Mozilla börjar blockera spårning av användare i Firefox

Permalänk
Melding Plague

Mozilla börjar blockera spårning av användare i Firefox

Mozilla slår ett slag för personlig integritet på webben, då de i och med en kommande version av Firefox blockerar så kallade trackers som standard.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Hedersmedlem

Väldigt intressant, blev nyfiken nu på att faktiskt migrera och testa.

Permalänk
Medlem

Stolt firefox-användare sen tidigt 2000-tal!

Chrome har absolut ingenting som lockar mig, och nej, jag räknar inte att Google vet exakt allt om mig som en lockelse

Permalänk
Medlem

@Shimonu: Eftersom chrome inte fungerar nå bra på Intels Pentium Gold 4415Y chip så har jag helt gått över till firefox och edge. Kan säga att jag inte saknar chrome alls.

Permalänk
Medlem

Intressant att det verkar ha skiftat så pass, jag bytte från Firefox till Chrome för att Firefox var så förbaskat långsamt en period. Man kanske får börja hålla koll på det igen

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk
Avstängd

Jag tycker att Firefox är den bästa webbläsaren. Sen finns det vissa saker som jag gillar med Chrome också (WebSockets i F12 developer tools, input type datetime-local), men i överlag gillar jag Firefox mer.

Det finns fortfarande mycket kvar för webbläsare att göra. Tredjeparts cookies. Pantopticlick, etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Mozilla slår ett slag för personlig integritet på webben, då de i och med en kommande version av Firefox blockerar så kallade trackers som standard.

Läs hela artikeln här

Att blockera trackers görs väl redan igenom att skicka en no-tracking request till varje sida man anropar. Det är ju sedan upp till respektive site att respektera den requesten. Att dom däremot slår ner på kryptomining skript och dylikt är däremot utmärkt initiativ.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem
Skrivet av Steffe:

Intressant att det verkar ha skiftat så pass, jag bytte från Firefox till Chrome för att Firefox var så förbaskat långsamt en period. Man kanske får börja hålla koll på det igen

Det var den, innan de optimerade om koden och skrev om sin 64-bit klient. Nu är den ruskigt snabb, och inte lika minnesslukande som Chrome ändå. På en kraftig maskin, märker du kanske inte enorm skillnad, då rå-styrkan kan täcka upp det, men på klenare maskiner, är det extremt tydlig skillnad.

Permalänk
Medlem

Har alltid föredragit Firefox men eftersom man är Android-användare så blev man ju indragen och INLINDAD i Chrome och diverse tjänster...

Permalänk
Medlem

Det här är skit bra!... Förutom en sak.
Vissa sidor laddar inte ordentligt om dom inte får ladda alla cookies. Det har jag använt rätt ofta då jag använder Ghostery. Vissa sidor är så pass trasiga att dom inte går att använda alls ibland.

Man kan ju tycka att webbutvecklare bode kunna sidor som inte är strikt beroende på att alla cookies laddar...

Permalänk
Medlem

Det är väl ytterst få som "vill" bli spårade så det här är ju bra. Men knappast något som kommer få mig att byta från Pale Moon

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Bra inslag! Jag kommer inte byta till FF från Vivaldi då FF saknar oerhört många funktioner men blir ändå glad av att se att någon värnar om folks privacy.

Skrivet av Osten87:

Det här är skit bra!... Förutom en sak.
Vissa sidor laddar inte ordentligt om dom inte får ladda alla cookies. Det har jag använt rätt ofta då jag använder Ghostery. Vissa sidor är så pass trasiga att dom inte går att använda alls ibland.

Man kan ju tycka att webbutvecklare bode kunna sidor som inte är strikt beroende på att alla cookies laddar...

Ett tips är att använda extensions som tillåter Cookies men raderar dem omedelbart (eller efter en timer) man stänger fliken. Dessa extensions brukar ha en whitelist så att du fortfarande kan spara cookies, till t ex Sweclockers. Själv använder jag "Tab Cookies" som finns till Vivaldi/Chrome men jag vet att det finns motsvarande till FF. Men jag blockerar alltid tredjeparts cookies oavsett och har aldrig haft några problem med det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nkewk:

Har alltid föredragit Firefox men eftersom man är Android-användare så blev man ju indragen och INLINDAD i Chrome och diverse tjänster...

Firefox är ju min favorit Android webbläsare. Man kan ju till och med installera riktiga plugins i den.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av nkewk:

Har alltid föredragit Firefox men eftersom man är Android-användare så blev man ju indragen och INLINDAD i Chrome och diverse tjänster...

Själv kör jag firefox i mobilen också sedan många år. Har avaktiverat chrome på mina senaste lurar

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Tror de lånat mycket idéer från deras mobila webbläsarprojekt, Firefox Focus, har länge haft en önskan om att detta skall bli verklighet även i desktop varianten. Nu verkar den önskan gå i uppfyllelse.

Har kört Focus primärt på min nalle sedan den släpptes och den funkar prima, laddar grymt snabbt då den blockar trackers default, nackdelen är vissa sidor som fungerar dåligt p.g.a. blockeringen och visst, då kan jag bemöda mig att ladda dessa i annan browser, samtidigt som jag gärna tittar på alternativa sidor som inte är lika info/klick-hungriga.

Det som är jobbigast är nästan alla GDPR-meddelanden som dyker upp då browsern blockerar cookies, men det flyter åtminstone på, -även siter som aftonbladet.se(!)

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem

Jag har kört chrome en längre tid och det var längesen jag körde firefox men det verkar som FF har fått lite bra saker.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Ett tips är att använda extensions som tillåter Cookies men raderar dem omedelbart (eller efter en timer) man stänger fliken. Dessa extensions brukar ha en whitelist så att du fortfarande kan spara cookies, till t ex Sweclockers. Själv använder jag "Tab Cookies" som finns till Vivaldi/Chrome men jag vet att det finns motsvarande till FF. Men jag blockerar alltid tredjeparts cookies oavsett och har aldrig haft några problem med det.

Cookie Autodelete är min favorit till FF, fungerar ypperligt.

Kör även med Privacy Badger och uMatrix. Och Decentraleyes. Gillar inte tracking.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Gött. Är en gammal trogen Firefox användare. Finn många fördelar med den.

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Cookie Autodelete är min favorit till FF, fungerar ypperligt.

Kör även med Privacy Badger och uMatrix. Och Decentraleyes. Gillar inte tracking.

Precis..
Ja kör dock med noscript istället för umatrix. Kör även https everywhere, privacy settings, ublock origin, malwarebytes browser extension, canvas blocker, Google search link fix.
och givetvis duckduckgo som sökmotor

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av HoboCop:

Att dom däremot slår ner på kryptomining skript och dylikt är däremot utmärkt initiativ.

Tja initiativ och initiativ, Opera har haft den funktionaliteten i månader. Om nått är FF sena till festen, speciellt eftersom cryptomining-hypen dött av ganska rejält.

Visa signatur

Post-and-run foruming
GeForce GTX 1070 ;~; Intel 4790k ;~; ASUS Z97M-PLUS ;~; Cooler Master Hyper 212 EVO ;~; ADATA 16GB 1600MHz RAM ;~; 840 EVO 500GB + 1TB WD Blue + 4TB WD Green ;~; Seasonic Platinum 660w ;~; Fractal Design Define Mini ;~; G910 "Orion Spark" ;~; U2415 x2 ;~;

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Det var den, innan de optimerade om koden och skrev om sin 64-bit klient. Nu är den ruskigt snabb, och inte lika minnesslukande som Chrome ändå. På en kraftig maskin, märker du kanske inte enorm skillnad, då rå-styrkan kan täcka upp det, men på klenare maskiner, är det extremt tydlig skillnad.

Skönt att höra eftersom just "segheten" jag upplevde i Firefox var anledningen till att jag bytte från att kört Firefox så länge jag haft en egen dator till Chrome. Kanske dags att byta tillbaka igen.

Permalänk
Inaktiv

Måste säga att Firefox har blivit riktigt intressant. Jag byter webbläsare lite till och från för att inte utveckla skygglappar.
Kör FF rätt ofta nu på Android-mobilen då den stödjer plugins. Malwarebytes nya plugin är en gudagåva! Ett litet tips

Kan även rekommendera folk att testa preview versionen av Egde till W10. Väldigt behaglig med dark theme.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Blir lite förrvirrad här, denna funktion har väl funnits inbyggd i Firefox sen iaf ett par veckor/månader tillbaka?

Permalänk
Medlem
Skrivet av nkewk:

Har alltid föredragit Firefox men eftersom man är Android-användare så blev man ju indragen och INLINDAD i Chrome och diverse tjänster...

Exakt! Därför tar det emot att byta...

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Låter väldigt likt vad Apple gör med Safari. De blockerar lite mer i varje version, och nästa (som släpps tillsammans med nästa iPhone) skall ha ett ganska avancerat system för att blockera trackers. Funkar bra enligt de som kör betan.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Nope kör Brave istället. Skapat av en av Mozillas grundare. Den politiske vänsteraktivisten och finansmannen George Soros som finansierar grupper som FEMEN och Researchgruppen äger stora andelar i Mozilla och grundaren som hoppade av gjode det för att de iom Soros ingång i företaget har börjat med kartläggning av användare.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: Fractal Design 650w modulär - Piledriver FX8350 + Arctic Cooling Freezer Xtreme Rev 2 - 4x2 gb Corsair Dominator 1866 mhz 9-9-9-24 - 1x 500 gb sataII, 1x640 Western Black Caviar, 1x Crucial m4 128 GB SSD - Fireface UCX (ljudkort) - SAPPHIRE Radeon HD7870GHZ (överclockat) - ASUS någonting lite över medelklass, 3 st 120mm chassifläktar Windows 8.1 x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av hwasser:

Nope kör Brave istället. Skapat av en av Mozillas grundare. Den politiske vänsteraktivisten och finansmannen George Soros som finansierar grupper som FEMEN och Researchgruppen äger stora andelar i Mozilla och grundaren som hoppade av gjode det för att de iom Soros ingång i företaget har börjat med kartläggning av användare.

Skickades från m.sweclockers.com

Vänsteraktivist? Det är väl kommunister som älskar att spåra och kartlägga folks aktiviteter för att förhindra oliktänkande?

Visa signatur

| Fractal Design Core 1000| Ryzen 1600 @3.8Ghz | Asus PRIME B350M-E | Xilence M403 | MSI GTX 1060 6GB | 16GB DDR4 @ 3000Mhz | Cooler Master G550m 550W | Windows 10 Pro | OCZ TL100 240GB | Hitachi 1tb |

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Blir lite förrvirrad här, denna funktion har väl funnits inbyggd i Firefox sen iaf ett par veckor/månader tillbaka?

De gör den still standard "on" istället för "off" bara.
+ Att de lägger till skydd mot de script som minade tex.

Skrivet av xpanterx:

Exakt! Därför tar det emot att byta...

Byta behöver du ju inte göra.

Ladda ner, testa. Gillar du inte, ta bort igen.
FF finns som portabel version också, så du kan köra den utan att installera på Windows iaf, så du kan testa den utan att ens behöva ta bort mer än en mapp sen.

Jag använder själv Chrome till tex maps eller andra specifika google funktioner, då den självklart är bättre optimerad för sin egen webbläsare.

Men noscript, eller andra liknande är sååå underbart att ha på FF på allmän surfning.
Bara ett ex. Du kliver in på en tidnings hemsida. Denna säger att de värnar om din data och din privathet... noScript säger 52 olika servrar... min privathet, my ass. Och 100+ flikar går att köra utan att den slukar RAM. Har just nu väl över 50 flikar, och använder 1.6GB RAM med tillägg och allt, i flera FF instanser.

Så jag säger, ena måste inte utesluta andra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hwasser:

Nope kör Brave istället. Skapat av en av Mozillas grundare. Den politiske vänsteraktivisten och finansmannen George Soros som finansierar grupper som FEMEN och Researchgruppen äger stora andelar i Mozilla och grundaren som hoppade av gjode det för att de iom Soros ingång i företaget har börjat med kartläggning av användare.

Skickades från m.sweclockers.com

Har George Soros konspirationer kommit till Sverige nu också, trodde det bara var den hjärndöda amerikanska högern som trodde att han är grunden till allt dåligt i världen.

Visa signatur

Jag är så progg att jag lyssnar på konceptalbum på shuffle

Permalänk
Medlem

@Paddanx: Köra flera läsare? Visst går det men onödigt krångel för min smak.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]