Vilken nätverksutrustning till ny villa (Fiber: 1000 Mbit/s in)

Permalänk

Vilken nätverksutrustning till ny villa (Fiber: 1000 Mbit/s in)

Flyttade in i en nybyggd villa under sommaren och nu i september så kommer även fibern. Ritade hela huset själv, på gott och ont, vilket man upptäcker nu när man flyttat in.

Premisser:

- Bahnhof 1 000 Mbit/s
- Suterränghus (tvåplans med nedre plan halv under jord), varav:
- ca 95m2 "källare" med öppen planlösning och betong/leca-väggar.
- ca 95m2 övre plan med väggar i OSB/Gips, vidbyggt dubbelgarage
- Gjutet mellanbjälklag (gjutet golv mellan planen med mycket armering)
- Enkeluttag i de flesta rummen
- Cat 6 i väggarna

Funderar på vilken utrustning jag ska ha, har för närvarande två Ubiquiti Unifi AP-AC HD som jag tog med från lägenheten. Har dock inte varit annat än problem med dessa (ena har jag bytt ut en gång och den andra två). Kommer inte köpa något från Ubiquiti.

Några krav/problem:

- Har ett "mediarum" under trappen, dessvärre satte jag bara ett nätverksuttag här. Det som ska kopplas in är TV, förstärkare, HTPC, diverse TV-spel och RCA-RJ45 adaptern till subwoofern (mer om det nedan)

- Har en subwoofer på nedre plan som jag kopplar till förstärkaren via nätverket med ett par MuxLab 500028-F (de enda som jag hittat som klarar ner till 20Hz). Som kablarna är dragna nu så går alla uttag till plinten på övre plan, enheten i sig är inte heller så pass smart så att den parar sig med motpart över nätverket utan ska sitta på en varsin ände av linan. Har som nämnt tidigare bara ett uttag ner till trappen där förstärkaren står. Finns det någon lösning i switch/router för att få ner signalen till förstärkaren utan att kabeln blir obrukbar för annat? (viktigt att det inte blir delay eller störningar)

- Vill kunna utnyttja 1 000 Mbit/s så gått det går. Streamar 4k, laddar tunga filer via jobbet och spelar spel.

- Då hela nedre plan och mellanbjälklag är byggt i betong och leca så är det lite halvtaskig signal mellan våningsplanen. Ordentligt meshnätverk eller tex en Asus RT-AC68U på båda plan?

Följande utrustning kommer kopplas in:

TV (trådat, till uttag i allrum)
TV (trådat, till uttag under trapp)
Förstärkare (trådat, till uttag under trapp)
HTPC (trådat, till uttag under trapp)
Subwoofer (trådat via MuxLab 500028-F, till plint, vidare ner till uttag under trapp)
Diverse TV-spel (trådat, uttag under tapp)
Filserver (trådat, uttag i garage)

Planlösning:

Visa signatur

Out on the streets and ragin tonight
full blast adrenaline and ready to fight
everywhere we go the record fuckin skip
low life bastards and we don't give a shit

Permalänk
Medlem

Angående din lustiga koppling till subwoofer och bara ett uttag dit så får du sätta ditt hopp till att en UTP-splitt fungerar. Det vill säga att den kör 4 trådar för subwoofer och 4 för 100mbit nätverk.

Som du säger skulle jag satsat på en accesspunkt på varje plan centralt. Går ju med Asus routrar eftersom de kan köra både ai-mesh och vara i AP-läge vilket man nu föredrar.

Permalänk
Medlem

in a bodybag: Jag kanske missförstod dig nu, men kan du inte dra en kabel direkt från förstärkaren till subben?
Utanpåliggande då om du inte vill fräsa upp ett spår i taket/väggen, men nog en nödvändig lösning för att få allt på kabel i stället.
Då blir kabeln mellan våningsplanen ledig till "vanligt" nätverk och du slipper Mesh/Air-Mesh. Det är ju ändå "bara" analogt ljud till subben från förstärkaren i dagsläget.

Bara nyfiken, vad var det för fel på dina Unifi?

Skrivet av jocke92:

Angående din lustiga koppling till subwoofer och bara ett uttag dit så får du sätta ditt hopp till att en UTP-splitt fungerar. Det vill säga att den kör 4 trådar för subwoofer och 4 för 100mbit nätverk.

Det borde fungera med splittern, i specsen för hans RJ45 till RCA står det att paren 2 och 3 används (pin 1,2 samt 3,6). Då har han 2 par över till 100mbit. Två splitters och några korta kablar så är det i hamn sedan.

Visa signatur

'Quis custodiet ipsos custodes?'

Permalänk
Medlem

@in a bodybag:

Eftersom du redan har bra accesspunkter skulle jag försöka använda dem på var sitt plan och koppla en router där man stänger av det trådlösa. Däremot är AC68U något för klen vid 1Gbit så det kan vara bra att kika på tex AC86U eller liknande som main. Vill du inte köra accesspunkterna köper jag dem gärna för en billig slant? De är inte bara att koppla in och köra och behöver konfigureras och anpassas efter förutsättningar som råder

En split som länkas tidigare kommer funka men begränsar båda kablarna till max 100mbit. Annars kommer du behöva använda två switchar som du konfigurerar för trunking med VLAN.

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk
Skrivet av jocke92:

Angående din lustiga koppling till subwoofer och bara ett uttag dit så får du sätta ditt hopp till att en UTP-splitt fungerar. Det vill säga att den kör 4 trådar för subwoofer och 4 för 100mbit nätverk.

Som du säger skulle jag satsat på en accesspunkt på varje plan centralt. Går ju med Asus routrar eftersom de kan köra både ai-mesh och vara i AP-läge vilket man nu föredrar.

Pratade med elektrikern nu under morgonen och det ska finnas plats för fler sladdar i röret, hade inte en tanke på det tidigare men passar nu på att dra ner så att jag har 3 fasta vägguttag i väggen under trappen. UTP-splitten såg annars intressant ut, bra att veta inför kommande problem.

Skrivet av Felet:

in a bodybag: Jag kanske missförstod dig nu, men kan du inte dra en kabel direkt från förstärkaren till subben?
Utanpåliggande då om du inte vill fräsa upp ett spår i taket/väggen, men nog en nödvändig lösning för att få allt på kabel i stället.
Då blir kabeln mellan våningsplanen ledig till "vanligt" nätverk och du slipper Mesh/Air-Mesh. Det är ju ändå "bara" analogt ljud till subben från förstärkaren i dagsläget.

Bara nyfiken, vad var det för fel på dina Unifi?

Det borde fungera med splittern, i specsen för hans RJ45 till RCA står det att paren 2 och 3 används (pin 1,2 samt 3,6). Då har han 2 par över till 100mbit. Två splitters och några korta kablar så är det i hamn sedan.

Har lagt många tusenlappar på installationsväggar och tak, så att dra en kabel över huset är uteslutet

Förberedde med rör från tre andra potentiella "subplaceringar" men två av dessa rök för att jag inte hade synkat gardinförvaring (totalt 26m gardiner som ska kunna dras åt sidan) med frugan, den tredje föll på att sweetspot i soffan inte hade en bra ljudbild.

Får byta ut dom med jämna mellanrum, de segar ner, blir långsamma över tid. Hade man inte kört någon tyngre trafik så hade man nog inte märkt det. Har samma problem på jobbet, där lever de i regel inte längre än två år innan de byts ut. Hittills så har vi kört 4g i huset (fick 500GB data av Telia då vårt fiber är försenat) och då är de inte den begränsande faktorn.

Skrivet av joeldeluxe:

@in a bodybag:

Eftersom du redan har bra accesspunkter skulle jag försöka använda dem på var sitt plan och koppla en router där man stänger av det trådlösa. Däremot är AC68U något för klen vid 1Gbit så det kan vara bra att kika på tex AC86U eller liknande som main. Vill du inte köra accesspunkterna köper jag dem gärna för en billig slant? De är inte bara att koppla in och köra och behöver konfigureras och anpassas efter förutsättningar som råder

En split som länkas tidigare kommer funka men begränsar båda kablarna till max 100mbit. Annars kommer du behöva använda två switchar som du konfigurerar för trunking med VLAN.

Accesspunkterna är konfigurerade av en IT-partner med certifikat så där ska det inte vara några problem, den andra accesspunkten som kloggade ihop skickades till deras partner för felsökning men de hittade ingen lösning.

Switchar och annat från Ubiquiti har funkat klockrent, det är bara accesspunkterna jag har haft problem med. Sen är jag inte på något sätt en poweruser och det är möjligt att min tekniker bara skickar in dom för att bli av med problemet, men det låter jag vara osagt.

De är dessvärre inte till salu då jag "lånar" dom.

Visa signatur

Out on the streets and ragin tonight
full blast adrenaline and ready to fight
everywhere we go the record fuckin skip
low life bastards and we don't give a shit