Min dator krashar under spelande, trodde det var pga gpu så köpte ny. Händer fortfarande..

Permalänk
Medlem

Min dator krashar under spelande, trodde det var pga gpu så köpte ny. Händer fortfarande..

Hej! min dator krashar (den låser sig och det låter som när en skiva fastnat typ som att ljudet fastnar) när jag spelar.. Jag misstänker att nät aggregatet kan vara boven i dramat men jag vet ingenting om hur man felsöker så jag behöver er expertis.
Hur felsöker jag en sådan här sak?

Mvh
B

Tillägg
Permalänk
Medlem

Lånar någon annans nätaggregat är det lättaste sättet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Bamse92: Varför tror du det är nätagget som är boven?
Har du kollat temperaturen i datorn när du spelar?

Permalänk
Medlem

Temperaturen kan du kolla med diverse verktyg, kan köra stress test samtidigt som du moniterar tempen med t.ex. Aida64: https://www.aida64.com/

Är det inga problem med tempen så kan det vara värt att bara rensa drivrutiner med DDU: https://www.guru3d.com/files-details/display-driver-uninstall...

Sen installerar du senaste drivrutiner.

Nätaggsproblem brukar oftast resultera i omstarter/avstängning eller svarta skärmar, men kan ju variera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

@Bamse92: Varför tror du det är nätagget som är boven?
Har du kollat temperaturen i datorn när du spelar?

Jag kollade just i Open Hardware Monitor och ser att två av CPU coren har vart uppe i 123 respektive 125 grader..

https://imgur.com/6x0q8At

Permalänk
Skrivet av Bamse92:

Jag kollade just i Open Hardware Monitor och ser att två av CPU coren har vart uppe i 123 respektive 125 grader.. Hur lägger man upp bild?

behövs ingen bild för det, låter som ett klockrent fall av överhettning.
vad har du för cpu kylare? med tanke på typen av inlägg tar jag mig lite friheten att misttänka att du möjligtvis har en orginalkylare.
första steg är att damma ur datorn, kolla över skicket på fläkten till cpu kylaren och byta kylpasta.
byta kylpasta har du flertalet bra videos på youtube att gå efter.

skulle detta inte hjälpa brukar ny cpu kylare vara nästa steg.
kan även vara värt att överväga på en gång för att få lite bättre cpu temps med en gång för att förlänga livstiden på din cpu.

Permalänk
Medlem

@mackmackan: Processorn är vattenkyld. Jag undrar dock.. På bilden så står det core temps först under vad jag antar är nät agget. Längre ned står det core under I7 4770k.. Är det endå själva cpun som är för varm alltså?

Och det är core under nätagget som har varit varm. Under själva processor fliken så har ingen core visat sig för varm..

Permalänk

du har ju under cpu cores 1,2,3,4 osv dom induviduella tempsen.
lägsta där är ju 75 grader som låter på tok för varmt med vattenkylare dessutom.
kollar man dessutom på din vcore (hur mycket ström cpun får) så ser det fortfarande alldeles för varmt ut.

börjar fundera på om det möjligtvis är "kylpastan" mellan dina cpu cores och värmespridaren som börjar bli dålig.
isf är det garantiupphävande åtgärder som behövs och kanske inte något gemene man är bekväm med.
sök delidding om du vill veta mer

är det en allt i ett kylare? alltså pump block och slang utan reservoar från t.ex corsair du använder?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mackmackan:

du har ju under cpu cores 1,2,3,4 osv dom induviduella tempsen.
lägsta där är ju 75 grader som låter på tok för varmt med vattenkylare dessutom.
kollar man dessutom på din vcore (hur mycket ström cpun får) så ser det fortfarande alldeles för varmt ut.

börjar fundera på om det möjligtvis är "kylpastan" mellan dina cpu cores och värmespridaren som börjar bli dålig.
isf är det garantiupphävande åtgärder som behövs och kanske inte något gemene man är bekväm med.
sök delidding om du vill veta mer

är det en allt i ett kylare? alltså pump block och slang utan reservoar från t.ex corsair du använder?

https://www.inet.se/produkt/5322277/corsair-hydro-h80i denna är det som sitter på

Permalänk
Medlem

Med tanke på värmen på cpun mot hur belastad den är så tror jag din vattenkylning är på väg att ge upp, inte helt ovanligt när den blir några år.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mac83:

Med tanke på värmen på cpun mot hur belastad den är så tror jag din vattenkylning är på väg att ge upp, inte helt ovanligt när den blir några år.

Då kanske det är dags att uppdatera cpun också då. Något tips på vad som skulle vara en uppgradering från min nuvarande?

Permalänk
Medlem

Byt kylpastan, kommer hjälpa dig dramatiskt.

Visa signatur

RTX3080 | 5960X->7800x3d | Valve Index

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bamse92:

Processorn är vattenkyld. Jag undrar dock.. På bilden så står det core temps först under vad jag antar är nät agget. Längre ned står det core under I7 4770k.. Är det endå själva cpun som är för varm alltså?

Den första delen är för moderkortet, d.v.s. Asus Z87-PRO. Det är väldigt vanligt att program läser av fel när det gäller moderkortet och visar skräpdata, vilket man starkt kan misstänka när temperaturer på över 120°C visas eftersom moderkortet då borde stängt av sig för länge sen.

Däremot så har din processor varit upp till 92°C och vänt, och då med inte mer än 66.7% belastning. Det är alldeles för varmt, och jag skulle misstänka att din kylare troligtvis gått sönder. Slutna vattenkylare håller inte hur länge som helst, och om t.ex. pumpen går sönder så att vattnet inte cirkulerar så kommer den fungera väldigt dåligt. Du kan testa att känna på pumpen och se om du kan känna om den fungerar eller inte.

Skrivet av Bamse92:

Då kanske det är dags att uppdatera cpun också då. Något tips på vad som skulle vara en uppgradering från min nuvarande?

Din 4770K är redan en av de bästa processorerna ditt moderkort har stöd för, så då behöver även byta moderkort och minnen i så fall. En 4770K är fortfarande en väldigt kompetent processor, så ska du uppgradera är det väl i stort sett en 8700K du bör satsa på för att det ska bli någon uppgradering. Men en ny kylare är annars betydligt billigare.

Permalänk
Medlem

Kan ju också vara att du satt på den fel på CPU. För lite kylpasta eller så

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Bamse92:

Då kanske det är dags att uppdatera cpun också då. Något tips på vad som skulle vara en uppgradering från min nuvarande?

sry att jag var lite seg, som sagt, tror nog den kylaren kan ha börjat ge sig och som någon annan sa, 92C med så låg belastning tyder på körd vattenkylare.

såg dock på länken du länkade att vattenkylaren har 5 års garanti så är du fortfarande inom den tidsramen kan mycket väl billigaste alternativet vara att göra ett garantiärende och få den utbytt, förhoppningsvis har du kvar din orginalkylare och kan använda under tiden!

hoppas det löser sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mackmackan:

sry att jag var lite seg, som sagt, tror nog den kylaren kan ha börjat ge sig och som någon annan sa, 92C med så låg belastning tyder på körd vattenkylare.

såg dock på länken du länkade att vattenkylaren har 5 års garanti så är du fortfarande inom den tidsramen kan mycket väl billigaste alternativet vara att göra ett garantiärende och få den utbytt, förhoppningsvis har du kvar din orginalkylare och kan använda under tiden!

hoppas det löser sig.

Jag fick datorn färdigmonterad av Inet så jag har ingen annan kylare. Ska prova känna på slangen och se om man känner något. Ska man känna ordentligt eller överhuvudtaget för att den ska verka ok eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mackmackan:

sry att jag var lite seg, som sagt, tror nog den kylaren kan ha börjat ge sig och som någon annan sa, 92C med så låg belastning tyder på körd vattenkylare.

såg dock på länken du länkade att vattenkylaren har 5 års garanti så är du fortfarande inom den tidsramen kan mycket väl billigaste alternativet vara att göra ett garantiärende och få den utbytt, förhoppningsvis har du kvar din orginalkylare och kan använda under tiden!

hoppas det löser sig.

Jag har 15 dagar kvar på garantin ser jag btw

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bamse92:

Jag har 15 dagar kvar på garantin ser jag btw

Då kontaktar du inet genast.

Permalänk
Medlem

@anon42512:

Tack för hjälpen alla som svarade

Permalänk
Medlem

@Bamse92: 92 grader är alldeles för varmt, dessutom som du beskriver kraschen med loopande ljud och frysning låter som cpu eller minne. Skulle det vara nätagget hade troligtvis datorn bara stängt av.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bamse92:

Då kanske det är dags att uppdatera cpun också då. Något tips på vad som skulle vara en uppgradering från min nuvarande?

Jag tycker inte där finns någon större anledning till att byta cpu för dom nya är inte mycket bättre om du inte skaffar med fler kärnor så det är bara om du absolut vill byta.
Jag sitter på samma moderkort och cpu som du och där är gott om prestanda kvar för dagens spel.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk
Medlem

Varför inte klocka ner cpu:n lite? 4.6Ghz är väl lite på gränsen för en 4770K om du nu har problem med värmen. Testa att dra ner klocken lite så tror jag du får en stadigare gång.