Permalänk
Medlem

Inflationssäkra besparingar

Hej, då vi har usla förhållanden på sparkontona numera - och jag tror inte vi kommer få se så mycket högre räntor framöver då svenska hushåll är groteskt belånade - så undrar jag vad ni har för tips för att inflationssäkra besparingar? Jag sparar redan i aktier, men dessa är något som jag kommer ha över en längre period. Jag tänker mer på något som jag kan sälja av snabbt utan massiva beskattningskostnader och som är relativt stabilt i värde. Exmpelvis räntepapper. Men räntan på svenska statsobligationer är också rekordlåga. Har ni några förslag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Umbrellas:

och jag tror inte vi kommer få se så mycket högre räntor framöver då svenska hushåll är groteskt belånade

Kanske offtopic. Men du får gärna utveckla denna kausaliteten

Annars passar väl tråden bättre i investeringstråden?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Kanske offtopic. Men du får gärna utveckla denna kausaliteten

Annars passar väl tråden bättre i investeringstråden?

Skickades från m.sweclockers.com

Ja det är spännande att höra så många säga detta.. varför skulle räntemarknaden bry sig om svenskars överbelåning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Garmzon:

Ja det är spännande att höra så många säga detta.. varför skulle räntemarknaden bry sig om svenskars överbelåning?

Vad tror du händer om riksbanken skulle chockhöja räntan?

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Skrivet av Json_81:

Vad tror du händer om riksbanken skulle chockhöja räntan?

Vad händer om de inte höjer räntan när det behövs?

/GC

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@PlogarN97
@Garmzon
@Json_81

Att räntemarknaden och belåning är direkt och nära anknutna är väl inget märkligt?
Höjer man räntan så sjunker utlåning då kostnaden stiger.
De som redan har lån kan inte investerar mer eller investerar mindre än innan (i bolag eller i egna engagemang).

Sedan har vi såklart kopplingen mellan inflation och ränta. Ekonomin är ju ett enda stort system som hänger ihop.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av GeorgeCostanza:

Vad händer om de inte höjer räntan när det behövs?

/GC

Inget bra det heller men det har inget att göra med mitt svar på frågan.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Avstängd

Fysiskt investeringsguld, det är ingen moms på det. Från t.ex. https://tavex.se/

Eller köpa från någon på tradera.se

Det är mycket lätt att sälja och behåller värdet bra över tid, dvs är inflation säkert, men precis som alla valutor så går det upp och ner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Umbrellas:

Hej, då vi har usla förhållanden på sparkontona numera - och jag tror inte vi kommer få se så mycket högre räntor framöver då svenska hushåll är groteskt belånade - så undrar jag vad ni har för tips för att inflationssäkra besparingar? Jag sparar redan i aktier, men dessa är något som jag kommer ha över en längre period. Jag tänker mer på något som jag kan sälja av snabbt utan massiva beskattningskostnader och som är relativt stabilt i värde. Exmpelvis räntepapper. Men räntan på svenska statsobligationer är också rekordlåga. Har ni några förslag?

Andra valutor, råvaror, metaller. Även valutahandel vinstbeskattas så det är inte helt smärtfritt.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem

Riksbanken kan sätta styrräntan men inte räntan på statsobligationerna. Bankerna följer inte styrräntan (då hade det varit vinst på bolånen) utan sätter marknadsmässiga räntor. Just nu har vi en artificiellt undertryckt ränta, räkna inte med att det består. Det finns en anledning att bankerna för sina analyser på bolån mot en ränta på 7%...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maarus:

Andra valutor, råvaror, metaller. Även valutahandel vinstbeskattas så det är inte helt smärtfritt.

Men om jag t.ex. skulle vilja investera i ryska statsobligationer, som har en mycket högre ränta än svenska, är det möjligt som en privatperson? Just nu så förlorar jag pengar på att ha besparingar på ett sparkonto. Samtidigt vill jag ha en relativt inflationsskyddad metod att spara på. Jag talar inte om aktier eller fonder eller guld.

Permalänk
Medlem

Kolla in Tessin, investering i bostäder. Inte riktigt aktier utan det är en bestämd avkastning. Det finns dock risk i investeringen forfarande. Klart högre avkastning än inflation, även efter skatt.

Permalänk
Medlem

Tiden när Riksbanken på egen hand kunde sätta räntan utan att utgå från världen utanför Sverige är nog förbi sen länge.

Permalänk
Medlem

@Umbrellas: Du kan leta efter emerging bonds osv. Räntefonder som investerar i utlandet. Om du kan köpa andelar direkt från obligationen som privat person vet jag inte. Men kollade lite obligationer på Avanza, litet utbud och minsta kapital tenderar att ligga runt 1-2milj sek.

Här är ett exempel: https://www.avanza.se/fonder/om-fonden.html/372655/nordea-1--...

Här ett annat alternativ som handlas i EUR: https://www.avanza.se/fonder/om-fonden.html/476475/evli-emerg...

Gått ner -5.5% sen årsskiftet, upp 1.5% i Sek pga våran svaga svenska valuta. Tror du kronan kommer falla ytterligare kan det vara värt att köpa i annan valuta, annars hade jag uteslutit det pga historiskt svag krona, samt blir valutarisk.
Kan dock bli en fin hävstång som i detta fall.

Kronan kan dock troligtvis falla ännu mer eftersom våra finansinstitut säkerligen kommer vänta så länge som möjligt med räntehöjningar pga våran höga privata belåning och det är lite skakigt på bostadsmarknaden. Dock har inflationen börjat gå upp, och än mer i USA.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av CTH:

Kolla in Tessin, investering i bostäder. Inte riktigt aktier utan det är en bestämd avkastning. Det finns dock risk i investeringen forfarande. Klart högre avkastning än inflation, även efter skatt.

Fortfarande en hel del risk för ganska liten avkastning, speciellt så som det ser ut på bostadssektorn. Axxonen plockade in 20milj via Tessin för ett projekt på kungsholmen, dem är kursade i dagsläget.

Är det en bransch jag hade undvikit idag är det just bostadsutvecklare, och möjligtvis banker. Industri och export borde kunna ha lite mer att ge på svag krona om konjunkturen håller i.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av CTH:

Kolla in Tessin, investering i bostäder. Inte riktigt aktier utan det är en bestämd avkastning. Det finns dock risk i investeringen forfarande. Klart högre avkastning än inflation, även efter skatt.

Det var intressant, tack. Någon som vet om liknande saker? En fråga dock, hur funkar det med skatten?

Permalänk

Du skulle kunna titta på Lendify som kör P2P-lån.
Tjänsten ska vara enkel att använda och bolaget verkar inte ha samma problem som till exempel Trustbuddy hade.

Du kan läsa mer här: https://lendify.se/investera

Permalänk
Medlem

@Umbrellas: Det beror lite på vilken utdelnignsform det är. Finns 2-3 st olika (cash, preferensaktier etc) men det verkar räknas som inkomst så 30ish %. Finns artiklar om det, bara att googla på "Skatt tessin" så ska det nog komma upp