RPi 3B som NAS t ex Nextcloud

Permalänk
Medlem

RPi 3B som NAS t ex Nextcloud

Jag letar en NAS för att en gång för alla skapa en central lagring av foton med cloud-möjlighet.

Har en RPi3B som just nu kör två rätt små tjänster i mitt nätverk. Den borde klara mer så du läste jag in mig på att använda den som NAS. Men är det verkligen ett hållbart allternativ jämför med en riktig NAS av typ Synology eller liknande?

Någon som har erfarenheter av att använda RPi som NAS och då främst fotohantering?

Permalänk
Medlem

Enligt experterna i OMVforumet är Raspberry Pi den sämsta av enkortsdatorerna att använda som NAS. Jag kör en Banana Pi Pro med 3 HDD och OMV4, det funkar skapligt.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

RPI 3B har 100 Mbit Ethernet - dvs 10 MByte/s och den kommer att kännas långsam om du skall börja tanka in och ut filer i mängd, medans det räcker för det flesta om RPI3B används som mediaspelare och hämta mediafiler utifrån över nätverk.

Men annars så bör det inte vara så svårt att sätta upp en SAMBA-server och kan prova på lite roligare filsystem som BTRFS då den är enormt smidig om man skall koppla in lite olika USB-diskar av olika slag som man kanske inte har så mycket användning för längre - främst då i deras version av RAID1 - men jag skulle inte vara rädd för att testa BTRFS version av RAID5 heller (linux-kärnan måste dock vara av 2018-års version, ej före hösten 2017) då jag har hårdtestat denna under sommaren på 7 sas-diskar i en HPE-server (förvisso 64 bit-CPU) och inget obehagligt har hänt ännu. givetvis skall du ha backup på allt som lagas i sådana här lagringslösningar - det oavsett om det är RPI3 eller en skitdyr Synology eller HP-server...

tänk på att de flesta 32-bitars CPU har problem om filsystemet är över 8 eller 16 TB (gäller även ext4, NTFS etc.) - volymstorleken bör hållas under 8TB på RPI, men det hindrar inte att ha flera volymer om man har stora diskar och partitionera i mindre delar.

I en RPI om det krånglar så är det ofta för att SD-korten pajar då man som konsument har svårt att få tag på en sådan med garanterad kvalitet (att det står Sandisk eller annan välkänd varumärke på dem i en gubbdagis hjälper inte... en Industrial SD-kort kostar pengar - typ ~700:- för 4 GB) - med andra ord när du fått in alla inställningar och allt fungerar som det skall - gör en diskimage av SD:n och lagra det på någon extern USB snurrdisk så att du snabbt kan tillverka en ny SD om den gamla SD:n plötsligt ger upp - och det gör dom gärna om man har minsta glapp eller annan fnul på dess 5V-matning...

Av samma orsak kan man aldrig förlita sig på en NAS-lösning som den enda platsen för viktig data (oavsett hur många redundanta diskar den har), får RPI (eller annan NAS) hjärnblödning för att flash-minnet knasar och man kan förlora filer och filsystem - därav _alltid _ backup på annan media/moln-tjänst - också.

Viktig data har man på mer en en oberoende media i alla lägen - annars är det ingen viktig data...

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

Enligt experterna i OMVforumet är Raspberry Pi den sämsta av enkortsdatorerna att använda som NAS. Jag kör en Banana Pi Pro med 3 HDD och OMV4, det funkar skapligt.

Vad är det som gör att du endast tycker det fungerar skapligt?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

RPI 3B har 100 Mbit Ethernet - dvs 10 MByte/s och den kommer att kännas långsam om du skall börja tanka in och ut filer i mängd, medans det räcker för det flesta om RPI3B används som mediaspelare och hämta mediafiler utifrån över nätverk.

Men annars så bör det inte vara så svårt att sätta upp en SAMBA-server och kan prova på lite roligare filsystem som BTRFS då den är enormt smidig om man skall koppla in lite olika USB-diskar av olika slag som man kanske inte har så mycket användning för längre - främst då i deras version av RAID1 - men jag skulle inte vara rädd för att testa BTRFS version av RAID5 heller (linux-kärnan måste dock vara av 2018-års version, ej före hösten 2017) då jag har hårdtestat denna under sommaren på 7 sas-diskar i en HPE-server (förvisso 64 bit-CPU) och inget obehagligt har hänt ännu. givetvis skall du ha backup på allt som lagas i sådana här lagringslösningar - det oavsett om det är RPI3 eller en skitdyr Synology eller HP-server...

tänk på att de flesta 32-bitars CPU har problem om filsystemet är över 8 eller 16 TB (gäller även ext4, NTFS etc.) - volymstorleken bör hållas under 8TB på RPI, men det hindrar inte att ha flera volymer om man har stora diskar och partitionera i mindre delar.

I en RPI om det krånglar så är det ofta för att SD-korten pajar då man som konsument har svårt att få tag på en sådan med garanterad kvalitet (att det står Sandisk eller annan välkänd varumärke på dem i en gubbdagis hjälper inte... en Industrial SD-kort kostar pengar - typ ~700:- för 4 GB) - med andra ord när du fått in alla inställningar och allt fungerar som det skall - gör en diskimage av SD:n och lagra det på någon extern USB snurrdisk så att du snabbt kan tillverka en ny SD om den gamla SD:n plötsligt ger upp - och det gör dom gärna om man har minsta glapp eller annan fnul på dess 5V-matning...

Av samma orsak kan man aldrig förlita sig på en NAS-lösning som den enda platsen för viktig data (oavsett hur många redundanta diskar den har), får RPI (eller annan NAS) hjärnblödning för att flash-minnet knasar och man kan förlora filer och filsystem - därav _alltid _ backup på annan media/moln-tjänst - också.

Viktig data har man på mer en en oberoende media i alla lägen - annars är det ingen viktig data...

Jo fast ethernet har jag ju tänkt på. Nyaste 3B+ sportar väl gigabit men efter att ha överfört allt en gång känns det som att det vore ett mindre problem med fast ethernet för att synka tillkommande filer, eller tänker jag fel?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem

Som tidigare sagt 100Mbps ethernet, men det som är värre är att nätverksporten är ansluten via USB-bussen, så just för rollen som NAS där du vill ha max prestanda från både disk och nätverk samtidigt är pajen förmodligen den sämsta hårdvara du kan välja.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

@xxargs:

I en RPI om det krånglar så är det ofta för att SD-korten pajar då man som konsument har svårt att få tag på en sådan med garanterad kvalitet (att det står Sandisk eller annan välkänd varumärke på dem i en gubbdagis hjälper inte... en Industrial SD-kort kostar pengar - typ ~700:- för 4 GB) - med andra ord när du fått in alla inställningar och allt fungerar som det skall - gör en diskimage av SD:n och lagra det på någon extern USB snurrdisk så att du snabbt kan tillverka en ny SD om den gamla SD:n plötsligt ger upp - och det gör dom gärna om man har minsta glapp eller annan fnul på dess 5V-matning...

Det går starta från USB-disk t.ex SSD mm. Borde vara bättre alternativ.

https://www.raspberrypi.org/documentation/hardware/raspberryp...

Visa signatur

Windows 11 pro, Corsair 4000D Airflow, MSI PRO B660M-A WIFI D4, Intel Core i5 12600K, Corsair 32GB (2x16GB), PowerColor Radeon RX 6900 XT, Kingston NV1 500GB M.2 NVMe, WD Black SN850 1TB Gen 4, Seasonic Focus GX 850W, LG UltraGear 32GP850

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av xxargs:

RPI 3B har 100 Mbit Ethernet - dvs 10 MByte/s och den kommer att kännas långsam om du skall börja tanka in och ut filer i mängd, medans det räcker för det flesta om RPI3B används som mediaspelare och hämta mediafiler utifrån över nätverk.

Men annars så bör det inte vara så svårt att sätta upp en SAMBA-server och kan prova på lite roligare filsystem som BTRFS då den är enormt smidig om man skall koppla in lite olika USB-diskar av olika slag som man kanske inte har så mycket användning för längre - främst då i deras version av RAID1 - men jag skulle inte vara rädd för att testa BTRFS version av RAID5 heller (linux-kärnan måste dock vara av 2018-års version, ej före hösten 2017) då jag har hårdtestat denna under sommaren på 7 sas-diskar i en HPE-server (förvisso 64 bit-CPU) och inget obehagligt har hänt ännu. givetvis skall du ha backup på allt som lagas i sådana här lagringslösningar - det oavsett om det är RPI3 eller en skitdyr Synology eller HP-server...

tänk på att de flesta 32-bitars CPU har problem om filsystemet är över 8 eller 16 TB (gäller även ext4, NTFS etc.) - volymstorleken bör hållas under 8TB på RPI, men det hindrar inte att ha flera volymer om man har stora diskar och partitionera i mindre delar.

I en RPI om det krånglar så är det ofta för att SD-korten pajar då man som konsument har svårt att få tag på en sådan med garanterad kvalitet (att det står Sandisk eller annan välkänd varumärke på dem i en gubbdagis hjälper inte... en Industrial SD-kort kostar pengar - typ ~700:- för 4 GB) - med andra ord när du fått in alla inställningar och allt fungerar som det skall - gör en diskimage av SD:n och lagra det på någon extern USB snurrdisk så att du snabbt kan tillverka en ny SD om den gamla SD:n plötsligt ger upp - och det gör dom gärna om man har minsta glapp eller annan fnul på dess 5V-matning...

Av samma orsak kan man aldrig förlita sig på en NAS-lösning som den enda platsen för viktig data (oavsett hur många redundanta diskar den har), får RPI (eller annan NAS) hjärnblödning för att flash-minnet knasar och man kan förlora filer och filsystem - därav _alltid _ backup på annan media/moln-tjänst - också.

Viktig data har man på mer en en oberoende media i alla lägen - annars är det ingen viktig data...

Jag tycker det är konstigt att nästan alla distributioner som finns för rpi behandlar sd-kortet som en hårddisk och skriver direkt till det. Det är ju ingen nyhet att vanliga portabla flashminnen inte håller för sån användning.
Puppy-linux, en distribution som är anpassad för att köras från USB-minnen, använder t ex en lösning med RAM-disk som kan synkas till flash när användaren vill, eller periodiskt. Känns som något paj-folket borde ta efter.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av citgot:

Jo fast ethernet har jag ju tänkt på. Nyaste 3B+ sportar väl gigabit men efter att ha överfört allt en gång känns det som att det vore ett mindre problem med fast ethernet för att synka tillkommande filer, eller tänker jag fel?

Skickades från m.sweclockers.com

Kretsen bakom ethernetporten i 3B+ (som förvisso identifierar sig som en Gigabit-port) är inte uppgraderad och har inte högre hastighet än innan då det är samma SoC-chip i grunden och takar vid ~22-25 Mbyte/s - en delad bus där disk-trafiken via USB och ethernet-trafiken delar samma bus samtidigt - hämtar den 10 MByte/s från USB-disk och sänder 10 MByte/s till nätverk så är den interna bussen i stort sett fullt utnyttjad.

hämta man data från SD-kortet så kan man få runt 22-25 Mbyte/s med 3B+ då dessa går på olika bussar.

RPI är ursprungligen inte tänkt för sådana applikationer - det är ju en utbildnings-plattform i grunden, ju...

skall man ha lite mer prestanda på USB-bussar, nätverk ev. SATA-port etc. så bör man titta efter andra ARM-enkortsdatorer, helst också med mer RAM-minne än 1 GB - dock kan man använda RPI3 som lekburk och prova koncept - men någon prestandavinnare är det inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zirgo:

Det går starta från USB-disk t.ex SSD mm. Borde vara bättre alternativ.

https://www.raspberrypi.org/documentation/hardware/raspberryp...

med betoning på SSD-disk via (inbyggd?) USB-adapter då - inte en USB-sticka då de i stort är lika illa som SD-minne då det är dump-vägen för alla flashminne som är utanför godkänd yeld, som inte klarar kraven för SSD eller inbyggnad i tex tunna läsplattor och telefoner.

problemet med en RPI är att den inte har någon större strömstyrka att försörja en SSD med USB-uttag inbyggd (Adata SSD hade sådana SSD med både USB och SATA) och är på den berömda att det fungerar alls - i praktiken diskdocka med extern försörjning eller brygga in strömmen på annat sätt. Samma sak gäller skitsnabba och strömslukande USB-stickor...

Permalänk
Medlem

Det var ju synd att den inte var en möjlig bra lösning. Får undersöka vilka andra enkortsalternativ som finns men sannolikt får det bli en regelrätt NAS istället. Men en sådan är ju inte lika roligt att leka med

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@citgot: De flesta enkortsdatorer (speciellt Raspberryn) dras med rätt dålig fart på nätverksportarna.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

@MatteN: Jo, blir att släppa idén eller strunta i begränsningarna och testa bara för att ha gjort det. Dyker jag på ett billigt kort med Gb och USB3 eller SATA kan det ju vara värt att prova för sakens skull.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av citgot:

@MatteN: Jo, blir att släppa idén eller strunta i begränsningarna och testa bara för att ha gjort det. Dyker jag på ett billigt kort med Gb och USB3 eller SATA kan det ju vara värt att prova för sakens skull.

kanske en C2 (https://www.hardkernel.com/main/products/prdt_info.php?g_code...) med DietPi på (http://www.dietpi.com)
Bättre nätverksprestanda och intern "disk"-prestanda då den kan köras på eMMC

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

@Mr_Lazy: Tackar, ska kolla det lite närmare.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

@backlulund: Ja, en till synes enkel lösning. Synd bara att svenska kronan är svag och att priset innan den är hemma är minst det dubbla mot vad den kostar i USA. Fler svenska återförsäljare för SBC borde starta

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Jag tycker det är konstigt att nästan alla distributioner som finns för rpi behandlar sd-kortet som en hårddisk och skriver direkt till det. Det är ju ingen nyhet att vanliga portabla flashminnen inte håller för sån användning.
Puppy-linux, en distribution som är anpassad för att köras från USB-minnen, använder t ex en lösning med RAM-disk som kan synkas till flash när användaren vill, eller periodiskt. Känns som något paj-folket borde ta efter.

Skickades från m.sweclockers.com

I DietPi kan man välja att skriva alla loggfiler till en RAM-disk och antingen radera det eller skriva det periodvis till SD-kortet, vilket leder till en rejäl reduktion i mängden skrivningar. Går även att fixa i andra distributioner om man ändrar lite i konfigurationen.
Det viktigaste är väl att man kör någon backup. Ett SD-kort i sig kostar ju bara en dryg hundring att ersätta, och de bör åtminstone hålla ett år eller två (har kört mitt i ca. ett år nu, 24/7).

Men som sagt, för NAS är Raspberry Pi ganska olämplig p.g.a den dåliga I/O-prestandan. Man kan köpa en enkel 2-fack NAS för strax under tusenlappen, inte mycket dyrare än Pi+PSU+SD-kort+chassi men mycket bättre prestanda och pålitlighet.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Tänkte fråga er experter vilken typ av programvara eller liknande vore bäst för en server om man vill ha det i formatet dropbox istället för ftp eller så. Det ska vara lätt att synka filer i olika foldrar som typ all cloudstorage är nu men man vill ju ha mer utrymme. Egentligen behöver jag inte synka allt ofta, det är mest att jag har så många olika datorer med data sparat och jag vill inte slänga nåt så eftersom onedrive och mega osv har sina begränsningar blir det alltid att jag har typ en folder på varje dator där jag inte riktigt vet vad som är unikt för den datorn och vad som är kopia. Så vore grymt att kunna ha en stor server på typ 3-4-5 tb där jag vet att allt är bra sorterat.

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem

Vill du ha det precis som en molntjänst fast hemma, så finns ju owncloud.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion