Reklamationsrätt för lossnad tangent på laptop?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2018

Reklamationsrätt för lossnad tangent på laptop?

Jag köpte en Lenovo Yoga 720 från Elgiganten i januari. Efter någon månad märkte jag att chassit var löst, så det knakade och lät. Men jag behövde datorn till skolan och väntade därmed till sommaren för att lämna in den.

I juni lossnade en tangent från datorn. Jag vet inte hur det hänt då jag varit försiktig med datorn och bara haft den på plana ytor (det är en 2-in-1). Det finns inga andra skador på datorn mer än några repor.

Jag har nu lämnat in den till Lenovos verkstad, och fick veta att eftersom en tangent var borta är det automatiskt jag som orsakat detta, och jag måste betala 1200kr om jag vill reparera datorn. Detta känns orimligt för mig då det ur mitt perspektiv varit ett fel som jag inte orsakat (och dessutom för 1 enda tangent).

Kan jag kräva reklamation? Jag vet att de inte kan bevisa att det är jag som orsakat skadan då det inte finns några tecken på det mer än en försvunnen tangent. Men å andra sidan kan inte jag heller bevisa att skadan fanns från början.

Några tips på hur jag går vidare?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2013

@b5152342: Du ska kräva reklamation - detta ska du dock göra genom återförsäljaren, dvs den som sålde varan. Att gå genom tillverkaren minskar möjligheten att gå genom återförsäljaren om samma fel uppstår igen. Går du genom återförsäljaren måste dom bevisa att du har haft sönder tangenten. Vilket i svensk lag är omöjligt då det kräver negativ bevisföring. Med andra ord vinner du direkt.

Skillnaden på garanti och reklamationsrätt är att reklamationsrätten är lagstadgad och inte går att friskriva sig från. En garanti är en överenskommelse och kan i princip innehålla vad som helst så länge det inte innebär att det motiverar till brott (brottsprovokation) eller framtvingar annat som strider med svensk lag eller anses vara extrema situationer.

Med andra ord skulle dom i sin garanti skriva att du får 200% i månaden av dom om du vinner 50 tusen i månaden i 50 år på triss så måste dom betala. Däremot kan dom inte skriva att du ska betala halva vinsten till dom då det blir ett negativt avtal.

I Sverige gäller dessutom inte EULA (End User License Agreements) samt att du kan inte ha negativa / passiva avtal. Exempelvis jag kan inte skriva på min hemsida att du måste betala 5 000 i månaden för att du inte besöker den. Jag kan heller inte ta betalt för att du besöker den då du aktivt måste välja att betala. Samt du kan inte ha ett avtal som man inte någonsin kan kliva ur.

Några skillnader finns och det är betydligt större saker som diskmaskin / tvättmaskin samt byggnader eller där det av praktiska själ inte går att ta med sig vara till butiken eller frakten blir dyrare än produkten. Där brukar tillverkaren ta över säljaransvaret då det av praktiska själ är lättare att komma till din bostad med en tekniker. Vissa tillverkare använder även detta på mindre saker där dom exempelvis byter ut en bärbar dator dagen efter. Däremot är det ingen lag utan snarare en praxis och kallas för bra service.

Ta kontakt med säljaren och åberopa reklamationsrätten, både dom och tillverkaren måste bevisa att du har haft sönder tangentbordet. Dessutom kan dom inte klaga på reporna i chassit då det anses som normalt slitage och om det inte påverkar datorn i övrigt inte är ett fel.

Annars skulle dom anklaga dig för något dom inte kan bevisa, vilket blir samma sak som att polisen ber alla motivera varför dom inte dödade Olof Palme för att hitta den skyldige. Vilket är negativ bevisbörda.

Server: AMD Ryzen 7 1800X 8/16 | ASUS Crosshair VI hero | 64 GB Corsair RAM @3000 MHz | ASUS radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2 TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate 10 TB | NEC PA301W @ 2560x1600 | Linux Mint 19 Cinnamon

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Feb 2015

Bevisbördan på att felet är ursprungligt ligger på säljaren de första 6 månaderna. Sedan övergår bevisbördan till konsumenten. Om ett reklamations/garantiärende startades innan 6 månader passerade, så ligger bevisbördan fortfarande på säljaren. Så det kan vara så att bevisbördan nu ligger på dig (beroende på när du först hörde av dig för att påtala felet).

Att bevisbördan flyttats över till dig behöver dock inte betyda särskilt mycket. Kraven som ställs på konsumenten är förhållandevis små. Det brukar räcka gott med att varan i övrigt är i bra och välvårdat skick för att det ska anses styrkt att skadan inte uppkommit genom yttre åverkan/vårdslös hantering. Baserat på din beskrivning så låter det som att datorn i övrigt är i gott skick.

Att en tangent har ramlat av kan ju i sig vara fog för reklamation, då det kan bero på ett fel med just den komponenten, inte att man varit vårdslös med datorn.

Jag skulle kontakta återförsäljaren och förklara läget. Nu kanske du har skickat in datorn direkt till tillverkaren, utan att kontakta återförsäljaren, vilket jag tror innebär att Elgiganten inte nödvändigtvis kan/behöver lösa situationen, då de kanske använder andra serviceverkstäder än den du nu använde. Men det skadar aldrig att prata med dem. Kan du ta tillbaka datorn utan åtgärd och kostnad, så kan du istället lämna in den på Elgiganten.

Annars så borde även Lenovo vara införstådd med den svenska KonsumentKöpLagen och borde därmed ge med sig. Så länge de inte kan visa tydliga tecken på att datorn missköts.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2018

@OldComputer: @Blomman90:
Tack så mycket för svar! Då beställer jag tillbaka datorn från Lenovos verkstad och går genom Elgiganten istället.

Jag uppdaterar hur det går sen

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Nov 2005

@OldComputer
Du blandar och ger rätt friskt bland sådant som är i sak rätt, sådant som är direkt felaktigt och en hel del svammel. Går igenom det här nedan:

Citat:

Går du genom återförsäljaren måste dom bevisa att du har haft sönder tangenten. Vilket i svensk lag är omöjligt då det kräver negativ bevisföring. Med andra ord vinner du direkt.

Som @Blomman90 påpekar anses ett fel som visar sig inom de första sex månaderna per automatik som upsprungligt om återförsäljaren inte kan påvisa något annat. Det återförsäljaren skall visa är dock inte att köparen gjort sönder datorn (vilket naturligtvis vore orimligt) utan att felet inte är urprungligt, alltså oftast att det a) inte fanns på produkten när den avlämnades till köparen eller b) att felet inte uppstått på grund av undermålig kvalitet på produkten.

Sedan svamlar du loss lite om vad en garanti kan och inte kan innehålla. En garanti (i detta sammanhang) är en utfästelse från tillverkaren, återförsäljaren eller annan part om att de ansvarar för vissa fel om de uppstår på produkten om köparen följer de i garantin givna förutsättningarna. Exempelvis att garantin inte gäller om produkten utsätts för väta, begravts i bollhavet på IKEA eller att bilen måste in på service när den rullat si och så många mil. Något trams om vem som vinner på lotto har ingen relevans i ett garantiavtal och skulle lämnas helt utan hänsyn vid en tvist.

Citat:

I Sverige gäller dessutom inte EULA (End User License Agreements)

EULA är generellt ett avtal mellan ett företag och deras kund, där skyldigheter och villkor för båda parter klargörs. De är definitivt giltiga även i Sverige förutsatt att a) en svensk kund omfattas av EULAn och b) denna EULA inte strider mot gällande svensk lagstiftning.
Jag har dock lite svårt att se vad din passage om EULA och ditt efterföljande svammel har för relevans.

Citat:

Ta kontakt med säljaren och åberopa reklamationsrätten, både dom och tillverkaren måste bevisa att du har haft sönder tangentbordet.

Återigen direkt felaktigt - se ovan.

@b5152342
Som Blomman90 påpekar är de beviskrav som ställs på kunden tämligen låga. Det typiska exemplet är en TV där du som kund inte (åtminstone inte utan glatt skruvande) kommer åt några ömtåliga delar. Är TVn då fri från synliga skador och du skött den enligt bruksanvisningen skall det räcka för att visa att du inte orsakat felet. När det gäller ett tangentbord kan det bli lite knivigare då du utan större problem kan orsaka skador själv utan att datorn i övrigt tar stryk av det. Kan du hitta andra exempel på kunder med samma dator som haft problem med lossnade tangenter (vilket därmed kan tyda på kvalitetsproblem) kan det hjälpa dig mycket. Därtill är det inte den billigaste datorn i butiken du köpt utan en där du som kund kan förvänta dig att tangentbordet håller en viss kvalitetsnivå och är någorlunda robust. Det låter som att du inte har kvar tangenten, men har du det antar jag att du försökt sätta tillbaka den innan du skickade in datorn till Lenovo?

Risken är att den serviceverkstad som Elgiganten anlitar följer de direktiv som Lenovo satt upp och att du får samma svar där. Fördelen är dock att en kedja som Elgiganten är lättare att resonera med och har betydligt mycket bättre påtryckningsmedel gentemot sin serviceverkstad än vad du som privatperson har gentemot Lenovo. Tänk också på att Elgiganten kommer vilja ta ut en serviceavgift om felet i slutändan anses ligga hos dig.

Detta under förutsättning att tangentbordet inte har några skador, sådana skulle tämligen entydigt peka på att felet inte är ursprungligt.

Q9450 @ 3.5 GHz | GTX 770 | 6GB OCZ Reaper | Abit IP35 Pro | Auzentech X-Meridian | Dell U2412M

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2018
Skrivet av twit:

När det gäller ett tangentbord kan det bli lite knivigare då du utan större problem kan orsaka skador själv utan att datorn i övrigt tar stryk av det. Kan du hitta andra exempel på kunder med samma dator som haft problem med lossnade tangenter (vilket därmed kan tyda på kvalitetsproblem) kan det hjälpa dig mycket. Därtill är det inte den billigaste datorn i butiken du köpt utan en där du som kund kan förvänta dig att tangentbordet håller en viss kvalitetsnivå och är någorlunda robust. Det låter som att du inte har kvar tangenten, men har du det antar jag att du försökt sätta tillbaka den innan du skickade in datorn till Lenovo?

Jag vet tyvärr inte var knappen tog vägen. Googlade lite snabbt och det finns några trådar med andra Lenovo-produkter där tangenter lossnat, men hittar inget likadant fall (där det gått så lång tid).

Problemet är då att jag inte har några bevis för att det inte är jag som orsakat skadan. Och eftersom det gått mer än 6 månader sedan köpet så är det alltså jag som måste komma med något sorts bevis - vilket innebär att jag troligtvis inte kan reklamera varan om jag förstår det rätt?

Skrivet av twit:

Risken är att den serviceverkstad som Elgiganten anlitar följer de direktiv som Lenovo satt upp och att du får samma svar där. Fördelen är dock att en kedja som Elgiganten är lättare att resonera med och har betydligt mycket bättre påtryckningsmedel gentemot sin serviceverkstad än vad du som privatperson har gentemot Lenovo. Tänk också på att Elgiganten kommer vilja ta ut en serviceavgift om felet i slutändan anses ligga hos dig.

Detta under förutsättning att tangentbordet inte har några skador, sådana skulle tämligen entydigt peka på att felet inte är ursprungligt.


Jag är lite rädd för att skicka in den till Elgiganten just på grund av deras serviceavgift på 500kr. Om deras verkstad tar samma pris som Lenovo så kommer det alltså kosta 1700kr för en enda tangent - nästan 20% av vad datorn kostade från början (9000). Det låter helt sjukt.

Vad hade ni själva gjort?
Det knakar i chassit ibland när man håller i den och använder den som tablet. En tangent (9an) saknas.
Det är alltså inga saker jag inte kan leva med, kommer bara kännas väldigt surt att ha köpt en ny dator som haft väldigt dålig kvalité.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
-
Registrerad
Dec 2002

Om det inte löser sig, går det att beställa en tangent från t.ex. denna sida:
https://www.laptopkey.com/KeyboardKeys.php/Lenovo/Yoga%20720/...
till ett vettigt pris.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Nov 2005
Skrivet av b5152342:

Vad hade ni själva gjort?
Det knakar i chassit ibland när man håller i den och använder den som tablet. En tangent (9an) saknas.
Det är alltså inga saker jag inte kan leva med, kommer bara kännas väldigt surt att ha köpt en ny dator som haft väldigt dålig kvalité.

Att det knakar i chassit ibland är nog svårt att se som ett fel, om det inte är exceptionellt högljutt eller chassit flexar påtagbart. Alla laptops av plast knakar om man belastar dem, som att lyfta i ett hörn eller trycker med fingrarna.
Vad gäller tangenten hade jag själv antagligen lämnat in den till Elgiganten om jag var säker på att felet inte låg i min regi, men eftersom du inte vet var tangenten är kanske du är osäker om det? Det finns ju alltid en risk att klåfingriga barn (allt från nyfödda till de på ålderdomshemmet) pillat bort den vid ett tillfälle då du inte haft uppsikt. Nu är det några år sedan jag (delvis) pysslade med sådant här, men av de tangentsaknande datorer jag själv hanterat reklamationer av som inte hade några andra skador tror jag aldrig det var någon kund som fick stå för kalaset utan det byttes utan knussel på serviceverkstäderna. Dock skall tilläggas att vi inte hanterade Lenovos produkter, och att det med stor sannolikhet är deras direktiv som styr hur ditt ärende kommer hanteras.
I första hand (innan de skickar tillbaka den utan åtgärd) kanske du kan försöka dig på att trycka lite på Lenovos kundtjänst, att det inte finns skador på datorn i övrigt, att du inte utsatt den för någon åverkan, att tangentbordet borde hålla normal användning utan att tangenter lossnar etc.
Man behöver inte ge sig direkt när man får mothugg, utan man kan gott presentera sin sida på saken och den lösning man vill ha och efterfråga en ny bedömning.

Q9450 @ 3.5 GHz | GTX 770 | 6GB OCZ Reaper | Abit IP35 Pro | Auzentech X-Meridian | Dell U2412M

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2004

Erfarenhetsmässigt skulle inte vara förvånad om någon hake har gått av på tangenten, om det bara är själva överdelen som är borta och saxgångjärnet sitter kvar. Den genomskinliga plasten i belysta tangentbord verkar kunna vara lite som hållaren för skivan i genomskinliga cd-fodral. Har de inte gått av helt så brukar man kunna rädda tangenten med en liten dutt superlim, men går haken av helt blir det svårt att få ihop den fjuttiga haken ens om man har delarna.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Östersund
Registrerad
Jan 2008
Skrivet av b5152342:

Jag köpte en Lenovo Yoga 720 från Elgiganten i januari. Efter någon månad märkte jag att chassit var löst, så det knakade och lät. Men jag behövde datorn till skolan och väntade därmed till sommaren för att lämna in den.

I juni lossnade en tangent från datorn. Jag vet inte hur det hänt då jag varit försiktig med datorn och bara haft den på plana ytor (det är en 2-in-1). Det finns inga andra skador på datorn mer än några repor.

Jag har nu lämnat in den till Lenovos verkstad, och fick veta att eftersom en tangent var borta är det automatiskt jag som orsakat detta, och jag måste betala 1200kr om jag vill reparera datorn. Detta känns orimligt för mig då det ur mitt perspektiv varit ett fel som jag inte orsakat (och dessutom för 1 enda tangent).

Kan jag kräva reklamation? Jag vet att de inte kan bevisa att det är jag som orsakat skadan då det inte finns några tecken på det mer än en försvunnen tangent. Men å andra sidan kan inte jag heller bevisa att skadan fanns från början.

Några tips på hur jag går vidare?

För att du ska kunna reklamera krävs det att du gör detta inom skälig tid från att du upptäcker fel med produkten. Så egentligen skulle du kontaktat Elgiganten redan när du upptäckte att chassit var löst för att reklamationrätten skall vara giltig. Mest troligt kommer du få betala serviceavgifter för undersökning och frakt, då yttre åverkan inte går på garanti, vilket både verkstad och elgiganten kommer se detta som. I egen erfarenhet så är det inte värt pengarna att reklamera i detta fall. Spara pengarna och köp en ny dator istället.

Edit: skälig tid anses vara ca 2 månader från att du upptäcker felet.

Se edit.

* Gamingdator | Intel Core i7 6700K 4.0 GHz | Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3000Mhz Vengeance LPX | ASUS ROG STRIX Z270G GAMING | ASUS GeForce GTX 980 Ti 6GB STRIX DC3 OC | Asus Xonar Essence STX | EVGA Supernova G2 750W | SSD 500GB Samsung 850 EVO (OS) | Kingston SSDNow UV400 240GB | Fractal Design Define Mini C | Noctua NH-D15S | ASUS 24" VG248QE 144Hz | Zowie FK2 | Tesoro Durandal Ultimate G1NL Cherry MX Black | Steelseries QcK XXL | Steelseries Siberia 200 |

* Macbook Pro 13" 2011 | Intel Core i5 2,3 GHz | 4 GB 1333 MHz | 128 GB SSD

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2002
Skrivet av OldComputer:

@b5152342: Du ska kräva reklamation - detta ska du dock göra genom återförsäljaren, dvs den som sålde varan. Att gå genom tillverkaren minskar möjligheten att gå genom återförsäljaren om samma fel uppstår igen. Går du genom återförsäljaren måste dom bevisa att du har haft sönder tangenten. Vilket i svensk lag är omöjligt då det kräver negativ bevisföring. Med andra ord vinner du direkt.

Skillnaden på garanti och reklamationsrätt är att reklamationsrätten är lagstadgad och inte går att friskriva sig från. En garanti är en överenskommelse och kan i princip innehålla vad som helst så länge det inte innebär att det motiverar till brott (brottsprovokation) eller framtvingar annat som strider med svensk lag eller anses vara extrema situationer.

Med andra ord skulle dom i sin garanti skriva att du får 200% i månaden av dom om du vinner 50 tusen i månaden i 50 år på triss så måste dom betala. Däremot kan dom inte skriva att du ska betala halva vinsten till dom då det blir ett negativt avtal.

I Sverige gäller dessutom inte EULA (End User License Agreements) samt att du kan inte ha negativa / passiva avtal. Exempelvis jag kan inte skriva på min hemsida att du måste betala 5 000 i månaden för att du inte besöker den. Jag kan heller inte ta betalt för att du besöker den då du aktivt måste välja att betala. Samt du kan inte ha ett avtal som man inte någonsin kan kliva ur.

Några skillnader finns och det är betydligt större saker som diskmaskin / tvättmaskin samt byggnader eller där det av praktiska själ inte går att ta med sig vara till butiken eller frakten blir dyrare än produkten. Där brukar tillverkaren ta över säljaransvaret då det av praktiska själ är lättare att komma till din bostad med en tekniker. Vissa tillverkare använder även detta på mindre saker där dom exempelvis byter ut en bärbar dator dagen efter. Däremot är det ingen lag utan snarare en praxis och kallas för bra service.

Ta kontakt med säljaren och åberopa reklamationsrätten, både dom och tillverkaren måste bevisa att du har haft sönder tangentbordet. Dessutom kan dom inte klaga på reporna i chassit då det anses som normalt slitage och om det inte påverkar datorn i övrigt inte är ett fel.

Annars skulle dom anklaga dig för något dom inte kan bevisa, vilket blir samma sak som att polisen ber alla motivera varför dom inte dödade Olof Palme för att hitta den skyldige. Vilket är negativ bevisbörda.

Dock ska en reklamation göras inom dom 2 första månaderna vid konstaterat fel annars är den inte giltig, och för TS har det gått bra mycket längre tid.

5820K 4,3 GHz OC | MSI X99S Gaming 9 AC | Asus GTX 1060 6GB | Corsair Vengeance wLED DDR4 3200MHz CL16 4x16GB | Samsung NVMe SM961 1TB | IRONWOLF 10TB | EVGA SuperNOVA P2 1000W | Asus ROG Swift PG348Q | 2 x Dell U2714H | Dell U2312HM | Corsair K65 MX Speed Rapidfire RGB | SteelSeries Rival 500 | Bose Companion 5 | LITEON BLURAY BD-R 12X | Noctua NH-U14S PnP | Fractal Design Define XL R2 | WIN 10 Pro 64-bit | 3Dmark Fire:

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2004
Skrivet av muSashi:

Dock ska en reklamation göras inom dom 2 första månaderna vid konstaterat fel annars är den inte giltig, och för TS har det gått bra mycket längre tid.

Nja, så står det inte i lagen, utan det som står är att en reklamation inom två månader från upptäckt fel alltid ska anses vara gjord i rätt tid. Det står inte att en reklamation gjord efter två månader per definition är gjord för sent. Är den gjord senare blir det därför en bedömningsfråga utifrån vad det handlar om och övriga omständigheter.