Intel uppdaterar användaravtal – vill hindra testresultat med ny mikrokod

Permalänk
Medlem

Lite tråkigt att se. Känns som att Intel varit på väg att reparera sin image, de har ju t.ex. betydligt mycket bättre image än vad t.ex. Nvidia har numera.

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

... detta handlar ju om en fysisk produkt, ...

Sedan när blev mikrokod en fysisk produkt?

Skrivet av blue eyed devil:

... alla länder har olika lagar, detta gäller nog bara i USA.

Domstolar i USA har en otäck förmåga att anse att deras lagstiftning sträcker sig långt utanför nationsgränsen.

Skrivet av ClintBeastwood:

Dom måste ju ha flera olika jurister som lusläser sånt där...

Exakt! Skulle inte förvåna mig om det är juristerna som krävt att klausulen skulle vara med.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jink:

Lite tråkigt att se. Känns som att Intel varit på väg att reparera sin image, de har ju t.ex. betydligt mycket bättre image än vad t.ex. Nvidia har numera.

alla företag har ett visst självskadebetende. Vissa mer än andra.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem

Och nu har Intel pudlat och gjort licensen enklare, bra med en ny artikel från sweclockers kan jag tycka

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem

Varför gör företag som Intel, Apple, Twitter, Facebook, nvidia allt för att minska sitt förtroende bland befolkningen? Har dom rekryterat politiker?

Permalänk
Skrivet av Pepsin:

Enligt Toms Hardware har Intel uppmärksammat det och kommer uppdatera avtalet. Så de bara "råkade" förbjuda benchmarks. Ungefär som datortillverkare som råkar programmera fel i en drivrutin så det "råkar" bli en keylogger.

Skrivet av ClintBeastwood:

Skitsnack! Dom måste ju ha flera olika jurister som lusläser sånt där innan det skickas ut. Konstigt att det ens släpptes, det finns ju alltid folk som försöker hitta lustiga saker i såna där avtal. Kan det vara någon anställd som jävlats tro?

Så klar dom visste vad dom gjorde. Men när "shit hit the fan", så fick dom helt enkelt ändra avtalet.

Nu har intel skapat helt ny PR effekt, nu kommer ljuset falla hårt på intel och granska före och eftereffekten av denna patch (om intel inte hade lagt in detta i avtalet hade det inte granskas lika hårt och fångat lika mångas intresse, som det bli nu).

Sen gäller inte dessa avtal, om dessa går emot svensk lag. Dock i USA är det betydligt värre och bo (om man bryter mot licensregler).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Avstängd

Köp intel..... nu med överraskning prestanda

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Svantesson666:

Nä verkligen inte. I det här fallet är det du som hänvisa till relevant praxis.
Alldeles oavsett så lär inte Intel jaga varken personer eller organisationer då det skulle göra situationen ohållbar för dem själva. Vet inte hur det ser ut i USA men EU skulle inte precis hålla Intel i handen.

EDIT: Ja då har Intel redan ändrat sig alltså. Var ju inte ens spelbart på att de skulle göra det... haha

Sekretessavtal sträcker sig långt mycket längre än att skydda information innan den blir offentlig. Vad sägs om exempelvis juristbyråers klientsekretess. I det här fallet sträcker sig klausulen endast till att använder du mjukvaran, vilket är helt frivilligt, får du inte publicera uppgifter om dess prestanda. Jag vill erinra mig om att Ferrari haft, och kanske fortfarande har, liknande avtal där kunderna inte får publicera varvtider från racingbanor.
Nu funkar inte juridiken riktigt så att man behöver leda i bevis vad man får göra. Jag har dock i all min vänlighet gjort slagningar i både Zeteo och Karnov. Där hittade jag inget som var av intresse för frågan.

Avtalsrätten bygger annars på avtalsfrihet och att avtal ska hållas. Det finns en generalklausul i avtalslagen (36 §) som berör oskäliga avtalsvillkor. Den lagen är väldigt generell och vag. Bedömningen utgår ifrån hur avtalet tillkommit och förhållandet mellan parterna - ett avtalsvillkor kan vara skäligt i en situation och oskäligt i en annan. Om man ska angripa klausuler som i Intels avtal vore det som ett villkor i EULA mot konsument, vilket kanske skulle gå vägen.

Självklart skulle Intel aldrig börja jaga folk som publicerar tester av deras produkter. Det vore så dumt att klockorna stannar.

Skrivet av ramlösa:

Tills person 1 säljer datorn till person 2 som inte har accepterat avtalet.

Avtala om hur överlåtelse får ske så är det problemet löst.