Permalänk
Medlem

Svart skärm efter byggande av dator

Blev precis klar med datorn, enda problemet nu är att skärmen inte vill starta upp utan är svart. Vet inte vad jag ska göra nu har kollat alla sladdar så dem sitter, bytt skärm och inget händer. Snälla hjälp

Specs:
B450M PRO-VDH
Nvidia Geforce 1060 3gb
Corsair 8gb 2444 mhz ddr4
Deltaco PSU-423 500W
AMD Ryzen 3 2200g

Använder även en adapter till 8 pin uttaget då mitt nätagg bara hade 4 pin, redan testat att köra utan adaptern.

EDIT; ssd, grafikkortet och nätagg är från mina förra dator

Permalänk

Koppla in skärmen via moderkortet istället för gpun. För cpun har ingrerad grafik så de kan prioteras innam gpun är installerad med drivrutiner

Visa signatur

-"Robots are the future".

Marknadsreferenser:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1079311/sok?searchid=f...

Permalänk
Medlem

@Denitas: Hej!

Prova köra bildskärmen direkt i moderkortet om du inte redan gjort det.
Skulle inte det fungera kan du testa ta ut grafikkortet och kör genom moderkortet.

Kan hända att bios inte är inställt på pci-e, därav ingen bild.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Powerjimmy:

Koppla in skärmen via moderkortet istället för gpun. För cpun har ingrerad grafik så de kan prioteras innam gpun är installerad med drivrutiner

Du hann före

Permalänk
Medlem

@Powerjimmy @envision
Tack för snabbt svar, men hur menar ni nu? Ska jag ta bort hela grafikkortet och sen försöka igen? Glömde skriva att ssd, grafikkortet och nätagg är från mina förra dator, kanske det har något me det o göra?

Permalänk
Medlem

@Denitas: nej, börja med att sätta kontakten i moderkortet istället.

Permalänk
Medlem

@envision: Förlåt för att jag är dryg, är första gången jag bygger. Hur menar du sätta kontakten i moderkortet? Vilken kontakt och vart. mvh

Permalänk
Skrivet av Denitas:

@envision: Förlåt för att jag är dryg, är första gången jag bygger. Hur menar du sätta kontakten i moderkortet? Vilken kontakt och vart. mvh

Sladden från bildskärmen:) antingen hdmi eller dpi

Visa signatur

-"Robots are the future".

Marknadsreferenser:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1079311/sok?searchid=f...

Permalänk
Medlem

@Denitas: ingen fara, jag menar sladden till bildskärmen, sätt den bak på moderkortet. (Där alla usb och nätverksporten finns)

Permalänk
Medlem

@Powerjimmy: aa hade hdmi kabeln i med det var ftf svart skärm

Permalänk

@denitas ta ur ditt 1060 grafikkort o sen starta datorn med sladden i hdmi utgången på moderkortet

Visa signatur

-"Robots are the future".

Marknadsreferenser:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1079311/sok?searchid=f...

Permalänk
Medlem

@Powerjimmy: måste jag ta ut hela eller bara sladden till grafikkortet?

Permalänk
Medlem

@Powerjimmy: tog bort grafikkortet helt och testade. Nu funkar det, vad ska jag göra näst? ska jag installera bios till moderkortet eller hur jag gör

Permalänk
Medlem

@Powerjimmy: hade även windows på mitt ssd och det behövde inte installera om ett nytt windows tydligen så aa kan ladda ner från internetet

Permalänk
Medlem

Ta bort grafikkortet helt. Vanligtvis stängs den integrerade grafiken av när ett diskret grafikkort är isatt.

Du kan även testa med enbart en RAM-sticka i taget, i varje port.

Permalänk
Medlem

@dunis90: tror ej du läste de jag skrev sist haha :D, när grafikkortet blev avinstallerat så gick skärmen igång, hur gör jag nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av Denitas:

@Powerjimmy: tog bort grafikkortet helt och testade. Nu funkar det, vad ska jag göra näst? ska jag installera bios till moderkortet eller hur jag gör

Sätt in ditt grafikkort och boota till bios (håll in del under uppstart)
Där ska du kunna välja integrerad grafik eller dedikerad grafik. Välj PCI, eller PEG eller vad det kan tänkas ha för benämning.

PEG = PCI Express Graphics

IGD = Integrated Graphics Device

Visa signatur

MSI Z370-A Pro / EVGA 850W G3 / i5-8600K Delid @ 4.8Ghz /
GTX 1070Ti / 16GB Corsair LPX @ 3200Mhz / 3x500GB SSD /
Acer Predator XB271H

Permalänk
Medlem

@maskeradmannen: spelar det ingen roll vilken av dem jag väljer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Denitas:

@maskeradmannen: spelar det ingen roll vilken av dem jag väljer?

Du ska välja PEG, så kommer den skicka signal från grafikkortet istället för den integrerade.
Glöm inta att flytta tillbaka kabeln till grafikkortet också
Sen ska du nog få bild genom GTX 1060.

Visa signatur

MSI Z370-A Pro / EVGA 850W G3 / i5-8600K Delid @ 4.8Ghz /
GTX 1070Ti / 16GB Corsair LPX @ 3200Mhz / 3x500GB SSD /
Acer Predator XB271H

Permalänk
Medlem

@maskeradmannen: satte in mitt grafikkort igen och startade datorn. Inget hände, skärmen är svart... vet ej vad jag ska göra. Ska jag boota innan jag sätter in grafikkortet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av maskeradmannen:

Du ska välja PEG, så kommer den skicka signal från grafikkortet istället för den integrerade.
Glöm inta att flytta tillbaka kabeln till grafikkortet också
Sen ska du nog få bild genom GTX 1060.

Som sagt är det här grafikkortet från min förra dator och tömde det inte på drivrutiner, kanske det är problemet för använder samma ssd? Uppgraderade bara mitt moderkort, ram och processor

Permalänk
Medlem
Skrivet av Denitas:

@maskeradmannen: satte in mitt grafikkort igen och startade datorn. Inget hände, skärmen är svart... vet ej vad jag ska göra. Ska jag boota innan jag sätter in grafikkortet?

Har du satt i kortet, ändrat i bios och flyttat kabeln till skärmen från moderkortets utgång till grafikkortet?

Visa signatur

MSI Z370-A Pro / EVGA 850W G3 / i5-8600K Delid @ 4.8Ghz /
GTX 1070Ti / 16GB Corsair LPX @ 3200Mhz / 3x500GB SSD /
Acer Predator XB271H

Permalänk
Medlem

@maskeradmannen: Asså, förlåt om jag är dryg nu men efter de gick utan grafikkort så stängde jag ner datorn, drog bort alla kablar, satte dit grafikkortet igen och den 6-pin sladden som man ska sätta dit på grafikkortet och startade datorn igen. Skärmen var svart och jag fick inte upp menyn för att kunna få upp bios. Var detta fel?

Permalänk
Medlem

Drivrutiner har absolut inget att göra med problemet om du inte ens ser BIOS-skärmen

Ta ur CMOS-batteriet en minut så återställs moderkortet till fabriksinställningarna. Då ska du iaf få bild genom det integrerade kortet igen.

Då du använt grafikkortet och nätagget i din förra dator är det konstigt om de plötsligt blivit defekta. Du kan testa grafikkortet utan den extra strömkabeln, då ska du iaf få bild som säger att du måste koppla in den, bara för att utesluta att din nya dator drar mer ström än nätagget klarar.

Om du har ett annat grafikkort, prova det för att utesluta att PCI-E-porten på moderkortet är trasigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Denitas:

@maskeradmannen: Asså, förlåt om jag är dryg nu men efter de gick utan grafikkort så stängde jag ner datorn, drog bort alla kablar, satte dit grafikkortet igen och den 6-pin sladden som man ska sätta dit på grafikkortet och startade datorn igen. Skärmen var svart och jag fick inte upp menyn för att kunna få upp bios. Var detta fel?

Du skriver inte uttryckligen att du stoppade in kabeln från skärmen i grafikkortet denna gång istället för till moderkortet. En grundförutsättning för att det ska fungera när grafikkortet sitter i.

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem

@tuomi: Det går inte att sätta in en kabel från skärmen till mitt grafikkort, det är en gtx 1060 3gb. Eller är jag bara dum nu, isåfall förlåt för de haha

Permalänk
Medlem

@dunis90: Ska testa detta! Hoppas det funkar

Permalänk
Medlem

@dunis90: Måste jag göra det där med CMOS eller kan jag bara testa att sätta dit grafikkortet utan strömkabeln o se om jag får den där rutan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Denitas:

@tuomi: Det går inte att sätta in en kabel från skärmen till mitt grafikkort, det är en gtx 1060 3gb. Eller är jag bara dum nu, isåfall förlåt för de haha

Skrivet av Denitas:

@dunis90: Måste jag göra det där med CMOS eller kan jag bara testa att sätta dit grafikkortet utan strömkabeln o se om jag får den där rutan?

Det går att sätta HDMI eller vilken kabel du nu använder i GTX 1060 och det är det du ska göra för att få bild från grafikkortet.

Om du fortfarande inte får bild, prova då nollställa CMOS för att återgå till fabriksinställningarna.
Vanligtvis behöver man inte byta mellan PEG och och IGD i BIOS, det brukar ske automatiskt.

Permalänk
Medlem

@dunis90 du är min hjälte haha hade tydligen kopplat in hdmi i fel uttag, visste inte mitt grafikort hade. Tack

Skickades från m.sweclockers.com