Permalänk
Medlem

1Gbit hjälp!

Tjenare alla goa medlemmar!

Hoppas man kan få lite tips här!

Vi har precis fått 1000mbit ”uppgraderat” av Telia.
Drar igång datorn och hoppas på det bästa, men får vara ut 100mbit såklart .

Detsamma gäller wi-fi.

Har en splitterny router för x antal tusenlappar som ska klara av 1000mbit på WAN porten och även distribuera ut detta till resterande 4 portar. Så routern är absolut kapabel till detta.

På wi-fi tror jag den klarar upp till 866, men inte ens i närheten av det kommer jag utan precis låst till 100/100.

Har helt ny Cat6 kabel till och från routern.

Har probst att dra direkt till väggen utan router, samma visa där.

Har kollat guider på nätet om att ställa om nätverkskortet med någon inställning som hette ”speed&dublex” och den är på 1GB men även provat auto. Inget hjälper..

Telia säger prompt att jag ska ha 1000mbit.

Kan man på något sett kontrollera detta och se vad man får ”in” för hastighet i datorn?

Hoppas på hjälp! Inga frågor är för dumma och jag har inte superbra koll på nätverk just.

Mvh

Permalänk
Hedersmedlem

Routern kanske klarar det men gör nätverkskortet i datorn det? Vilken modell är det? Är det den på moderkortet, i så fall vilket moderkort är det?

Permalänk
Medlem

Kontrollera så att kablar sitter i ordentligt och att det inte är glappt nånstans. Minsta lilla kan göra att den bara kör 100Mbit-länkhastighet. Logga in på routern och kolla vad WAN-porten rapporterar för länkhastighet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Routern kanske klarar det men gör nätverkskortet i datorn det? Vilken modell är det? Är det den på moderkortet, i så fall vilket moderkort är det?

Datorn ska klara det utan problem. Är detta moderkort: ASUS ROG STRIX Z370-H GAMING

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Kontrollera så att kablar sitter i ordentligt och att det inte är glappt nånstans. Minsta lilla kan göra att den bara kör 100Mbit-länkhastighet. Logga in på routern och kolla vad WAN-porten rapporterar för länkhastighet.

Ja jag måste dubbelkolla det igen!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Texxa:

Den allra mest uppenbara testen du kan göra är att koppla cat6-kabeln direkt från datorn och in i kontakten på fiberomvandlaren/bredbandsuttaget (skippa routern vid testet). Testa sedan hastigheten.

Permalänk
Medlem

@Texxa:

När jag fick höjd hastighet från 100 ==> 250 Mbit, fick jag bara ut 100 Mbit.

Gjorde då en likadan felsökning med hårdvara & kablar allt var ok.

Kontakta jag operatören som skicka en tekniker, det var i mitt fall felkopplat nätverksuttag på väggen
Efter omkoppling så fick jag rätt hastighet.

Visa signatur

Windows 11 pro, Corsair 4000D Airflow, MSI PRO B660M-A WIFI D4, Intel Core i5 12600K, Corsair 32GB (2x16GB), PowerColor Radeon RX 6900 XT, Kingston NV1 500GB M.2 NVMe, WD Black SN850 1TB Gen 4, Seasonic Focus GX 850W, LG UltraGear 32GP850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zirgo:

@Texxa:

När jag fick höjd hastighet från 100 ==> 250 Mbit, fick jag bara ut 100 Mbit.

Gjorde då en likadan felsökning med hårdvara & kablar allt var ok.

Kontakta jag operatören som skicka en tekniker, det var i mitt fall felkopplat nätverksuttag på väggen
Efter omkoppling så fick jag rätt hastighet.

Okej!

Jag tror faktiskt att det verkar vara så att dom inte ställt om som det ska vara. För att det fungerar inte hur jag än gör. Har provat allting.

Får kontakta dom imorgon så får vi se vad dom säger. Borde även kunna kräva på ersättning då jag kommer bli debiterad för dessa 3 dagar det inte fungerat i viket fall.

Tack för alla svar!!

Mvh Josef

Permalänk
Medlem

lycka till med det

Permalänk
Rekordmedlem

Har du kontrollerat vad samtliga nätverksinterface rapporterar för LÄNKHASTIGHET ?
Om du kopplar in det via Smarten du fått av Telia vad händer då ?
Om du kopplar in dig direkt på nätverksuttaget för datatrafik i tjänstefördelaren vad händer då ? (du kan behöva vänta 20 minuter innan datorn ansluts pga en timer som Telia oftast har på 20 min)

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

klarar din fiberomvandlare mer än 100/100?

har du en äldre omvandlare kan det ju ev vara problemet. telia ser väl bara vad de kan leverera från sina stationer när man beställer.

å kan ju vara att du har en äldre omvandlare som inte kan översätta fortare än 100/100 och behöver bytas ut för den högre hastigheten.

borde ju bara vara att googla modellnamnet på den för att få info om detta.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Det kan inte vara så att det är din Mediaomvandlare som är dålig? jag har fått höra av Telia och Via sat att man kan kolla hur snabbt man få in genom att se om den blinkar oranget eller grönt? Orange=100Mbit/s MAX, Grönt=över 100Mbit/s, sen hur mkt detta stämmer vet jag inte men innan vi fick 250Mbit så var den orange och nu när vi har över 100Mbit så är den ju grön så det bör ju stämma.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.