Permalänk
Medlem

Vilket larm?

Har idag Sector Alarm, men det kostar mycket och täcker ändå inte allt, t.ex. garaget (springer iväg ju mer saker man lägger till, ligger på 400 kr/mån baspris och för varje sensor går det upp).

Tänkte istället äga mitt larm och slippa månadskostnad.
Får förmodligen välja bort väktartjänst, men tänker att det är okej.

Krav:

  • Trådlöst, min 50 meter räckvidd genom trä/tegelväggar

  • Rörelsevakt, dörrsensorer, brandlarm, kodpanel ska finnas

  • Underhållsfritt och lång batteritid

  • Prisvärt

Önskemål:

  • Möjlighet att se status i homeassistant

  • Kamera, men det kan ju vara ett separat system som inte ingår i larmet också

  • Nån form av app

  • rfid-tagg för att aktivera/avaktivera larm samt kod

Har kikat lite på https://ajax.systems
Ser väldigt seriöst ut, och verkar ha rekordbra batteritid.
Sen finns Xiaomi som ser väldigt prisvärt ut. https://www.gearbest.com/alarm-systems/pp_616359.html Vet inte hur "bra" det är dock.

Tankar?

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Larm utan väktartjänsten känns helt meningslöst, enligt mig.

Jag hade Securitas när jag hade kåk, 400 spänn i månaden låter hutlöst.

Kanske kan finna info här? https://www.larmkollen.se/

Permalänk

Ajax är helt OK som helt trådlöst, går att få in i stort sett alla ip-kameror, finns även Teletec/DSC Neo om man kan ha några trådbundna så får man ner kostnaden lite.

Permalänk
Medlem

Finns något som heter Nookbox som verkar intressant. Bygger på zigbee eller det går iaf att koppla Ikeas lampor dit med. Larmöverföringen ska vara nätverk och eget sim-kort utan extra moduler från centralenheten, vet inte hur det är med larmcentral dock. Larmavdelningen på jobbet har ett demo-ex som dock inte är ihopsatt ännu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Larm utan väktartjänsten känns helt meningslöst, enligt mig.

Jag hade Securitas när jag hade kåk, 400 spänn i månaden låter hutlöst.

Kanske kan finna info här? https://www.larmkollen.se/

Varför meningslöst?

Förstår om man bor ödsligt på landet. Men vi bor i ett radhusområde, granne åt ena hållet är hemtjänsten där det är rörelse 24/7, tre andra hållen är det pensionärer som alltid är hemma.

Inte för att det stoppar inbrott, men tror inte väktartjänst är 100% effektivt heller.

För egen del är det mest för att veta att allt är okej. Om brandlarmet eller inbrottslarmet går och jag är bortrest kan jag kolla kameror, ringa en granne eller ringa 112, om man tror att något är fel.

Jo 400 kr är hutlöst, men då kostade larmet inget och installation ingick.
Men i längden blir det mycket pengar såklart. För varje extra sensor fick man betala en engångskostnad (500-1000kr om jag minns rätt), sedan ökar månadskostnaden. Det gick fort att öka till 470 kr/mån som är taket, så jag tackade nej till allt extra.

@900-Mange: hänger Teletec ihop med Ajax på något sätt, eller är det ett eget system.
Någon skulle man väl kunna ha trådat, men trådlöst känns smidigt om det är flera års batteritid.

Skrivet av jocke92:

Finns något som heter Nookbox som verkar intressant. Bygger på zigbee eller det går iaf att koppla Ikeas lampor dit med. Larmöverföringen ska vara nätverk och eget sim-kort utan extra moduler från centralenheten, vet inte hur det är med larmcentral dock. Larmavdelningen på jobbet har ett demo-ex som dock inte är ihopsatt ännu.

Sett namnet förr, ska kolla lite närmare. Tack för tipset.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Om det bara är för att kunna sova bra om nätterna (och framförallt när du inte är hemma), är det inte bättre att köpa ett gäng z-wave enheter och inkludera i Home Assistant samt ett gäng kameror. Typ Fibaro Smoke sensor, och ett par Aeotec Multisensor 6 samt tex Fibaro Door Sensor.

Permalänk

@glemmy:
Teletec kan man väl säga är grossist/generalagent/importör/smeknamn på DSC's larm i Sverige, i alla fall för mig. .
Teletecs larm är larmklassade (inte Ajax) de har inget att göra med varandra, Nookbox som nämndes säljs av Teletec (grossist).
Ajax tror jag inte ens är klassade enligt SSF i radio klassen (för trådlöst) men fortfarande ett kompetent larm för hemmet.
Båda har app med styrning av till- frånkoppling m.m. och bildverifiering men till Ajax använder man vanliga Ip-kameror = betydligt bättre bild och DSC Neo har en IR+kamera-detektor med betydligt sämre bild men den är lättare att få fart på att ta bilder vid utlöst detektor.

Permalänk

Ajax eller Visonic, kör Visonic själv via jobbet. Egentligen för avancerat för villalarm men nöjd. Kompletterat med ip-modul och kamera. Kör 2 separata IP Kameror från Samsung. Ser jag inbrott på nån kamera ringer jag polisen . Skönt att slippa höga kostnader från sector/verisure som jag haft tidigare.

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro, Ryzen 5700X, G.skill Trident 3600, AMD 6600XT]

Permalänk
Medlem

Skulle satsa på Ajax, men deras hub kör 2G och deras nya uppdaterade 2G/3G. Två nät som sakta men säkert håller på att avvecklas i Sverige, 2025 kanske är både borta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Larm utan väktartjänsten känns helt meningslöst, enligt mig.

Jag hade Securitas när jag hade kåk, 400 spänn i månaden låter hutlöst.

Kanske kan finna info här? https://www.larmkollen.se/

Bara larmet avskräcker ju typ 90% av intrången ändå så det kan jag inte hålla med om.

Visa signatur

[6700k@4.5ghz] [Gigabyte 1070 8gb] [16gb Corsair vengeance 2133mhz] [EVGA supernova G2 650w] [250gb intel ssd] [500gb seagate hdd] Skärm: Acer Predator 144hz

Permalänk
Medlem

Hade jag varit tjuv hade jag stuckit snabbt som hästen om larmet hade gått, vet knappt något om branschen men jag tänker att vaktbolag skulle göra minimal skillnad då tjuven inte vet om det kommer någon springande med batong eller ej? Lät säkert lite dryg nu men så är absolut inte fallet vill bara få en uppfattning.

Visa signatur

[6700k@4.5ghz] [Gigabyte 1070 8gb] [16gb Corsair vengeance 2133mhz] [EVGA supernova G2 650w] [250gb intel ssd] [500gb seagate hdd] Skärm: Acer Predator 144hz

Permalänk
Medlem

Själv tittar jag på Inferno till garaget. http://www.infernohome.se

Jag vill ha något som gör att jag får behålla mina grejjor. Inferno är väldigt dyrt larm, men med tanke på vad verktyg kostar så funkar det är det värt det.

Basenheten kostar 10k med GSM modul. En rökkanon kostar 15k medans blixtljus går lös på endast 5k. Helst skulle jag vilja ha alla delar men det får nog räcka med en basenhet med GSM.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lundan89:

Hade jag varit tjuv hade jag stuckit snabbt som hästen om larmet hade gått, vet knappt något om branschen men jag tänker att vaktbolag skulle göra minimal skillnad då tjuven inte vet om det kommer någon springande med batong eller ej? Lät säkert lite dryg nu men så är absolut inte fallet vill bara få en uppfattning.

Håller med. Dessutom slipper man att hålla på att ringa och avkalla falsklarm hela tiden. I princip alla jag känner som har larm har aldrig haft inbrott utan bara massor av falsklarm hela tiden. Känner en person med företag som satte upp ett larm för 20 lax som bara ringer upp mobilen ifall det går. (Och tjuter så man får ont i öronen) så har svårt att tänka mig att en tjuv skulle strunta i larmet. Skulle det faktiskt hända något får man väl ringa upp polisen ändå. I hans fall ligger närmaste vakttjänst lika långt bort som polisen (ca 30 min körsträcka). Nu vet jag inte hur det funkar med vakter, men de har väl ändå inte tillåtelse att överskrida hastighetsbegränsningarna? Så polisen borde komma fram snabbare så länge de inte jagar ungdomar som eldar bilar.

Permalänk

@grogt:
Inferno är bra skit, men inget man vill RÅKA utsätta sig själv eller vänner för.
Alltså inget att rekommendera till privatpersoner med barn och eventuella husdjur.

Permalänk
Medlem

Vanliga etiketter om larm hjälper ju till att skrämma bort tjuven. Larmets funktion kommer ju till när väl inbrottet är påbörjat.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av 900-Mange:

Inferno är bra skit, men inget man vill RÅKA utsätta sig själv eller vänner för.
Alltså inget att rekommendera till privatpersoner med barn och eventuella husdjur.

Har du lyssnat på Inferno själv? Jag har bara sett youtube-videos. Svårt att få någon uppfattning om hur mycket eller illa det låter.

Min tanken är att ha det till garaget, varken barn eller husdjur där. Låter det så illa som jag hoppas så borde väl till o med jag lära mig snabbt att komma ihåg att larma av.

Permalänk
Inaktiv

Jag tror på billiga larm om man ej har något större av värde att skydda. Går larmet så har många av oss grannar som är betydligt farligare än några väktartjänster. Det är nästan så att tjuvarna själva skulle ringa vaktbolaget för att få skydd.

Min rekommendation är tydlig utmärkning att det finns larm, rejäla lås på saker och galler vid garagefönster. Sedan ett rätt så basiclarm plus eventuellt någon kamera.

Angående trådlös, så var det för många år sedan prat om störsändare som störde ut kommunikationen, men nya larm larmar kanske om de skulle förlora kommunikation med sensorerna? Det jag är rädd för de billigaste larmen är kanske att en störsändare helt slår ut dem?

Jag tycker det nu blir en ökat trend av "hit and run" rån, stölder. Tjuvarna skiter fullständigt i om det är larmat, de springer ut och in på några minuter.

*edit*
Ett klipp där någon pratar om Jammers som jag nämnde och det finns trådlösa larm än idag som suger.
https://www.youtube.com/watch?v=68M6IVNxjfg
Bättre att skaffa en vaktkatt än ett sådant larm. Vaktkat = tiger

Permalänk
Medlem

Kör Paradox hemma och är sjukt nöjd.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@anon159643:
Nej, har inte velat testa p.g.a. diverse tidigare hörselpåfrestningar. Men hört från de som jobbat med dessa, monterades samtidigt med stroboskop (ej discoljus).
De skulle testa sina gränser hur länge de kunde uthärda, slutade med att de tog ledigt resten av dagen.

Permalänk
Medlem

Tack för allas input!

Skrivet av Dhanjel:

Om det bara är för att kunna sova bra om nätterna (och framförallt när du inte är hemma), är det inte bättre att köpa ett gäng z-wave enheter och inkludera i Home Assistant samt ett gäng kameror. Typ Fibaro Smoke sensor, och ett par Aeotec Multisensor 6 samt tex Fibaro Door Sensor.

Ingen dum idé, dock skulle jag få skaffa styrenhet till z-wave (kvar på 433 MHz).
Tänker att det blir lite mer manuell konfigurering innan allt rullar bra, men säkert mer anpassningsbart i slutändan.

Haft problem med HA och en ip-kamera jag har. Processeranvändningen går upp i 100% på min RPi 3B+ efter en stunds drift.
Det var dock nästan ett år sen jag testade sist, så kanske har förbättrats.

Skrivet av 900-Mange:

@glemmy:
Teletec kan man väl säga är grossist/generalagent/importör/smeknamn på DSC's larm i Sverige, i alla fall för mig. .
Teletecs larm är larmklassade (inte Ajax) de har inget att göra med varandra, Nookbox som nämndes säljs av Teletec (grossist).
Ajax tror jag inte ens är klassade enligt SSF i radio klassen (för trådlöst) men fortfarande ett kompetent larm för hemmet.
Båda har app med styrning av till- frånkoppling m.m. och bildverifiering men till Ajax använder man vanliga Ip-kameror = betydligt bättre bild och DSC Neo har en IR+kamera-detektor med betydligt sämre bild men den är lättare att få fart på att ta bilder vid utlöst detektor.

Tack för förklaringen.
Ja de flesta larmsystemen tycks köra QVGA eller i bästa fall VGA, så inte alls imponerande med tanke på att en fullHD-övervakningskamera inte kostar så mycket.

Har en kinesisk 720p med IR-ljus som reagerar på rörelse och kan skickar mail, men gränssnittet är krångligt så har bara satt upp den när jag rest bort i flera veckor.

Skrivet av nicoX:

Skulle satsa på Ajax, men deras hub kör 2G och deras nya uppdaterade 2G/3G. Två nät som sakta men säkert håller på att avvecklas i Sverige, 2025 kanske är både borta.

Vad jag såg kommer 2G leva längre än 3G, till 2025 som du skrev, så frågan är vad det är för mening med den uppdaterade Plus i så fall. Men det känns okej om man får byta hubben efter 7 år, så länge resten av utrustningen är kompatibel med nya hubbar. Känns svårt att sia om framtiden för Ajax. Skulle inte förvåna mig om Google, Apple eller nån annan drake köper hela företaget inom kort

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lundan89:

Hade jag varit tjuv hade jag stuckit snabbt som hästen om larmet hade gått, vet knappt något om branschen men jag tänker att vaktbolag skulle göra minimal skillnad då tjuven inte vet om det kommer någon springande med batong eller ej? Lät säkert lite dryg nu men så är absolut inte fallet vill bara få en uppfattning.

Instämmer, att bara ha skyltar som informerar om att larm finns bör minska risken avsevärt eftersom de flesta tjuvarna struntar i bostäder med larm. Så egentligen kommer man nog långt på att bara sätta upp skyltar och skita i att betala 6000 kr per år för en väktare som kommer 15 minuter efter att tjuven är klar.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

@glemmy: Vill du få ner kostnaden hos Sector Alarm så ringer du och säger att du fått ett bättre pris hos någon annan aktör så matchar Sector Alarm det, dom är väldigt måna om att behålla sina kunder eftersom att installationen är gratis så förlorar dom fruktansvärt mycket pengar på att tappa kunder innan dom börjat göra vinst som tar 2 år. Du kan garanterat även få några extra sensorer utan kostnad om du hotar med att säga upp larmet.

Jag har jobbat som tekniker hos Sector Alarm i 4 år (ej längre dock)

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SwedZi:

@glemmy: Vill du få ner kostnaden hos Sector Alarm så ringer du och säger att du fått ett bättre pris hos någon annan aktör så matchar Sector Alarm det, dom är väldigt måna om att behålla sina kunder eftersom att installationen är gratis så förlorar dom fruktansvärt mycket pengar på att tappa kunder innan dom börjat göra vinst som tar 2 år. Du kan garanterat även få några extra sensorer utan kostnad om du hotar med att säga upp larmet.

Jag har jobbat som tekniker hos Sector Alarm i 4 år (ej längre dock)

Tummen upp för detta råd. Jag har gjort liknande hos fler leverantörer av olika tjänster.

Annars jag är skeptisk till meningen med väktare på konsumentnivå. Bor man i samhället så finns det många grannar, bor man i glesbygden så vad hjälper det att det kommer en väktare inom samma dygn? På glesbygden så handlar det mycket om att fysisk göra det besvärligt att stjäla, detta ihop med ett billigt larm gör att de ej vill utsätta sig för risken. Har man dessutom lampor tänt så vet de ej om ifall ingen är hemma. Sverige är ett av världens skjutvapen rikaste länder speciellt på landsbygden, så någon väktare är inte det som skrämmer tjuvarna. (2 miljoner skjutvapen är registrerade i sverige, väktarna har väl knappt en betong?)

De jag anser behöver ha väktarlarm är såna som har en verksamhet eller på något sätt utmärker sig så de blir en måltavla för lite professionella tjuvar som planerar in en stöt. För oss vanliga är det mer att de väljer offer som är enkla.

En teknik för att undvika stölder är att undvika ha dyra saker. Jag hade skitstora problem med cykelstölder, hade dubbla lås fastlåst cykel i ställ etc inget hjälpte. Nu har jag en otrolig risig cykel som jag inte ens har lås på och jag har i en stad haft den omrörd i typ ett år.

Jag har gått all in på detta genom att undvika ha saker som andra vill sno, många har problem med sina båtar. Min roddbåt, ja den klarar sig fint.

Permalänk
Medlem

Jag kör Ajax hemma och är mycket nöjd. Har inte kopplat till larmtjänst men snackade med Lövestad larmcentral och dom tar 80 kr i månaden.

Edit: vi har hund, luftpump och kamin men inga falsklarm på 6 månader.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Idag kom Athlon64

Permalänk

Har ni husdjur typ katt eller hund hemma? Kan vara lite pickel att ställa in så det inte går igång av tex hunden(som dessutom förmodligen blir rädd, vet av egen erfarenhet). Går att ställa in känsligheten på ett vettigt larm.
Vi har Verisure, kopplat till väktare, och det kostar iaf inte 400/mån, snarare runt 300 har jag för mig. Dessutom brandlarm kopplat till detta, + kameror, så brinner det rings brandkåren in bums vilket känns bra. Väldigt nöjd överlag med smidigheten i systemet. Går också att koppla in dosor så vald elektronik slås av/på som man vill med larmet+hyggligt vettig app att styra med. Även låset är kopplat till larmet och kan styras på distans om man behöver.

/ Johan

Visa signatur

ASUS PRIME X570-PRO+RYZEN 5900X, Asus TUF 3080 OC, Acer predator X34P

Permalänk
Medlem

Inga husdjur, så det är lugnt.

Är det någon som kopplat Ajax till väktare? Om det kostar runt 100 i månaden låter det värt ändå.

@SwedZi mycket bra tips om att förhandla ner avgiften. Får testa att ringa nästa vecka och se vad de säger.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk

@glemmy:
Har du egen utrustning tar nog alla runt hundralappen i baspris för utryckningsberedskap.
Så titta på de som ligger i din stad, bara googla bolag och prislista får du upp de.

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Inga husdjur, så det är lugnt.

Är det någon som kopplat Ajax till väktare? Om det kostar runt 100 i månaden låter det värt ändå.

@SwedZi mycket bra tips om att förhandla ner avgiften. Får testa att ringa nästa vecka och se vad de säger.

Skickades från m.sweclockers.com

Lövestad jobbar i hela landet. Dom har inga egna väktare utan samarbetar med olika bolag. I vårt område har dom avtal med alla vaktbolag så dom skickar närmaste bilen.
Sen sätter man själv upp vad som ska hända vid larm. Jag diskuterade följande med dom.
1. En sensor utlöser - gör inget.
2. Två sensor utlöser - skicka väktare

Visa signatur

Idag kom Athlon64

Permalänk

behöver man larm när man bor i lägenhet? har en del inbrott i området

Permalänk
Medlem

Varför har man larm?

Har allt av värde (som skulle motivera kostnaden av larm) digitalt eller med mig.

Känns väldigt förlegat. Typ som bankfack.

Skickades från m.sweclockers.com