Nvidia Geforce RTX 2080 Ti, RTX 2080 och RTX 2070 Founder's Edition i bilder

Permalänk
Medlem

Korten är dom snyggaste jag har sett utav den här serien och är dom lika bra som tredjepartstillverkarnas kort så hade jag tagit ett sånt här.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Korten är dom snyggaste jag har sett utav den här serien och är dom lika bra som tredjepartstillverkarnas kort så hade jag tagit ett sånt här.

Ja, tredjeparts tillverkare har en förmåga att göra brutalt fula kort. Dom som gör snyggaste korten enligt mig är evga, dom ser simpla stilrena ut samtidigt som de ser ut ha bra robust kvalite. Nu har jag inte ägt något evga kort så vet inte om detta stämmer men får den upplevelsen när jag ser deras kort.

Visa signatur

ok

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers

Är det bara via Nvidias egna hemsida man kan köpa FE versionen av 20xx korten ?

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Medlem

Det jag inte förstår är varför vissa tredjepartstillverkares kort har så små fläktar? Det måste väl vara bättre sett både till ljudvolym och kyleffekt med 3st alt. 2st större fläktar. Galax' modell ser riktigt tråkig ut sett från den synvinkeln:

Visa signatur

🖥️ - R7 3800X ◾ 5700XT ◾ B450M ◾ 32GB 3800MHz 16-19-12-36 @1,4V
🖥️ - Synology DiskStation DS1817+ 28TB
⌨️ - Corsair Gaming K95 Cherry MX Red / 🖱️ - Logitech G903 Lightspeed

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Jacob:

Tekniken för att koppla samman grafikkort heter fortfarande SLI men de har bytt gränssnitt/anslutning till NVLink.

SLI är rena stenåldern nu, och i servervärlden kallas definitivt inte nvlink för SLI.

På nVidias nvLink sida nämner de inte SLI en enda gång samt på nvlink Wiki eller wikichip nämns inte SLI en enda gång.

https://en.wikipedia.org/wiki/NVLink
https://en.wikichip.org/wiki/nvidia/nvlink
https://www.nvidia.com/en-us/data-center/nvlink/

De refererar inte ens till att nvlink är en vidare utveckling av SLI utan hanterar nvlink som något helt nytt.

Enda jag sett är lite olika nyhetssidor som använt uttrycket SLI på RTX kort men jag tror att det är i brist på kunskap de gjort det.

Det är inte bara gränssnittet som bytts utan helt nytt sätt för gpuera att kommunicera samt nu delar de på det sammanslagna minnet som var helt omöjligt med SLI. Förut fick du inte 12GB framebuffer om du hade två 6GB kort utan bara 6GB.

nvLink har använts ett par tre år i servrar så det ska bli intressant att se vad de verkligen kan göra för spel. Om det blir någon skillnad på spelsidan eller om det bara är mer ämnat för compute.

Kanske det fortfarande kommer kallas SLI på konsumentsidan, vad vet jag, återstå att se.

Men om det är så revolutionerande nytt sätt för gpuer att kommunicera som de säger, jämfört med SLI, borde vi också kalla det något helt nytt som t ex nvLink så blir det inget missförstånd vad som är vad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Tekniken för att koppla samman grafikkort heter fortfarande SLI men de har bytt gränssnitt/anslutning till NVLink.

Då kan man inte använda en floppy kabel som SLI brygga längre.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrpijey:

@SayZk: Ja, bra då att vi har ångerrätt i Svea så att man kan skicka tillbaka det även om det gått ut... Men testerna måste komma innan de släpps, annars är det riktigt dåligt. Testerna för tidigare kort kom alltid innan officiella releasen...

Så det är tillverkarens fel om folk köper grisen i säcken och inte väntar på tester??
I min bok är det "Skyll dig själv". Men klart det är väl normen på 2000 talet att man inte har något egenansvar och det alltid är fel på tredjepart.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

@anon162230 Jag menar så klart konsumentsidan. För servrar/datacenter heter det mycket riktigt NVLink, men mot konsumenter behåller Nvidia sitt väl inarbetade varumärke SLI. Tekniken är dock densamma. Hur detta kommer påverka spel får jag återkomma om i samband med att vår recension är ute.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon162230:

nvLink är ju inte SLI, vet inte varför folk envisas med att kalla det SLI.

Tycker att vi ska kalla det för vad det är, nvLink så alla förstår skillnaden.

När du kör nvLink blir båda grafikkortens minnen ett enda stort minne som de delar på, inte som med SLI där varje gpu hade var sitt separata minne med en halvbakad SLI buss.

Ska bli intressant och se vad nvLink klarar av i framtida spel och hur mycket mer avancerat det är än SLI.

Hur funkar det där med nvLink?
Tillochmed dx11 så låg SLI stödet på drivrutiner.
Dx12 så flyttades det över till spelmotorn/utvecklarna.
nvLINK vart ligger mjukvarustödet för det?
Ett spel kodat för dx10, dx11 kan det dra nytta av nvLINK?

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk

Helvete vad snygga reff kort asså.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av anon162230:

SLI är rena stenåldern nu, och i servervärlden kallas definitivt inte nvlink för SLI.

På nVidias nvLink sida nämner de inte SLI en enda gång samt på nvlink Wiki eller wikichip nämns inte SLI en enda gång.

https://en.wikipedia.org/wiki/NVLink
https://en.wikichip.org/wiki/nvidia/nvlink
https://www.nvidia.com/en-us/data-center/nvlink/

De refererar inte ens till att nvlink är en vidare utveckling av SLI utan hanterar nvlink som något helt nytt.

Det är inte bara gränssnittet som bytts utan helt nytt sätt för gpuera att kommunicera samt nu delar de på det sammanslagna minnet som var helt omöjligt med SLI. Förut fick du inte 12GB framebuffer om du hade två 6GB kort utan bara 6GB.

nvLink har använts ett par tre år i servrar så det ska bli intressant att se vad de verkligen kan göra för spel. Om det blir någon skillnad på spelsidan eller om det bara är mer ämnat för compute.

Kanske det fortfarande kommer kallas SLI på konsumentsidan vad vet jag, återstå att se.

Är du säker på att korten kommer kunna dela framebuffer i spel i praktiken? Tesla V100 får ut 300GB/s med 96 lanes, tror inte dessa gpuer kommer ha i närheten lika många och ovanpå det får man en viss latens. Skulle vara fantastiskt om det funkade utan att man tappade en hel massa prestanda.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nummer ett: CPU: Ryzen 3800X. GPU: Asus Strix RTX 2080 ti MB: Asus ROG Strix X570 Gaming.RAM: 16GB G.Skill Flare X DDR4 3200Mhz CL14. Kylare: NZXT Kraken X62. PSU: Seasonic Prime Ultra 850W Titanium. Chassi: Phanteks Enthoo Evolv XSkärm: Asus PB287Q (4K),

Bärbara: Acer Aspire V Nitro VN7-591. CPU i7 4710HQ. RAM: 8GB 1600Mhz DDR3. GPU GTX 860M.

Permalänk
Medlem

@Nautilus011: Nej givetvis inte, men oavsett vad det är som släpps så vill man ju se tester på grejerna. Känns ju tradigt annars att ett företag lanserar nåt och sedan går det en lång tid innan man får se nåt av det. Och oavsett om man köpt kortet eller ej så är man ju intresserad att se vad de kommit med och hur det står sig mot tidigare modeller.

Permalänk
Inaktiv

@Niczo:

Jupp, med nvlink kan den ena gpun skriva direkt i den andra gpuns minne som om det vore sitt eget.

Detta betyder att minnena adresseras mellan gpuerna som ett enda stort minne med nvlink.

Vi kommer se helt nytt sätt att spela spel med två grafikkort.

Vad som är luddigt är hur det fungerar i spel. Om speltillverkaren måste lägga till speciellt stöd eller om allt med nvlink sker på hårdvarunivå.

Eftersom nvidia inte slogg på stora trumman vid presentationen för nvlink tror jag att det inte nvlink kommer ge någon fördel i gamla spel.

Däremot nya spel anpassade för nvlink samt VR ta dual gpu gaming till nya höjder med nvlink, något som är omöjligt med SLI.

Det sköna är att man kan köpa ett grafikkort nu och om nvlink blir så bra som jag tror är det bara att köpa till ett extra begagnat grafikkort senare.

Lite rolig fakta, SLI härstammar från 3DFX korten, då förstår ni hur gammalt SLI är. Även fast det utvecklats under åren så är det inte längre hållbart att använda med dagens teknik.

Permalänk
Snusfri

Snyggaste korten hitintills enligt mig.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnarok:

Är det bara via Nvidias egna hemsida man kan köpa FE versionen av 20xx korten ?

tyckte jag såg att ASUS kommer släppa FE version också.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av krille_AMD:

Tycker det är lite tokigt att spärra SLI för de billigare modellerna. För mig är det just för dem som det är intressant med SLI då man vid ett senare tillfälle kan köpa ett till billigt kort när man behöver mer prestanda.

Med tanke på hur dåligt SLI presterar nuförtiden är jag inte förvånad. nVLink kanske fungerar bättre, jag vet inte, men SLI skulle jag inte rekommendera till någon förutom kanske de som sitter på dyra processorer som Skylake-X eller liknande. SLI känns ivf inte som något till gemene man som sitter med vanliga grejer.

Skrivet av anon159643:

2080Ti 14 231 Gflops, 1080Ti 11 334 Gflops

Vilket ger att 2080Ti har 25% mer GFLOPS och det är en riktigt schysst prestandaökning dom Nvidia har lyckas med.

Frågan är vem som idag sitter med ett 1080Ti bör uppgradera för runt 13 000kr? Så anser jag det som har otroligt mycket pengar och vill, eller de de som använder grafikkortet i sitt arbete.
Säg att man är en professionell Gamer vars enda inkomstkälla är sitt spelande, ja då är det ej mycket pengar det handlar om för en marginell förbättring. Där denna marginella förbättring som ens konkurrenter kommer att skaffa kan leda till att man får skaffa sig ett annat jobb än att vara en Gamer.

Om man däremot ska köpa en nya dator eller sitter med ett Nvidia 960 eller liknade så kan man spekulera i vad man ska uppgradera till 1080ti eller 2080ti. Där jag först skulle avvakta och se om 1080ti sjunker i pris.

Det viktiga är nog om 2080Ti presterar tillräckligt mycket bättre än 1080Ti som trots allt inte är ett 4K kort. Det handlar inte om så många FPS utan mer att inte behöva dra ner inställningar.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Snygga kort helt klart, frågan är hur dom presterar i tester osv gentemot partnertillverkarna.

Efter förra generations FE-fiasko så väntar jag på tester med spänning

Visa signatur

| i9 10900K AllCore @5GHz | Gigabyte 3080 Vision OC @1845MHz (0.9v) | HyperX 32GB DDR4 @3600 MHz | LG 32'' @165Hz G-Sync | Samsung 970 Evo Plus M2 1TB | Asus ROG Strix Z490-F | Corsair RM750x | Noctua NH-D15 Cromax | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 | LG CX 65" | Nintendo Switch | PS5 Disc Ed. | RetroPie | One+ CE | Amiga 500 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrpijey:

När släpper embargot på testerna då?

14:e september, enligt VideoCardz.

Skrivet av Gappa:

Det jag inte förstår är varför vissa tredjepartstillverkares kort har så små fläktar? Det måste väl vara bättre sett både till ljudvolym och kyleffekt med 3st alt. 2st större fläktar. Galax' modell ser riktigt tråkig ut sett från den synvinkeln:

Jepp, ju färre och större fläktar desto bättre utgångspunkt för tyst och effektiv kylning. Galaxen ser som sagt inte rolig ut, med sina sannolikt högvarviga små fisfläktar.

Personligen hoppas jag att någon tredjepart tar fram en kylare med två 100mm-fläktar som inte är tjockare än två kortplatser.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gappa:

Det jag inte förstår är varför vissa tredjepartstillverkares kort har så små fläktar? Det måste väl vara bättre sett både till ljudvolym och kyleffekt med 3st alt. 2st större fläktar. Galax' modell ser riktigt tråkig ut sett från den synvinkeln:
https://cdn.sweclockers.com/artikel/bild/63723?l=eyJyZXNvdXJjZSI6IlwvYXJ0aWtlbFwvYmlsZFwvNjM3MjMiLCJmaWx0ZXJzIjpbIndtIiwidD1vcmlnaW5hbCJdLCJwYXJhbXMiOltdLCJrZXkiOiI0Yzc2OThjNjliZjUzNWZmYWRkNmVjYjBmNzM0ZjI4NCJ9

Men tre är ju mer än 2 !
Fast det finns ju regler för vilka mått i-stickskort får ha.
Kanske dom försöker hålla sig till dessa.
Eller så fick dom en bra deal på en massa småfläktar

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon162230:

@Niczo:
Lite rolig fakta, SLI härstammar från 3DFX korten, då förstår ni hur gammalt SLI är. Även fast det utvecklats under åren så är det inte längre hållbart att använda med dagens teknik.

3DFx's version av SLI dog med 3DFx.
nVidia har aldrig använt sig av nånting annat än namnet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon162230:

nvLink är ju inte SLI, vet inte varför folk envisas med att kalla det SLI.

Tycker att vi ska kalla det för vad det är, nvLink så alla förstår skillnaden.

När du kör nvLink blir båda grafikkortens minnen ett enda stort minne som de delar på, inte som med SLI där varje gpu hade var sitt separata minne med en halvbakad SLI buss.

Ska bli intressant och se vad nvLink klarar av i framtida spel och hur mycket mer avancerat det är än SLI.

NVIDIA själva skriver att de heter "NVLink SLI-Ready". Så SLI finns, men benämns nog endast för oss konsumenter.

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon162230:

@Niczo:

Jupp, med nvlink kan den ena gpun skriva direkt i den andra gpuns minne som om det vore sitt eget.

Detta betyder att minnena adresseras mellan gpuerna som ett enda stort minne med nvlink.

Vi kommer se helt nytt sätt att spela spel med två grafikkort.

Vad som är luddigt är hur det fungerar i spel. Om speltillverkaren måste lägga till speciellt stöd eller om allt med nvlink sker på hårdvarunivå.

Eftersom nvidia inte slogg på stora trumman vid presentationen för nvlink tror jag att det inte nvlink kommer ge någon fördel i gamla spel.

Däremot nya spel anpassade för nvlink samt VR ta dual gpu gaming till nya höjder med nvlink, något som är omöjligt med SLI.

Jag undrar vad du får din information ifrån för allt jag läst nu pekar på att SLI är SLI oavsett om det används via det gamla bus-interfacet eller nya NVLink. Enligt en av sidorna du länkade har Tesla V100 6 stycken NVlink-kontakter för totalt 300GB/s bandbredd. 2080ti har förmodligen en kontakt med NVlink 2.0-hastighet och 16 banor i bästa fall, vilket betyder 50GB/s. Om den ena GPUn ska rendera en scen med resurser från den andras minne kommer bandbredden inte räcka till på långa vägar. GTX 1080 halkade efter mycket i högre upplösningar pga sin magra 320GB/s minnesbandbredd, tänk då vad 1/6 av den hastigheten skulle innebära.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nummer ett: CPU: Ryzen 3800X. GPU: Asus Strix RTX 2080 ti MB: Asus ROG Strix X570 Gaming.RAM: 16GB G.Skill Flare X DDR4 3200Mhz CL14. Kylare: NZXT Kraken X62. PSU: Seasonic Prime Ultra 850W Titanium. Chassi: Phanteks Enthoo Evolv XSkärm: Asus PB287Q (4K),

Bärbara: Acer Aspire V Nitro VN7-591. CPU i7 4710HQ. RAM: 8GB 1600Mhz DDR3. GPU GTX 860M.

Permalänk
Medlem

Grymt snygg design. Ska bli intressant att se hur kylaren fungerar i praktiken.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem

Vänter med spänning på benchmarks med 2070. Är det 45-50%+ mer än mitt nuvarade 980 Ti blir det byte helt klart.

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jackbob:

Undrar hur nöjda partnertillverkarna är över att Nvidia tagit beslutet att göra deras referenskort i stil med eftermarknadskylare och även fabriksöverklockade?

Skickades från m.sweclockers.com

de får väl jobba hårdare för pengarna helt enkelt

Permalänk
Medlem

Tror vanliga spel prestandan inte kommer vara "wow" direkt men bättre. Att dom bytt till rtx säger det mesta om vad dessa kort handlar om.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon162230:

Lite rolig fakta, SLI härstammar från 3DFX korten, då förstår ni hur gammalt SLI är. Även fast det utvecklats under åren så är det inte längre hållbart att använda med dagens teknik.

Det enda som Nvidia SLI har gemensamt med 3Dfx SLI är namnet. I övrigt det två skilda lösningar tekniskt.

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av anon162230:

Lite rolig fakta, SLI härstammar från 3DFX korten, då förstår ni hur gammalt SLI är. Även fast det utvecklats under åren så är det inte längre hållbart att använda med dagens teknik.

Skrivet av MarkSix:

Det enda som Nvidia SLI har gemensamt med 3Dfx SLI är namnet. I övrigt det två skilda lösningar tekniskt.

Precis! Faktum är att det till och med betyder två helt olika saker, Scalable Link Interface för Geforce och Scan-Line Interleave för gamla Voodoo-kort.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Snygga! Men gör inte priset rättvisa...

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Funderar om de högre priserna på RTX kort lämnar en öppning för framtida versioner av 2080/2070 med gtx suffix utan samma stöd för rt men med lite lägre pris. 🤔