Excel - En cell som har bef. värde men som kan "overwrittas" & vid delete återgå ursp. värde

Permalänk

Excel - En cell som har bef. värde men som kan "overwrittas" & vid delete återgå ursp. värde

Tjenixen experter

Jag har en cell med siffran 351, denna hämtas från dynamisk data i arbetsboken. Vill ha möjlighet att trycka in vilket nummer som helst, och sedan markera cellen och trycka 'delete' så ska den få ursprungliga värdet på 351. Se det som att standard värdet är basen men vill jag skriva över det så visst men ångrar jag mig så vill jag kunna trycka delete. Jag är inte intresserad av att skapa fler celler.

Går detta att lösa utan makro, om så inte är fallet vad inom makro bör jag slänga ett extra öga på? Eller vad kallas det i andra språk så kanske jag kan hitta det jag söker med hjälp av Google.

Vh. cC

Visa signatur

ϟ AMD Ryssen 5900X64 GB DDR4 2080 TI NVMe SSD 500GB + 1TB ϟ
Former q-net master with power of twenty +N and 100 +M ...

Permalänk
Medlem

Tror inte du kan fixa det utan makro eller liknande... Skulle vilja säga att du försöker använda excel på "fel" sätt
(enklast vore väl en ny separat tom kolumn där du kan lägga in ditt egna modifierade data och sen ta bort när det är inaktuellt... men om du inte är beredda att lägga in fler celler så får du nog leta annan lösning)

Jag är för dålig på makros för att ge tips på det spåret.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Google gav detta
To create a formula that only returns a result from the non-blank cells, do the following –

Select the cell B2.
Enter the formula =IF(ISBLANK(A2)=FALSE,A2,””)
Press enter on the keyboard.
The function will return the same text which is cell A2 contains.

I ditt fall vill du använda din cell 'A2' om den inte är tom
men annars där det ovan står "" lägga in en referens till ditt defaultvärde.

Permalänk
Skrivet av Roger W:

Tror inte du kan fixa det utan makro eller liknande... Skulle vilja säga att du försöker använda excel på "fel" sätt
(enklast vore väl en ny separat tom kolumn där du kan lägga in ditt egna modifierade data och sen ta bort när det är inaktuellt... men om du inte är beredda att lägga in fler celler så får du nog leta annan lösning)

Jag är för dålig på makros för att ge tips på det spåret.

Jag håller med att jag använder Excel på "fel" sätt. Försöker mer att bygga ett program än det vanliga.

Skrivet av pacc:

Google gav detta
To create a formula that only returns a result from the non-blank cells, do the following –

Select the cell B2.
Enter the formula =IF(ISBLANK(A2)=FALSE,A2,””)
Press enter on the keyboard.
The function will return the same text which is cell A2 contains.

I ditt fall vill du använda din cell 'A2' om den inte är tom
men annars där det ovan står "" lägga in en referens till ditt defaultvärde.

Då försvinner formeln om jag trycker delete på den. Blir så fult med många celler. Men jag tror helt enkelt jag måste skriva detta i VBA. Vet bara inte var jag ska börja. Men antar att jag måste spara värdena i olika variablar, och jag har över 2100 värden som skall vara "standard" om inte de blivit överskrivna, och om de har detta så kan man trycka delete så tar den in standard värdet.

Visa signatur

ϟ AMD Ryssen 5900X64 GB DDR4 2080 TI NVMe SSD 500GB + 1TB ϟ
Former q-net master with power of twenty +N and 100 +M ...

Permalänk
Medlem

Känns som mycket jobb för att slippa Exceltänket i lösningen

Jag skulle verkligen börja fundera åt andra hållet, om du kan få till en mer normal excellösning som inte ser så hemsk ut för användaren i slutändan. Borde gå

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Inaktiv

Knappast någon lösning som jag hade gjort. Men det är bara googla på saken och skriva ihop något, det finns typ inget område som det finns så mycket hjälp om som excel.

Thisworkbook
Private Sub Workbook_Open()
Application.OnKey "{DELETE}", "DeleteKey"
End Sub

Modules
Sub DeleteKey()
If (ActiveCell.Address = "$A$1") Then
Cells(1, 1).Value = 351
End If
End Sub

Det största problem med lösningen är att alla inte har macro aktiverat och de inte heller vill aktivera det. Sedan blir det en väldigt grötig lösning om det blir stort, sist ska väl siffran 351 hämta från någonstans. Så se det ovanför som att grunderna är enkelt.
Ett tips är att fråga på ditt jobb, väldigt många kan lite excel, speciellt de på ekonomi och kan ge dig förslag på det du håller på med. -Jag gissar på att det är jobbrelaterat.

Angående använda Excel på fel sätt, så håller jag ej med rent teknisk. Bara funktionsmässigt. Man vill ofta skapa en egen ribbon där uppe, lägga till funktioner som man kan köra genom högerklick o.s.v.
Men att göra så att ett nytt värde kommer när man klickar på delete är ofta väldigt otydligt, användaren förstår inte varför den ej kan deleta värdet. Det blir rent användarmässigt svårt att jobba i.
Fundera i vilka vanliga applikationer där ett defaultvärden (ej 0) kommer i markerad cell efter man har klickat på delete? Man brukar lösa det på andra sätt som en resetknapp eller något.