Permalänk

Vilken Mac dator ska jag köpa?

Har bestämt mig för en Macbook Pro 13 tum, men vet inte om jag ska ha touch bar eller utan, alternativt några tillval. Jag behöver köra diverse bokföringsprogram i windows på macen och ska även ha det som pluggdator, så ni som kan lite mer om sådant här, vilken prestanda behöver jag för det? Det främsta jag funderar över är hur stor plats tar windows? har tänkt mig minst 256 GB ssd lagring, behövs det mer? bör jag även ha 16 GB RAM istället för 8 GB?

Permalänk
Medlem

Om du kan så vänta åtminstone tills oktober är slut. Lär presenteras nya datorer antingen i september eller oktober nämligen.

RAM går inte uppgradera i efterhand, så välj minst 16GB.
Disk går ju att använda molnlagring om det skulle ta slut.

Permalänk
Medlem

@AEastland:

Vad jag vet har modellen utan Touchbar inte uppdaterats medan modellen med har nyss fått en spec bump. Windows i emulator med Parallels tar ca 40GB, går att köpa för studentpris för att få det billigare. Jag skulle köpa den senaste modellen och om du har råd definitivt ta 16GB i ram

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av AEastland:

Har bestämt mig för en Macbook Pro 13 tum, men vet inte om jag ska ha touch bar eller utan, alternativt några tillval. Jag behöver köra diverse bokföringsprogram i windows på macen och ska även ha det som pluggdator, så ni som kan lite mer om sådant här, vilken prestanda behöver jag för det? Det främsta jag funderar över är hur stor plats tar windows? har tänkt mig minst 256 GB ssd lagring, behövs det mer? bör jag även ha 16 GB RAM istället för 8 GB?

Jag skulle säga att det är värt att investera i 16GB om du har råd, då har du en dator som håller sig i många år, klarar tyngre redigeringsprogram och samtidigt så blir andrahandsvärdet betydligt högre! Touchbarmodellen är ett givet alternativ då den versionen utan touchbar inte har årets fyrkärniga processormodeller!

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av taliz:

Om du kan så vänta åtminstone tills oktober är slut. Lär presenteras nya datorer antingen i september eller oktober nämligen.

RAM går inte uppgradera i efterhand, så välj minst 16GB.
Disk går ju att använda molnlagring om det skulle ta slut.

Har hört att dom ska släppa en ny macbook, har dock inte hört något om en nyare macbook pro med tanke på senaste släppet i somras.

Permalänk
Skrivet av joeldeluxe:

@AEastland:

Vad jag vet har modellen utan Touchbar inte uppdaterats medan modellen med har nyss fått en spec bump. Windows i emulator med Parallels tar ca 40GB, går att köpa för studentpris för att få det billigare. Jag skulle köpa den senaste modellen och om du har råd definitivt ta 16GB i ram

Känns som att just touch bar funktionen är lite onödig för mig, dock säkerligen väldigt rolig. Men har hört att skillnaderna mellan den "vanliga" macbook pro och den med touch bar är väldigt liten, förutom en 4-kärnig processor i touch bar och dubbelkärnig i den "vanliga". Så funderar på den "vanliga" (utan touch bar) för att spara in lite pengar, men lägga till 16 GB RAM, frågan är om jag även ska lägga till 512 GB SSD lagring?

Permalänk
Medlem
Skrivet av AEastland:

Har hört att dom ska släppa en ny macbook, har dock inte hört något om en nyare macbook pro med tanke på senaste släppet i somras.

Chansen finns att modellen utan TouchBar får sig en uppgradering med 8th gen CPU:er. Antagligen hade Apple kunnat släppa 8th gen till båda modellerna samtidigt, men de vill att alla desperata köper en dyrare TB än en billigare nTB i första hand.

Visa signatur

Windows: [ NCASE M1 | i7 6700K 4C/8T | 16GB DDR4 | 1080Ti | 1.5TB SSD ]
macOS: [ Mac mini | i5 8500B 6C/6T | 16GB DDR4 | 256GB SSD ],
                        [ MBP 13" | i5 1038NG7 4C/8T | 16GB LPDDR4X | 512GB SSD ]
ESXi: [ Intel NUC | i7 10710U 6C/12T | 32GB DDR4 | 500GB SSD ]

Permalänk
Skrivet av Brekker:

Jag skulle säga att det är värt att investera i 16GB om du har råd, då har du en dator som håller sig i många år, klarar tyngre redigeringsprogram och samtidigt så blir andrahandsvärdet betydligt högre! Touchbarmodellen är ett givet alternativ då den versionen utan touchbar inte har årets fyrkärniga processormodeller!

Frågan är om jag verkligen behöver den 4-kärniga modellen för mitt behov, har hört att det är viktigare om man håller på med mycket musik, bild, film redigering. Tror du att det är bättre att gå på den utan touch bar men lägga till 16 GB RAM?

Permalänk
Skrivet av Afrasbaba:

Chansen finns att modellen utan TouchBar får sig en uppgradering med 8th gen CPU:er. Antagligen hade Apple kunnat släppa 8th gen till båda modellerna samtidigt, men de vill att alla desperata köper en dyrare TB än en billigare nTB i första hand.

Ja det är ju ioförsig sant!

Permalänk
Medlem
Skrivet av AEastland:

Frågan är om jag verkligen behöver den 4-kärniga modellen för mitt behov, har hört att det är viktigare om man håller på med mycket musik, bild, film redigering. Tror du att det är bättre att gå på den utan touch bar men lägga till 16 GB RAM?

Vet du med 100% säkerhet att du inte ska göra något tyngre på datorn så kan du köra på den äldre versionen!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag skulle först och främst ha väntat till efter nästa keynote för att se vad de släpper där.
Annars, i nuläget, skulle jag valt TouchBar med minst 256GB SSD, samt RAM uppgraderat till 16GB. Detta pga. prestandaskillnaderna mellan åttonde kontra sjunde generationens Intel processorer. Dessutom är tangentbordet MYCKET tystare på den uppdaterade varianten kontra den äldre. TouchBaren i sig är dock en rätt värdelös gimmick.
EDIT: Man landar då på 23,195kr.

Eller om du kan hitta en 2015/2016-version med det gamla chassit, minst 256GB SSD och 16GB RAM till en vettig slant så är det att rekommendera också. Gamla tangentbordet springer cirklar runt det nya imo.

//G

Visa signatur

---

Permalänk

@taliz: Är du säker på det? MBP uppdaterades i juli https://buyersguide.macrumors.com/#Mac och Apples september-event brukar vara väldigt fokuserad på iPhone/iPad.

Har två stycken MBPs med Touchbar, en 15" och en 13" och när jag använder dessa standalone så kommer touchbaren till användning.
Sen var det så att det var mer value att köpa med touchbar eftersom de hade bättre specs. I och med att det inte är möjligt att sätta in mer RAM själv så skulle jag rekommendera att köra 16gb från början.

Frågan om hur mycket lagring du bör ha brukar handla om vad du vill kunna ha på disken och hur mycket du vill riskera att du "oroar" dig för att det tar slut på plats. Som någon skrev innan så cirka 40gb för Windows, hos mig här tar macOS 55gb. Så att välja 256gb eller mer är nog en klok idé. Känner du dig bekväm med att lagra i molnet så finns möjligheten att ha en del lagring på iCloud utan att det kostar särskilt mycket, tror man betalar en liten summa varje månad om man vill ha mer än 5/10gb som ingår.

Permalänk
Medlem

@plattangen: 5GB på iCloud är gratis, nästa uppgradering är 50GB för 9kr/mån (108kr/år).

Visa signatur

---

Permalänk

@Gorian: Tackar. Så är det ja! Det var billigare än jag hade trott. Man får rätt många år av iCloud-lagring för ett snäpp upp i SSD-storlek

Permalänk
Skrivet av plattangen:

@taliz: Är du säker på det? MBP uppdaterades i juli https://buyersguide.macrumors.com/#Mac och Apples september-event brukar vara väldigt fokuserad på iPhone/iPad.

Har två stycken MBPs med Touchbar, en 15" och en 13" och när jag använder dessa standalone så kommer touchbaren till användning.
Sen var det så att det var mer value att köpa med touchbar eftersom de hade bättre specs. I och med att det inte är möjligt att sätta in mer RAM själv så skulle jag rekommendera att köra 16gb från början.

Frågan om hur mycket lagring du bör ha brukar handla om vad du vill kunna ha på disken och hur mycket du vill riskera att du "oroar" dig för att det tar slut på plats. Som någon skrev innan så cirka 40gb för Windows, hos mig här tar macOS 55gb. Så att välja 256gb eller mer är nog en klok idé. Känner du dig bekväm med att lagra i molnet så finns möjligheten att ha en del lagring på iCloud utan att det kostar särskilt mycket, tror man betalar en liten summa varje månad om man vill ha mer än 5/10gb som ingår.

Okej så om jag köper en med touch bar med 16 GB RAM och 256 GB ssd, då kommer macOS och windows tillsammans ta upp nästan 100 GB ssd då har jag ca 150 GB kvar, med icloud kan jag få ca 200 GB lagring. Räcker det då med 256 GB SSD eller tror du att den kommer bli seg? Sen kan jag ju köpa en extern hårddisk för lagring av onödiga bilder mm

Permalänk
Skrivet av Gorian:

Jag skulle först och främst ha väntat till efter nästa keynote för att se vad de släpper där.
Annars, i nuläget, skulle jag valt TouchBar med minst 256GB SSD, samt RAM uppgraderat till 16GB. Detta pga. prestandaskillnaderna mellan åttonde kontra sjunde generationens Intel processorer. Dessutom är tangentbordet MYCKET tystare på den uppdaterade varianten kontra den äldre. TouchBaren i sig är dock en rätt värdelös gimmick.
EDIT: Man landar då på 23,195kr.

Eller om du kan hitta en 2015/2016-version med det gamla chassit, minst 256GB SSD och 16GB RAM till en vettig slant så är det att rekommendera också. Gamla tangentbordet springer cirklar runt det nya imo.

//G

Det första alternativet känns ju lite i plånboken före en student, men samtidigt ska jag ha datorn för jobb också. Men känns som att min gräns går där i pris, så så blir det endast 256 GB SSD

Permalänk
Medlem

Modellen utan Touchbar kan inte uppdateras rakt av just nu, eftersom Intel inte har släppt de processorerna som behövs (15W med Iris Plus 640). Det mest sannolika är att de inte kan få in fyra kärnor och den stora grafiken GT3e i 15W. Då får man antingen stanna på två kärnor och behålla Iris Plus 640 - vilket är vad den har idag - eller så får man gå upp på fyra men backa grafiken till den lilla, HD 620. Personligen tror jag att man kommer att göra det sistnämnda och spara in på en del andra grejer för att kunna få ner priset, och släppa den som ersättning till Macbook Air.

TL;DR: modellen utan Touchbar kan inte uppdateras rakt av, utan måste designas om på något sätt innan det kan hända.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

@AEastland: Förstår det. Sanningen är att läget för MacBooks (i mitt tycke) inte är något vidare för tillfället. Väldigt dyrt för medelmåttiga designval, inklusive gimmicken TouchBar. Därav att jag tycker du ska överväga att skaffa en 2015/2016 istället.

//G

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Är det tänkt att du ska köra windows virtuellt eller via boot camp?
Du sparar en del utrymme om det duger med virtuellt, annars måste du tänka på hur du ska dela diskarna med.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Skrivet av Json_81:

Är det tänkt att du ska köra windows virtuellt eller via boot camp?
Du sparar en del utrymme om det duger med virtuellt, annars måste du tänka på hur du ska dela diskarna med.

Hur skiljer sig användandet mellan virtuellt och boot camp? ska jobba i windows i bokföringsprogram, annars ska jag använda macOS för plugg och vardagsanvändande.

Permalänk
Skrivet av Gorian:

@AEastland: Förstår det. Sanningen är att läget för MacBooks (i mitt tycke) inte är något vidare för tillfället. Väldigt dyrt för medelmåttiga designval, inklusive gimmicken TouchBar. Därav att jag tycker du ska överväga att skaffa en 2015/2016 istället.

//G

Ja du har kanske rätt, vart kan man hitta dessa? är det begagnat på blocket som gäller eller finns det någon som säljer "nya" av de äldre versionerna?

Permalänk
Medlem

@AEastland: Blir nog Blocket, skulle jag tro.

Visa signatur

---

Permalänk

Börjar väga över på en Touch Bar med 16 GB RAM. Det jag undrar över är hur viktigt storleken på SSD är, om 256 GB SSD räcker eller om datorn riskeras att bli seg? Är det ett bra alternativ att köpa 256 SSD och kanske köpa en billigare extern hårddisk när det behövs?

Permalänk
Medlem

@AEastland: Har 256GB i min MBP 2014, och har aldrig bekymrat mig över lagringsutrymme. Om det är din primära dator skulle jag dock rekommendera att överväga nån typ av extern lagringskälla för mediafiler och liknande underhållnings-relaterat (filmer, bilder... etc.), och bara köra program och dokument lokalt.

Visa signatur

---

Permalänk
Skrivet av Gorian:

@AEastland: Har 256GB i min MBP 2014, och har aldrig bekymrat mig över lagringsutrymme. Om det är din primära dator skulle jag dock rekommendera att överväga nån typ av extern lagringskälla för mediafiler och liknande underhållnings-relaterat (filmer, bilder... etc.), och bara köra program och dokument lokalt.

Ja precis! det låter som ett bra alternativ. Tack för all hjälp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av AEastland:

Hur skiljer sig användandet mellan virtuellt och boot camp? ska jobba i windows i bokföringsprogram, annars ska jag använda macOS för plugg och vardagsanvändande.

Man tappar lite prestanda på virtuellt men låter inte som att det skulle vara ett problem.
Är det enda du vill ha windows till skulle jag helt klart kört virtuellt, du slipper starta om mellan OS’en dessutom.
Och kika på om crossover fungerar med programmet, det kanske vore en ännu bättre lösning.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Hedersmedlem

*OT raderat*

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...