Microsoft uppdaterar Windows för säkerhetshålet Meltdown

Permalänk
Medlem

Jag har redan varit på Asus ROG forum och gnällt, det har fler gjort så dom har skapat en gemensam tråd för frågan, jag skulle tro att Asus kommer att göra sitt bästa för att så många som möjligt ska få nya bios med ny mikrokod.

Angående Linux-patchen, jag har jämfört före och efter med Geekbench 4 i Ubuntu 18.04. Det skiljer verkligen inte mycket, 2.21% långsammare i multi och 0.2% i single. Har postat screenshots i den långa tråden

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av UMJ:

Nu har de ju vetat om felet sedan Maj förra året, den offentliga releasen var planerad att släppas den 9 Januari 2018, då skulle alla patchar och allting ha rullat ut till de flesta utsatta system.

Så kommer 9000 serien så i maj så har de ju haft 1 år på sig att utveckla 9000 serien utan hårdvarufelet.

Det tar flera år att designa en processor. Hur en processor i detalj hanterar mikrokod och spekulativ exekvering är bland det allra första som fastslås i en design, och dessa saker går inte att ändra i efterhand med mindre än att man måste börja om. Cannonlake och Ice lake var planerade att vara släppta vid det här laget, de har dock blivit 2 år försenade pga tillverkningsproblem med 10 nm. De är alltså färdigdesignade sen länge, och såvida inte Intel varit tämligen förutseende med detta så finns samma problem i dessa arkitekturer. Tiger lake är också färdigdesignad i princip. Den första jag ser som har en chans att ändra detta är Sapphire rapids.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk

Haltande logik

Skrivet av GilbertG:

Det tar flera år att designa en processor. Hur en processor i detalj hanterar mikrokod och spekulativ exekvering är bland det allra första som fastslås i en design, och dessa saker går inte att ändra i efterhand med mindre än att man måste börja om.

Vilket är sant.
Dock ... att släppa en produkt, hur många år det än tagit att utveckla den, med en så pass stor säkerhetsbrist oåtgärdad anser jag vara mer än ett förbiseende, snarare idiotiskt. Som att utveckla och saluföra en ny bilmodell som någon kan hacka och ta över styrning och bromsar (när jag skriver detta blir jag orolig för att även detta är sant).

Som jag ser det fanns det bara två logiska sätt att hantera det på:
1. Rinse, wash and repeat! Vilket givetvis innebär en stor ekonomisk förlust och risk att göra om ett liknande fel i konstruktionen.
2. Inte släppa hårdvara förrän åtgärder (som denna koduppdatering) vidtagits som isolerar felet från påverkan utifrån.

Min åsikt, som alltid (från spelutveckling till rymdfärder), är att det finns en gigantisk propp i kvalitetstänkande ... aktieägare.
Satsade pengar måste ge avkastning, kosta vad det vill ... för konsumenten/kunden, inte för aktieinnehavarna.

IMNSHO [in my not so humble opinion]
.. och jag vet att tråden är gammal

Visa signatur

NZXT Phantom (röd) * ASUS Maximus VI Formula * i7-4770K * be quiet! Dark Rock Pro 2 * 16 GB Corsair Dominator Platinum * Gainward GeForce GTX 780 Phantom GLH * 2x Samsung 840 Pro (OS+Spel) + 3x WD Caviar Green 3TB (lager) * Corsair AX1200 * ASUS PB278Q + Eizo L985EX * Gigabyte Aivia Osmium + Func MS-3 Gaming Mouse (Trådlöst: Logitech K800 + Razer Mamba) * W7 x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mimer dPilgrim:

Som att utveckla och saluföra en ny bilmodell som någon kan hacka och ta över styrning och bromsar (när jag skriver detta blir jag orolig för att även detta är sant).

https://eu.usatoday.com/story/money/2018/01/14/car-hacking-re...

Tom lyxbilar som Tesla har visat sig ha svagheter. Vissa kan tom hackats totalt via deras 3G online service + GPS. Sekunden du knyter någon form av utrustning mot Internet i en bil, har du står risk för sårbarhet om denna kan nå Canbus nivå, då Canbus totalt saknar all form av skydd. Den gör vad någon säger till den, oavsett vem/vad.

Och tänk dig detta problem, med en förarlös bil sen... yikes.