Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2011
Skrivet av Farthinder:

Etanol används mer i Sport/trimmnings sammahang, men det är så varierande effektgrad på våra bensinstationer i landet.. vet flera bekanta som rasat etanolmotorer för att etanolet inte hållt rätt kvalite direkt från pump... men man får ju en massa gratis effekt och högre förbrukning

Därav behovet av en Flexfuel sensor som kan mäta procenthalten i bränslet.

Men inte många som vill lägga de extra 2000 kr på sådant "onödigt" när de lagt 16000 på ett styrsystem och 7000 på en mappning.

AMD FX-9590 @ 4,90 GHZ | EK Vattenblock till CPU med 2x360 radiatorer | AMD Memory 4x4GB kit 1866MHZ | MSI R9 290X Lightning with EK Fullcover block | Asus ROG Crosshair V Formula-Z 990FX | Corsair 1000W PSU | Phantek Enthoo Pro | Razer Blackwidow Ultimate 2014 | Sennheiser PC-360 G4ME | 1st 240GB Samsung 840 Evo | 2x 1,5TB Samsung F1 | 1x 500GB Samsung

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2011
Skrivet av GreveFrog:

Kul att den här tråden dök upp! Började senast igår fundera på att konvertera 9-leifen till E85.

Receptet jag tänkte utgå från är:
4 nya spridare - 480kr
Ny bränsleslang i motorrummet, ca 1 meter - 100kr?
Ny bränslepump (antingen dirr eller när den gamle rasar) - 320kr (SAAB Biopower begagnad) till 700kr (biltema)
Nytt bränslefilter - 150 spänn typ

Totalkostnad: 730-1430kr.
Ungefärlig besparing bör bli ca 3 kr per mil, vilket innebär en besparing på ca 120kr/vecka. Med ny bränslepump är hela raparajset insparat på ca 3 månader.

Optimering av styrsystem får du lägga till.

AMD FX-9590 @ 4,90 GHZ | EK Vattenblock till CPU med 2x360 radiatorer | AMD Memory 4x4GB kit 1866MHZ | MSI R9 290X Lightning with EK Fullcover block | Asus ROG Crosshair V Formula-Z 990FX | Corsair 1000W PSU | Phantek Enthoo Pro | Razer Blackwidow Ultimate 2014 | Sennheiser PC-360 G4ME | 1st 240GB Samsung 840 Evo | 2x 1,5TB Samsung F1 | 1x 500GB Samsung

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Luleå
Registrerad
Jul 2002

Många nyare bilar behövs inget annat en en ny mappning på bilen (7000-12000kr).
Slangar, pump,spridare m.m. är godkänt för E85.
Tex min bil (sug motor, icke turbomotor) som jag sett andra mappat om till E85 ligger på ~25-45hk (+20-40whp) mer, samt förbrukning ligger dom 25-30% mer i lugnt körning och ~50% vi hårdkörning.
Så idag ligger min bil på (mitt snitt ej tillverkarens) ~1L/mil landsväg/lugn körning och ~1.8L/mil stads/hårdare.

98 okt 17,06kr/mil samt 30,71kr/mil
95 okt 16,16kr/mil samt 29,09kr/mil
E85 14,38kr/mil samt 29,86kr/mil

Så en ny mappning för E85 är mycket möjligt att man gör, samt flex fule kit för 2000kr till så man kan köra på bägge om E85 inte skulle finnas.

Stationär : i7 5930k | Asrock x99m+TB AIC | Evga GTX970 | 32GB DDR4 | Corsair AX750 | TJ08-E Vattenkyld | Apple 27 TB Display + Acer XB271HU
ESX host 1 : ESX+VS 6.0 | SuperMicro X8STE | Intel Xeon E5620 | 48GB DDR3 ECC/REG | Areca 1680x+HP SAS Expander | 22x Hitachi 3TB 5k3000 | APC SMART-UPS 1500 |
ESX host 2 : ESX+VS 6.0 | Intel DQ77KB itx | Xeon E3-1265L v2 | 16GB SODIMM | 2x Samsung 850pro 250GB |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hässleholm
Registrerad
Feb 2005

Skönt man redan har 2st 9-3or Biopower.
Min 2012-kombi 260hk/400nm drar 0.9 blandad körning på etanol.

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 2700X ] [ Asus 1080 ROG Strix ] [ Asus Crosshair VI Hero]
[ 16GB G.Skill FlareX CL14 3400Mhz DDR4 ] [ Samsung 960 EVO 500GB + Samsung 850 Pro 256GB ] [ Logitech G933 ] [ Corsair H115i ] [ Win10 x64 Pro ] 3dMark 19.263p CPU-Z

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Bôgda
Registrerad
Mar 2012
Skrivet av Donkey:

Optimering av styrsystem får du lägga till.

Varken nödvändigt eller möjligt på en gammal 9-Leif. Det får anpassa sig bäst det vill genom Lambda och LMM.

Det klarar ju ganska rejäl iblandning helt original, har kört med både E85 och Diesel innan utan problem. Är bara lite småplock för att kunna gå upp till 100% istället för 30-50%

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS X99-A | Intel i7-5820K | Gamerstorm Captain 240 | Intel 600p 256GB | MSI R9 380 Gaming 4GB | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 7x Virtual |
Laptop: | Yes |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jul 2011
Skrivet av Donkey:

Därav behovet av en Flexfuel sensor som kan mäta procenthalten i bränslet.

Men inte många som vill lägga de extra 2000 kr på sådant "onödigt" när de lagt 16000 på ett styrsystem och 7000 på en mappning.

visst är det så men sen är det sjukt att det varit så dåligt, var flera ställen där det kunde diffa 5-15% (!) och har man då en bil som bara är mappad på Etanol och effektgraden sjunker 15%.... aj aj aj. Men som du säger, en flexfuel sensor är ju en sjuuuukt billig försäkring, som dessutom har droppat en hel del i pris nu ( iaf i staterna... )

Friskt kopplat, Hälften brunnet

ASUS STRIX 980 GTX | Asus P8Z68 Deluxe-Gen 3 | Intel Core i7 3770K | 32 GB Crucial Ballistix DDR3 PC12800/1600MHz CL9 (4 x 8GB) | Noctua NH-D15 | samsung 850 Pro SSD 120gb | Fractal Define R5 | Seasonic Force 80+ Gold 750W |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Mölnlycke
Registrerad
Sep 2008
Skrivet av nickhe:

Alla saabar som såldes med biopower så ingick det motorvärmare som standard om du vill vara mer specifik

det var inte så jag menade, om det heter biopower eller bi-fuel spelar ingen roll, det är bränslet kinkigheter som kräver motorvärmare, så "alla"(?) bilar som kan använda E85 har motorvärmare om dom säljs på tempererade marknader

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Trädvy Permalänk
Moderator
Plats
Umeå
Registrerad
Mar 2011
Skrivet av bagfalls:

Hej!

Jag rullar idag runt i en V70 från 2004 med en 2.5T, helt original och väldigt fräsch i motor och låda. Den lilla datorn tycker att jag snittar 0.79 till 0.83, vilket måste anses helt okej för automatlåda och den vikten. Jag har hittills inte kört så mycket, kanske snittar 800-1200 mil per år vilket betyder att soppakostnaden inte oroat mig.

Tack vare den senaste tidens miljötryck så har nu bensinen och dieseln blivit så pass dyrt jämfört med etanolen att jag starkt börjat överväga en E85 konvertering! Miljöaspekten av det hela är också något som spelar in.
Min tanke är att det kan finnas vissa andra här på SweC som kanske har intresse eller kunskap inom detta, eller som kanske till och med har utfört en konvertering.

Jag har kontaktat BSR för att se om dom har några färdiga E85 kit men några sådana kunde dom inte producera.

Det jag vet är det grundläggande, bilen kommer behöva ~30% mer bränsle och att etanolen kanske kommer att äta upp vissa gummidetaljer i bränsletillförseln som kommer att behöva bytas ut när konverteringen sker. Men vad mer bör man tänka på när det gäller en sådan konvertering? Kommer det gå att registrera om bilen som etanolbil efteråt?

Tacksam för tips och svar

Då modellen är tagen i bruk efter -93 så är det tyvärr rätt så mycket bökigare att konvertera på ett lagligt sätt.

- Du måste göra ett avgasprov som klarar av att uppfylla EG-direktiv (70/220/EEG).
- Du måste göra en OBD-kontroll.
- Du måste ha ett intyg att bilens material klarar av det nya bränslet.

Om du har en bil som är tagen i bruk före -93 så behöver du i princip bara klara avgastestet som görs på kontrollbesiktningen.

Det finns även diverse tekniska krav som gäller oavsett, bl.a. att effekten inte får ändras med mer än 5%, och att du inte får byta mer än vad som absolut krävs, t.ex. eftermontera en turbo.

Källa: SFRO:s Nya Bygghandbok 1.2, sid.72.
Utdrag med uppdateringar, sid.4: http://www.sfro.com/images/stories/dok/Regler_bil_utdrag_2018...

För att få bäst svar på VAD som gäller för just din bil så skulle jag kontakta Transportstyrelsen.
För att få tips på HUR du ska göra rent praktiskt för att uppnå kraven från Transportstyrelsen så bör du kontakta Sveriges fordonsbyggares riksorganisation.

"The more you learn, the more you realize how little you know."