Permalänk
Medlem

MacBook Pro prisskillnad Sve-US

Tjena, satt och kollade runt på MacBook Pros, sen upptäckte jag att den Amerikanska versionen är ungefär 4500kr billigare än den Svenska, de är exakt likadan dator.
Förstår att det tillkommer VAT skatter eller nu vad det är. Men 4500kr?!?!?!

Någon som kan förklara den enorma skillnaden, på samma produkt?

Här är länkar till dom.

Svenska
Amerikanska

Tack.

Permalänk
Medlem

Det som skiljer är tangentbordet och reklamationsrätten. Rekommenderar att du kollar upp vad som gäller vid import av datorn, om du tvingas tulla på den eller ej.

//G

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Räknar du med momsen du får betala vid import så är priset likvärdigt.
Jag har för mig att de olika delstaterna har olika 'moms' (sales tax?) och därför skrivs priset utan, kan mycket väl vara fel.

Permalänk
Medlem

Endast tillägg av svensk moms gör ju att du hamnar på 20580 kr så inte överdrivet stor skillnad. Du betalar 415 kr extra för svensk tangentbordslayout, betydligt bättre konsumentskydd och reklamationsrätt, etc. Räknar du även in 35 dollar frakt från USA till Sverige (vilket inte är helt ovanligt) skiljer det ca 50 kr (moms även beräknas på frakten).

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Det som skiljer är tangentbordet och reklamationsrätten. Rekommenderar att du kollar upp vad som gäller vid import av datorn, om du tvingas tulla på den eller ej.

//G

Skrivet av willeykk:

Räknar du med momsen du får betala vid import så är priset likvärdigt.
Jag har för mig att de olika delstaterna har olika 'moms' (sales tax?) och därför skrivs priset utan, kan mycket väl vara fel.

Skrivet av blunden:

Endast tillägg av svensk moms gör ju att du hamnar på 20580 kr så inte överdrivet stor skillnad. Du betalar 415 kr extra för svensk tangentbordslayout, betydligt bättre konsumentskydd och reklamationsrätt, etc. Räknar du även in 35 dollar frakt från USA till Sverige (vilket inte är helt ovanligt) skiljer det ca 50 kr (moms även beräknas på frakten).

Okej, då vet jag.

Tänkte inte på alla olika kostnader som tilläggs.

Tack för så snabba svar!