Nvidia Geforce RTX 2000-serien i referensutförande överklockas från fabrik

Permalänk
Medlem

För att vara petig så är det aldrig "överklockning" per se när man köper ett grafikkort, vare sig från nvidia eller boardpartners. Nvidia har sina spec som de garanterar ska fungera när de säljer korten och boardpartners kan lägga vilka spec de själva vill, det är inte överklockning.

Det är när användaren går över specifikationerna från tillverkaren, den tillverkare användaren köper ifrån d.v.s. om det är från nvidia eller andra boardpartners, som det är då överklockning.

Termen "fabriksöverklockat" eller "överklockad från fabrik" är ett klantigt uttryck egentligen då det är fortfarande inom specifikationerna från tillverkaren, inte över

Permalänk
Skrivet av HappyPie:

Jag fick det till 10-11%, som du sa beror på hur man räknar
Jensen vill dock att man räknar på gigarays

IT JUST WORKS!

Permalänk
Medlem

Nya korten är säkert bra men priserna pressas hela tiden upp. 1070 var redan dyrare än 970 vid releasen och nu kostar 2070 lika mycket som 1080 gjorde så man kan inte prata om att 2070 ska ersätta 1070 egentligen. 6000kr för det som ska vara det prisvärda alternativet...970 gav för tiden väldigt bra prestanda för ca halva priset.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Det jag är skeptisk om är att Nvidia snackade om att RTX korten är 10x snabbare än 1080Ti blabla, men det var bara för ray tracing, de nämnde i princip aldrig hur det är utan ray tracing.

Visa signatur

Stationär: RTX 4090 OC ASUS | Ryzen 9 5950X | G.Skill Trident Z NEO 3600mhz 32GB | Arctic Liquid Freezer III 360 | Corsair HX1000i | Asus Rog Strix X570-F Gaming | Samsung 990 PRO 2TB | Samsung 980 PRO 2TB | Fractal Design North XL

Jobbdator: MacBook Pro 16" i7 6C, 16GB ram DDR4, AMD Radeon Pro 5300M 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av klotim:

Det jag är skeptisk om är att Nvidia snackade om att RTX korten är 10x snabbare än 1080Ti blabla, men det var bara för ray tracing, de nämnde i princip aldrig hur det är utan ray tracing.

Teorietiskt, praktiskt enligt presentationen så var det strax över 6X snabbare om man räknade antalet ms som presenterades mellan v100, 2080 och 1080ti i stormtrooper exemplet.

Utan raytrace beräknar jag 10-11%, beroende på boost (och värme).

Permalänk

@Magnus112233: Nix du har inte fel. Helt rätt enligt mig 👍👍👍

Visa signatur

"Victorious warriors win first and then go to war, while defeated warriors go to war first and then seek to win."

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappyPie:

För att vara petig så är det aldrig "överklockning" per se när man köper ett grafikkort, vare sig från nvidia eller boardpartners. Nvidia har sina spec som de garanterar ska fungera när de säljer korten och boardpartners kan lägga vilka spec de själva vill, det är inte överklockning.

Det är när användaren går över specifikationerna från tillverkaren, den köper ifrån d.v.s. om det är från nvidia eller andra boardpartners, som det är då överklockning.

Termen "fabriksöverklockat" eller "överklockad från fabrik" är ett klantigt uttryck egentligen då det är fortfarande inom specifikationerna, inte över

Precis vad jag satt och störde mig på så skönt att det finns fler som reagerade på detta .

Denna nyhet borde heta "Nvidia Geforce RTX 2000-serien i referensutförande körs inom spec. från fabrik" .

Permalänk
Moderator
Testpilot

Nvidia verkar vilja fasa ut dina tredjepartstillverkare också. Undrar om målet är fullt monopol i alla led.

Som tredjepartstillverkare kan man inte gärna vara så nöjd just nu. Detta måste slå hårt på eras försäljning. Sen är det ju inget som säger att Nvidia måste gå dom till mötes egentligen men de har ju varit med och byggt upp Nvidias dominans.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xyborg:

Undrar om inte Nvidia snart råkar ut för samma sak som 3DFX (tror jag det var) som tillslut retade upp tredjepartstillverkare till den milda grad att ingen ville sälja kort med deras kretsar längre?

Då skulle tex evga få sparka alla sina anställda å stänga ner. Knappast troligt

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Alldeles för svag för SFF 🥰

Permalänk
Medlem
Visa signatur

13700K/32GB@3200MHz/3080. Mer ultrawide åt folket <3

Permalänk
Medlem

Sno lite marknadsföring från partners nu också...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Lite pinsamt när etablerade medier sväljer företags marknadsföringsprat med hull och hår.
Funderade skribenten öht på vad det innebär om "Referensdesignen överklockas från fabrik"? Typ, referensdesignen kommer med stock-hastighet?
Vill inte låta för pessimistisk men skämskudden på, SweC

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Förstår inte detta alls. Överklockade relativt vilket ”grundutförande”? Referenskorten heter väl just så av en anledning?

I bästa av världar så borde ju referenskorten (läs FE) vara billigare också.. Vilket de sällan är.

Skrivet av Mocka:

Nästa gång är väl även Intel med i leken och förhoppningsvis även AMD.

Förhoppningsvis men är skeptisk. Man skapar inte ett kort som kan konkurrera på enbart tre år. Framförallt inte när man nästan helt saknar bakgrunden att göra det. AMD har ändå kompetensen. Intel däremot måste börja från Skratch. Något som gör mig skeptisk.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Varför angav han inte prestandan i TH/s? (Tera hashes per secound, används vid mining) Jag tror alla gamers hade jublat av glädje om siffrorna hade spöat Asic.

Jag tycker de som flera andra tillverkare har skött presentationen uselt. Då konsumenterna fick inte veta det de helst ville veta. RTX kommer en dag bli grymt, men för många dröjer det länge. Och det vi vill veta är prestandan i de vanliga applikationerna som vi idag använder. Inte att om 5 år så kanske ens applikation får stöd för RTX och köper du ett sådant grafikkort idag, så har du stöd för RTX då.

Nå RTX korten gav en massa funktioner som stöd för Ai, jag tror detta kommer gynna på Ai utvecklingen mycket. Och det är precis rätt tid för Nvida att lägga in dessa "funktioner", då de har så liten konkurrens. Men jag är rädd för att det för vanliga användare som redan sitter med ett bättre grafikkort, blir en rätt så kostsam uppgradering emot vad man får.

Att jämföra ett grafikkort med en ASIC i mining är lika bra som att jämföra en ASIC med ett grafikkort i grafikprestanda. De är byggda för helt olika saker och inget av dem kommer slå motparten på fingrarna på det de är byggda för.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Nvidia verkar vilja fasa ut dina tredjepartstillverkare också. Undrar om målet är fullt monopol i alla led.

Som tredjepartstillverkare kan man inte gärna vara så nöjd just nu. Detta måste slå hårt på eras försäljning. Sen är det ju inget som säger att Nvidia måste gå dom till mötes egentligen men de har ju varit med och byggt upp Nvidias dominans.

Skickades från m.sweclockers.com

Håller med. Sedan om priserna i stort sett är samma så hade jag personligen hellre köpt referens. Framförallt så tycker jag dom ser bättre ut än 3:e parttillverkarnas som visats upp. När det sedan även gick rykten om att referenskorten i "stort" klockade bättre än alla andra så gör förmodligen även det att många hellre väljer ref-modellen.

Nvidia skiter nog fullständigt i det dock. Jensen skrattar nu ännu högre på vägen till banken

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappyPie:

Teorietiskt, praktiskt enligt presentationen så var det strax över 6X snabbare om man räknade antalet ms som presenterades mellan v100, 2080 och 1080ti i stormtrooper exemplet.

Utan raytrace beräknar jag 10-11%, beroende på boost (och värme).

Är intresserad av hur du räknade. 2080Ti har 21% fler Cuda cores än 1080Ti samt betydligt högre minnesbandbredd, lär väl inte resultera i 21% högre prestanda i vanliga raster-operationer men 10-11%? :S

Jensen sa nåt lösryckt om 25% högre Cuda Core-prestanda, men det han pratade om lät som det AMD sa för några år sedan att man ska kunna använda FP16 (halvprecision) för att drastiskt öka prestandan i vissa pass i renderingen. Så det verkar inte som om vi kan räkna med högre CUDA-prestanda direkt ur lådan så att säga, utan det beror helt på hur DirectX/Vulkan implementerar funktionen. Vad jag förstår är TSMC's 12nm-nod egentligen samma sak som deras gamla 16nm, iaf när det gäller transistortäthet och teoretiska klockfrekvenser. Vilken i sin tur egentligen bara är 20nm med FinFET ovanpå, men säger man det högt döms man nog för kätteri.

Visa signatur

Nummer ett: CPU: Ryzen 3800X. GPU: Asus Strix RTX 2080 ti MB: Asus ROG Strix X570 Gaming.RAM: 16GB G.Skill Flare X DDR4 3200Mhz CL14. Kylare: NZXT Kraken X62. PSU: Seasonic Prime Ultra 850W Titanium. Chassi: Phanteks Enthoo Evolv XSkärm: Asus PB287Q (4K),

Bärbara: Acer Aspire V Nitro VN7-591. CPU i7 4710HQ. RAM: 8GB 1600Mhz DDR3. GPU GTX 860M.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niczo:

Är intresserad av hur du räknade. 2080Ti har 21% fler Cuda cores än 1080Ti samt betydligt högre minnesbandbredd, lär väl inte resultera i 21% högre prestanda i vanliga raster-operationer men 10-11%? :S

Jensen sa nåt lösryckt om 25% högre Cuda Core-prestanda, men det han pratade om lät som det AMD sa för några år sedan att man ska kunna använda FP16 (halvprecision) för att drastiskt öka prestandan i vissa pass i renderingen. Så det verkar inte som vi kan räkna med högre CUDA-prestanda direkt ur lådan så att säga. Vad jag förstår är TSMC's 12nm-nod egentligen samma sak som deras gamla 16nm, iaf när det gäller transistortäthet och teoretiska klockfrekvenser. Vilken i sin tur egentligen bara är 20nm med FinFET ovanpå, men det döms väl man för kätteri om man säger högt.

lägre klock Räknar med base klock då turbo baseras på "kisel-låtteri" och temperatur. Ju större krets desto lägre maxklock brukar det bli.
Har inte räknat med cudas skillnad i arkitekturförbättringar, då det 1 är en ej känd faktor och 2 inte säkert någon förbättring till dx9-dx11 då det lika gärna kan vara enbart förbättringar till RT och Tensor beräkningar till raytrace.

Jag räknar med enbart kända siffror och härleder enbart med faktorer som är kända. Då får jag 10-11%, kan lika gärna vara mer eller dessutom mindre i slutändan

Men att gå på CEO matte som 10X 1080ti är en överdrift För stormtroopers var det enbart 6X med de siffror som visades under presentationen

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappyPie:

Men att gå på CEO matte som 10X 1080ti är en överdrift För stormtroopers var det enbart 6X med de siffror som visades under presentationen

Jag hade lite för bråttom och la till några saker i mitt inlägg men okej då förstår jag hur du räknat!

Jag är minst 10X bättre på att vara människa än min katt är, hur mycket han än försöker. Jo, det är en korkad jämförelse men Nvidias är inte bättre.

Visa signatur

Nummer ett: CPU: Ryzen 3800X. GPU: Asus Strix RTX 2080 ti MB: Asus ROG Strix X570 Gaming.RAM: 16GB G.Skill Flare X DDR4 3200Mhz CL14. Kylare: NZXT Kraken X62. PSU: Seasonic Prime Ultra 850W Titanium. Chassi: Phanteks Enthoo Evolv XSkärm: Asus PB287Q (4K),

Bärbara: Acer Aspire V Nitro VN7-591. CPU i7 4710HQ. RAM: 8GB 1600Mhz DDR3. GPU GTX 860M.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niczo:

@HappyPie:

Jag hade lite för bråttom och la till några saker i mitt inlägg men okej då förstår jag hur du räknat!

Om vi tittar på spel som är verkligen anpassad efter Vulkan så är det en stor vinning till Vega kretsen t.ex. senaste 2-3 iterationerna utav idtech motorerna

Edit: det beror på hur man räknar som du sa
För dagens spel så räknar jag inte med mer än 10-11%, för framtida spel på DX12/DXR/Vulkan/RTX kan 2000 serien få lite mer än dessa 10%.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arzei:

Tar man ut ett medelvärde på de specifikationer som har ändrats (2080 Ti mot 1080 Ti) så rör det sig om 20-25%, lite beroende på hur man räknar. Det är såklart väldigt svårt att säga nåt konkret och det varierar i vanlig ordning från motor till motor, men särskilt mycket mer än 25% räknar jag inte med att se.

Skrivet av HappyPie:

Jag fick det till 10-11%, som du sa beror på hur man räknar
Jensen vill dock att man räknar på gigarays

Är detta vs Nvidias 10-serie referens, eller de vanliga fabriks OC som 3:e part gör?
För väldigt få Nvidia kort kör väl på ref frekvenserna, så 3:e part är det som säljs.
Sen förstår jag att det är svårt att jämföra Nvidia ref vs 3:e part, men om nu Nvidia gör "överklockning", lämnar det troligen inte mycket för 3:e part, som det har gjort i 10-serien.

Så det lutar åt att vinsten kan vara ännu lägre.

Det är mycket i denna lansering som verkar vara sopat under mattan... och när man gör det, och inte säger alla detaljer, har man ofta något lurt på gång.

Om man:
1. Spelar spel som kommer få ray.... jimbahimbat.
2. Har nytta av denna funktion, och inte gör det sämre (som tex i PVP).
3. Har en hög med pengar hemma man inte vet vf man ska spendera på.

Så är dessa kort perfekt.

Annars, ta ett 1080/Ti eller något liknande... imho iaf.
Svalare, kan OCas och kostar mindre.

Men vi får väl se när alla detaljer är på bordet om åsikten ovan ändras.

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte. Dessa kort är överklockade jämfört med sig själva? Det är ju originalet vi talar om. Någon klockfrekvens måste ju korten ha

Permalänk
Medlem

Om man bortsett från allt marknadsföringstrams så är det väl positivt att de förbättrat referenskylaren åtminstone.

Visa signatur

[CPU: Intel i5-750 @ 2,6 ghz][MB: Gigabyte P55A-UD3][GFX: Phantom Geforce 670 GTX OC][RAM: Corsair XMS3 1600MHz 8GB][Chassi: Fractal Design r3] [HDD: 1TB Samsung Spinpoint F3][SSD: Crucial MX100 2.5" 7mm 256GB @ SATA 2][PSU: Corsair TX650W][CPU Kylning: Akasa Venom][OS: W7 64-bit][Skärm: BENQ 2412]

Permalänk
Medlem

Förstår hur det låter men de designar väl kretsen till en viss specifikation som den ska klara, sen har de uppgraderat sin kylare som gör att kretsen kan gå i högre hastighet i skillnad mot tex ett kort som är helt passivt kylt.
Det lustiga är att 99% av alla kort som säljs lär vara "överklockade" - varför inte bara ha en högre referens frekvens?
Nåja väntar ivrigt på tester... Får se hur sweclockers ska testa, i orginalhastighet eller som de säljs? Hade varit intressant att se skillnaden även om i praktiken ingen kommer köra i "stock"

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

-

Rättelse i artikeln är nu fixad
Permalänk

Detta är enbart marknadsföring från Nvidias sida. Jag tror inte att de flesta skulle kalla detta för överklockning.