Permalänk
Medlem

Ny server för EXSi

Gokväll!

Har lite planer på att bygga ihop en ny maskin som jag bla skall ha till EXSi, där jag skall köra pfSense, windows server lab etc.
Byggde ihop en på bargainhardware lite snabbt som ni kan se här nedan, men är lite rädd för ljudnivån. Så funderar på att bygga ihop en själv o köra med ett rack-chassi istället. Men fastnade när jag skulle välja cpu, har kikat lite på ryzen 1800x vad tror ni om denna? Har även kikat lite på detta chassit, vad tror ni om det? Finns det bättre i den prisklassen?

Ha en fin kväll!

Visa signatur

/////Mvh Kevin

Permalänk
Vila i frid

Rackservrarna låter för embarligt högt. Däremot towermodellerna G7 och nyare har moderata ljudnivåer.

Permalänk
Medlem

HP's rack-modeller brukar som @hasenfrasen säger låta rätt mycket, inte bara under uppstart utan har även högt tonläge under normal drift.
Finns dock andra modeller från ex. Lenovo som låter väsentligt mindre under drift om ljudnivån skall tas hänsyn till.
2U eller tower lär du satsa på.

Skall du ha serverstandard finns det egentligen inga genvägar, då skulle jag rekommendera att du siktar in dig på något med ECC-minne. -Ryzen/Threadripper lämpar sig inte där, inte heller Intels dito med i7/i9. Undantaget är man med AMD system kan komma undan då ECC-stödet inte är deaktiverat men inte heller garanterat på något vis. Så jag skulle undvika det om du inte känner för att vara din egen support på den fronten.

Det får vara Epyc eller Xeon processorer och prismässigt så ligger typ 1-2 gen. gamla Xeon system rätt bra till.
Bra utbyggnadsmöjligheter på system med 2011/2011-3 socket (t.o.m. socket 1366 är gångbart idag) samt helt OK CPU:er med stöd för 4-12 kärnor + HyperThreading.
Därtill gäller att 2U Rackservrar inte sällan är bestyckade med 2 CPU's vilket gör dem än mer tilltalande.
DDR3 ger också billigare pris på inköp av minnen.

Ett exempel på tystare äldre men också billig rackserver skulle kunna vara IBM x3650 M2 (2xQuad-core+HT) max 12x2,5'' diskar eller den något nyare och aningens ljudligare Lenovo x3650 M3 modellen (2xHexa-core+HT) max 16x2,5'' diskar.
Delarna är billiga så man kan lätt få tag på reservdelar om det skulle behövas.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk

En DL380 G7 är faktiskt inte så värst högljudd när det gäller fläktar. Jag har en liggande på skrivbordet för tillfället och visst låter den lite men hade den legat ett par meter bort hade den inte stört alls. (fyller man den med 15k varvare blir den däremot tyvärr lite störande då ljudet från diskarna är mer irriterande i tonen).

Ok att man inte bör ha den i sovrummet men annars är den helt ok.
Som de andra säger är dock tower normalt tystare.

Permalänk
Avstängd

G7 2018? Njaaa. En NUC har bättre CPU-prestande och tar mer RAM en du konfigurerat. VArför inte gå på något som inte drar 2kW?

Visa signatur

NUC med Hackintosh • ThinkPad Bärbar

Permalänk
Medlem

Jag har en DL380 G7. Den är väldigt tyst om lasten inte är hög. Jag har dubbla CPUer (x5670 har jag för mig) och alla fläktar installerade, 8st disk i, och jag har inga probem att sova i samma rum. Den låter som fan när den startar men sedan varvar den ner fläktarna och man hör ett svagt fläktljud endast.

Det är 2x750w nätagg i den, och den drar 165 watt när jag mätte den. Körde då FreeNAS och PlexServer som VM.

G7 är extremt seg att starta. Min tar över en minut innan den ger en bild över huvud taget och närmare 2min innan den bootar ett OS. Eftersom man inte startar om burken konstant gör det inte så mycket, men vid felsökning är det skitirriterande.

Visa signatur

ecce
#NATisNotASecurityFeature