Star VR avtäcker VR-headset med inbyggd ögonspårning

Trädvy Permalänk
Inhibitor
Registrerad
Dec 1999

Star VR avtäcker VR-headset med inbyggd ögonspårning

Under årets upplaga av Siggraph avtäcker Star VR en uppdaterad version av sitt VR-headset, vilket bestyckas med inbyggd ögonspårningsteknik från svenska Tobii.

Läs hela artikeln här

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa leder till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2017

De där hålen på sidorna påminner om Oculus Rift...

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2014

Vill bara påpeka att StarVR One kommer i två versioner till en början. StarVR One XT och en vanlig StarVR One. XT-versionen väger lite mindre och är avsedd stora hallar mm. Den vanliga utan XT är till för lite mer normala ytor.

Mer info : https://www.starvr.com/products/

| View 31 TG | Asus ROG Crosshair VI Hero | Corsair RMX 1000W | AMD R7 1800X |
| EVGA Geforce GTX 1080 Ti FE | G.Skill TridentZ 16GB 3000MHz CL15 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2008
Citat:

bland annat Techcrunch spekulerar kring att det rör sig om 2 560 × 1 080 pixlar per öga.

UploadVR skriver: Each panel carries dimensions of 1830×1464 pixels (I triple checked that figure)

Trädvy Permalänk
Tjatolle
Plats
Kristianstad
Registrerad
Sep 2010

Är intresserad men inte om det visar sig att det stämmer med såpass låg upplösning i det formatet.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
stockholm
Registrerad
Jul 2008

Det är bara för företag, inte ”hemma-VR”.

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Testpilot
Plats
Göteborg
Registrerad
Nov 2002

Testade star vr förra månaden i Shinjuku Tokyo. Trackingen var inte riktigt där MEN att ha denna breda fov var helt fantastiskt. Så pass att det nästan har blivit ett måste för min del.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2014
Skrivet av WaspCustoms:

Är intresserad men inte om det visar sig att det stämmer med såpass låg upplösning i det formatet.

Verkar inte stå riktigt klart vad det är för upplösning egentligen. Många olika uppgifter.

På deras sida avslöjas bara subpixlar.

Citat:

Display

Panel
2 x 4.77” AMOLED
Display resolution
16 million sub-pixels
Refresh rate
90Hz low persistence

Har vi någon VR-expert här som kan tala om hur 16m subpixlar blir 1,830 × 1,464/öga?

Svarar på den själv trots min okunnighet om ämnet.

1830x1464x2x3=16m

Trädvy Permalänk
Tjatolle
Plats
Kristianstad
Registrerad
Sep 2010
Skrivet av Storage Jar:

Verkar inte stå riktigt klart vad det är för upplösning egentligen. Många olika uppgifter.

Har vi någon VR-expert här som kan tala om hur 16m subpixlar blir 1,830 × 1,464/öga?

1830x1464x2x3=16m

Skulle precis svara att dom räknar nog med varje färg i pixeln som en "pixel". Så en pixel har 3st subpixlar som vardera står för en färg.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Dec 2004

Kul att det går stadigt framåt. Snart dags att köpa sig ett VR headset kanske

i5 6600k@4,4 Ghz | 32Gb minne | 250 Gb SSD | Canon 70D; 11-16; 18-35 f1,8; 70-300 |
http://www.carpediem86.se

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2015

Yes, skönt att det börjar hända saker!

Har lovat mig själv att uppdatera både gpu och vr-headset som examspresent om tre år. Med lite tur hinner generation tre (eller hur man nu räknar) hinna släppas till dess.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2016

Spännande! Om ögonspårningen fungerar som den ska med "foveated rendering" så lär det öppna dörren för många användare (då gpu:erna inte behöver svettas lika hårt).

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ängelholm
Registrerad
Mar 2006

Detta var inte något för konsumenter, right? Om jag inte minns fel läste jag något om att priserna hamnar runt 2000~10'000 dollar? (Specifikt menat för utveckling/utvecklare.) Eller har det kommit ut mer information sen tidigare idag?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige
Registrerad
Jan 2005
Skrivet av Luciphear:

Detta var inte något för konsumenter, right? Om jag inte minns fel läste jag något om att priserna hamnar runt 2000~10'000 dollar? (Specifikt menat för utveckling/utvecklare.) Eller har det kommit ut mer information sen tidigare idag?

Såvitt jag har förstått är detta för arkadhallar, företag, mässor osv. och inte tänkta att säljas till konsumenter. Jag har också sett siffran 10 000 USD slängas runt.

/hulle.

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skövde
Registrerad
Maj 2007

Så.... generation två av det här kanske blir lite mer polerat med all tracking, och generation tre-fyra så kanske vi börjat komma ner i konsumentpriser? Jag har testat nuvarande VR men inte hoppat på tåget, delvis då jag ända sedan början ansett att ögonspårning är ett måste för att kunna göra riktigt bra VR ändå. Men inom tio år sitter man nog där med sin "sci-fi hjälm", fattas bara programmerbar blinkande RGB på utsidan också.

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Jul 2009
Skrivet av Storage Jar:

1830x1464x2x3=16m

Skrivet av WaspCustoms:

Skulle precis svara att dom räknar nog med varje färg i pixeln som en "pixel". Så en pixel har 3st subpixlar som vardera står för en färg.

Ja det kan jämföras med Rift och Vive som endast har 2 subpixlar för varje pixel, 1080x1200x2x2=5.2M subpixels. Jag tror det kommer göra stor skillnad eftersom röd och blå subpixel dessutom hamnar på "rätt plats" i matrisen.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2014
Skrivet av Luciphear:

Skrivet av Hulle:

Såvitt jag har förstått är detta för arkadhallar, företag, mässor osv. och inte tänkta att säljas till konsumenter. Jag har också sett siffran 10 000 USD slängas runt.

/hulle.

Det är avsett för företag osv men vem som helst kommer kunna köpa det. Pris och datum kommer snart

Ser lovande ut.