ominstallera xubuntu. Återställa xubuntu

Permalänk
Medlem

ominstallera xubuntu. Återställa xubuntu

kör då xubuntu på min lenovo b575e. Jag har mixat lite med teman och installerat appar och hållt på och nu vill jag återställa den. Har testat få upp biosen för att om installera men det går inte, inte boot managern heller, får bara upp grub bootloadern. Hur ska jag gå till väga för att installera om eller återställa?

Permalänk
Medlem

Trycka F1 under uppstart ska väl leda till bios...?

Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Medlem
Skrivet av CyberNerd:

Trycka F1 under uppstart ska väl leda till bios...?

jo det ska det men det funkar inte. Skärmen blir svart i ca 1,5 minuter sen startar den som vanligt

Permalänk
Medlem

Om du tar ut systemdisken bör den starta i bios. Och i bios bör du kunna ändra boot-ordningen så att den startar från USB-minnet nästa gång du startar den.

Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Medlem

Det här har hänt mig också då jag installerade senaste Ubuntu Server. Detta var på äldre hårdvara. Efter installationen hänger sig datorn strax innan texten kommer upp med valet att gå in i bios. Tänkte först att det var fel på disken så gjorde en ny installation på en disk till men samma sak händer. Jag gav upp och installerad Debian istället.

Vad tusan är det *buntu gör med bios??

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable