Permalänk
Medlem

Lämna in för Custom Loop?

Hej,

Detta är mitt första inlägg och jag är osäker på om det skrivet i rätt kategori.

Har en dator och skulle vilja piffa upp den lite i form av Custom Loop, finns det något företag som gör just sådant? Har sökt i några månader utan resultat...

Jag har ett NZXT S340 Elite chassi med dubbla 1080ti Poseidon som redan är förberedda för vattenkylning.

Visa signatur

ROG STRIX Z370-H GAMING / INTEL CORE i7-8700K
CORSAIR VENGEANCE LPX RED 4x8GB 3200mh
ASUS GEFORCE GTX1080Ti POSEIDON X2 SLI
SAMSUNG 960 EVO M.2 500GB / INTEL 600P M.2 1TB
S340 ELITE

Permalänk
Medlem

Inte i Sverige vad jag vet. Du kan ju prova lägga ut en köpannons och se om någon privatperson i närheten kan hjälpa dig.
Vart bor du?

Edit: Finns annars en tråd här på swec som man kan be om hjälp i. Kommer inte ihåg vad den hette.
Sen kan det nog bli lite varmt i det chassit om du ska kyla två 1080ti+cpu. Det får väl bara plats en 360 rad i det chassit?

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storage Jar:

Inte i Sverige vad jag vet. Du kan ju prova lägga ut en köpannons och se om någon privatperson i närheten kan hjälpa dig.
Vart bor du?

Tack för svar, vågar man lämna in det till en privatperson? jag bor i stockholm.

Visa signatur

ROG STRIX Z370-H GAMING / INTEL CORE i7-8700K
CORSAIR VENGEANCE LPX RED 4x8GB 3200mh
ASUS GEFORCE GTX1080Ti POSEIDON X2 SLI
SAMSUNG 960 EVO M.2 500GB / INTEL 600P M.2 1TB
S340 ELITE

Permalänk
Entusiast

Kan ju inte påstå att du gjort det bästa chassivalet om du tänkt dig en custom loop...

Permalänk
Medlem

Det är ju inte bara att slänga ihop en custom loop och glömma den. Om du inte vill bygga loopen själv kan man ju gissa att du inte heller vill sköta underhållet, så vad är din plan för det? Bygg själv eller håll dig till luft är mitt råd.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DinMun:

Tack för svar, vågar man lämna in det till en privatperson? jag bor i stockholm.

Det får du avgöra själv
Du får ingen garanti så det är ju ett problem men är det någon med flera byggen i galleriet som du ser kan sina saker så...

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zpnk:

Kan ju inte påstå att du gjort det bästa chassivalet om du tänkt dig en custom loop...

Jag har ett Cosmos 2 liggande i förrådet om jag behöver byta alt köpa ett nytt, tyckte det här chassit var väldigt smidigt och litet, men ingenting är permanent som det sägs, måste jag byta för att det skall fungera så tvekar jag inte en sekund!

Visa signatur

ROG STRIX Z370-H GAMING / INTEL CORE i7-8700K
CORSAIR VENGEANCE LPX RED 4x8GB 3200mh
ASUS GEFORCE GTX1080Ti POSEIDON X2 SLI
SAMSUNG 960 EVO M.2 500GB / INTEL 600P M.2 1TB
S340 ELITE

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Det är ju inte bara att slänga ihop en custom loop och glömma den. Om du inte vill bygga loopen själv kan man ju gissa att du inte heller vill sköta underhållet, så vad är din plan för det? Bygg själv eller håll dig till luft är mitt råd.

Jag kan ju alltid lära mig att underhålla bygget, vill dock inte göra första arbetet på egen hand så man får uppleva minst en dag med ett custom loop haha

Visa signatur

ROG STRIX Z370-H GAMING / INTEL CORE i7-8700K
CORSAIR VENGEANCE LPX RED 4x8GB 3200mh
ASUS GEFORCE GTX1080Ti POSEIDON X2 SLI
SAMSUNG 960 EVO M.2 500GB / INTEL 600P M.2 1TB
S340 ELITE

Permalänk
Medlem

OT, hur stor skillnad är det på in och ut tempen på ett ungefär genom komponenterna och radiatorerna, skulle jag behöva sätta en radiator innan CPU och en innan varje GPU eller spelar det ingen större roll?

Visa signatur

ROG STRIX Z370-H GAMING / INTEL CORE i7-8700K
CORSAIR VENGEANCE LPX RED 4x8GB 3200mh
ASUS GEFORCE GTX1080Ti POSEIDON X2 SLI
SAMSUNG 960 EVO M.2 500GB / INTEL 600P M.2 1TB
S340 ELITE

Permalänk
Entusiast
Skrivet av DinMun:

OT, hur stor skillnad är det på in och ut tempen på ett ungefär genom komponenterna och radiatorerna, skulle jag behöva sätta en radiator innan CPU och en innan varje GPU eller spelar det ingen större roll?

Ordningen på loopen spelar ingen roll... vattnets temperatur genom loopen har en ytterst marginell differens

Permalänk
Medlem
Skrivet av DinMun:

OT, hur stor skillnad är det på in och ut tempen på ett ungefär genom komponenterna och radiatorerna, skulle jag behöva sätta en radiator innan CPU och en innan varje GPU eller spelar det ingen större roll?

Ordningen på komponenter spelar ingen roll då vattnet är jämnvarmt i hela loopen, skiljer max 1grad. Enda regeln är att reservoar ska gå till pump som måste vara placerad lägre. Kör man pump/res kombo så kan man dra som man vill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zpnk:

Ordningen på loopen spelar ingen roll... vattnets temperatur genom loopen har en ytterst marginell differens

Tack för kunskapen!

Visa signatur

ROG STRIX Z370-H GAMING / INTEL CORE i7-8700K
CORSAIR VENGEANCE LPX RED 4x8GB 3200mh
ASUS GEFORCE GTX1080Ti POSEIDON X2 SLI
SAMSUNG 960 EVO M.2 500GB / INTEL 600P M.2 1TB
S340 ELITE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jompa79:

Ordningen på komponenter spelar ingen roll då vattnet är jämnvarmt i hela loopen, skiljer max 1grad. Enda regeln är att reservoar ska gå till pump som måste vara placerad lägre. Kör man pump/res kombo så kan man dra som man vill.

Tack för svaret! Då klarar jag mig med en radiator och det bästa för mitt chassi skulle vara en kombinerad pump/res

Visa signatur

ROG STRIX Z370-H GAMING / INTEL CORE i7-8700K
CORSAIR VENGEANCE LPX RED 4x8GB 3200mh
ASUS GEFORCE GTX1080Ti POSEIDON X2 SLI
SAMSUNG 960 EVO M.2 500GB / INTEL 600P M.2 1TB
S340 ELITE

Permalänk
Medlem

@DinMun:
Ska du bygga en enkel loop med slang och en res är det inga konstigheter, det klarar du själv. Se bara till att planera innan så du har alla delar och att allt passar i chassit. Mitt första bygge var Hard tubing med massa mods, dubbla rads och extremt trångt, gick bra iaf och resultatet blev super. Se bara till att ha gott om tid och inte stressa. Lycka till!!

Permalänk
Skrivet av LemonIllusion:

Det är ju inte bara att slänga ihop en custom loop och glömma den. Om du inte vill bygga loopen själv kan man ju gissa att du inte heller vill sköta underhållet, så vad är din plan för det? Bygg själv eller håll dig till luft är mitt råd.

Det där är ett argument jag ser rätt ofta. Vad är det för underhåll folk gör på sina loopar som man gör ens nästan frekvent?

Jag har haft vattenkylning i typ 10år och senaste underhållen jag gjorde var för 2 respektive 5 år sen o då bara pga flytt respektive uppgradering av hårdvaran.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jompa79:

@DinMun:
Ska du bygga en enkel loop med slang och en res är det inga konstigheter, det klarar du själv. Se bara till att planera innan så du har alla delar och att allt passar i chassit. Mitt första bygge var Hard tubing med massa mods, dubbla rads och extremt trångt, gick bra iaf och resultatet blev super. Se bara till att ha gott om tid och inte stressa. Lycka till!!

Bygger jag ett så är jag sugen på hard tubing, det blir snyggast så.

Mina GPU är identiska så där emellan behövs det inte bendas och böjas och det verkar som att dem går i fas med processorn, är det någon typ av standard att dem hamnar i samma linje när man kollar på CPU blocken?

Visa signatur

ROG STRIX Z370-H GAMING / INTEL CORE i7-8700K
CORSAIR VENGEANCE LPX RED 4x8GB 3200mh
ASUS GEFORCE GTX1080Ti POSEIDON X2 SLI
SAMSUNG 960 EVO M.2 500GB / INTEL 600P M.2 1TB
S340 ELITE

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

Det där är ett argument jag ser rätt ofta. Vad är det för underhåll folk gör på sina loopar som man gör ens nästan frekvent?

Jag har haft vattenkylning i typ 10år och senaste underhållen jag gjorde var för 2 respektive 5 år sen o då bara pga flytt respektive uppgradering av hårdvaran.

Med lite ironi så kan jag tänka mig att dem behöver kalkas av som en kaffe maskin?

Skämt åt sidan, jag är också nyfiken på hur man underhåller ett system? tömmer man den på vätska och fyller på med nytt bara?

Visa signatur

ROG STRIX Z370-H GAMING / INTEL CORE i7-8700K
CORSAIR VENGEANCE LPX RED 4x8GB 3200mh
ASUS GEFORCE GTX1080Ti POSEIDON X2 SLI
SAMSUNG 960 EVO M.2 500GB / INTEL 600P M.2 1TB
S340 ELITE

Permalänk
Medlem
Skrivet av DinMun:

Bygger jag ett så är jag sugen på hard tubing, det blir snyggast så.

Mina GPU är identiska så där emellan behövs det inte bendas och böjas och det verkar som att dem går i fas med processorn, är det någon typ av standard att dem hamnar i samma linje när man kollar på CPU blocken?

Hard tubing svårare men lägger du en helg på det så brukar det bli bra, köp rejält med rör så du kan göra om varje böj minst 2ggr. Gpu - CPU brukar inte lina upp utan kräver en rätt avancerad böj, så här gjorde jag:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jompa79:

Hard tubing svårare men lägger du en helg på det så brukar det bli bra, köp rejält med rör så du kan göra om varje böj minst 2ggr. Gpu - CPU brukar inte lina upp utan kräver en rätt avancerad böj, så här gjorde jag:
https://i.imgur.com/zb6SHtq.jpg

Det ser så jävla FETT ut, får väl sitta o skissa tills jag är redo för den tekniska biten.

Sjukt att det inte finns något företag som gör sådant inkl service(underhåll)... kanske dags att hitta ett gäng och öppna en verkstad?!?

Vilka uppförsbackar skulle man stöta på tror ni?

Visa signatur

ROG STRIX Z370-H GAMING / INTEL CORE i7-8700K
CORSAIR VENGEANCE LPX RED 4x8GB 3200mh
ASUS GEFORCE GTX1080Ti POSEIDON X2 SLI
SAMSUNG 960 EVO M.2 500GB / INTEL 600P M.2 1TB
S340 ELITE

Permalänk
Medlem

Nu är inte jag så bra på detta men vad säger att du inte kan gå till en rörkrökare och säga hur rören skall se ut så får du det gjort av någon som krökt förut? Bara du kan säga hur långt och vinklar hit och dit så är det ingen konst för dem.

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Skrivet av DinMun:

Med lite ironi så kan jag tänka mig att dem behöver kalkas av som en kaffe maskin?

Skämt åt sidan, jag är också nyfiken på hur man underhåller ett system? tömmer man den på vätska och fyller på med nytt bara?

Njae, itne avkalkas men det bör bytas vatten då och då, har du annat än bara genomskinligt kan du vara tvungen att byta pga missfärgning. Eller du kanske bara vill byta från grönt och istället köra blått och ibland kan du vara tvungen att fylla på när luftbubblor hamnat i tanken och vatten nivån sjunkit lite.

Ibland kan du vara tvungen att skruva isär blocken och tvätta det. Jag fick algbildning i mitt CPU-block (återanvände vattnet i 2 ombyggningar)
Det är ingen raketforskning det precis, bara du kommer ihåg vart packningarna ska vara.

Ett råd är ju att du är med när loopen byggs så du kan fråga och att ni kanske t.o.m kan skruva isär block så du ser hur det ser ut OM du skulle vara tvungen att skruva i dom.

Visa signatur

Idag använder jag min dator till Ingenting men den har

Ryzen 3700x b550 Gigabyte Aorus PRO, corsair 3600, b AOC 24"@144hz
Ryzen 2600x,Asus x470,Gigabyte 1080 Ti aorus
16 Gb vengeance @3000Mhz 1.37volt, Custom loop
|triple monitor|AOC24" AOC 24"@144hz, Dell Ultrasharp 24"

Permalänk
Medlem

Som någon annan skrev så annonsera här på forumet. Var med under bygget och titta/ hjälp till så kan du göra det själv nästa gång.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Du får också tänka på allt jobb med underhåll, tömma, plocka isär, rengöra alla delar, sätta ihop, osv. Evt problem och kostnader med detta. Därför jag inte vill göra det själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DinMun:

Det ser så jävla FETT ut, får väl sitta o skissa tills jag är redo för den tekniska biten.

Sjukt att det inte finns något företag som gör sådant inkl service(underhåll)... kanske dags att hitta ett gäng och öppna en verkstad?!?

Vilka uppförsbackar skulle man stöta på tror ni?

Problemet är väl att om du ska lämna in det hos en firma och betala för det, så förväntar du dig kvalitet och ett resultat i proffs klass.
Låt oss säga att det lågt räknat tar 20 timmar att bygga a 500 SEK i timmen = 10.000:- bara för jobbet, och sedan tillkommer all utrustning. Jag tror inte det är så många personer som är beredda att hosta upp de pengarna.

500:- i timmen kan låta mycket. Mer låt oss säga att personen i fråga har jobb 30 timmar i veckan x 4 veckor = 60.000 i månaden som ska täcka lokalhyra, utrustning, reklam, försäkringar, lön, etc etc etc.

Visa signatur

CASE: Corsair Obsidian 900D | CPU: Intel i7-8086k@5.4GHz | GPUs: 1x AORUS GeForce® GTX 2080 Ti Waterforce WB Xtreme Edition | 2x AORUS GeForce® GTX 1080 Ti Waterforce WB Xtreme Edition 11G | MB: Asus ROG Maximus Formula X | NVMe: 1x 1TB Samsung 960 Pro PCIe | SSD: 2x 1TB Samsung 850 EVO | RAM: G.Skill Trident Z Black/White 64GB (4x16GB) / 3200Mhz / DDR4 / CL14 | PSU: Corsair HX1200i | COOLING: EKWB EK-KIT 1xXE360 1xXE420 1xXE240 | SCREENs: 2x40" 3x27" 1x34" UW | HEADPHONES: SteelSeries Arctis Pro Wireless | MOUSE: Mad Catz R.A.T 8+ | KEYBOARD: Corsair Gaming K95 RGB PLATINUM
https://valid.x86.fr/bjhxgj