Permalänk
Medlem

Så om jag förstått spridningsreglerna rätt är det fritt fram att lägga upp (eller sälja?) bilder/filmer tagna från toppen av ett fjäll med min systemkamera, men filmen och bilderna på mig när jag åker skidor ner från fjället tagna av min drönare måste skickas in och godkännas även om jag inte ska använda dem i något kommersiellt syfte? Typ lägga upp på Instagram eller en blogg.

Spontant när jag läser igenom reglerna verkar syftet vara att material som inte är kränkande, kompromissar Sveriges totalförsvar, eller avbildar skyddsobjekt ska vara ok. Så om jag är säker på att inget av det föregående avbildas kan jag lägga upp det utan att be om tillstånd?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: i7 4770K, MSI RTX 2060, 16 GB RAM, blandade SSD:s, en gul kabel från HDD till modermodemet

Permalänk
Medlem

@JoeBlack: alla bilder och videor behöver godkännas av Lantmäteriet innan du delar, laddar upp, sprider eller säljer materialet. Och detta gäller oavsett vad du avbildat. Tidigare gick det att få självgranskningstillstånd av försvarsmakten men det verkar inte gå längre när lantmäteriet tog över.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

@JoeBlack: alla bilder och videor behöver godkännas av Lantmäteriet innan du delar, laddar upp, sprider eller säljer materialet. Och detta gäller oavsett vad du avbildat. Tidigare gick det att få självgranskningstillstånd av försvarsmakten men det verkar inte gå längre när lantmäteriet tog över.

Alla som i ALLA eller alla bilder tagna av en drönare? Ledsen om jag låter spydig, men man behöver väl inte ha tillstånd för spridning av t.ex. landskapsbilder tagna av en "vanlig" kamera? Har aldrig riktigt intresserat mig för foto innan så har lite dålig koll.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: i7 4770K, MSI RTX 2060, 16 GB RAM, blandade SSD:s, en gul kabel från HDD till modermodemet

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av JoeBlack:

Alla som i ALLA eller alla bilder tagna av en drönare? Ledsen om jag låter spydig, men man behöver väl inte ha tillstånd för spridning av t.ex. landskapsbilder tagna av en "vanlig" kamera? Har aldrig riktigt intresserat mig för foto innan så har lite dålig koll.

Skickades från m.sweclockers.com

Alla drönarbilder/filmer.

Det är nya lagen iaf.

Skapar väl arbetstillfällen.. Tror det är horisontlinjen som man egentligen är oroad för, om man ser något torn eller något långt bort som råkar vara en militäranläggning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon173292:

Alla drönarbilder/filmer.

Det är nya lagen iaf.

Skapar väl arbetstillfällen.. Tror det är horisontlinjen som man egentligen är oroad för, om man ser något torn eller något långt bort som råkar vara en militäranläggning.

Jo, det är klart att man inte ska sprida sånt som man inte är säker på vad det är (skumma torn etc.) men tycker det verkar lite väl att behöva söka tillstånd för en "drönarselfie" som är tagen snett uppifrån på typ 5 meters höjd, 45 graders vinkel ner mot marken, och då inte på min tomt eller i en allmän park/offentlig plats.
Skulle den hypotetiska bilden vara tagen t.ex. ute på en ö i skärgården (eller annat som inte innefattas av lantmäteriets undantag) så måste jag (om jag har fattat det rätt) egentligen ansöka om tillstånd för att få sprida den? Även om den typ bara visar mig, lite sten och något träd? Ingen horisiont, gammal bunker eller liknande.
Jag hade tekniskt sett hade kunnat uppnå i princip samma resultat med en väldigt lång selfiepinne och då hade jag vad jag förstår det som inte behövt ansöka?

Som sagt, är ny på detta och ursäktar mig om jag missat något uppenbart.

Visa signatur

Dator: i7 4770K, MSI RTX 2060, 16 GB RAM, blandade SSD:s, en gul kabel från HDD till modermodemet

Permalänk
Medlem

@JoeBlack: förlåt var otydlig. Lantmäteriets formulering är "som på något sätt avbildar Sveriges landområden från luften" enklast är ju dock att själv gå in på https://www.lantmateriet.se/sv/Om-Lantmateriet/Rattsinformati... och kolla

Permalänk
Inaktiv

Jag är bara glad över att vi får använda drönarkameror igen, trodde aldrig de skulle få undantag ifrån övervakningstillståndet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon173292:

Jag är bara glad över att vi får använda drönarkameror igen, trodde aldrig de skulle få undantag ifrån övervakningstillståndet.

Ja det hade varit trist. När jag var i finland såg man såna här skyltar. Undrar när vi får sådana i Sverige. Vore kanske bra så slipper folk råka flyga på fel ställen.

Permalänk
Medlem

Gjort en, hm, 25 minuter guide om redigeringsprogrammet Davinci Resolve för drönarpiloter om man bara vill komma igång lite lätt. Finns tonvis på YT men gubben bjuder på sävligare tempo och svammel på svenska.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

Hej! någon som vet hur jag ska koppla min crystalsky till spark? Köpte en microusb till usb-c kabel på 10cm men jag får ingen connection när jag sedan öppnar appen? står bara disconnected.

Visa signatur

__________________
Chassi: Cooler Master Cosmos II (Svart) CPU: Intel Core i9-7940X 3,1 @ 4.8 GHz GPU: 2x Titan X pascal(watercooled) RAM: DDR4 Corsair Vengeance LPX Red 16GB MB 3200mhz@3600mhz: Asus rog rampage VI extreme PSU: Corsair AX1500i SSD: Samsung 250gb 840 EVO, Samsung 960 M.2 HDD: xxx OS: Windows 10 Pro x64 - Allt vattenkylt -Custom Loop

Permalänk
Medlem

Fick en Phantom 3 Standard nu i somras.
Omgående på med roligare antenner.
1.6km utan problem, vände bara för att det fanns mer roligt att göra.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

Mavic 2 Pro går nu att förbeställa för 15 000 kr.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

Jag kommer nog uppgradera min P4 till en Mavic 2. Hade tänkt Pro-varianten men i en del reviews så verkar de gilla Zoom mest totalt sett. Hmm. Priserna är lite väl höga för båda kanske att ha som "leksak".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frux:

....Priserna är lite väl höga för båda kanske att ha som "leksak".

Nja, kostar som ett RTX 1080i från Nvidia eller lite dyrare än en ny Note 9/IphoneX även om man nog kommer använda grafikkortet och mobilen mer. Själv kommer jag sitta kvar på min Mavic Air eftersom jag bara flyger någon gång i månaden (mycket på grund av att jag inte gillar störa folk).

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

Mavic 2 Pro går nu att förbeställa för 15 000 kr.

https://www.youtube.com/watch?time_continue=1&v=q1Hks_NieMk

4K 30 fps, aldrig. De är 2018

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

Mavic 2 Pro går nu att förbeställa för 15 000 kr.

https://www.youtube.com/watch?time_continue=1&v=q1Hks_NieMk

Kul, beställde du en sådan?

När man kollar runt på YT så har den får många höga betyg så visst verkar det vara mycket bra!

Permalänk
Medlem

@Multithread: Nej, flyger för lite med min Air för att uppgradera, använder Osmo Mobile 2 mer, men lyssnade på Digital Trends pod och de tyckte att DJI nu utklassar hela segmentet av andra drönare. Finns ingen i närheten av DJI i alla prisklasser över $500.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

Beställde direkt. Väntat flera år på en drönare i mavicstorlek fast med bättre kamera som i Phantom.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

En video filmad med Mavic Pro

Visa signatur

"Once u go Intel, U never go back"

Permalänk
Medlem

@Skippo: Tack, kul att någon vill visa sina alster och denna blev väldigt bra!

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

Får bjuda på en också. Från i våras och helt oredigerad.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk

Drönar tips

Är intresserad av att skaffa en drönare.
Och har ingen erfarenhet
Ute efter en dji drönare som kan köra waypoints och sedan åka själv å landa . Typ starta köra sin runda å sen landa själv. Och att jag kan filma direkt till mobilen Funkar det med en phantom 2 adv eller 3 adv eller

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tja

Har en Phantom 3 4k. Tänkte ladda upp baterierna i går så dom inte gör tom för ström, men det verkar som om min laddare har tagit kvällen.

Någon som har möjlighet att låna ut laddaren in en dag eller två, så jag kan kolla om det är bara laddaren som rök. Den blir varm när jag kopplar den till, och kontrollern blir varm också, men den ger inte tecken att den laddas, och det gör batterierna inte heller.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mooneye99:

Är intresserad av att skaffa en drönare.
Och har ingen erfarenhet
Ute efter en dji drönare som kan köra waypoints och sedan åka själv å landa . Typ starta köra sin runda å sen landa själv. Och att jag kan filma direkt till mobilen Funkar det med en phantom 2 adv eller 3 adv eller

Går inte med billiga Mavic modellerna. Kanske med Phantom? Är också nyfiken på om det går göra.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk

Är det någon som har hört något när Mavic 2 Pro lanseras i Sverige via återförsäljare? Jag bokade direkt när det gick hos en men det har varit rätt dåligt med info. De trodde sig få hem dem i slutet av september men fortfarande ingen som fått dessa i lager.

Visa signatur

7950X, X670E Hero, 64 GB 5200MHz
Macbook Pro M3 Max, 64 GB

Permalänk
Medlem

@RobTheBiff Inet skriver den 24 okt och Elgiganten den 26. Så i slutet av månaden låter väl troligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RobTheBiff:

Är det någon som har hört något när Mavic 2 Pro lanseras i Sverige via återförsäljare? Jag bokade direkt när det gick hos en men det har varit rätt dåligt med info. De trodde sig få hem dem i slutet av september men fortfarande ingen som fått dessa i lager.

Jag köpte min direkt via egna DJIs nyöppnade butik i stockholm, de hade ett gäng på lager. Vet dock inte om man kan köpa från dom över nätet.

Permalänk
Skrivet av S_Z:

Jag köpte min direkt via egna DJIs nyöppnade butik i stockholm, de hade ett gäng på lager. Vet dock inte om man kan köpa från dom över nätet.

Grymt! Har du hunnit filma lite redan? Vad tycker du så långt

Visa signatur

7950X, X670E Hero, 64 GB 5200MHz
Macbook Pro M3 Max, 64 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av RobTheBiff:

Grymt! Har du hunnit filma lite redan? Vad tycker du så långt

Inte hunnit flyga den så mycket än men väldigt nöjd med av det jag hittills sett allafall Är personligen mest intresserad av foto-biten dock. Ser speciellt fram emot emot att kunna ta bättre bilder i lite mindre fördelaktigt ljus än med min air, tack vare den större sensorn.

Vad gäller drönaren i sig så är jag mäkta imponerad av hur den flyger. Jag har aldrig haft någon drönare från dji med deras occusync tidigare men det kändes som ett väldig lyft när man kommer från en Air med wi-fi. Inte för att jag vill flyga så mycket längre (håller mig till reglerna) utan för att den kändes så jäkla stabil i jämförelse. Blir alltid lite nojig när min Air börjar hacka lite i videoöverföringen, här var det så smooth och klar bild (1080P).

Och snabb rackare är det. Air:en är ju också snabb i sportläget men i normalläget har den ju inte en chans mot Mavic 2 Pro:n. Ser fram emot att få mer tid att leka med och testa ”hyperlapse” och annat kul

Den är ju dock rätt mycket större/tyngre än Airen, på gott och ont, syns mycket bättre och låter mycket mindre men jag kommer behålla air:en för vandringar och andra tillfällen när vikt och utrymme är begränsat.

Permalänk
Medlem

Alltså, jag vet inte vad jag ska säga om denna flygningen. Visst, snyggt tidvis, men under broarna kunde jag inte tänka på annat än att "hoppas han tappar kontakten, så den lyfter rätt upp i bron".
Själv skulle jag aldrig gjort den, då flygningen mycket väl kunnat skada folk om något skulle hända.
Drönarpiloten är dock "licensierad" "Certified, fully trained with drone permit and EU insurance")... så en som jobbar med det och det gör mig ännu mer fundersam.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD