Pengar dragits/kort avspärrat

Permalänk
Medlem

Pengar dragits/kort avspärrat

Idag var jag med om en läskig grej och för första gången.

Får plötsligt meddelande av banken att mitt kort har blivit avspärrat för att dom misstänkte att nånting har dragits flera gånger.

10x drogs det säger dom utav "Google Line Corp" nånting, jag kan inte se det och bara dom kunde hitta av vem som har dragit 10x 36,77 kronor så Cirka 367 Kr.

Jag känner inte till och jag sa att jag aldrig har varit med om detta tidigare och att jag är försiktig på vad jag handlar eller gör på nätet.

Men dessa "Google Line Corp" vilka är dom jag får inte ihop om jag har nåt med de att göra.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Vangen:

Idag var jag med om en läskig grej och för första gången.

Får plötsligt meddelande av banken att mitt kort har blivit avspärrat för att dom misstänkte att nånting har dragits flera gånger.

10x drogs det säger dom utav "Google Line Corp" nånting, jag kan inte se det och bara dom kunde hitta av vem som har dragit 10x 36,77 kronor så Cirka 367 Kr.

Jag känner inte till och jag sa att jag aldrig har varit med om detta tidigare och att jag är försiktig på vad jag handlar eller gör på nätet.

Men dessa "Google Line Corp" vilka är dom jag får inte ihop om jag har nåt med de att göra.

Ser ut som att det är en transaktion som dragits genom Googles Pay-system och gått till företaget som administrerar "Line". Line är en app som påminner om WeChat där du kan köpa tjänster.

Troligen har någon plockat ditt kort och gjort dragningar genom appen. Om du själv inte använder Line och köper grejer?

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk

Jag hittade det här:
https://productforums.google.com/forum/#!topic/websearch/oYZ2...
Verkar tyvärr vara någon scam.

Permalänk
Medlem

Använder du Line?

https://line.me/en-US/

Är svaret nej så är det någon annan som använder dina uppgifter och försöker handla.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Ser ut som att det är en transaktion som dragits genom Googles Pay-system och gått till företaget som administrerar "Line". Line är en app som påminner om WeChat där du kan köpa tjänster.

Troligen har någon plockat ditt kort och gjort dragningar genom appen. Om du själv inte använder Line och köper grejer?

Skrivet av Biktfadern:

Jag hittade det här:
https://productforums.google.com/forum/#!topic/websearch/oYZ2...
Verkar tyvärr vara någon scam.

Skrivet av iller:

Använder du Line?

https://line.me/en-US/

Är svaret nej så är det någon annan som använder dina uppgifter och försöker handla.

Jag fick en frågan om en sak vet inte om detta kan ha med Line att göra men.

Facebook messanger/SMS är separata meddelanden och ibland, vi säger jag får SMS så frågar den om jag ska sammankoppla SMS in till messanger i ett och samma, det vet jag ej om jag har gjort men har det med tjänsten Line att göra?

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@Vangen: Nej, det är inte kopplat.

Jag tippar på att någon har använt ditt kortnummer och köpt grejer. Bara kontakta kortutgivaren och reklamera dessa. De reklamerar sedan mot google som måste bevisa att all säkerhetsinformation finns.

När jag råkade ut för liknande så hette köpare fel, bodde i Sydkorea och ingen CVV-kod angavs. Således fick Google betala tillbaka till mig.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Om du har visa eller mastercard kreditkort så ersätter väl de sånt här?

Vettetusan hur det är med debit dock...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Visa ersätter för debit-kort också, det har de i alla fall gjort tidigare. Nu var det här ganska många år sedan men mitt kortnummer blev stulet från en webbutik jag handlat på och någon drog 400kr från kontot. Gick till banken och förklarade situationen och det var inga problem, kortet spärrat och pengarna tillbaka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

@Sebastian V: Nej, det är inte kopplat.

Jag tippar på att någon har använt ditt kortnummer och köpt grejer. Bara kontakta kortutgivaren och reklamera dessa. De reklamerar sedan mot google som måste bevisa att all säkerhetsinformation finns.

När jag råkade ut för liknande så hette köpare fel, bodde i Sydkorea och ingen CVV-kod angavs. Således fick Google betala tillbaka till mig.

Okej tack för svar och till alla som var till stor hjälp.

De 10x ligger fortfarande än i reserverade, tog och pratade med banken om det och får se ifall om inte pengarna kommer tillbaka inom några dar så skulle jag ringa banken så allt verkar vara ordnat.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil