Permalänk
Medlem

Gylf eller knapp först?

Det finns så många allvarliga trådar och diskussioner här på SweClocker att jag känner att det vore kul med något lite mer lättsamt. Och i sann anda så har jag kommit på en helidiotisk fråga som faktiskt kan vara både rolig och potentiellt balla ur lite (Jag vet inte om jag hoppas på det eller inte med tanke på ämnet...).

Frågan är som så;
Du går upp på morgonen, och ska iväg någonstans. Gissningsvis till kneget eller plugget. Du klär på dig någon form av byxor med knapp och gylf. Men vad fäster du först? Drar du upp gylfen först och sedan knäpper, eller knäpper först för att sedan dra upp gylfen?

Argumentera för ditt svar!

PS: Jag är Sci-fi nörd och extrapoäng till den som vet varifrån den här frågan kommer (Den är inte min ursprungligen, men den är lite rolig).

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Avstängd

Knäpper först, mer frispel att knäppa när gylfen är nere.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

knapp först, gylf efter

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless |

Permalänk
Medlem

Knäpper först, annars brukar dragkedjan bara åka ned ändå av trycket mot den.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk

Jag drar alltid upp gylfen först för att jag tycker det blir lättare att knäppa knappen då

Permalänk
Medlem

Det beror på vilka brallor det gäller. Är det chinos ála tajtare så blir det gylfen först. På slappare jeans knäpper jag knappen först.

Visa signatur

---

Permalänk
Hjälpsam

Bra byxor har bara knappar!

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

Bra byxor har bara knappar!

Exakt, man vill ju inte ha en rävsax i skrevet.

Permalänk
Medlem

20% som inte förstår hur ett par byxor fungerar, sweclockers i högform

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Lego Master

Knapp först. Jag inbillar mig att gylfen håller längre om man inte behöver dra ihop brallorna med den.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Inte mer religiöst för mig än att jag upplever det lättare att dra åt dragkedjan om knappen är knäppt, så därför börjar jag med knappen.

Kommer lätt att börja fundera på andra liknande vardagsrutiner, sticker man armarna genom ärmarna på t-shirten först och drar den över huvudet som en riktig innekille, eller drar man den över huvudet först och krånglar in armarna var för sig sedan som jag?

Visa signatur

Hörlurssetup: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Setup jobbet: Hegel HD11 + Argon HA1 + AKG K701
Sambons ljud: O2+ODAC + AKG K712
Övrigt grejs: Little Dot MKIII, JDS cMoyBB, Q701, K319, K240
Vadå AKG fanboy? Har ett faktiskt ett par DT770 också!

Permalänk
Medlem

Gylfen först, sedan knappen. Det blir magnituder lättare att knäppa knappen då.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

20% som inte förstår hur ett par byxor fungerar, sweclockers i högform

De 20% verkar vara sådana som har svårt att knäppa knappen först. Så att vara i högform kanske är fel ordval
(Eller så gillar de tighta jeans.)

Permalänk
Medlem

Jag sällar mig också till den skaran som knäpper först. Allt annat verkar onaturligt. Hur resonerar ni som gylfar först?

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem
Skrivet av MadMantiz:

Inte mer religiöst för mig än att jag upplever det lättare att dra åt dragkedjan om knappen är knäppt, så därför börjar jag med knappen.

Kommer lätt att börja fundera på andra liknande vardagsrutiner, sticker man armarna genom ärmarna på t-shirten först och drar den över huvudet som en riktig innekille, eller drar man den över huvudet först och krånglar in armarna var för sig sedan som jag?

Lämna det till SweClocker att inspirera till att ställa både små och stora livsfrågor

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem

Beror på byxan.
Knapp först och gylf sedan, men med byxor med bara knappar så börjar jag nerifrån och knäpper uppåt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Beror på byxan.
Knapp först och gylf sedan, men med byxor med bara knappar så börjar jag nerifrån och knäpper uppåt.

Precis så!

Visa signatur

| Intel Core i9-10900KF | MSI MAG Z490 Tomahawk | NZXT Kraken Z73 | Corsair Vengeance RGB PRO 32GB 3200Mhz | Gigabyte RTX 3080 AORUS MASTER | Fractal Design Define 7 TG B&W | ASUS ROG PG32UQ | Razer Naga Pro | Logitech G915 TKL | Razer Nommo Chroma | Astro A50 | MSI GS65 Stealth Thin GTX 1070 MQ

Permalänk
Medlem

Vet inte just nu, men återkommer efter jag vart på muggen....

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Imaculent:

De 20% verkar vara sådana som har svårt att knäppa knappen först. Så att vara i högform kanske är fel ordval
(Eller så gillar de tighta jeans.)

Inte lättare att börja med dragkedjan bara för att man är lite knubbig, tro mig

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Beror på hur tjock jag är för dagen och hur byxorna sitter.

Om byxorna sitter bra, gylf först, sedan knapp.
Om byxorna är för små, knapp först, sedan gylf.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

Knäpper knappen först annars skulle inte gylfen hållas fast.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Knappen först givetvis. Känns mest naturligt och enklast bara.

Permalänk
Medlem

Knäpper knappen först

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem

Knapp först, mindre friktion vid gylfuppdragningen då. Logiskt tycker jag. tar även knappen först vid avtagning av byxan, då gylfen "får hjälp" att öppnas när knappen är uppknäppt.

Visa signatur

8600k @5Ghz - 1.23V - NH-D15 - z370 strix gaming-f - 1070ti strix binned@2150Mhz/9250Mhz - Corsair vengeance 16Gb@3200Mhz - Define R5 - PG279Q - Strix flare - Logitech G502 - Logitech G633

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elghinnarisa:

Beror på hur tjock jag är för dagen och hur byxorna sitter.

Om byxorna sitter bra, gylf först, sedan knapp.
Om byxorna är för små, knapp först, sedan gylf.

Det förklarar ju i så fall varför jag alltid knäpper först.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Precis denna typ av tråd jag kom hit till sweclockers för att läsa.

För övrigt beror det på byxor för min del. Antingen går det att dra upp gylfen först eller inte. Minns inte på rak hand hur jag gör det går så automatiskt men jag har något mellanting på vissa iaf, drar upp gylfen en bit så det blir lättare att knäppa innan jag drar gylfen sista biten.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem

Knapp först tror jag med tanke på att jag aldrig kommit på mig att missa knappen

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x