Bolån - Ej skrivit några papper men lånet skall vara beviljat. Bör jag vara nojig?

Permalänk
Inaktiv

Bolån - Ej skrivit några papper men lånet skall vara beviljat. Bör jag vara nojig?

Hejsan!

Jag och min sambo har köpt en lägenhet med tillträde ca 4 mån från nu, köpekontrakt är skrivet och jag har fått bekräftat över telefon från banken att lånet är beviljat och vilken ränta vi får på detta erbjudandet.

Här är grejen:

Vi har inte skrivit på något med banken, de vill göra detta genom någon form av "slutförande" en månad innan tillträde. Innebär inte detta en grym osäkerhet för oss? Ifall något skulle förändras under tiden, t.ex våra anställningar eller bostadsmarknaden. Kan banken då dra sig ur avtalet och slutligen neka oss lånet? Det skulle kunna leda till skadestånd gentemot säljaren som säkert kan sticka rejält i höjden.

Är detta standard förfarande kring bolån? Känns lite riskabelt tycker jag men det kanske bara är jag som är onödigt nojig.

Permalänk
Medlem

Nu kan jag inte säga exakt hur din bank sköter lånelöften men när jag skulle skaffa ett fick jag boka ett möte. Där vi gick igenom inkomster, befintliga lån, hur många barn man har osv. Sen fick jag ett beviljat lånelöfte på posten.

Visa signatur

"I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein (1879 - 1955)

Permalänk
Medlem

Som ovan skriver, be om ett skriftligt lånelöfte. Se till att det räcker den tid du behöver. Då är det lugnt.

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Medlem

Banken kan dra sig ut tills du betalat in 15% (kontantinsatsen) om inget annat har avtalats, står gömt i avtalet någonstans

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Inaktiv

Vi har ett lånelöfte, det är inte problemet. Ett lånelöfte är dock något jag vet att banken kan dra sig ur om de anser att situationen förändras.

Jag tänker mig att man bör ge en skriftlig bekräftelse på att banken tänker låna ut pengar när tillträdesdatumet ankommer. Hur vågar folk annars skriva på köpekontrakt X mån innan tillträde, det är väl inte helt ovanligt att marknaden svänger på olika håll eller att människors ekonomiska situation förändras? Det kan ju handla om sjukdom eller annat.

Permalänk
Avstängd

Sist jag hade ett lånelöfte så gällde detta bara så länge det inte var någon förändring i förhållandena. Dvs man behöver ha kvar sin anställning och annat som var aktuellt när löftet utfärdades.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon6893:

Vi har ett lånelöfte, det är inte problemet. Ett lånelöfte är dock något jag vet att banken kan dra sig ur om de anser att situationen förändras.

Jag tänker mig att man bör ge en skriftlig bekräftelse på att banken tänker låna ut pengar när tillträdesdatumet ankommer. Hur vågar folk annars skriva på köpekontrakt X mån innan tillträde, det är väl inte helt ovanligt att marknaden svänger på olika håll eller att människors ekonomiska situation förändras? Det kan ju handla om sjukdom eller annat.

Det är så enkelt att man inte ska skriva på köpekontraktet innan banken godkänt bolånet. De behöver normalt veta vad det är för fastighet som ska köpas före godkännande ändå.

Edit: Måste man skriva på innan bolånet är klart så bör det finnas klausuler i kontraktet som specificerar vad som händer om man drar sig ur affären.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon6893:

Hejsan!

Jag och min sambo har köpt en lägenhet med tillträde ca 4 mån från nu, köpekontrakt är skrivet och jag har fått bekräftat över telefon från banken att lånet är beviljat och vilken ränta vi får på detta erbjudandet.

Här är grejen:

Vi har inte skrivit på något med banken, de vill göra detta genom någon form av "slutförande" en månad innan tillträde. Innebär inte detta en grym osäkerhet för oss? Ifall något skulle förändras under tiden, t.ex våra anställningar eller bostadsmarknaden. Kan banken då dra sig ur avtalet och slutligen neka oss lånet? Det skulle kunna leda till skadestånd gentemot säljaren som säkert kan sticka rejält i höjden.

Är detta standard förfarande kring bolån? Känns lite riskabelt tycker jag men det kanske bara är jag som är onödigt nojig.

Du har ett lånelöfte.. Inget lån.
Du bör kontakta din bank och dubbelkolla allt

Visa signatur

/SAnDis - Pew pew

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av jawik:

Det är så enkelt att man inte ska skriva på köpekontraktet innan banken godkänt bolånet. De behöver normalt veta vad det är för fastighet som ska köpas före godkännande ändå.

Edit: Måste man skriva på innan bolånet är klart så bör det finnas klausuler i kontraktet som specificerar vad som händer om man drar sig ur affären.

Vad de har sagt är att de godkänt lånet men att döma av vad deras handläggare säger är att de inte skriver något faktiskt låneavtal förrän strax innan tillträde.

Detta bör ju innebära att vi sitter utan säkerhet. Vi kan inte vara de första som köper en lägenhet med tillträde många månader fram i tiden, sitter man alltid med en osäkerhet i dessa fall?

Permalänk
Avstängd

Hmm, måste du inte ha pengarna när du skriver på att du ska köpa? Vi fick lånet så att vi köpte lägenheten när vi skrev på vill jag minnas. Sen var det ju en månad eller två till tillträde.

Har ni bara betalat handpenning?

Mäklare inblandade? De brukar ha bra koll.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Lagerlöf:

Hmm, måste du inte ha pengarna när du skriver på att du ska köpa? Vi fick lånet så att vi köpte lägenheten när vi skrev på vill jag minnas. Sen var det ju en månad eller två till tillträde.

Har ni bara betalat handpenning?

Mäklare inblandade? De brukar ha bra koll.

Vi har fått OK på lånet från banken, betalt handpenningen och vi har resten av pengarna till insatsen. Samt skrivit på kontraktet, men nu är det ju ett antal månader till tillträde och skulle vår ekonomiska situation förändras under den tiden kan nog banken backa och lämna oss med byxorna nere.

Något vi kanske borde tänkt på tidigare, men jag tänker mig samtidigt att vi inte är de första som sitter i en sådan situation.

Mäklare har varit involverade.

Permalänk
Medlem

Vad är problemet? Ett lånelöfte är aldrig något bindande löfte, drar sig banken ur och du inte kan ordna annat lån så kan du inte genomföra köpet och säljaren får sätta ut bostaden på marknaden igen. Det som kan hända är att du blir skadeståndsskyldig eller blir av med handpenningen. Finns inget sätt att undvika den situationen, och det är ju helt upp till mäklaren/säljaren vad som sker om du bryter kontraktet eller behöver mer tid.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Petterk:

Vad är problemet? Ett lånelöfte är aldrig något bindande löfte, drar sig banken ur och du inte kan ordna annat lån så kan du inte genomföra köpet och säljaren får sätta ut bostaden på marknaden igen. Det som kan hända är att du blir skadeståndsskyldig eller blir av med handpenningen. Finns inget sätt att undvika den situationen, och det är ju helt upp till mäklaren/säljaren vad som sker om du bryter kontraktet eller behöver mer tid.

Nej det är sant, detta är kanske ingen väldigt ovanlig situation vi sitter i? Som du säger, svår att komma runt.

Permalänk
Avstängd

Ring mäklaren och fråga, de har koll.

Jag kommer inte ihåg exakt när vi skrev på lånet

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon6893:

Något vi kanske borde tänkt på tidigare, men jag tänker mig samtidigt att vi inte är de första som sitter i en sådan situation.

Slappna av, andas lungt. Givet att inget ändras har banken sagt ja till lånet. Ändras något drastiskt, t.ex. att ni blir av med jobbet/en så är ni i alla fall i skiten. Trodde ni att något sådant skulle hända hade ni inte köpt boendet? Livet är inte riskfritt, ibland kastar man sig utför stupet och känner sig levande!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon6893:

Nej det är sant, detta är kanske ingen väldigt ovanlig situation vi sitter i? Som du säger, svår att komma runt.

Det är inte svårt, det är omöjligt när vi talar bolån. Enda sättet att inte ha den risken är att inte blanda in bolån och köpa kontant. Det är alltså något alla som tar bolån går igenom. Har inte banken någon anledning att neka så lär de inte neka och skulle de neka kan ni säkert ordna lån från någon annan. I värsta fall kan ni bli skadeståndsansvariga och de kan ju ta handpenningen för att täcka upp för den delen, men i vanliga fall kan man nog resonera med säljaren/mäklaren om något skulle hänt och kontraktet behöver brytas, men man ska nog åtminstone stå för merkostnaden om man måste dra sig ur.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon6893:

Vad de har sagt är att de godkänt lånet men att döma av vad deras handläggare säger är att de inte skriver något faktiskt låneavtal förrän strax innan tillträde.

Detta bör ju innebära att vi sitter utan säkerhet. Vi kan inte vara de första som köper en lägenhet med tillträde många månader fram i tiden, sitter man alltid med en osäkerhet i dessa fall?

Om de har godkänt lånet så bör det som sagt inte vara några problem. Det är ett steg längre än lånelöfte. Troligen anser de att bostaden i sig själv täckning nog.

Men är du orolig så kan du ju kontakta handläggaren på banken och fråga vad som skulle hända i situationen att någon av er blev av med jobbet.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mindfighter:

Slappna av, andas lungt. Givet att inget ändras har banken sagt ja till lånet. Ändras något drastiskt, t.ex. att ni blir av med jobbet/en så är ni i alla fall i skiten. Trodde ni att något sådant skulle hända hade ni inte köpt boendet? Livet är inte riskfritt, ibland kastar man sig utför stupet och känner sig levande!

Skickades från m.sweclockers.com

Haha, ja jag gör det. Tror det kommer lösa sig, gör det inte det kostar det på sin höjd väldigt mycket pengar. Kvar har vi hälsa, förmåga och ett gott sinne för humor.

Skrivet av Petterk:

Det är inte svårt, det är omöjligt när vi talar bolån. Enda sättet att inte ha den risken är att inte blanda in bolån och köpa kontant. Det är alltså något alla som tar bolån går igenom. Har inte banken någon anledning att neka så lär de inte neka och skulle de neka kan ni säkert ordna lån från någon annan. I värsta fall kan ni bli skadeståndsansvariga och de kan ju ta handpenningen för att täcka upp för den delen, men i vanliga fall kan man nog resonera med säljaren/mäklaren om något skulle hänt och kontraktet behöver brytas, men man ska nog åtminstone stå för merkostnaden om man måste dra sig ur.

Ja det verkar vara vanligare än jag trodde att folk sätter sig i liknande sitsar, har jag förstått efter att jag läst lite. Vissa ännu värre, de köper dyra nybyggda hus och förutsätter att deras lägenheter går att sälja till rätt pris ibland upp emot ett halvår eller mer senare. Marknaden går neråt, lägenheten säljer inte och de kan inte flytta in i huset som nu är värt mycket mindre och de får betala stora skadestånd.

Händer det värsta här tror jag säljaren kommer ha lätt att sälja lägenheten i alla fall eftersom de är väldigt populära och välkända i stan för småbarnsföräldrar i medelklassen. Vi har dessutom köpt lägenheten till ett pris som är lite lägre än budgivningen på en sådan just nu där 3-4 budgivare deltar. Så om vi inte ser enorma förändringar på bostadsmarknaden väldigt snart tror jag att vi inte sitter i en superhemsk sits även om det värsta händer. Det är inte heller en superdyr lägenhet, verkligen inga fantasisummor.

Skrivet av jawik:

Om de har godkänt lånet så bör det som sagt inte vara några problem. Det är ett steg längre än lånelöfte. Troligen anser de att bostaden i sig själv täckning nog.

Men är du orolig så kan du ju kontakta handläggaren på banken och fråga vad som skulle hända i situationen att någon av er blev av med jobbet.

Det är det jag hoppas på också, jag vet inte vilken "kotym" som råder i bankvärlden här. För dem handlar det klart om pengar men även god PR har kanske ett värde?

Vi har inte köpt en lägenhet som ligger bortom vår budget, jag hade kunnat köpa den själv med min lön. Men skall man bo 2 räknar de att båda skall ha mat, tvål osv. Då tror jag inte min lön räcker riktigt enligt de flesta banker, men det vi saknar då är kanske 7 eller 8k i månaden innan skatt för att t.ex swedbank kan tänka sig att acceptera det enligt deras snabbkalkylator.