Intel backar – tillåter prestandajämförelser mellan mikrokodsuppdateringar

Permalänk
Melding Plague

Intel backar – tillåter prestandajämförelser mellan mikrokodsuppdateringar

En klausul som förbjöd prestandajämförelser mellan mikrokodsuppdateringar till Intels processorer blev inte populär. Nu backar bolaget och plockar bort den delen av avtalet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Vad hade man förväntat sig.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Hjälpsam

Hoppas att det helt enkelt var ett temporärt hjärnsläpp, hos någon underhuggare, inte en medvaten policy från Intels sida.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Bra att de ändrade sig snabbt och lätt.

Men sjukt att de skulle komma ut med ett sånt avtal från början.
Vad tror de för possitivt skulle komma ur det?
Det är nästan så man undrar hur många AMD aktier den som skrev det tidigare avtalet har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Hoppas att det helt enkelt var ett temporärt hjärnsläpp, hos någon underhuggare, än en medvaten policy från Intels sida.

Finns inget sådant i ett så stort företag som Intel. De försökte, såg ramaskriet och backade. Hade inte AMD varit med i matchen igen så hade de sannolikt inte ens backat.

Det är vad jag tror

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Finns inget sådant i ett så stort företag som Intel. De försökte, såg ramaskriet och backade. Hade inte AMD varit med i matchen igen så hade de sannolikt inte ens backat.

Det är vad jag tror

Permanent hjärnsläpp?

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Finns inget sådant i ett så stort företag som Intel. De försökte, såg ramaskriet och backade. Hade inte AMD varit med i matchen igen så hade de sannolikt inte ens backat.

Det är vad jag tror

Kan hålla med, men samtidigt måste man undra om ett sådant stor maskin som inte hade vågat riskera den dåliga pressen?

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Finns inget sådant i ett så stort företag som Intel. De försökte, såg ramaskriet och backade. Hade inte AMD varit med i matchen igen så hade de sannolikt inte ens backat.

Det är vad jag tror

Klart som fan. Deras kommunikationsavdelning lär vara enorm, finns inte en chans att något slinker igenom det filtret utan att vara stött och blött in absurdum. Givetvis rör det sig om nån variant på pudling.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Inaktiv

Härligt, detta var väntat 🤖

Permalänk
Medlem

Försöka går ju alltid, eller.

Tomtar asså..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel i7-4790K | Palit GeForce GTX 1080 Super Jetstream | Noctua NH-D15 | Corsair Vengeance Low Profile 32GB DDR3 PC3-12800 | Samsung SSD 840 EVO 250 GB | Asus Z97-A

Permalänk
Medlem

Skulle vara intressant att få se tester av "stock" firmware mot senaste med 2000 serien och framåt

Permalänk
Medlem

LOL... Vad mer kan man säga. Att överhuvudtaget presentera dessa villkor var ju absurt.

Permalänk
Avstängd

Är det också inte i princip omöjligt att censurera på detta sätt när man har så många användare och garanterat någon av dem kommer skita i avtalet?

Permalänk
Medlem

Bra gjort Intel!
Samtidigt bra gjort av media att snappa upp det här, för så får det ju uppenbarligen inte gå till!
Bara löjligt att ens försöka förbjuda sådant.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem

Var det metvetet och de backade pga dålig PR så ska de inte ha cred för det.

Var det klantarsleri och de nu rättat till det så är det vad man kan kräva, och knappast "bra gjort", men som vanligt så blir intel hyllade som hjältar när de "ger tillbaka" saker de aldrig borde tagit. Det är rätt närkligt.

Nåja... Om det nu var ett "ärligt misstag" så var det ju inte så farligt, men knappast något de ska ha beröm för att de nu rättat till.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Inaktiv

Vad då tillåter, de kan INTE tillåta prestandajämförelser.

Det är som att säga att Intel skulle tillåta oss o andas.

Som att andas är det allas givna rätt o prestandajämföra vad de vill.

Permalänk
Medlem

Möjlig (men ej trolig) plot twist:
Det visar sig att uppdateringen ökade prestandan och att detta var ett PR-trick från Intels sida för att få så många som möjligt att kika på prestandan!

Permalänk
Skrivet av kaput:

Klart som fan. Deras kommunikationsavdelning lär vara enorm, finns inte en chans att något slinker igenom det filtret utan att vara stött och blött in absurdum. Givetvis rör det sig om nån variant på pudling.

Det verkar som ingen av er jobbat på ett stort multinationelt företag. Ena handen vet inte vad den andra gör, legal kör sin egen agenda utan att konsultera sälj osv. Hur kan det vara så? Enkelt, det finns inte en marknadsavdelning, en legal, en sälj utan många. Alla tycker att kommunikation är något andra ska göra men något man själv inte har tid med, ork till eller ser någon vinst med.

Skickades från m.sweclockers.com

Stavning
Permalänk
Medlem

Inget konstigt att Intel kommer med skumma regler, krav, tvång. De har en väldokumenterad historik rörande sånt. Minns när AMD kom på banan ordentligt med deras AMD64 och Intel halkade efter rejält. Vad gjorde de? De hotade, tvingade, skrämde, mutade diverse företag att fortsätta använda Intel processorer.....

Visa signatur

Lian-Li Tu150 (fläktmoddad) w Corsair SF750 Platinum SFX / Asus Strix B550-i Itx / Ryzen 5600x @ 4.92.. Scythe Fuma 2 / Crucial Ballistix 2x16 3600@4000 / WD Black SN850 NVME + Kingston A2000 NVME / MSI Radeon RX 6800 referens / 2x120mm Noctua NF-A12x15 golv. 2x120mm Noctua NF A12x25 In och Utblås. Fläktmod tak 1x140mm Noctua NF A14 utlblås via kammare baktill. Samsung 34" c34j791 3440x1440.

Permalänk
Medlem

Inget fel i att "hylla" eller vad man vill kalla det när dom ändrar sig, att markera att något inte är okej och sedan visa sin uppskattning när dom tagit åt sig detta är bara bra. Skulle folk fortsätta vara arga på dom så hade det inte funnits något incitament att ändra på sig längre

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nätälskare:

Inget fel i att "hylla" eller vad man vill kalla det när dom ändrar sig, att markera att något inte är okej och sedan visa sin uppskattning när dom tagit åt sig detta är bara bra. Skulle folk fortsätta vara arga på dom så hade det inte funnits något incitament att ändra på sig längre

Ja, det är ju rimligen något bra att inse sina misstag och rätta till dem.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Finns inget sådant i ett så stort företag som Intel. De försökte, såg ramaskriet och backade. Hade inte AMD varit med i matchen igen så hade de sannolikt inte ens backat.

Det är vad jag tror

Ja det är nog tyvärr också vad jag tror.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Ja det är nog tyvärr också vad jag tror.

Tror inte AMD var så stor faktor här faktiskt. Kan ju ha varit, men jag tänker att det är sjukt svårt att försöka förbjuda att någon jämför prestanda hos en produkt som handlar om just det. Tror de hade kunnat bli rätt så stämda. En har väl all rätt att jämföra prestandan i sin egen maskin när det handlar om massproducerade konsumentprodukter.

Permalänk
Medlem

En intressant följd av detta är att Intel även ändrat licens på deras FSP binärer till denna nya förenklade licens, vilket är väldigt positivt för project som coreboot eftersom det bl.a. blir mycket enklare att distribuera binärerna nu.

Permalänk
Medlem

Och nu blir det Streisandeffekten. Där många sidor tidigare inte skulle orka bry sig om att testa före och efter mikrokodsuppdateringar så kommer nu varenda sida och dess hund sitta och prova om det denna mikrokod gör någon skillnad.

Oberoende så kommer ögonen vara på Intels uppdateringar en bra bit framöver..

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Undrar hur många det är som ska bojkotta Intel som använder sig av Chrome...

Visa signatur

Hata postsorteringen i Ånge.

Permalänk
Medlem

Vart är alla tester då?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Känns långsamt som att Intels fulspel spiller över på slutkunderna. Är tveksam till att detta är ett misstag, snarare inkompetens eller oförståelse för sin egen kundbas.

En sak är säker, för varje fix Intel behöver kryper de närmre Ryzens IPC.

Finns det några vettiga benchmarks ute? Jag har hittat detta:
https://www.servethehome.com/intel-publishes-l1tf-and-foresha...

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem

Intel har fullskalig panik?
Annars undrar jag vad fan de håller på med...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av kitanii:

Tror inte AMD var så stor faktor här faktiskt. Kan ju ha varit, men jag tänker att det är sjukt svårt att försöka förbjuda att någon jämför prestanda hos en produkt som handlar om just det. Tror de hade kunnat bli rätt så stämda. En har väl all rätt att jämföra prestandan i sin egen maskin när det handlar om massproducerade konsumentprodukter.

Japp du har all rätt i världen att jämföra och sprida resultatet.
Intel hade inte haft ett skit rent ut sagt att komma med rent juridiskt.

Om det inte handlade om en utlånad prolle.

Skickades från m.sweclockers.com