Permalänk
Medlem

Köpa iMac

Hej,

Troligen kommer det komma ut en ny iMac innan årets slut och jag hade tänkt att köpa en.

Jag har varit PC användare under alla år, men hade under 2011 också en Mac Book Pro som jag sedan sålde.
Mitt första möte med Mac var denna MBP som jag älskade. Allt är så enkelt i Mac OS och och deras produkter är snygga.

Nu undrar jag, hur ser det ut med spel på Mac nu för tiden? Jag spelar otroligt sällan spel på PC nu för tiden. Senast var det väl Xcom som jag också spelat på PS4.

Så om inte alla spel finns till Mac så är det inte direkt någon förlust för mig. Vill jag spela är det oftast på konsol, för närvarande PS4 och Nintendo Switch, men jag vill i alla fall ha möjligheten att spela på datorn. T.ex. spel som bör spelas med mus.

Jag vet så klart inte vilka CPUer och grafikkort som kommer erbjudas på en kommande iMac, men det lär duga för spel hoppas jag?
Antar att många storspel kommer till Mac i alla fall? Blizzards spel vill jag absolut inte missa, men om jag minns rätt släpper dom spelen till Mac också.

Vad är er erfarenhet av spel på stationär Mac?

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem

Gå in på t.ex. Steam och välj spel för Mac, så ser du vilka spel som finns...

Sen har du ju numer möjlighet att koppla in ett externt grafikkort, då stödet för det lagts till i OSX.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Inaktiv

Det verkar som att fokus ligger på spel i ditt inlägg. Om ditt primära syfte är att spela så skaffa dig en dator med Windows. Du kommer att få en bättre upplevelse i form av spelutbud och prestanda. Mac OS är bra på många saker men spel är tyvärr inte en av områdena det glänser.
Dessa trådar brukar balla ur ganska snabbt så detta blir mitt enda inlägg i tråden.

/användare av en drös operativsystem privat och professionellt.

Permalänk
Medlem

Ärligt talat så försök undvika Mac om du har planer på att spela. Du får hemsk prestanda oavsett inställningar och musen har konstig acceleration och allt bara är fel.
Visst kan du dual-boota Windows och köra spel där hyfsat bra men det är ändå jobbigt att starta om datorn för att byta OS.
Förutom det så blir att varmt och fläktarna går i högsta hastighet (högljutt).
Det är min erfarenhet iaf.

Blizzard är inte brydda om Mac längre, Overwatch finns inte tex så finns inget som tyder på att framtida spel kommer dit heller.

Mvh person som gillar Apple och skulle vilja slippa använda Windows och bara ha 1 fin Mac

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Inaktiv

Apple har för och nackelar. Fördelarna behöver knappast nämnas då alla vet dessa.
Nackdelen är att Apple sällan uppdaterar sina datorer så de blir gamla, man skulle tro att de sänker priserna men icke sa Nicke. Detta leder till att om man ska köpa en Apple dator bör vänta tills nya modeller kommer:
iMac får rekommendationen köp ej vänta, på en populär Apple fan sida: https://buyersguide.macrumors.com/#iMac

Sedan pcspel så borde väl Bootcamp fungera bra,
https://www.youtube.com/watch?v=2lmGeFCTxwI

Just iMac är dock ingen spelmaskin, precis som motsvarighet till Windows datorer i samma stil inte är det. De har byggt för att allt ska vara kompakt i skärmen och har en kylning därefter.

Ska du ha en mac med kylning för spel så kommer du upp i Mac Pro, som kostar från 33 000kr
https://www.apple.com/se/mac-pro/
Riktigt schysst dator för arbete, överdriven hög pålitlig på hårdvara för spel.

Så min rekommendation är ska du ha en mac. Spela då på en konsol, switch/ps4/xbox.

Permalänk
Medlem

@anon228747:

Det verkar som att du och alla andra har missuppfattat mig totalt.

Tvärt om, jag fokuserar nästan inte alls på spel. Som jag sa så spelar jag nästan aldrig på dator nu för tiden, MEN jag vill ha möjligheten att göra det om jag vill. Med andra ord kanske jag kommer spela någon enstaka dag i månaden och resten används till allt annat.

Sedan så är jag väl medveten om att Apple inte uppdaterar datorerna jätteofta, just därför sitter jag och väntar på kommande uppdatering av iMac. Skulle gärna haft en iMac PRO, men jisses vad de kostar. Helt omöjligt att kunna motivera det om man inte köper den för jobbet och absolut måste ha en mac och måste ha monsterprestanda.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem

@Bejje: Jag har länge funderat på att införskaffa en iMac då jag älskar designen, och det finns inte riktigt någon motsvarande "vanlig" Windows-PC. Men jag spelar gärna någon gång ibland. Spelupplevelsen på en Mac är inte alls som på en Windows-PC, bortsett från de allra minst krävande spelen såklart, de fungerar helt ok även på en Mac.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

@Bejje: Jag har länge funderat på att införskaffa en iMac då jag älskar designen, och det finns inte riktigt någon motsvarande "vanlig" Windows-PC. Men jag spelar gärna någon gång ibland. Spelupplevelsen på en Mac är inte alls som på en Windows-PC, bortsett från de allra minst krävande spelen såklart, de fungerar helt ok även på en Mac.

Designen är helt OK, men det som också lockar mycket för mig är Mac OS som jag tycker är mycket smidigare än windows.
Ta en sån sak som att installera ett program. I windows laddar du kanske ner en installationsfil som du sedan ska köra och klicka nästa-nästa-nästa osv och sen skapas genvägar och annat. Alternativt kanske man laddar ner en Zip-fil som ska packas upp och sedan ska en installationsfil köras.

På Mac (om jag minns rätt), så drar man filen man laddade ner till docken (rätta mig om jag har fel) och sen är det klart.

Att avinstallera är också löjligt enkelt. I Windows går man ofta in i Add/remove programs i kontrollpanelen eller apps under inställningar i Windows 10, letar reda på det man vill ta bort och sedan kör ett avninstallationsprogram med nästa-nästa-nästa osv.

På Mac drar man programmet från docken till papperskorgen (rätt mig om jag har fel) och sen är det klart.

Finns många andra saker i systemet också som känns mer logiska, men nu var det så länge sedan jag hade en mac (2011) så att jag har glömt mycket, men jag minns att jag var mycket nöjd.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem

@Bejje: Det är istortsett så det fungerar. De flesta program drar man bara till/från Applications mappen för att installera/avinstallera som du säger. Men det är några man måste installera med en traditionell "nästa, nästa, ok, acceptera, nästa, nästa" installation, och för att avinstallera dem varierar det.

Om du nu bara tänkt spela ca 2% av tiden på iMac'en så visst, go for it! Finns ju öppetköp och om inte annat har Apple saker bra andrahandsvärde.
Skulle dock väntat någon månad. I september borde de ha ett event där iaf nya iPhones visas, och kanske t.om. nya Macar om vi har tur.

https://buyersguide.macrumors.com/#iMac

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Blizzard är inte brydda om Mac längre, Overwatch finns inte tex så finns inget som tyder på att framtida spel kommer dit heller.

Alla andra spel släpps och uppdateras fortfarande så finns inget som tyder på att de inte är brydda heller. Vill minnas att de uttalat sig om just OW, att det är så få macar som har tillräckligt bra grafikkort och det är en e-sportsatsning.

Så länge det bara är generellt att du vill spela lite och inte specifika spel finns det massor.
Och allt är inte usla porteringar.

Men de stora AAA-titlarna är det sämre med.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

@Bejje: Det är istortsett så det fungerar. De flesta program drar man bara till/från Applications mappen för att installera/avinstallera som du säger. Men det är några man måste installera med en traditionell "nästa, nästa, ok, acceptera, nästa, nästa" installation, och för att avinstallera dem varierar det.

Om du nu bara tänkt spela ca 2% av tiden på iMac'en så visst, go for it! Finns ju öppetköp och om inte annat har Apple saker bra andrahandsvärde.
Skulle dock väntat någon månad. I september borde de ha ett event där iaf nya iPhones visas, och kanske t.om. nya Macar om vi har tur.

https://buyersguide.macrumors.com/#iMac

Jag kommer självklart vänta på de nya Macarna. Vill ha något nytt och fräscht, inte gammal hårdvara.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580