Nvidia Geforce RTX 2080 Ti mer populär än RTX 2080 i förbokningar

Permalänk
Melding Plague

Nvidia Geforce RTX 2080 Ti mer populär än RTX 2080 i förbokningar

När SweClockers frågar tre stora svenska återförsäljare om försäljningen av Geforce RTX 2000-serien framgår det att RTX 2080 Ti är den mest förbokade, trots en skyhög prislapp.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

Man vill ju ha så mycket Raytracing kraft som möjligt

Kan tänka mig att de som köper grafikkort i 10K klassen inte bryr sig om några tusenlappar hit eller dit.

De övriga som inte vill sälja sin njure för att ha råd med 2080Ti avvaktar nog 2070.

Permalänk
Medlem

Folk får göra vad dom vill med sina pengar men tycker det är sorgligt att så många köper och "går med" på Nvidias ockerpriser. Hade förbokningarna vart i botten så hade det skickat en bra signal till Nvidia att sådana här priser går vi konsumenter inte med på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Divion:

Folk får göra vad dom vill med sina pengar men tycker det är sorgligt att så många köper och "går med" på Nvidias ockerpriser. Hade förbokningarna vart i botten så hade det skickat en bra signal till Nvidia att sådana här priser går vi konsumenter inte med på.

Tänkte skriva samma sak.
Tragiskt att folk betalt dessa summor. Nvidia vill bara gå mer med vinst. Har inget med att RnD kostar.

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Divion:

Folk får göra vad dom vill med sina pengar men tycker det är sorgligt att så många köper och "går med" på Nvidias ockerpriser. Hade förbokningarna vart i botten så hade det skickat en bra signal till Nvidia att sådana här priser går vi konsumenter inte med på.

Vill man ha de absolut bästa så tycker jag det är ett ok pris. Själv väntar jag nog på 3080/3080ti (namnschema?) tills jag uppgraderar då RTX är mer testat.

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem

De har sålt två 2080TI och ett 2080...

Permalänk
Medlem

Märkte det i Nvidias webbutik ganska tidigt; förväntat leveransdatum på deras 2080 Ti sköts kontinuerligt framåt (det sista jag såg var mot mitten av oktober om jag minns rätt) under ett par dagar och sedan var det stopp, det kan inte längre förbokas.

Syns även på Kompletts lagerindikation för flera av 2080 Ti-korten.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Avstängd

Undrar om man vågar köpa sig ett Pascalkort nu eller om nVidia kommer att nerfa ner denna Pascalgeneration som de egentligen inte gör, men ändå gör.

Eller om man ska köpa ett RTX2060, så att man kan sitta lugnt i båten tills nästa gen RTX kommer ut.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

Tycker det är mest märkligt att folk förbokar när det inte finns tester. Speciellt med den prisnivå som ligger på dessa kort. Kul för våra butiker som beställer hem ett hundratal kort för 10.000 kr/st (gissar inköpspris), som riskerar att skickas tillbaka om testerna eller resultaten inte lever upp till förväntningarna.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem

Det är inte så konstigt. De flesta vill ligga i en prisklass kring 2000-3000. Kanske gå upp någon tusing om man unnar sig lite extra och köper sällan. I den prisklassen där 2080 ligger så är det bara resursstarka och riktigt entusiastiska människor som köper. Är man personen som är beredd att betala runt 10000:- för ett kort så är man också den typen som kan lägga till ett par tusingar för att få den absoluta toppen.

Man lägger inte nära 10000:- på att vara näst bäst när man får så mycket mer för lite extra.
Ovanligt svag prissklaning procentuellt sett mellan 2080 och 2080Ti sett till prestandasegment och prisklass.
I det extrema toppsegmentet brukar varje procent extra prestands lägga på ett antal procent i pris.

Permalänk
Inaktiv

Vad är alla dessa personer egentligen? Enligt mig finns det bara ett populärt och stort internet ställe att diskutera hårdvara i sverige på och det är såklart här. Men jag tycker mig inte ha sett 100 eller tusentals folk här som har pratat om att förboka.

Hade grafikkortet varit billigare så hade många kunnat förbokat för att se om det skulle bli grymt och stor efterfråga över tillgången, så att de skulle kunna sälja dem dyrare och tjäna pengar. Men köpa överprisade grafikkort för kanske 17 000kr tror jag inte många skulle göra. Om efterfrågan ej blir stor så är det bara att avboka utan någon kostnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

Tycker det är mest märkligt att folk förbokar när det inte finns tester. Speciellt med den prisnivå som ligger på dessa kort. Kul för våra butiker som beställer hem ett hundratal kort för 10.000 kr/st (gissar inköpspris), som riskerar att skickas tillbaka om testerna eller resultaten inte lever upp till förväntningarna.

De tänker väl att det skall avboka eller lämna tillbaka kortet om testerna visar dåligt. Sen är det nog rädda för att korten skall sälja slut. "Fear of missing out"

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Vad är alla dessa personer egentligen? Enligt mig finns det bara ett populärt och stort internet ställe att diskutera hårdvara i sverige på och det är såklart här. Men jag tycker mig inte ha sett 100 eller tusentals folk här som har pratat om att förboka.

Hade grafikkortet varit billigare så hade många kunnat förbokat för att se om det skulle bli grymt och stor efterfråga över tillgången, så att de skulle kunna sälja dem dyrare och tjäna pengar. Men köpa överprisade grafikkort för kanske 17 000kr tror jag inte många skulle göra. Om efterfrågan ej blir stor så är det bara att avboka utan någon kostnad.

https://www.urbandictionary.com/define.php?term=lurker
Kolla hur många läsare nyhetstrådarna har och jämför med antalet inlägg. En väldigt stor del skiter säkert totalt i diskussionerna om nyheter dessutom.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Aleshi:

I den prisklassen där 2080 ligger så är det bara resursstarka och riktigt entusiastiska människor som köper. Är man personen som är beredd att betala runt 10000:- för ett kort så är man också den typen som kan lägga till ett par tusingar för att få den absoluta toppen.

Du har nog rätt.
För en person som enbart spelar på datorn så är 2080Ti lite som nästa generation iPhone för vissa. Den kan ha brister, men även om den har brister så kommer det för dem ingen bättre hårdvara de närmsta åren. -Det dröjer länge innan Intel eller AMD kommer med någon konkurrent. Så 2080Ti är ett säkert kort på max fps länge.

Orsaken att jag själv inte skaffar en 2080Ti är att jag just för tillfället inte har ett gpu behov som motiverar nästan 15 000kr. Plus att jag vill se hur bra Geforce jailbreaken blir och fungerar i praktiken. För mig finns det alternativ och då är valet mer osäkert.

Skrivet av ClintBeastwood:

https://www.urbandictionary.com/define.php?term=lurker
Kolla hur många läsare nyhetstrådarna har och jämför med antalet inlägg. En väldigt stor del skiter säkert totalt i diskussionerna om nyheter dessutom.

Det stämmer nog, du ha helt rätt i detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

https://www.urbandictionary.com/define.php?term=lurker
Kolla hur många läsare nyhetstrådarna har och jämför med antalet inlägg. En väldigt stor del skiter säkert totalt i diskussionerna om nyheter dessutom.

Samt att jag och säkert många med mig inte känner ett behov att kommentera allt jag köper.

OnT: samtidigt inte så konstigt, de som köper 2080Ti är ju de som vill ha eller verkligen behöver toppprestanda oavsett pris. Medan jag avvaktar för att se om det är värt att slänga ut mitt 1070.

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers

Uppenbarligen är inte 15.000kr "super-duper-otroligt-hejdlöst" mycket pengar för rätt många människor ändå. Det måste man kunna acceptera.

Bara för att jag inte kan köpa mig en ferrari 488 spider betyder det inte att någon annan inte kan det.

På sweclockers forum råder det panik så fort någon ny hårdvara kommer ut (ifrån intel / nvidia) då är den alltid för dyr, och ingen kommer köpa den hör smörjan, amd är mycket bättre osv.

*Det här är vad JAG tycker, alltså JAG.

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

Tycker det är mest märkligt att folk förbokar när det inte finns tester. Speciellt med den prisnivå som ligger på dessa kort. Kul för våra butiker som beställer hem ett hundratal kort för 10.000 kr/st (gissar inköpspris), som riskerar att skickas tillbaka om testerna eller resultaten inte lever upp till förväntningarna.

Inget konstigt när man så enkelt kan avboka/avbeställa/ångra ifall det visar sig att det inte är värt pengarna.

Permalänk
Medlem

Jag vet 2st i min bekantskapskrets som förbokat TI-kort dock, och ser väl inget direkt konstigt med det så sett. Har man pengar och känner att det är tillräckligt viktigt och lockande så för all del köp.

För min egna del är jag lite mer prismedveten och har även andra saker att lägga pengar på. Även om jag har det relativt bra ekonomiskt, känner jag inte att slänga ut över 10k på ett grafikkort, det känns bara helt åt helvete. Jag har byggt datorer och spelet datorspel ända sen jag var i 10-års åldern, så kallar mig entusiast med ett litet mer kritiskt öga nuförtiden. (Eller så har jag bara blivit snål )

Det är väl som nån skrev i tråden här, det finns väl alltid folk som är hysteriska och förbokar direkt när det släpps nya prylar, som t.ex vid ett iPhone släpp eller liknande. Dessa människor tycker nog att det är värt vad som helst att vara först, oavsett om de har cash eller inte. Tänk även på att pengar är lätt att få tag i idag (då menar jag lån). Att fixa en ny mobil för 10 000kr är ju "ingenting" när man betalar ett par 100-lappar i månaden, så med det resonemanget kanske man även lånar till andra saker som en dator, resor, osv.

Visa signatur

| i9 10900K AllCore @5GHz | Gigabyte 3080 Vision OC @1845MHz (0.9v) | HyperX 32GB DDR4 @3600 MHz | LG 32'' @165Hz G-Sync | Samsung 970 Evo Plus M2 1TB | Asus ROG Strix Z490-F | Corsair RM750x | Noctua NH-D15 Cromax | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 | LG CX 65" | Nintendo Switch | PS5 Disc Ed. | RetroPie | One+ CE | Amiga 500 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

Tycker det är mest märkligt att folk förbokar när det inte finns tester. Speciellt med den prisnivå som ligger på dessa kort. Kul för våra butiker som beställer hem ett hundratal kort för 10.000 kr/st (gissar inköpspris), som riskerar att skickas tillbaka om testerna eller resultaten inte lever upp till förväntningarna.

Inköpspriset är nog långt under 10 000kr ..

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Samlooh:

Inköpspriset är nog långt under 10 000kr ..

Från vem? du menar från ASUS till Inet? tex

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk

Att förboka saker är nästan lika smart som att ta sms-lån, förutom att förbokning påverkar andra människor.

Visa signatur

BenQ XL2420T | NZXT H440W | Corsair AX1200 | Maximus VIII Hero | i7 6700K | FD Kelvin s24 | 32gb DDR4 | R9 390 Nitro | Windows 10 64bit

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers
Skrivet av Blomman1337:

Att förboka saker är nästan lika smart som att ta sms-lån, förutom att förbokning påverkar andra människor.

Absolut så är det, hade jag inte förbokat hade du fått köpa ett 20xx för 50 spänn....

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Medlem

Alltid retar det någon..

Visa signatur

7800X3D | 7900XTX Merc 310 Alphacool | ASUS B650E-F | G.Skill 6000Mhz 32GB CL30 | SN850X | EK Quantum custom loop | Be Quiet 900 Dremel Edition | ASUS Xonar STX + Sennheiser HD650 | Corsair RM1000x | Monitor: LG C2 42 | Nintendo Switch | TV: LG C1 65

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Ragnarok:

Absolut så är det, hade jag inte förbokat hade du fått köpa ett 20xx för 50 spänn....

Och då kan jag köpa hans för 40kr på blocket

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Jag tror folk helt enkelt har slutat bry sig om priser på teknikprylar. I alla fall bryr sig mindre om det. Folk köper ju mobiltelefoner för över 10K. Det har blivit så vanligt att folk MÅSTE ha det senaste och bästa "no matter what". Företagen kommer fortsätta att pusha upp priserna så länge folk är villiga att betala så enkelt är det ju.

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Man kan ju alltid köpa på avbetalning?. finns säkert en del som inte har råd, men ändå har råd

Visa signatur

Ryzoen 3700x x370 AsusCrosshair, Gskill 16Gb 3600Mhz,27tum 144hz 1440p Freesync, 6700XT
bettan dog i5 2500k 4.3Ghz, 16GBram 1600mhz,
Ibland förstår jag inte hur folk tänker.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Blomman1337:

Att förboka saker är nästan lika smart som att ta sms-lån, förutom att förbokning påverkar andra människor.

Ja eller så vill man säkra ett kort ifall det presterar som man trott, och ifall det inte gör det så avbokar man

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Om man ändå lägger 10k kan man ju lika gärna slänga på 2-3k till.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Blomman1337:

Att förboka saker är nästan lika smart som att ta sms-lån, förutom att förbokning påverkar andra människor.

I konsumentsammanhang och i de butiker folk gör det i sverige så är förbokning riskfyllt, då det är så lätt att avboka. Jag tror inte butiker drabbas så hårt av personer som avbokar så att de ska ta bort möjligheten eller krångla till det så endast gamla kunder får förboka etc. Tar man andra butiker för ej konsumenter så kan en bokning sess som en beställning och butiken beställer varan och tar vite vid avbokning.

Men som jag skrev ovanför. För väldigt många är 2080Ti ett säkert kort, det lär inte komma något grafikkort som för den stora skaran är bättre den närmsta tiden. Det är mer oss mer lite större krav eller prismedvetna.
Angående större krav så gillar jag inte Geforce driver utan vill ha Qudra, men för den stora skaran så är det ej självklart vilken 2080Ti kort som de ska köpa. Det finns mängder med fabrikat och om jag skulle köpa en sådan så skulle jag vilja se tester från alla fabrikat innan jag väljer ett.
Och med tester så handlar det om prestanda, ljudnivå, temperatur, etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kotz:

Tänkte skriva samma sak.
Tragiskt att folk betalt dessa summor. Nvidia vill bara gå mer med vinst. Har inget med att RnD kostar.

Dom är ett företag, ett företags primära sysselsättning är att öka vinsten.
Och hur skulle ett decennie av RnD inte påverka priset?

Tydligare formulering
Visa signatur

Post-and-run foruming
GeForce GTX 1070 ;~; Intel 4790k ;~; ASUS Z97M-PLUS ;~; Cooler Master Hyper 212 EVO ;~; ADATA 16GB 1600MHz RAM ;~; 840 EVO 500GB + 1TB WD Blue + 4TB WD Green ;~; Seasonic Platinum 660w ;~; Fractal Design Define Mini ;~; G910 "Orion Spark" ;~; U2415 x2 ;~;