Windows 95 släpps som applikation för Windows, Mac OS och Linux

Permalänk
Medlem

Det var en kul nostalgisk grej men det lämnade en hel del i registret som är svårt att få bort

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindrax:

Helt fel. Vad yrar du om?
Vad betyder DOS t.ex?`
Disk Operating System.

Dock hade de inte något GUI fören Windows 1.0.

Gör om, gör rätt.

Läs hans påstående igen: han skrev att Windows inte var ett riktigt OS förrän NT och 95...
Vilket är rimligt. (...med win 95 som gränsfall då det fortfarande fanns DOS-rester kvar där som nämnts redan)
Läs om, läs rätt?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindrax:

Helt fel. Vad yrar du om?
Vad betyder DOS t.ex?`
Disk Operating System.

Dock hade de inte något GUI fören Windows 1.0.

Gör om, gör rätt.

Gör rätt själv

DOS betyder mycket riktigt Disk Operative System och är ett OS, som krävdes för att man skulle kunna köra skalet windows.
Windows 1.0 gick inte att köra självständigt, vilket är lite av poängen med ett OS...

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av dannesthlm:

Vad jag vet var väl win95 ett eget nytt operativsystem. Det upphävde väl bl.a. den klassiska 640kb gränsen för minneshantering, dvs spärren för hue stort program som kunde exekveras. Redan tidigare fanns det ju möjlighet att lagra data i andra minnesområden.

Ganska säker på att den gränsen togs bort i DOS 5.0, och tidigare än så om du installerade Windows. Då de började inkludera HIMEM.SYS i DOS. DOS 7.0 krävde också HIMEM.SYS eller annan XMS-drivare när du startade DOS istället för Windows 95-skrivbordet/miljön. Självklart hade inte Windows 3.11, 3.0, 2.1X, eller ens 2.0 någon 640K-gräns heller. Windows-program har kunnat använda mer minne än 1MB även innan W95.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Ganska säker på att den gränsen togs bort i DOS 5.0, och tidigare än så om du installerade Windows. Då de började inkludera HIMEM.SYS i DOS. DOS 7.0 krävde också HIMEM.SYS eller annan XMS-drivare när du startade DOS istället för Windows 95-skrivbordet/miljön. Självklart hade inte Windows 3.11, 3.0, 2.1X, eller ens 2.0 någon 640K-gräns heller. Windows-program har kunnat använda mer minne än 1MB även innan W95.

Nej, den fanns hela tiden i DOS. Däremot kunde bl.a. olika drivrutiner etc laddas i det höga minnesområdet, det var ett minbesområde som låg från 640 kb upp till 800 kb något har jag för mig. Denna hantering hade något med himem.sys att göra om inte minnet sviker.

Jag tror dessutom att windows 3 samsades med begränsningen så att säga, dvs begränsades av den.

Permalänk
Medlem

"Goda minnen"!? Blåskärm deluxe. -_-

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk

Finns Pinball Space Cadet?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av dannesthlm:

Nej, den fanns hela tiden i DOS. Däremot kunde bl.a. olika drivrutiner etc laddas i det höga minnesområdet, det var ett minbesområde som låg från 640 kb upp till 800 kb något har jag för mig. Denna hantering hade något med himem.sys att göra om inte minnet sviker.

Jag tror dessutom att windows 3 samsades med begränsningen så att säga, dvs begränsades av den.

HIMEM.SYS introducerades med DOS 5.0 (som standard/inbyggt). Det var inte del av MS-DOS innan dess. Däremot var det en del av Windows sedan 2.10. Fanns massor DOS-extenders innan dess, men vi pratade inbyggda funktioner. Program för Windows 3.1X kan hur som helst använda 16 MiB minne per process.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barak:

"Goda minnen"!? Blåskärm deluxe. -_-

Det var bara för att du installerade alla program på disketterna från "PC för Alla" varje vecka.

Permalänk
Medlem

minns att jag och en polare körde nåt awesome monster truck spel till 95 efter skolan

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Fy faen detta körde man länge, win 95 då

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Windows upp till 3.11 var inte operativsystem.

Win95 var första som var ett OS.

Edit, nej NT var nog före.

Win95 va ett skal det med. Det va de nt baserade som blev riktiga gui os.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nattmannen:

Finns Pinball Space Cadet?

Skickades från m.sweclockers.com

Det va faktiskt riktigt kul.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

Win95 va ett skal det med. Det va de nt baserade som blev riktiga gui os.

Skickades från m.sweclockers.com

Förvisso, men det är ändå inte samma sak som win 3.11.

DOS-delen av win95 gick inte att installera fristående.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Förvisso, men det är ändå inte samma sak som win 3.11.

DOS-delen av win95 gick inte att installera fristående.

Fast det är bara paketering, det går att extrahera och använda fristående utan Windows-delarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Förvisso, men det är ändå inte samma sak som win 3.11.

DOS-delen av win95 gick inte att installera fristående.

MS-DOS 7.0 och 7.1 går alldeles utmärkt att installera "standalone" MS har dock inte levererat dessa som separata produkter.
Men det är inga som helst problem att extrahera ut DOS delen och köra den fristående.
Finns väl även PC-DOS 7.x och IBM-DOS 7.x som licensierades ut av Microsoft.

Visa signatur

//Dixon

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Fast det är bara paketering, det går att extrahera och använda fristående utan Windows-delarna.

Skrivet av Dixon:

MS-DOS 7.0 och 7.1 går alldeles utmärkt att installera "standalone" MS har dock inte levererat dessa som separata produkter.
Men det är inga som helst problem att extrahera ut DOS delen och köra den fristående.
Finns väl även PC-DOS 7.x och IBM-DOS 7.x som licensierades ut av Microsoft.

Ok, fel av mig. Det går.
Men det är fortfarande en stor skillnad att OS / skal säljs separat och har skiljda installationer.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av HoboCop:

Det var en kul nostalgisk grej men det lämnade en hel del i registret som är svårt att få bort

va menar du?

Permalänk
Medlem

@HappyPie: Bara jag eller är error-ljuden förbannat irriterande från och med Windows Vista? Får tinnitus av W10 error sound.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dixon:

MS-DOS 7.0 och 7.1 går alldeles utmärkt att installera "standalone" MS har dock inte levererat dessa som separata produkter.
Men det är inga som helst problem att extrahera ut DOS delen och köra den fristående.
Finns väl även PC-DOS 7.x och IBM-DOS 7.x som licensierades ut av Microsoft.

PC-DOS (efter version 5) var ett eget operativsystem, inte en omdöpt version av MS-DOS och Microsoft slutade dela med sig av källkoden. IBM PC DOS 7.1 innehåller alltså inte kod från MS-DOS 7.1, det är inte heller kompatibelt med alla funktioner därifrån.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av matnojje:

Exakt allt är relativt.

Skickades från m.sweclockers.com

Inte sant. Om så så är ju påståendet "Exakt allt är relativt" i sig inte absolut utan relativt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Renrakad:

Inte sant. Om så så är ju påståendet "Exakt allt är relativt" i sig inte absolut utan relativt.

Jag glömde komma efter exakt. Men annars är all relativt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av matnojje:

Jag glömde komma efter exakt. Men annars är all relativt.

Nope, kommat gör ingen skillnad för meningens betydelse, således kvarstår slutsatsen att det är en självemotsägelse avhandlad i grundskolan.

Permalänk
Medlem

Illamåendet infinner sig, Windows 95 var ju rena skiten, jag satt länge kvar på MSDOS tills program och spelutvecklare tvingade en att använda W95.
Varför vill någon göra såhär??

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Kanske man ska testa för att inse att allt inte var bättre förr!

Permalänk
Medlem
Skrivet av dannesthlm:

Vad jag vet var väl win95 ett eget nytt operativsystem. Det upphävde väl bl.a. den klassiska 640kb gränsen för minneshantering, dvs spärren för hue stort program som kunde exekveras. Redan tidigare fanns det ju möjlighet att lagra data i andra minnesområden.

Min första PC var en 486 DX2 66MHz med 4MB RAM.
(Uppgraderades senare. 4 -> 8 -> 16 -> 32)

Levererades med Dos 6.22 och Windows 3.11

Redan då i Dos så kunde Dos spel och program använda mer än 1MB minne.
Problemet var att minnet var segmenterat.

Var länge sen jag höll på att editera config.sys och auotexec.bat nu...
Har för mig att det var 0-640kB ett adress utrymme, 641-1024kB ett annat utrymme och allt över 1MB ett tredje utrymme.
Problemet med att mixtra med config.sys och autoexec.bat var att vissa spel/program var kinkiga med att de behövde mycket av utrymme 1 och/eller utrymme 2.
Eftersom dessa 2 utrymmen inte kunde uppgraderas och om man behövde ladda drivrutiner till exempelvis ett ljudkort så tog det också upp minne.
Spel/program som använder lite av de första 2 minnesutrymmena men gärna använder mycket av det utökade minnet över 1MB var inge problem om man bara hade tillräckligt med minne och detta gick att uppgradera om man hade råd.

Uppgraderingen från 4MB till 8MB gjorde stor skillnad både i Dos och Windows.
(Inte om man bara utför enkla kommandon i Dos prompten, men om man kör dos spel/program kan dra nytta av det)
Uppgraderingen från 8MB till 16MB gjorde hyfsat stor skillnad, men var lite mer beroende av vad man körde. Påverkade inte 'allt' lika mycket som att gå från 4 till 8MB.
Uppgraderingen från 16MB till 32MB gav inte lika mycket extra. Ett fall av diminishing returns.

Hade det varit helt omöjligt för dos spel/program att använda sig av mer än 1MB minne så hade uppgraderingen från 4MB till 8MB inte gjort någon skillnad när man körde dos spel eller program.
Men det var många spel (för ärligt talat var det nästan bara spel jag körde i dos miljö) där mer än 4MB minne gjorde en betydande skillnad.

Uppdelningen mellan Dos och Windows på den tiden påminner mig lite om Linux och X där man loggar in till en prompt och får skriva ett kommando för att starta den grafiska miljön.
Även att konfiguration var editering av text filer (till vissa saker kan det finnas separata verktyg om man vill).
Istället för Windows registret som i Windows 95 och senare...

Känns som Windows registret är lite av en sörja som är svårt att hålla koll på och om man installerar något och sen avinstallerar det så kan det fortfarande lämna rester i Windows registret.
Enklare om program bara har konfigurationsfiler i underkataloger till programmet.
En avinstallation är bara att ta bort programmets kataloger/filer och så är det klart.

Att man inte blev lika drabbad av "ominstallationssjukan" i Windows 3.x som i senare versioner.

En del av mig gillade den enkelheten. Även om Windows 3.x naturligtvis inte är ett bra 'operativsystem' för modern användning.

Permalänk
Medlem

@GuessWho: jo, själv hade jag 286:a och ibm pc-dos 3.någonting till att börja med. Sedan tillkom stöd för Ems/xms-minne. Det var segmenterat som du skriver, minneshanteraren flyttade pekare som pekade mot dessa minnesadresser. Begränsningen var som jag minns det att data (texturer etc) kunde lagras där, programmet som bearbetade datan behövde fortfarande ligga och köra i basminnet (som var upp till 640 KB).

Permalänk
Medlem

Alla ljuden och gamla teman <3 fantastiskt!

Permalänk
Avstängd

Detta minns jag att det spelades på Windows 98 eller Windows 2000:
http://takegame.com/arcade/htm/sinksubpro.htm

Även 3D Pinball Space Cadet spelades flitigt (går att spela direkt på sidan):
https://classicreload.com/win9x-3d-pinball-space-cadet.html

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

va menar du?

Jag avinstallerade det med Revo uninstaller pro som skannar avinstallationen och raderar efterblivna filer/mappar och registernyckelar. Det fanns väldigt mycket kvar i registret efter avinstallationen av Windows 95 projektet.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova