Permalänk

Ramköp fråga om modell och MHz

Hejsan

Så sitter på futtiga 8gb just nu och redigerar video i Premiere pro och försöker spela spel så ni kan tänka er att RAMet bottleneckar.

Det jag har i datorn är 2st 4GB Corsair 2133MHz DDR4.

Jag tänker jag vill ha 16GB totalt så antingen köper jag 2st till 4GB Corsair 2133MHz DDR4 (samma modell så inga fel sker)
Det går då på runt en tusenlapp där.

ELLER så köper jag tex följande vilka är 2x8GB + snabbare minnen (Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3000MHz 2x8GB)
Som går loss för runt 1800kr så 800kr dyrare än alternativ ett men minnena är ju snabbare jag vet bara inte HUR pass mycket och hur pass överklock vänliga de 2 alternativen är.

Kan någom som vet ge mig råd vilket av dessa 2 jag ska gå med?

Jag redigerar som sagt video i premiere pro, spelar nya spel som Tarkov, Assassins creed, Nioh etc.
Kommer köpa större monitor i framtiden också 4k ready och allt det.

Tacksam för svar!

Visa signatur

CPU ∙ 7800x3D • RAM ∙ 32GB G.Skill • MB ∙ MSI MAG B650 Tomahawk •
GPU ∙ 4070ti Super •
PSU ∙ Seasonic Focus+ Gold 750W •
CH ∙ Fractal Design Define R6• MONITOR ∙ Acer X34P 34" UW / XB271HU 27" 1440p

Permalänk
Medlem

Vore bra om du postar vilken resterande hårdvara du har i datorn, så är det enklare att rekomendera vilken hastighet som passar bättre

Visa signatur

Dator: CPU:INTEL 12700KF , RAM: 32GB 4800 MHZ, MB: ASUS Prime Z690-P, Samsung 980 PRO, CPU-kylare: Custom Loop 360mm, GPU: Gigabyte 1080TI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Unbalanced:

Hejsan

Så sitter på futtiga 8gb just nu och redigerar video i Premiere pro och försöker spela spel så ni kan tänka er att RAMet bottleneckar.

Det jag har i datorn är 2st 4GB Corsair 2133MHz DDR4.

Jag tänker jag vill ha 16GB totalt så antingen köper jag 2st till 4GB Corsair 2133MHz DDR4 (samma modell så inga fel sker)
Det går då på runt en tusenlapp där.

ELLER så köper jag tex följande vilka är 2x8GB + snabbare minnen (Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3000MHz 2x8GB)
Som går loss för runt 1800kr så 800kr dyrare än alternativ ett men minnena är ju snabbare jag vet bara inte HUR pass mycket och hur pass överklock vänliga de 2 alternativen är.

Kan någom som vet ge mig råd vilket av dessa 2 jag ska gå med?

Jag redigerar som sagt video i premiere pro, spelar nya spel som Tarkov, Assassins creed, Nioh etc.
Kommer köpa större monitor i framtiden också 4k ready och allt det.

Tacksam för svar!

Nu vet jag inte vad du har för dator delar men jag kör dessa https://www.webhallen.com/se/product/225255-Corsair-Vengeance...
https://www.webhallen.com/se/product/225252-Corsair-Dominator...
Och de har fungerat grymt bra i både mina Ryzen med Gigabyte och i7 datorerna kör Asus. Jag själv föredrar Dominator då de klockar bättre än vengeance.

Permalänk
Medlem

@Unbalanced: Sälj dina gamla stickor så blir kostnaden typ samma ;).

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro