3: Helt rätt tänkt. Enligt Digital foundry blir det en Ryzen 8 cores 16 trådar med typ nå Vega 56/64-aktigt baserat på Navi.

https://www.youtube.com/watch?v=5ixSVQwLaZw

DF har nog räknat lite galet när de hävdar att en Jaguar-kärna på 28 nm är ungefär lika stor som ett Zen CCX på 7 nm.

Jaguar-kärnorna är extremt små, detta är för 28 nm

"Each core is roughly 3.1 millimeters square — exactly the size AMD gave for that chip."

Så säg ~15 mm² för 4C/4T plus cache (Jaguar saknar L3$ som tar rätt stor plats).

Medan detta är vad som gäller för Zen på 14 nm

"The full CCX configuration has four Zen cores, their accompanying L2 banks of 512 KiB each, and 8 MiB of shared level 3 cache. That configuration consists of 1.4 billion transistors and occupies 44 mm² using GlobalFoundries 14LPP FinFET process."

Blir inte längre maximal skalning på CPU-kärnorna. Vissa saker som cache skalas rätt perfekt, men beräkningsenheterna kan man inte skala fullt ut om de ska gå att klocka högt

Det Intel gjorde mellan 14 nm och deras 14 nm++ var att minska densiteten på transistorer, vilket är orsaken till att man kunde klocka rätt mycket högre. Kikar på Intels 22 nm -> 14 nm (som teoretisk ligger väldigt nära x2 densitet) så verkar man i praktiken skalat CPU-kärnorna 70-80 % (varierar lite mellan modeller). Tror det är vad man ska förvänta sig för Zen också, AMD lät ju knappast vilja minska frekvensen när man går till 7 nm!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Jag har också köpt datorprylar för att det är kul att köpa nya datorprylar. Jag har slutat med det.
Spelkonsolerna spelar roll därför att de definierar den nivå (och generellt teknologi) som används av AAA titlarna. Eftersom det enda riktigt krävande jag använder min hemmaPC till är just spel, kommer spelkonsolerna i realiteten bilda baslinje för vad min PC behöver hårdvarumässigt. Nuförtiden är ju arkitekturerna lika mellan konsoler och PC-burkar, så det är ganska rättframt.
Min preferens är att ha ungefär dubbla GPU prestandan mot baslinjekonsolen, justerat uppåt eller i nästa generation neråt beroende på vilken upplösning som eftersträvas.
(Exempel: Jag tänker spela i högst 2560x1440 vilket är hälften av 4k. Jag kommer därför att se mig om efter grafiklösningar som är åtminstone lika kraftfulla som de nya konsolerna. Och en sådan grafiklösning kommer sedan i praktiken att räcka för alla nya titlar försåvitt inte jag ändrar mina preferenser. Spelen kommer inte att kräva mer. Om det kostar för mycket vid lanseringsdatum, ja då avvaktar jag helt enkelt.)

TSMC 7nm har ungefär 3ggr så hög packningstäthet som den process de nya nVidia-korten använder, vilket innebär att komponenter som görs med den nya processen kommer att vara ett ovanligt stort steg från de befintliga (även om de första kretsarna knappast kommer att vara några 700mm2 bjässar).

Jag köper inte direkt för köpandets skull, utan för att jag känner att jag har behov och intresse av det. Det är trots allt en hobby som jag gillar kasta pengar på. Närmast är gissningsvis en uppgradering till en ordentlig 4K skärm. Väntar till det väl kommer en ny generation med lite större mått, typ 32" som har bra specifikation. Jag behöver inget nytt grafikkort just nu, men efter en uppgradering till 4K lär det säkert bli ett behov av det också. Men med tanke på att det lär dröja ett bra tag innan de nya 4K skärmarna släpps så kan jag vänta tills vidare.

7nm vet vi inte mycket om hur bra de fungerar för high power tillämpningar i form av desktop GPU eller CPU. Undrar du inte varför Intel haft så stora problem att gå ner till 10nm? De har ändå varit marknadsledande under rätt lång tid. Vi får se hur det blir med 7nm TSMC.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mortac:

Matte är inte riktigt din grej, va?

Nej, 50% av 30 är inte 20, men en 50-procentig ökning av 20 är just 30, vilket var vad han sa.

Lär man sig inte sånt här redan i mellanstadiet?

Yea.
Alla kan väl göra en miss. Du har exempelvis själv gjort en miss precis.
Din matte är rätt, men precis den fråga du ställer är redan besvarad sedan flera inlägg tillbaka.
Även en sådan miss hade någon från mellanstadiet kunnat undvika ;).
Men som sagt. Lätt att bomma ibland. Det gör vi alla då och då.

Skrivet av AMD-FX:

Matte är inte min starka sida direkt

#17521861

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tzunamii:

Bara 2080 och 2080 Ti har NVLink.

Jag sitter f ö med öl och popcorn och skrattar åt alla som går med på dessa helt idiotiska prissättningar och förbokar.

öl o popcorn 10 på morgonen?

Visa signatur

Stationär: RTX 4090 OC ASUS | Ryzen 9 5950X | G.Skill Trident Z NEO 3600mhz 32GB | Arctic Liquid Freezer III 360 | Corsair HX1000i | Asus Rog Strix X570-F Gaming | Samsung 990 PRO 2TB | Samsung 980 PRO 2TB | Fractal Design North XL

Jobbdator: MacBook Pro 16" i7 6C, 16GB ram DDR4, AMD Radeon Pro 5300M 4GB

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Svensktiger:

Avskyr nVidias (och andras) sätt att mjölka "releaser" numera med tidsbestämda släpp av information.
Och än värre är att media följer det blint, vilket betyder att alla presenterar samma information samtidigt.

Samma sak med recensionerna.
Gnäll på lite tid är ju standard numera och såklart medvetet från tillverkarnas sida.
Så för guds skull kära SWC personal, ta god tid på er och gör ett riktigt bra jobb istället för att tvinga fram ett hafsjobb bara för att pricka NDA deadline.
Släpp ett enkelt grundläggande test istället och följ upp med kompletterande test senare.
3-4 speltester och resultat från syntetiska tester är nog för att vi skall se hur prylarna presterar generellt.

Och innan ni ens funderar på det:
Vi sk*ter fullständigt i raytracing tester när det inte finns nånting att jämföra med eller program som kan utnyttja det

Även när vi har kort om tid brukar vi pricka datum och klockslag för embargolyft med våra matiga tester. Det handlar om ett driv för det vi gör (med hjälp av kaffe) och kanske en vilodag efter att lanseringen är förbi. Sen har du kanske märkt att vi börjat med just kompletterande tester i efterhand för att testa fler saker som är intressanta för just den produkten.

Jag har svårt att se hur alla SweClockers medlemmar kollektivt struntar i strålspårning som inom datorvärlden varit en avlägsen dröm i många år. Men det blir ju oavsett svårt att ställa på prov till säljstarten den 20 september då de första spelen med stöd för tekniken kommer senare under hösten.

Skrivet av Paddanx:

Alltså... får inte ihop detta:

Medan SweClockers i dagsläget inte kan gå in på närmare detaljer räcker det med att kika på specifikationerna för att se att Turing som arkitektur är rejält förbättrad, där Geforce RTX 2080 trots sin rejäla prestandauppgång "endast" har 13,5 procent högre teoretisk beräkningskraft.

Och... sen jämför man 2560 Cuda vs 2944, samt 180W vs 215W...

Tittar man bara på ett överklockat 1080:
https://www.sweclockers.com/test/22308-asus-geforce-gtx-1080-...
ca 11500 vs 10200 => 12,5%

och du går då upp ca 50W äkta effekt...
215-180 = 35W tdp.

Så.. Nej... jag ser ingen stor förbättring.
Jag ser rök, speglar och en massa skitsnack.

Vad får du inte ihop? Mycket riktigt har RTX 2080 fler CUDA-kärnor vilket också är vad som ger dess högre teoretisk beräkningskraft. Dess specificerade GPU Boost är trots allt något lägre än GTX 1080 och bidrar inte på den fronten. Prestandauppgången är dock rätt mycket högre än 13,5 procent och det talar ju för att Nvidia gjort mer i arkitekturen än att limma dit nya funktioner.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Vad får du inte ihop? Mycket riktigt har RTX 2080 fler CUDA-kärnor vilket också är vad som ger dess högre teoretisk beräkningskraft. Dess specificerade GPU Boost är trots allt något lägre än GTX 1080 och bidrar inte på den fronten. Prestandauppgången är dock rätt mycket högre än 13,5 procent och det talar ju för att Nvidia gjort mer i arkitekturen än att limma dit nya funktioner.

Okej, då var det missförstånd från min sida.
Det är svårt att se all fakta dock, då enda vi har är Nvidias "ord" i speciella områden, som 4k prestandan kanske, med HDR.

Men då förstår jag lite mer vad ni syftade på, och man får vänta lite mer... oberoende tester så man ser vad Nvidias ord är värt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av klotim:

öl o popcorn 10 på morgonen?

Det är ok att vara avundsjuk.

Permalänk
Medlem

Det står inte ens "upp till" 50%? Märklig uttalande i så fall. Lär vara 30% snarare i de flesta titlar utan strålspårning (usch! kan inte vi bara säga Ray Tracing) tror jag.

Permalänk
Medlem

Sjukt less på all hypning av produkter i år och dagar innan de släpps. Jag förstår att det är fördelaktigt för företaget bakom lanseringen, men kommer det inte till en gräns där det blir kontraproduktivt? Nu är jag kanske gammal och grinig, och hårdvaruintresset får stå tilbaka ordentligt till förmån för vuxenliv och barn, men för egen del förväntade jag mig tester för någon vecka sen. Nu känns allt bara :meh: tills testerna dimper ner.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Riktigt stor *DOUBT* på denna. Nvidia är ju sällan ärliga, så är rätt skeptisk när det gäller dessa resultat. Jag är dock hoppfull för korten i övrigt, så ser fram emot user benchmarks.

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem

Bara att konstatera SweClockers måste snabbt få tag på dessa grafikkort och låta dom bekänna färg..
Sen vet vi vad dom går för.....

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Avstängd

Såg nyss på en video av JayzTwoCents. Han har en intressant teori om varför folk är så upprörda av priset på dessa kort. Jag finner den rätt så logisk. Men i vanlig ordning så har iaf inte NVIDIA förklarat något. Jag tycker de går lite hand i hand med att Titan också gått och blivit en egen klass bredvid GeForce och Quadro. Han menar på att NVIDIA har gjort en rockad i namnen och att RTX 2080 Ti egentligen är de Titan tidigare har varit i GeForce serien. Och de skulle förklara priset man har valt att sätta på RTX 2080 Ti. Se filmen, han förklarar de bättre än vad jag gör iaf.

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jygge:

Bara att konstatera SweClockers måste snabbt få tag på dessa grafikkort och låta dom bekänna färg..
Sen vet vi vad dom går för.....

Jacob och andra recensenter fick säkert med sig kort från Tyskland så det testas nog as we speak.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Gillar personligen inte att TDP värdet har gått upp. Känns lite misstänksamt. Gillar inte heller upplägget med papperslansering, förhandsbokning och inga recensioner.

Ska bli intressant att läsa grundliga tester när det väl kommer. För samma TDP, upplösning och bildkvalitet, så vill man se hur mycket det skiljer i FPS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Jacob och andra recensenter fick säkert med sig kort från Tyskland så det testas nog as we speak.

Läste någonstans att kort finns ute, men att det inte fanns några drivrutiner än. Sätt att hålla tillbaka läckor digitalt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DerpMcDerp:

Sjukt less på all hypning av produkter i år och dagar innan de släpps. Jag förstår att det är fördelaktigt för företaget bakom lanseringen, men kommer det inte till en gräns där det blir kontraproduktivt? Nu är jag kanske gammal och grinig, och hårdvaruintresset får stå tilbaka ordentligt till förmån för vuxenliv och barn, men för egen del förväntade jag mig tester för någon vecka sen. Nu känns allt bara :meh: tills testerna dimper ner.

Skickades från m.sweclockers.com

För egen del tycker jag det är roligt att försöka analysera all information och spekulera kring den. Vad jag däremot finner lite oroväckande är att nVidia tycks orkestrera rykten och styra informationen som släpps, istället för att bara släppa NDA och låta oberoende recensenter testa korten.

Permalänk
Medlem

Någon som minns när 8800 GTX släpptes? Har för mig att det kostade nästan 6000:- 2007? Ett halvår senare släppte AMD sin HD4000-serie och kapade nvidias pris med en tredjedel i relation till prestandan. Ju mer komplexa gpuerna blir, desto mindre blir kanske chansen att få uppleva något liknande, i alla fall i begynnelsen. Vad jag ser fram emot är att se hur väl nvidias nya kantutjämningsteknik står sig mot nuvarande tekniker. Jag tror heller inte nvidia kan "ljuga" allt för mycket vad gäller prestandaökningen.
Jag förstår att många som går i uppgraderingstankar är besvikna gällande prissättningen. Ni gör antagligen bäst i att invänta Navi. Personligen har jag inte bråttom och klarar mig faktiskt fortfarande på ett R9 290 och 1080p.

Det är rätt uppenbart att det här är en forserad release där man släpper 2080 ti direkt tillsammans med övriga korten. Allt vittnar om att 7nm är att vänta, och att det inte allt för långt fram i tiden. Köp inte in på en teknik som i bästa fall är i alpha-stadiet när väl korten släpps. Om ni nu inte har onödigt mycket pengar att spendera dvs.

Det finns förhoppningsvis en gräns för vad gamers är villiga att betala för ny teknik och min gissning är att den gränsen är nådd. Men ser fortfarande fram emot prestandatester. Det här är åtminstone ett smakprov på vad framtiden kommer erbjuda. Det är mer än vad vi fått de se på länge. Köp kort när det går att få en vettig uppgradering för låt säga 3000kr?!

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Jag uppriktigt förvånad att det inte dykt upp något om ett nytt 3DMark-test med raytracing. Det hade troligen skapat mer "behov" hos vissa grupper användare.

Visa signatur

Var snälla mot varandra och snåla inte på nätaggregatet.

Permalänk
Medlem

En på Reddit tog siffror från riktiga test med 1080 och 1080 Ti och la till dem i en egen bild. Observera att vi inte vet med vilka inställningar testen gjorts, så det är ingen riktig jämförelse. Det är test i 4K upplösning.

https://old.reddit.com/r/nvidia/comments/99gig3/rtx_2080_benc...

Permalänk
Medlem
Skrivet av patteSatan:

Vem bryr sig egentligen?
Har man för mycket pengar, köper man nvidia även om det suger getpung, för att visa att "man har råd", sen spelar det ingen roll alls att man inte märker någon skillnad i spel, bara i benchmarks.......

Uppenbarligen bryr sig en hel del.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Vill nästan köpa ett 2080 FE, tycker dom ser helt ok ut. Men det finns ju inga tester eller liknande, förra generationen hade problem med throttlande osv, lite orolig för det.

Kommer troligtvis sälja mitt gamla 1070 på SweC marknaden, så får man in någon tusenlapp. Då blir det inte så blodigt pris.

Sitter på ASUS nu, vilket det nog inte blir igen med tanke på deras priser. Herregud.

Visa signatur

| i9 10900K AllCore @5GHz | Gigabyte 3080 Vision OC @1845MHz (0.9v) | HyperX 32GB DDR4 @3600 MHz | LG 32'' @165Hz G-Sync | Samsung 970 Evo Plus M2 1TB | Asus ROG Strix Z490-F | Corsair RM750x | Noctua NH-D15 Cromax | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 | LG CX 65" | Nintendo Switch | PS5 Disc Ed. | RetroPie | One+ CE | Amiga 500 |

Permalänk
Medlem

Man kan köpa 3 eller 4 konsoler från nuvarande generation, beroende på modell. För samma pris som ett 2080 Ti. Sanslöst.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av pskjonte:

Vill nästan köpa ett 2080 FE, tycker dom ser helt ok ut. Men det finns ju inga tester eller liknande, förra generationen hade problem med throttlande osv, lite orolig för det.

Kommer troligtvis sälja mitt gamla 1070 på SweC marknaden, så får man in någon tusenlapp. Då blir det inte så blodigt pris.

Sitter på ASUS nu, vilket det nog inte blir igen med tanke på deras priser. Herregud.

Enligt Nvidias egen utsago så är 2000 FE-seriens kylare betydligt bättre än 1000 FE-serien. De själva påstår att den är supertyst även när man överklockar den extremt. De säger att den är extremt mycket bättre än förra generationens kylare. Som om det vore revolutionärt. Det är inte så svårt när förra generationens kylare var så kass.

Jag tror det är ett rätt säkert kort att säga att 2000 FE-seriens kylare är bättre än 1000 FE-seriens kylare (räcker att titta på den), fast mycket mer än så tror jag inte någon kan säga med säkerhet. Den info vi har kommer från Nvidia själva.

Permalänk
Medlem
Skrivet av klotim:

öl o popcorn 10 på morgonen?

Hahaha, spotta nästan ut kaffet här

Visa signatur

ok

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Yea.
Alla kan väl göra en miss. Du har exempelvis själv gjort en miss precis.
Din matte är rätt, men precis den fråga du ställer är redan besvarad sedan flera inlägg tillbaka.
Även en sådan miss hade någon från mellanstadiet kunnat undvika ;).

Ja, för jag orkar så klart givetvis att läsa igenom fem sidor foruminlägg som inte intresserar mig innan jag får uttrycka mig. Hoppa över mitt inlägg om du inte orkar läsa det. Det hade också någon från mellanstadiet klarat av.

Permalänk
Medlem

Storlek på kretsen TU104 i 2080 är 529mm²

Källa: Chiphell
https://imgur.com/a/7cYrbEl

Permalänk
Medlem

Blir att avboka och invänta lite fler tester och hur de verkligen presterar.
Impulskänslorna lägger sig allt mer och mer, bara mer kritisk till denna release blir man.
Nvidia bör inte vara såhär shady när grafikkortet kostar mer än en väldigt stor majoritets datorer..

Kanske passar på och plockar upp ett snorbilligt 1080TI eller två vid release.

Uppmanar även andra att inte förboka, sätt lite press på priset och visa att det är inte okej.
Vi har väntat så länge, för att få våra konton länsade..?
Nej får de inte tillräckligt många förbokningar samt gnäll på priset, finns väl bara en sak att göra?
Såvida folk inte köper ändå vilket är ganska troligt.. -.-

Uppdatering: 2080 Ti Avbokad!

Permalänk
Medlem
Skrivet av bigganum:

Blir att avboka och invänta lite fler tester och hur de verkligen presterar.
Impulskänslorna lägger sig allt mer och mer, bara mer kritisk till denna release blir man.
Nvidia bör inte vara såhär shady när grafikkortet kostar mer än en väldigt stor majoritets datorer..

Kanske passar på och plockar upp ett snorbilligt 1080TI eller två vid release.

Uppmanar även andra att inte förboka, sätt lite press på priset och visa att det är inte okej.
Vi har väntat så länge, för att få våra konton länsade..?
Nej får de inte tillräckligt många förbokningar samt gnäll på priset, finns väl bara en sak att göra?
Såvida folk inte köper ändå vilket är ganska troligt.. -.-

Avbokade också precis

Visa signatur

ASUS TUF Z390-PRO GAMING, Intel Core i7-9700K, Noctua NH-D15, 4x8GB Corsair PC4-24000, Palit RTX 3080 GamingPro 10GB, 1.1TB SSD + 4TB HDD, X-Fi Titanium HD, Corsair RM1000i, Fractal Design R4

Permalänk
Medlem
Skrivet av HC-8315:

Såg nyss på en video av JayzTwoCents. Han har en intressant teori om varför folk är så upprörda av priset på dessa kort. Jag finner den rätt så logisk. Men i vanlig ordning så har iaf inte NVIDIA förklarat något. Jag tycker de går lite hand i hand med att Titan också gått och blivit en egen klass bredvid GeForce och Quadro. Han menar på att NVIDIA har gjort en rockad i namnen och att RTX 2080 Ti egentligen är de Titan tidigare har varit i GeForce serien. Och de skulle förklara priset man har valt att sätta på RTX 2080 Ti. Se filmen, han förklarar de bättre än vad jag gör iaf.

https://www.youtube.com/watch?v=5XRWATUDS7o

det argumentet faller när man ser på att 2070 och 2080 också är markant dyrare än föregångarna. det verkar helt enkelt vara en enormt dyr generation av grafikkort.

sedan är det dyrt att tillverka en 754mm^2 stor gpu men då är frågan varför man ens väljer att sälja en sådan till konsumenter. nu återstår det naturligtvis att se faktiska tester vid släpp. om det stämmer att ray tracing är så tungt att 2080 ti får svårt att klara 60 fps i 1080p med ray tracing påslaget så skulle jag säga att tekniken inte är där ännu och tror att de flesta helt enkelt kommer stänga av det.

i så fall medför det inte något större värde utan drar mest upp priset på kortet rejält för att kärnan blir så oerhört stor. det är innan man ens börjar fundera på hur utbrett stödet för ray tracing kommer bli i spel då det i praktiken endast kan användas på tre stycken väldigt dyra grafikkort som därmed inte lär ta upp någon större marknadsandel.

jag kan se värdet i ray tracing om en generation eller två, men för 20-serien känns det som att det inte lär vara särskilt relevant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HC-8315:

Såg nyss på en video av JayzTwoCents. Han har en intressant teori om varför folk är så upprörda av priset på dessa kort. Jag finner den rätt så logisk. Men i vanlig ordning så har iaf inte NVIDIA förklarat något. Jag tycker de går lite hand i hand med att Titan också gått och blivit en egen klass bredvid GeForce och Quadro. Han menar på att NVIDIA har gjort en rockad i namnen och att RTX 2080 Ti egentligen är de Titan tidigare har varit i GeForce serien. Och de skulle förklara priset man har valt att sätta på RTX 2080 Ti. Se filmen, han förklarar de bättre än vad jag gör iaf.

https://www.youtube.com/watch?v=5XRWATUDS7o

Jag tror det finns möjlighet eller utrymme för ett Titan också. Så fort produktionen börjar se bättre ut, dvs. när de får ut fler "fullt" fungerande kretsar per kiselplatta, alternativt att dom sparar dom få dom får ut, tills att det finns ett tillräckligt stort lager att börja tillverkar Titankort på. Priset på ett sådant lär ju svida lite extra om det nu händer.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.