Sharp lanserar den första 8K-upplösta TV:n för den europeiska marknaden

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Apr 2002

Sharp, vill jag minnas, är det bolag som innehar de grundläggande patenten för LCD teknologin, de har legat i framkant teknologiskt länge. De gjorde matrisen till min Philips 21:9 Platinum TV. 8K känns lite långt borta dock, hälften; 4K finns ju knappt heller, Netflix för 139kr i månaden ger några rätt hårt komprimerade titlar och utbudet av 4K BluRay är litet.

Spel 1080p
LianLiPC-V2120Corsair-HX750W-MSIX470-GamingProW10-WD-Black3DRyzen7™2700SapphireRX580Samsung-P2770H
Media 2160p
LianLiPC-V355bequiet!E9-480W-MSIB350M-MortarW10-KingstonG2Ryzen5™1600XFX-RX460PassiveSONY-65"TV-ZD9

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Jul 2008

@ArtMan: Tacksam Hahaha :D. Nåja, du kan ju tro på trickle down om du vill!

Acer Aspire vn7-591
Playstation 4
I7 3820 @ ~ 4.5 - 1060 3gb

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2013

Den var faktiskt betydligt billigare än jag skulle ha trott, dom första 70" 1080p trillade ju in på 300k någonstans.
Tänk vad skarpa och fina powerpoints man kan visa på en sån där

1700+, 1080ti, predator 27" IPS, Rift

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Jul 2013
Skrivet av JesperT:

Och samtidigt har knappt HD blivit standard för tv sändningar...
Skickades från m.sweclockers.com

Kanske därför vi nu alla ska vara med att betala tv-licensen? De kanske förbereder för uppgradering? *host*

Laptop: Lenovo Yoga 700

Fraktfritt Inet

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
KISTA
Registrerad
Okt 2009

Jag kommer ihåg när första generationen plasmatv släpptes i slutet på 90talet. Då kostade en 42" 150 000kr.

FD define r4 vit// MB: ASUS MAXIMUS VII RANGER Z97 + HyperX Savage red 16GB (2x8GB) 2400Mhz// CPU: 4790K 4,8GHz + Corsair Hydro H75 PnP// GPU: EVGA GTX 970 4GB FTW+// System Disc: Samsung 850 evo 500Gb + Win10 x64// lagring: Seagate 2TB+Corsair Force3 SSD 120Gb// PSU: Corsair RM750x// MATTA: Xtrfy NiP Lightning Large// MUS: CM Storm Reaper aluminium// Tangentbord: ASUS CERBERUS// HUAWEI P20 PRO BLUE 128GB// ASUS N56VZ gammal och trött// OVPN.com// Sennheiser PC 360 Special Edition 2017

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2008
Skrivet av mAster9:

Kul att det behövs fyra hdmi kablar för att köra i 8k på denna.

Detta
Undrar lite smått vilka enheter som faktiskt har 4st hdmi ut, och stödjer 8K

"Dustybridge" 2500K - 32GB RAM - Tac2 - GTX770 - 120hz - vattenkylning - vad mer behöver man veta? ;)

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2012
Skrivet av JesperT:

Och samtidigt har knappt HD blivit standard för tv sändningar och 4K kanaler vet jag inte ens om det existerar?
Att streama funkar väl förvisso. Men känns ändå som tekniken ligger en bra bit före utbudet.

Men synd att klaga på att utvecklingen går framåt. Är ju alltid trevligt.

Viasat har en enda UHD-kanal som större delen av tiden visar material från "Redbull TV". En handfull gånger per vecka kan man se nåt sportevenemang, oftast engelsk fotboll men när det är säsong även en del F1.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Piteå
Registrerad
Jan 2013
Skrivet av matnojje:

Det är väl mest streaming och uhd-bluray för 4k material. Svt kör fortfarande 720p om jag har rätt för mig.

Får hoppas det blir ändring då med alla miljarder de kommer få in när det nya systemet kör igång.

H440 | i7 7700k | MSI Z270 Gaming Pro Carbon | MSI GTX 1080 | 16 GB Corsair 2666MHz |
S2716DG
DT880 600Ω + O2ODAC
HTC Vive Pro

Trädvy Permalänk
Bildexpert 📺
Thomas Ytterberg
Registrerad
Mar 2013

Fascinerande att varje gång en ny produkt eller ny trend inom detta ämne dyker upp så kommer det alltid inlägg om att SVT inte ens sänder full HD. Som att linjära TV-sändningar är enda sättet att mata en TV med material?

Förklara gärna hur tankegångarna går där! Jag är geniunt och ärligt nyfiken.

Själv slutade jag med linjär-TV för 18 år sedan och har idag problem med att jag inte hinner med att sluka så mycket "TV" som jag vill. Där majoriteten av det jag inte hinner med är filmer och tv-serier i 4K.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Sep 2008

Angående material, har mobiltelefoner kunnat filma i 4k60Hz ett tag nu, så 8k är inte långt borta, gissningsvis före Tokyo OS 2020. Och sådana här paneler vore underbara för fotoentusiaster.
Interfacen släpar efter. TV industrins ”planned obsolesense” är irriterande.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige
Registrerad
Jun 2006
Skrivet av VadSaDu:

8k lär göra 4K som ''1080P'' för oss med normal syn.

Varför skulle upplevda skillnaden vara linjär?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Täby
Registrerad
Sep 2017

8K - vem behöver det ?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Numera Malmö (igen)
Registrerad
Jan 2009
Skrivet av r3mpuh:

Jag glor mycket anime, vilket är som gjort för ambilight med alla sina färglada, tydliga scener. Oavsett vilket du väljer lär du vara nöjd(OLED). Jag har föregångaren till OLED: Plasma. Kör med en 6500 Kelvin lampa bakom TV:n.

Köpte faktiskt en LG OLED på 55" - B7-modellen från 2017. Men var faktiskt ett par saker som var sämre än min gamla Panasonic-plasma från 2010: rejält med input-lag i alla lägen utom "game mode" och eftersläppningar i bilden vid vissa (rätt snabba) rörelser, vilket framförallt märktes i spel. Så jag besämde mig för - alla andra fördelar till trots - att lämna tillbaka OLED-TV. Tänker vänta ett par år och se om framtida paneler (och HDMI 2.1?) kanske bättrar på dessa brister.

Skrivet av Laxpudding:

Fascinerande att varje gång en ny produkt eller ny trend inom detta ämne dyker upp så kommer det alltid inlägg om att SVT inte ens sänder full HD. Som att linjära TV-sändningar är enda sättet att mata en TV med material?

Förklara gärna hur tankegångarna går där! Jag är geniunt och ärligt nyfiken.

Själv slutade jag med linjär-TV för 18 år sedan och har idag problem med att jag inte hinner med att sluka så mycket "TV" som jag vill. Där majoriteten av det jag inte hinner med är filmer och tv-serier i 4K.

Det som sänds på SVT måste ju inte konsumeras linjärt? Även det som ligger på SVT Play (och UR Play) är ju i 720p. Håller med om att det (så klart?) finns en massa intressant material på annat håll, men kan absolut tycka det är synd att det som SVT sänder inte håller lite högre kvalité. Men ett problem är väl att många produktioner de gör fortfarande verkar använda kameror som är "äldre än HD", vilket gör att bildkvalitén ofta inte uppnår ens "riktigt" 720p och därför ser sämre ut än en del andra produktioner de sänder där bättre grejer använts under produktionen.

Mac Pro (Mid 2010) | 3,33 GHz 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | 32 GB RAM | GeForce GTX 970, 4 GB | macOS 10.13: Samsung 850 Pro, 512 GB | Windows 10: Samsung 850 Evo, 256 GB | WD Green, 2 TB | Samsung Spinpoint, 1 TB | LG DVD bränn/Blu-ray läs | 2x USB 3.1 Gen 2 via Sonnet Technologies Allegro USB-C PCIe

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2011

Men har den VESA Adaptive-Sync då? Har den 100 Hz?

Jag tar gärna en "dum TV" (inte smart-TV).
Smart TV får sällan uppdateringar, underhålls inte under längre tid, lider av sårbarheter, blir sega, blir hackade, appar och tjänster sluta funka, etc.

Då vill jag hellre ha en Chromecast eller en Android TV sticka.