Påverkar opinionsundersökningar val?

Permalänk
Medlem

Påverkar opinionsundersökningar val?

Det handlar inte om politik! Min fundering är om alla dessa opinionsundersökningar ("ou" hädanefter) påverkar val och om de gör det, hur mycket?

Om man ska rösta på ett parti men har sympatier för ett annat så kan kanske "ou" påverkar vad man väljer?! Finns det undersökningar om det?

Hur skulle en eventuell utgång av ett val se ut om man droppade "ou" totalt ett halvår innan valet?

Kan ingenting om detta och "går inte på känn" utan är nyfiken på om, kanske hur mycket, "ou" påverkar ett val. Finns ju uppsjöar av "ou" på olika medier osv.......

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Det handlar inte om politik! Min fundering är om alla dessa opinionsundersökningar ("ou" hädanefter) påverkar val och om de gör det, hur mycket?

Om man ska rösta på ett parti men har sympatier för ett annat så kan kanske "ou" påverkar vad man väljer?! Finns det undersökningar om det?

Hur skulle en eventuell utgång av ett val se ut om man droppade "ou" totalt ett halvår innan valet?

Kan ingenting om detta och "går inte på känn" utan är nyfiken på om, kanske hur mycket, "ou" påverkar ett val. Finns ju uppsjöar av "ou" på olika medier osv.......

Jag tänker att det är som övrig reklam, det påverkar mer än man tror!

Partierna som ligger under 4% spärren riskerar ju att tappa röster pga. Osäkerheten om de ens kommer in. För dessa är det kanske värre än de större.

Permalänk
Medlem

Detta är bara min egna uppfattning och inget jag sett vara bekräftat. Men jag skulle tro att dom kan påverka folk som inte orkar sätta sig in i vad partierna säger, följa nyheter och skaffa sig en egen uppfattning och bara "följer flocken". T.ex dom som får sin information från obskyra facebookgrupper etc. Dock så tror jag detta är en ganska liten grupp av befolkningen men nån procent röster hit eller dit påverkar ju ändå valen med tanke på hur jämnt det brukar vara.

Permalänk
Medlem

De påverkar absolut, och det finns länder där det är förbjudet att publicera resultat tätt intill valet. Frankrike är ett exempel.

Edit: Portugal, Italien och Serbien verkar också ha förbud, enligt http://ulfbjereld.blogspot.com/2010/09/skall-opinionsmatningar-forbjudas.html

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Medlem

Jag tror att det finns en minoritet som möjligtvis tror att en opinionsundersökning speglar verkligheten. Kanske p.g.a dumhet, lathet eller både och.

"Svenska folket tycker si och så", när det i själva verket är en mycket liten grupp som på något vis förväntas representera hela landets befolkning. Bluff.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av solemn:

Jag tror att det finns en minoritet som möjligtvis tror att en opinionsundersökning speglar verkligheten. Kanske p.g.a dumhet, lathet eller både och.

"Svenska folket tycker si och så", när det i själva verket är en mycket liten grupp som på något vis förväntas representera hela landets befolkning. Bluff.

Tänker du på statistiskt säkerställt underlag? Det är inte så många som behöver medverka i en opinionsundersökning för att det skall ge en väldigt rättvisande bild av läget. Om man inte tror på vetenskapliga metoder så kanske man inte skall prata om bluffar och sådant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evirob:

Partierna som ligger under 4% spärren riskerar ju att tappa röster pga. Osäkerheten om de ens kommer in. För dessa är det kanske värre än de större.

Kan också mycket väl vara precis tvärtom när det kommer till stödpartier som t.ex. KD eller MP. Ligger de nära gränsen så kanske många taktikröstar för att hjälpa sitt block. Din teori stämmer eventuellt mer på säg Fi eller MED.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pre-dator:

Kan också mycket väl vara precis tvärtom när det kommer till stödpartier som t.ex. KD eller MP. Ligger de nära gränsen så kanske många taktikröstar för att hjälpa sitt block. Din teori stämmer eventuellt mer på säg Fi eller MED.

Tror det finns en gräns där dock, åtminstone för mig.
Jag kan tänka mig att taktikrösta, men när undersökningarna pekade på under 3% kändes det rätt meningslöst och jag hade inte gjort det.

Sen är frågan hur bra undersökningarna är, det skiljer ju inte lite mellan dem.

Men den här sidan tar ett snitt av dem så borde vara så nära sanningen vi kommer in facit finns:

https://val.digital

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av evirob:

Jag tänker att det är som övrig reklam, det påverkar mer än man tror!

Högst troligt ja, för alla som inte har skrivit sitt val i sten. Och det är förstås prima underlag för taktikröstare.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Personligen så anser jag att man är en oinformerad (och därför värdelös) väljare om man väljer parti efter opinonsmätningar. Man borde stå upp för sin åsikt. Med det sagt så tror jag inte att det är ovanligt att folk stödröstar mm.

Jag tycker dock att det är bra med alla sorters mätningar, väljare förtjänar att veta hur det politiska klimatet ser ut.

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem

Jag är kluven själv. Bra att se hur trenderna är men är samtidigt fundersam över om utgången kan ändras om folk följer "trenderna" i alla undersökningar och taktikröstar.

Därmed även rejält nyfiken på hur ett slutresultat i ett val skulle se ut om inga "ou" fanns att tillgå innan ett val.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem
Skrivet av videopac:

Tänker du på statistiskt säkerställt underlag? Det är inte så många som behöver medverka i en opinionsundersökning för att det skall ge en väldigt rättvisande bild av läget. Om man inte tror på vetenskapliga metoder så kanske man inte skall prata om bluffar och sådant.

Ja, det är precis vad jag menar. Jag tror absolut på vetenskapliga metoder, men denna typ av "statistik" placerar jag i samma fack som astrologi och liknande pseudo-vetenskaper. Jag medger att jag inte studerat ämnet ingående samt att jag finner det mycket förolämpande, att jag placeras i en grupp där en myndighet är så bensäkra på att jag tycker på ett visst sätt att de inte ens bryr sig om att fråga mig. Men jag är en individ, jag har egna tankar och åsikter.

Jag medger ignorans och att känslor spelar in, så de färgar säkert min motsträvighet. Faktum kvarstår -> jag tror inte ett piss på den skiten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av solemn:

Ja, det är precis vad jag menar. Jag tror absolut på vetenskapliga metoder, men denna typ av "statistik" placerar jag i samma fack som astrologi och liknande pseudo-vetenskaper. Jag medger att jag inte studerat ämnet ingående samt att jag finner det mycket förolämpande, att jag placeras i en grupp där en myndighet är så bensäkra på att jag tycker på ett visst sätt att de inte ens bryr sig om att fråga mig. Men jag är en individ, jag har egna tankar och åsikter.

Jag medger ignorans och att känslor spelar in, så de färgar säkert min motsträvighet. Faktum kvarstår -> jag tror inte ett piss på den skiten.

Vilken myndighet tänker du på då? Och hur tänker du att de placerar dig i en grupp?

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av pre-dator:

Kan också mycket väl vara precis tvärtom när det kommer till stödpartier som t.ex. KD eller MP. Ligger de nära gränsen så kanske många taktikröstar för att hjälpa sitt block. Din teori stämmer eventuellt mer på säg Fi eller MED.

Det är sant, både pessimister och optimister röstar hoppas jag!

Permalänk
Medlem
Skrivet av solemn:

Ja, det är precis vad jag menar. Jag tror absolut på vetenskapliga metoder, men denna typ av "statistik" placerar jag i samma fack som astrologi och liknande pseudo-vetenskaper. Jag medger att jag inte studerat ämnet ingående samt att jag finner det mycket förolämpande, att jag placeras i en grupp där en myndighet är så bensäkra på att jag tycker på ett visst sätt att de inte ens bryr sig om att fråga mig. Men jag är en individ, jag har egna tankar och åsikter.

Jag medger ignorans och att känslor spelar in, så de färgar säkert min motsträvighet. Faktum kvarstår -> jag tror inte ett piss på den skiten.

Du behöver inte studera ämnet ingående men det är bra att ta reda på grunderna innan man förkastar något. Det är också bra att skilja på vad undersökarna säger och vad rubriksättarna åstadkommer.

Permalänk
Medlem

Att lägga en röst på ett specifikt parti har ju bara ett begränsat värde, eftersom inget parti kommer att kunna genomföra sin egen politik till 100% i slutändan ändå. Det är förhandlingar och maktspel även med övriga partier. Bättre att ta ett steg tillbaka och se hur man får sin röst att maximalt påverka politiken som helhet i "rätt" riktning.

Då blir det också helt logiskt att taktikrösta så att samarbetspartier inte faller ut ur riksdagen även om det inte egentligen är förstavalet. Opinionsundersökningarna spelar då en stor roll och minskar risken rejält för att enskilda partier hamnar under 4%.

Permalänk
Medlem

Påverkar mig åtminstone. Hade tänkt taktikrösta KD, men kommer troligen rösta Liberalerna istället nu när mätningarna visar att KD klarar spärren.

Sen är det sjukt att de publicerar resultat av studier där signifikans inte ens kunnat fastställas ("resultaten är ej statistiskt fastställda", som de brukar skriva). Sådana resultat säger absolut ingenting, och stjälper mer än hjälper.

Visa signatur

---

Permalänk
Avstängd
Skrivet av solemn:

Ja, det är precis vad jag menar. Jag tror absolut på vetenskapliga metoder, men denna typ av "statistik" placerar jag i samma fack som astrologi och liknande pseudo-vetenskaper. Jag medger att jag inte studerat ämnet ingående samt att jag finner det mycket förolämpande, att jag placeras i en grupp där en myndighet är så bensäkra på att jag tycker på ett visst sätt att de inte ens bryr sig om att fråga mig. Men jag är en individ, jag har egna tankar och åsikter.

Jag medger ignorans och att känslor spelar in, så de färgar säkert min motsträvighet. Faktum kvarstår -> jag tror inte ett piss på den skiten.

Då tycker jag att du skall fördjupa dig lite i studier av statistik. För din egen skull.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Gorian:

Sen är det sjukt att de publicerar resultat av studier där signifikans inte ens kunnat fastställas ("resultaten är ej statistiskt fastställda", som de brukar skriva). Sådana resultat säger absolut ingenting, och stjälper mer än hjälper.

Om du syftar på "Förändringen är inte statistiskt säkerställd" när ett parti till exempel gått från 10,0 % i förra mätningen till 10,2 % i senaste, så tror jag att det i själva verket är tvärtom mot vad du skriver: Disclaimern måste skrivas ut för att inte ge sken av en förändring som saknar statistisk grund.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av bubbelbabbel:

Vilken myndighet tänker du på då? Och hur tänker du att de placerar dig i en grupp?

Statistiska CentralByrån? SIFO? Övriga företag som utför den här sortens tjänster?

Jag tänker mig att jag blir mallad in i en grupp med människor där vi alla delar en liknande bakgrund. Inkomst, bostad, skulder/lån, utbildningsnivå, familjesituation osv. Det är förutsatt att jag delar ungefär samma politiska åsikter som de övriga i min grupp.
Kanske förutsätter de att jag "bör" rösta på Sverigedemokraterna? Att jag är en typisk sosse? Eller miljöpartist kanske?

Men jag har aldrig studerat sociologi. Jag känner mig bara väldigt skeptisk till det hela. Det känns fel.

Isaac Asimov drog det hela till sin spets med sin "psykohistoria" där han tänker sig att det är möjligt att förutse framtiden i detalj genom att studera historiska skeenden i samhället. Matar du bara in tillräckligt mycket rådata, rör det sig bara om tillräckligt många människor (alltså inte bara en enda "futtig" planet utan nu snacka vi om en koloniserad Vintergata här), så kan vi också veta vad som kommer att hända en viss tid framåt. När och var ett krig ska utbryta, vem som tar makten osv.

Jag har alltid tänkt att jag och Asimov hade delat samma åsikter om "mänsklig statistik" idag. Det var därför han gjorde ett skämt av det hela i sina böcker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hubertus:

Du behöver inte studera ämnet ingående men det är bra att ta reda på grunderna innan man förkastar något. Det är också bra att skilja på vad undersökarna säger och vad rubriksättarna åstadkommer.

Jag är väl medveten om den skillnaden. Jag är också intresserad av att veta mer, eftersom jag tycker ämnet är intressant. Mest för att det provocerar mig. Dock svårt att få tid över med småbarn, jobb och de få intressen som jag försöker rädda från en långsam död..

Permalänk
Medlem
Skrivet av videopac:

Då tycker jag att du skall fördjupa dig lite i studier av statistik. För din egen skull.

Jag gör det faktiskt mycket hellre än att jag läser mig in på astrologi, healing med stenar eller modern exorcism. Men sannolikheten för att jag faktiskt kommer att göra det är mycket låg.

Permalänk
Avstängd

Min gissning är att ou påverkar ganska marginellt utom i vissa fall. Taktikröstning både i fallet typ "Jag vill att moderaterna ska styra men då behöver KD ligga över 4%" och i fallet "Jag vill rösta Fi/P men de kommer inte komma in ändå så jag lägger min röst på något annat" påverkas förstås nästan enbart av ou. Sen kan man förstås påverkas genom att man känner det mer ok att rösta på ett parti som tidigare kanske hade setts som omoraliskt eller så, alltså i nuläget att man vågar rösta på SD när man ser att det har blivit mer accepterat baserat på ou, men kanske kan V dra lite

Taktikröstningen är ju just taktisk och ganska naturlig när man har en sån tydlig blockuppdelning som vi har.

Att det blir mer rumsrent att rösta på vissa partier borde ju inte påverka så mycket rent logiskt då ingen vet vad du röstar på i alla fall, snarare i så fall att man vågar vara mer öppen med att man röstar på dessa partier, men folk är inte så logiska.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av solemn:

Statistiska CentralByrån? SIFO? Övriga företag som utför den här sortens tjänster?

Så, inga myndigheter?

Citat:

Jag tänker mig att jag blir mallad in i en grupp med människor där vi alla delar en liknande bakgrund. Inkomst, bostad, skulder/lån, utbildningsnivå, familjesituation osv. Det är förutsatt att jag delar ungefär samma politiska åsikter som de övriga i min grupp.
Kanske förutsätter de att jag "bör" rösta på Sverigedemokraterna? Att jag är en typisk sosse? Eller miljöpartist kanske?

Men jag har aldrig studerat sociologi. Jag känner mig bara väldigt skeptisk till det hela. Det känns fel.

Du behöver inte studera sociologi, alla högre utbildningar kräver att man förstår grundläggande forskningsmetodik och har därmed en introduktion till det.

Citat:

Isaac Asimov drog det hela till sin spets med sin "psykohistoria" där han tänker sig att det är möjligt att förutse framtiden i detalj genom att studera historiska skeenden i samhället. Matar du bara in tillräckligt mycket rådata, rör det sig bara om tillräckligt många människor (alltså inte bara en enda "futtig" planet utan nu snacka vi om en koloniserad Vintergata här), så kan vi också veta vad som kommer att hända en viss tid framåt. När och var ett krig ska utbryta, vem som tar makten osv.

Jag har alltid tänkt att jag och Asimov hade delat samma åsikter om "mänsklig statistik" idag. Det var därför han gjorde ett skämt av det hela i sina böcker.

Tja, jag vet inte det. Det känns snarare som att han, med sin satir, ville visa på riskerna med att dra tilltron till statistiken för långt, inte att den var fel. Men det är förstås bara spekulationer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av videopac:

Då tycker jag att du skall fördjupa dig lite i studier av statistik. För din egen skull.

"Lögn, förbannad lögn och statistik" ... sammanfattar det ganska bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Så, inga myndigheter?
Du behöver inte studera sociologi, alla högre utbildningar kräver att man förstår grundläggande forskningsmetodik och har därmed en introduktion till det.
Tja, jag vet inte det. Det känns snarare som att han, med sin satir, ville visa på riskerna med att dra tilltron till statistiken för långt, inte att den var fel. Men det är förstås bara spekulationer.

SCB påstår åtminstone på sin hemsida att de är en myndighet:
http://www.scb.se/om-scb/samordning-av-sveriges-officiella-st...

Grundläggande forskningsmetodik? Alla högre utbildningar har en introduktion till det? Jag förstår inte vart du vill komma.

Mycket möjligt det där med Asimov. Jag väljer dock att tro på mitt spår. Statistik som ett redskap för att försöka analysera vad som kommer att hända, det känns som humor i mina lågutbildade hjärna.

Jag kan absolut sträcka mig så långt att undersökningarna tar fram väl underbyggda gissningar och att journalisterna i sin tur förvanskar denna informationen till något som liknar en subjektiv "sanning". Men allt bortom det, nej.

Permalänk
Avstängd

Om vi pratar Asimov så har han i en av Multivac-historierna dragit det hela till sin yttersta spets... där en (1) människa väljs ut att genom tester/svar på frågor vara den som röstar som representant för hela befolkningen

Permalänk
Avstängd
Skrivet av solemn:

SCB påstår åtminstone på sin hemsida att de är en myndighet:
http://www.scb.se/om-scb/samordning-av-sveriges-officiella-st...

Jo, ok. Missade att du nämnde scb.

Citat:

Grundläggande forskningsmetodik? Alla högre utbildningar har en introduktion till det? Jag förstår inte vart du vill komma.

Att statistik är en grundläggande del i forskningsarbete och väldigt långt från en pseudovetenskap. Du sa att du inte har studerat sociologi men du behöver inte ha studerat sociologi för att förstå hur, eller att, statistik fungerar.

Citat:

Mycket möjligt det där med Asimov. Jag väljer dock att tro på mitt spår. Statistik som ett redskap för att försöka analysera vad som kommer att hända, det känns som humor i mina lågutbildade hjärna.

Men opinionsundersökningar analyserar inte vad som kommer att hända utan hur sympatierna såg ut när undersökningen genomfördes (Vilket parti skulle du rösta på om det var val idag?). Detta korrelerar ganska bra med hur valresultatet sen blir, och förstås bättre ju närmare valet man kommer.

Citat:

Jag kan absolut sträcka mig så långt att undersökningarna tar fram väl underbyggda gissningar och att journalisterna i sin tur förvanskar denna informationen till något som liknar en subjektiv "sanning". Men allt bortom det, nej.

Nja, jag tycker sällan journalister förvanskar sanningen i den här frågan särskilt mycket. Sen kan de förstås dra på lite väl stora växlar för förändringar som ligger inom felmarginalen, vilket tyder på att de inte heller förstår statistik särskilt bra eller är ute efter fler läsare, men det ligger ju i journalistikens natur liksom. Självklart är det kvalificerade gissningar men de är likväl det bästa vi har när det gäller sånt här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Det handlar inte om politik! Min fundering är om alla dessa opinionsundersökningar ("ou" hädanefter) påverkar val och om de gör det, hur mycket?

Om man ska rösta på ett parti men har sympatier för ett annat så kan kanske "ou" påverkar vad man väljer?! Finns det undersökningar om det?

Hur skulle en eventuell utgång av ett val se ut om man droppade "ou" totalt ett halvår innan valet?

Kan ingenting om detta och "går inte på känn" utan är nyfiken på om, kanske hur mycket, "ou" påverkar ett val. Finns ju uppsjöar av "ou" på olika medier osv.......

Jag tror att det främst har betydelse för små partier. Om något parti ligger på gränsen till 4%-spärren så kan det ju antingen få effelten att man känner att man behöver stödrösta på dem, eller om de ligger en bra bit under så känner man att det är en bortkastad röst och kanske röstar på något annat. För partier som ligger klart över spärren tror jag det saknar betydelse för just själva valem.

Däremot är det ju helt klart så att dåliga opinionssiffror fått en del partiledare att hoppa av, eller tvingas bort av sitt parti, vilket i sin tur kan ha påverkan på valutgången i den bemärkelsen att ansiktet utåt har betydelse såväl som politiken i sig.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Det handlar inte om politik! Min fundering är om alla dessa opinionsundersökningar ("ou" hädanefter) påverkar val och om de gör det, hur mycket?

Om man ska rösta på ett parti men har sympatier för ett annat så kan kanske "ou" påverkar vad man väljer?! Finns det undersökningar om det?

Hur skulle en eventuell utgång av ett val se ut om man droppade "ou" totalt ett halvår innan valet?

Kan ingenting om detta och "går inte på känn" utan är nyfiken på om, kanske hur mycket, "ou" påverkar ett val. Finns ju uppsjöar av "ou" på olika medier osv.......

Helt klart.
Många länder har förbud mot att publicera opinionsundersökningar en viss tid före sina val.
Väldigt förnuftigt tycker jag.

Tänk dig t.ex. att partiet du planerat att rösta på får så låga siffror i undersökningarna att chansen att komma med i riksdagen verkar vara noll.
Kanske du väljer att avstå eller rent av rösta på ett annat parti för att inte "slösa" bort din röst.