Permalänk
Medlem

Bästa backup programet

Vilket är det bästa backup programet för Linux Mint 19 Cinnamon? Jag vill kunna gör hel backup på även root mapparna också. Med andra ord hela systemet. Gärna live när systemet körs.

Permalänk
Hedersmedlem

Inget direkt tips om just backup-lösning, utan mer generellt: det finns ingen större vits med att göra en backup av systemfiler annat än /etc.

Vad gäller backup-program beror det nog mest på vart och på vilket media du ska spara. rsync är en bra utgångspunkt.

Permalänk
Medlem

Citera mig (så jag får en notifikationen och inte missar detta) så delar jag mitt backupscript när jag kommer hem från jobbet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av DPG:

Vilket är det bästa backup programet för Linux Mint 19 Cinnamon? Jag vill kunna gör hel backup på även root mapparna också. Med andra ord hela systemet. Gärna live när systemet körs.

"Bästa" vet jag inte men det är en live-backup mjukvara.
http://www.fsarchiver.org/live-backup/

Skrivet av KimTjik:

Inget direkt tips om just backup-lösning, utan mer generellt: det finns ingen större vits med att göra en backup av systemfiler annat än /etc.

Vad gäller backup-program beror det nog mest på vart och på vilket media du ska spara. rsync är en bra utgångspunkt.

Håller med backup på systemfiler är totalt onödiga, backar själv endast upp användarfiler och på sin höjd /home partitionen, då duger rsync fint.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem

Vad tror ni om Macrium Reflect 7? Det har funkat riktigt fint när det gäller Windows.

https://www.macrium.com/reflectfree

Permalänk
Medlem

Programmet Mintbackup ingår i Mint. Annars hittar du många backupprogram i programhanteraren. Använd sökfunktionen så hittar du dem. Vilket som är bäst vet jag inte, men Luckybackup har bra betyg.

Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Medlem

Rsync gör en filträds-spegling till annan plats (och gör just det jobbet väldigt bra IMHO) men backup brukar innebära mera som revision/historia där man kan hämta data i filträd i status exakt som det tex. såg ut för 3 veckor och en dag sedan.

Bättre backupprogram brukar också försöka packa datat smart för att ta mindre plats på backupmediat - och den delen har det varit si och så med traditionellt med det som följer med tex. externa diskar och även vilken ordning man kan resa ut (för) gamla backupper.

Dom senaste kör med modern metoder med deduplikering, valfri ordning utrensning av gamla backupper, kryptering av backuppen (viktigt om det lagras på molntjänst) samt supportar ett antal olika överföringsprotokoll utöver att lagra på hårddisk och nätvolym - som via ssh och att prata med med olika molnlagringstjänster.

Det som packar överlägset bäst av allihopa jag provat är Borg-backup https://www.borgbackup.org/ (CLI-program) och kan i princip ha hur många backupversioner som helst (och det går rensa ut gamla backupper i valfri ordning utan beroende av varandra) men har begränsat repertoar när det gäller att kommunicera till servertjänster (via ssh närmare exakt) utöver att lägga data på disk och nätverks-volymer. Borgbackup deduplicerar och komprimerar inom filer och mellan filer gemensam data och tex diskimage av en disk som görs med tex. halvårs mellanrum så läggs det bara till skillnaderna mellan diskimagen i backup-repositoriet och allt igenkännbara binär-stycken i imagen som redan finns i repositoriet så dedupliceras det oavsett hur mycket man flyttat runt tex bilder på disken innan man gjorde diskimagen. Borgbackup använde liknande teknik som rsync (rdiff) med rullande checksummor mm. för att identifiera olika bitar av filen och se om det redan finns lagrat för att så lite ny data som möjligt skall lagras i backuppsessionen.

Näst bästa som har anammat mycket av borg-backups ideer är Duplicati 2 https://www.duplicati.com/ (webb-administrerat med egen webbserver lokalt) - med överlägset bästa reportrar att kunna kommunicera med en rad olika stora molnlagringstjänster (och fler kommer hela tiden att jag tror att utvecklingsgänget bakom duplicati får betalt/support för att lägga in stöd för olika molnlagringsföretag, förutom via ssh och mot hårddisk/nätverksvolymer.

Det är dom två jag skulle prova först när det gäller open-source backupprogramvara - Borg-backup för "in house-lagring" på NAS och externa USB-hårddiskar och Duplicati för att lagra på molntjänster där 'alla' dom stora är representerade.

Sedan finns det kommersiella program , som Macrium reflect, weeam mfl. men innan man skickar en massa pengar på dem så bör man kolla dessa noga och se om de har några uppenbara fördelar/bekvämligheter utöver ovanstående opensource-backupprogram att det är värt priset.

Själv tar jag gärna lite omak som CLI-gränssnitt som borg-backup om jag vet att den packar väldigt bra och i övrigt verkar robust (dvs alltid kan få tillbaka datat igen) - den gamla duplicati (1.3.4) har fungerat oklanderligt i alla fall 5 år i windows och har kunna skaffa tillbaka filen de få gånger jag behövt det och nästan glömt bort att programmet övh. fanns installerat och snurrande (men har nackdelen att den sväller i backend om man sparar för många månader i rad då den lagrade på traditionell 'tar-vis med huvud-backup och sedan inkrementell backup i 30 dagar - sedan ny huvudbackup... - Duplicati 2.0 (beta) har lagringsfilosofi mycket taget på samma principer som BorgBackup och ger mycket kompaktare lagring och man behöver aldrig göra ny huvudbackupp efter den första gjorda.

Och slutligen - prova, prova, prova inklusive att göra återställning på de produkter man tror på och gillar, kör flera parallellt till en början - en dag kanske man behöver backuppen skarpt! och då är det väldigt bra om det också fungerar!!

Betalprogram ger ingen som helst garanti att det fungerar när det gäller - tex. sådana saker som att hantera ÅÄÖ som första bokstav i filnamn och backupprogrammet vid återläsning kunde inte ta sig förbi den punkten utan bara krachade oavsett DOS/Winversioner och olika revisioner och därmed resterande 98% av backuppen oåtkommlig då det inträffade precis i början (det var på dos/windows 9X-tiden) - medans sin egna verifiering så gick det alldeles utmärkt då den egentligen aldrig skrev ut filerna på disken igen och jämförde... det som stökade på den tiden var att stora Ö som första bokstav i filnamnet och med den teckensättningen som rådde vid den tiden också var markeringen för raderad fil i FAT... därav varför backupprogrammen krachade när den skulle skriva mot disk... jänkarna hade inte provat det fallet - och då pratar vi om stort backupprogramföretag på den tiden...

Med andra ord man har ingen backup förrän den är verifierad med en riktig återtagning mot disk minst ett eller par gånger då och då.

Permalänk
Medlem

@DPG:
Det inbyggda programmet duger fint. Det räcker med /home. Du kan också ta backup på program som du har installerat. Dock så gäller det att du skiljer på /home som egen partition för att utnyttja det maximalt. Vid problem installerar du om mint och lägger in backupen så är du på samma ställe. Ev script/filer du lägger på andra ställen skulle jag ha i en mapp med ev instruktioner i min /home mapp för enkelt lägga in dem igen.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

Det går fint att konfigurera rsync att ta "snaphots". Det innebär att bara ändringar behöver kopieras över till backupenheten men varje snapshot ser ut som hela den säkerhetskopierade enheten/mappen.

Jag använder timeshift för att säkerhetskopiera /-partitionen. Ingår, tror jag, som standard i Linux Mint och Mint har stöd för återställning av systemet vid boot? Gör det löjligt enkelt att återställa vid problem vid uppdateringar. TimeShift bygger på rsync och snapshots.

http://www.teejeetech.in/p/timeshift.html

Jag använder BackInTime för att säkerhetskopiera /home-partitionen. Bygger också på rsync och snapshots. Perfekt för blixtsnabb backup till NAS.

https://backintime.readthedocs.io/en/latest/

Och här är ett gammalt bash-script, som jag skrev en gång, som använder rsync för att skapa snapshots. Torde vara enkelt att anpassa för olika behov. Det är rätt korkat, utnyttjar inte eventuella rsync-demoner.

https://textuploader.com/d2tur

Visa signatur

Linux och Android

Permalänk
Medlem

Jag undrar om full disk encryption av system kommer ställa till det när man ska göra backup? Jag vet att det är ett problem i Windows då bootloadern inte följer med backupen. Hur funkar det med Linux och full disk encryption vid backup?

Permalänk
Medlem

Förstår nog inte frågan? Vad tror du kan ställa till problem?

Vill du säkerhetskopiera krypterad enhet så monterar du typiskt först både källa och destination så de kan läsas okrypterat. Anger dekrypteringsnycklar för båda. Och för sedan över data, kanske över nätverket, kanske med hjälp av SSH.

Annars handlar det om att säkerhetskopiera diskavbildningar?

Visa signatur

Linux och Android

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adoby:

Förstår nog inte frågan? Vad tror du kan ställa till problem?

Vill du säkerhetskopiera krypterad enhet så monterar du typiskt först både källa och destination så de kan läsas okrypterat. Anger dekrypteringsnycklar för båda. Och för sedan över data, kanske över nätverket, kanske med hjälp av SSH.

Annars handlar det om att säkerhetskopiera diskavbildningar?

Jag menar att klona hela disken offlline med en live backup program. Får man med alla partitions så man kan boota in i Linux utan problem?

När man ska klona Windows 10 krypterad med VeraCrypt så följer inte bootloadern med och därav inte kan boota in i WIndows. Är det samma med Linux?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DPG:

Jag menar att klona hela disken offlline med en live backup program. Får man med alla partitions så man kan boota in i Linux utan problem?

När man ska klona Windows 10 krypterad med VeraCrypt så följer inte bootloadern med och därav inte kan boota in i WIndows. Är det samma med Linux?

Att klona en VeraCrypt-krypterad Win 10 offline tar med bootloadern utan problem. Däremot får du problem om du försöker klona online, alltså inuti Windows, för då kommer klonen att vara dekrypterad och ha med en bootloader som förutsätter att det är krypterat (och man måste i så fall byta bootloader till Windows standard).

Klonar du offline så spelar det ingen roll vilket operativsystem som är installerat, funkar lika bra med Linux som med Windows.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Du kanske tänker på clona hela partitioner eller diskar? isf kan du titta på clonezilla eller liknande (typ ghost).
Vill du ha *backup* på valda filer och mappar så gillar jag göra det på en NAS, själv använder jag synology nas och har versionshantering och realtidsbackup.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Att klona en VeraCrypt-krypterad Win 10 offline tar med bootloadern utan problem. Däremot får du problem om du försöker klona online, alltså inuti Windows, för då kommer klonen att vara dekrypterad och ha med en bootloader som förutsätter att det är krypterat (och man måste i så fall byta bootloader till Windows standard).

Klonar du offline så spelar det ingen roll vilket operativsystem som är installerat, funkar lika bra med Linux som med Windows.

Jag har testat att klona VeraCrypt krypterad disk och försökt boota så har det inte gått. Har då kollat i bios och den bootloadern med VeraCrypt har inte funnits. Tar man ut VeraCrypt krypterade disk och stoppar tillbaka den igen så försvinner VeraCrypt bootloadern också och därmed inte kan boota.

När testade du detta och med vilket program?

Skrivet av HappyPie:

Du kanske tänker på clona hela partitioner eller diskar? isf kan du titta på clonezilla eller liknande (typ ghost).
Vill du ha *backup* på valda filer och mappar så gillar jag göra det på en NAS, själv använder jag synology nas och har versionshantering och realtidsbackup.

Jag tänker på att klona hela disken. Får man med alla partitions?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DPG:

Jag tänker på att klona hela disken. Får man med alla partitions?

Du kan både klona hela diskar eller enstaka valda partitioner och därefter spara som en fil på en extern usb enhet (eller annan intern disk som inte är "source").
Brukar själv använda clonezilla för det. Finns som live cd/usb disk som du bootar till och gör all cloning ifrån. Alltså plattformsagnostiskt
Finns även en server version (har ej använt) om du ska hålla på med sånt över nätverk med flera datorer samtidigt.

Permalänk
Medlem

Sedan är det självklart att inte lita på vad någon annan säger eller på produktbeskrivningar.

Du måste testa att DU verkligen kan göra en säkerhetskopia OCH återställa den OK. Även om de verktyg och metoder du använder borde klara av det är det inte säkert att du klarar av att göra det korrekt. Särskilt inte första gången.

Clonezilla är bra! Går fint att kopiera avbilder till ett NAS i ditt LAN.

Sedan, bara för att du får med bootloader så behöver det inte innebära att du kan boota korrekt. Du kan ha en bootloader på någon annan enhet som bootar före.

Jag har haft nytta av Boot-Repair.

https://sourceforge.net/p/boot-repair-cd/home/Home

Visa signatur

Linux och Android

Permalänk
Medlem

Finns inget som är bäst utan man får helt enkelt hitta ett som möter ens behov. Tycker restic fungerar riktigt bra för mig. Finns möjlighet att köra backup emot massor av olika storage backends om så önskas.
https://restic.net
https://blog.filippo.io/restic-cryptography/
https://jpmens.net/2017/08/22/my-backup-software-of-choice-re...

Visa signatur

Intel Core i7 7700K | Asus ROG Strix Z270H | EVGA GeForce GTX 1080 Ti SC | Corsair Vengeance LPX 32GB 3000MHz | Corsair HX 650W

Permalänk
Medlem
Skrivet av DPG:

Jag har testat att klona VeraCrypt krypterad disk och försökt boota så har det inte gått. Har då kollat i bios och den bootloadern med VeraCrypt har inte funnits. Tar man ut VeraCrypt krypterade disk och stoppar tillbaka den igen så försvinner VeraCrypt bootloadern också och därmed inte kan boota.

När testade du detta och med vilket program?

Då måste det bero på att det program du använt gör saker den inte borde göra (som att byta ut bootloadern). Eller att du klonade online.

Har använt HDClone flera gånger för detta (i offlineläge bootad från usb-sticka), vid migrering från en (helkrypterad) disk till en annan, och det har alltid fungerat.

Visa signatur

5950X, 3090