Battlefield V försenas till 20 november

Permalänk
Medlem

Video om strålspårning i Battlefield 5 av Digtalfoundry

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem

Jag spelade första Alpha-testet och jag tyckte det kändes ofärdigt överlag, inte bara finputsande och lite buggar kvar utan de hade inte fått till grundläggande gameplay helt enkelt. Vettigt att de skjuter fram releasen om det nu är det de vill ge mer tid.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av IKEA Billy Bokhylla:

Hellre ett bra försenat spel än ett dåligt spel släppt i tid.

Så där skrev jag förr, när det inte var så vanligt med förbokning, eller att man förbokade och betalade först vid lansering. Nu har folk förbokat OCH betalat (dock inte jag) - svindåligt!

Visa signatur

CPU: i9 14900K GPU: RTX 3090 MB: Gigabyte Z790 Gaming X RAM: 32 GB DDR 5
PSU: EVGA SuperNova G3 850 CPU-Kylare: Corsair iCUE H150 RGB 360
Chassi: Aerocool APNX Creator C1 Lagring: M.2 1 TB + SSD 4 TB + HDD 4 TB

Permalänk

Battlefield-serien är, förutom sin alltid lika knivskarpa historieskildring, även känd för sin hyperrealism. Att ligga på flygplansvingar och skjuta på sina motståndare var en mycket vanlig taktik i 40-talets krigskonst...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Angående RTX och Pro Gamers, så är jag fundersam på hur de ska göra? Det ska ju inte på något sätt vara en fördel att spela med RTX avslagen, samtidigt sänker RTX lite fps och den ger även reflektioner som skulle kunna vara negativt och såklart även positivt.
Så en person som har Battlefield V spelande som sin enda inkomstkälla, ska denna ha RTX påslaget eller av?
Även för folk som ej kanske lever på sitt spelande så spelar statistiken roll.

"Lite". 24 FPS i 1080P är inte direkt ett "litet hopp".

Skrivet av VadSaDu:

Pro gamers spelar oftast under lägsta grafik och 640*480 på en gammal 4:3 CRT-skärm.

Det är E-penisar du tänker på

Du borde ta dig en titt på en av "Tourena" i t.ex. CS Go. Några CRT-skärmar finns inte där. Dessutom vem sitter på en CRT-skärm längre?

OT raderat
Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Jag kommer troligen inte köpa spelet så det får ta hur lång tid det vill. Jag väntar bara på nya Elder Scroll spelet vilket år det nu kommer. BF är för snabbt för en gammal gubbe som mig

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Tycker att spelet ser riktigt snyggt och kul ut.
Ska bli kul att spela när det släpps

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

... Nvidias propriotära RFX som enbart kommer att fungera i deras senaste generation av grafikkort ...

Du är optimist, märker jag...
1. Jag utgår från att RFX (som ju går via D3D) rent tekniskt kommer att fungera även med andra grafikkort, även om det då mer blir fråga om ett långsamt bildspel.
2. Nvidias närmast kommande kort kommer hantera RFX mycket bättre, men jag tvivlar på att det är tillräckligt bra för att nå bred användning bland dem som faktiskt köper korten. (Känns ju supermotiverat att köpa grafikkort >15 kkr för att kunna spela i 720p.)

Permalänk
Datavetare
Skrivet av ThomasLidstrom:

Om man valt att skjuta upp lanseringen för att implementera Nvidias propriotära RFX som enbart kommer att fungera i deras senaste generation av grafikkort skjuter de sig inte bara i foten...

Vilka företag/produkter kan du peka på där drivrutinen till produkten inte är väldigt bunden till just den specifika HW? Är inte det liksom hela poängen med en drivrutin? Nvidias RTX programvara är i praktiken deras drivrutin för DirectX raytracing (DXR), så självklart är den helt proprietär.

RTX stödjer även kommande Vulkan RT samt Nvidias egna OptiX. OptiX bygger på CUDA och är därför inte alls tänkt till spel utan tänkt till t.ex. renderingsprogram.

Man har så här långt tre huvudversionen av RTX-programvaran

  • en för Pascal och tidigare som körs uteslutande på CUDA-kärnor, strålföljning kommer på smärtsamt långsamt här (d.v.s. knappast lämpligt för spel)

  • en variant som utföra vissa operationer på Tensor-cores vilket då kräver Volta eller senare (var denna variant som Dice var tvingade att jobba med med fram till bara två veckor innan de gjorde sin demo på Games Con)

  • den variant som i praktiken är den enda realistiska för spel med strålsprårning. som kräver både RT-cores och Tensor-cores, vilket betyder Turing.

Verkar väl ändå inte speciellt troligt att man håller på releasen för att hinna få in stöd för DXR då man redan sagt att det inte kommer vara med i den initiala lanseringen utan komma senare.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Efter att ha spelat alphan så ser jag det som positivt att man skjuter fram releasen om det beror på förbättringar, det var något trögt/slött över hela gameplayet, kändes inte alls färdigt.

Och förbokningstramset vore synnerligen skönt att slippa, det är ju inte direkt som om spelet tar slut. Att få ett blått hagelgevär eller gröna stövlar lockar föga.

Visa signatur

Mini ITX burken: CPU: Ryzen 5800x Moderkort: Gigabyte B550I AORUS PRO AX Kylning: Arctic Cooling Liquid Freezer II 280 Ram: G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB Grafikkort: ASUS 2080 PSU: Corsair SF750 750W 80+ Platinum Lagring: Intel SSDx3 2tb Chassi: Cooler master NP200 Tillbehör: Sennheiser HD595 Logitech G915 TKL Logitech G903, AOC 35GSYNC

Permalänk
Medlem

oj, blev fortnite V försenat? undrar om de va pga svalt intresse eller att EA attackerade sina egna fans?

Permalänk
Medlem

Oh no! Vi glömde lootboxes!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Milk is life

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Tagit bort ett sidospår som tyvärr resulterade i otrevligheter och påhopp. Vänligen höj nivån och återgå till topic: "Battlefield V försenas till 20 november". Vill man diskutera spelet lite mer ingående (gameplay, karaktärer osv.) går det bra i ex. Battlefield V avtäckt – se trailern och diskutera-tråden.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Verkar väl ändå inte speciellt troligt att man håller på releasen för att hinna få in stöd för DXR då man redan sagt att det inte kommer vara med i den initiala lanseringen utan komma senare.

Har Dice bekräftat att det är standard DXR och inte en Nvidia-specifik implementering?

Då DX12 är en förutsättning för DXR hoppas jag mest på att Dice äntligen optimerat DX12 så det är värt att använda istället för DX11.

Permalänk
Medlem

Bojkottar denna skit ändå. Allt som har med EA att göra är absolut skit. Sitter hellre och spelar PUBG 10 år till än att spela nya battlefield skitspel där EA har pillat med fingrarna.
Det är som att bli bjuden av en 5åring på godis, nej tack

Visa signatur

🖥 → Ryzen 5 1600 • Asus GTX 1060 6GB • 16GB 3200Mhz
💻 → Macbook Pro Core i5 8GB 128GB SSD 13.3"

Permalänk
Datavetare
Skrivet av dunis90:

Har Dice bekräftat att det är standard DXR och inte en Nvidia-specifik implementering?

Då DX12 är en förutsättning för DXR hoppas jag mest på att Dice äntligen optimerat DX12 så det är värt att använda istället för DX11.

Det finns ingen Nvidia specifik API mer än OptiX och den APIn är inte lämplig för spel då den är CUDA-baserad. OptiX är det som t.ex. renderingsprogram kommer använda för att accelerera saker via RT-cores.

Se RTX-ramverket som Nvidias driver. Det ramverket implementerar tre olika API för applikationer

  • DXR

  • Vulkan RT (Vulkans motsvarighet till DXR)

  • OptiX

DX12 är en förutsättning för DXR, man kan se det lite som DX12.1 (men vad jag kan se har inte MS ändrat versionsnumret för DX12 utan man ser DXR som ett rent additivt tillägg till existerande DX12).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer