Mozilla börjar blockera spårning av användare i Firefox

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheSlicker:

Tja initiativ och initiativ, Opera har haft den funktionaliteten i månader. Om nått är FF sena till festen, speciellt eftersom cryptomining-hypen dött av ganska rejält.

Jo det är sant att cryptomining-hypen gått ned kraftigt med brytning av kryptovalutor/grafikkort!

Men visst är det så att kryptomining skript har ökat! Rätta mig gärna om jag har fel!

"According to the Cyren Security Lab, based on a sample of 500,000 websites, there has been a 725% increase in the number of domains running crypto mining scripts on one or more pages from September of 2017 to January of 2018.

Crypto Mining Scripts Statistics"

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

De gör den still standard "on" istället för "off" bara.
+ Att de lägger till skydd mot de script som minade tex.

Det är möjligt att den inställningen finns i Firefox kontot så att den därför blir aktiv även på en nyinstallerad dator för jag får det iaf default.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det är väl ytterst få som "vill" bli spårade så det här är ju bra. Men knappast något som kommer få mig att byta från Pale Moon

Kanske inte men du ska kanska kika på Basilisk vilken bygger på Firefox 52, och är utvecklad av samma team som Pale Moon.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk

Bland de allra största spelarna känns det som Firefox är de enda som fortsätter och göra stora förbättringar för vanliga användare. Kul att se!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Señor Hallon:

Har George Soros konspirationer kommit till Sverige nu också, trodde det bara var den hjärndöda amerikanska högern som trodde att han är grunden till allt dåligt i världen.

Konspirationer? Hur obildad är du? Läs de läckor som kommit ut från hans organisationer (Open Society bl a). Det är ingen konspirationsteori om snubben är fullständigt öppen med sitt politiska engagemang. Israels premiärminister har t om uttalat sig om Soros politiska engagemang och att det skadar Israel, men jag antar att han bara är konspiratoriskt lagd?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: Fractal Design 650w modulär - Piledriver FX8350 + Arctic Cooling Freezer Xtreme Rev 2 - 4x2 gb Corsair Dominator 1866 mhz 9-9-9-24 - 1x 500 gb sataII, 1x640 Western Black Caviar, 1x Crucial m4 128 GB SSD - Fireface UCX (ljudkort) - SAPPHIRE Radeon HD7870GHZ (överclockat) - ASUS någonting lite över medelklass, 3 st 120mm chassifläktar Windows 8.1 x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

Kanske inte men du ska kanska kika på Basilisk vilken bygger på Firefox 52, och är utvecklad av samma team som Pale Moon.

Jag har testat den. Inte mycket skillnad i hastighet mot V28 av Pale Moon, dock, tror båda bygger på XUP: Men Basilisk går dock bort då den till skillnad från Pale Moon helt saknar native-stöd (alltså utan addons) för Tabs on Bottom. Jag vill inte ha tabs on top och kan inte tänka mig ett addon för tabs on bottom.

Tycker dock att V28 fungerar lika bra som Basilisk vad gäller media så ser i dagsläget ingen anledning att köra den.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xpanterx:

@Paddanx: Köra flera läsare? Visst går det men onödigt krångel för min smak.

Ibland lönar det sig att inte göra allt exakt som man gjort i 20 år, för dagen något ändras, står du där utan alternativ och val. Att ha en plan B, är därför alltid en bra ide.

Och jag menar detta som allmänt, inte bara webbläsare. Men exakt detta visar du ju också när du säger, "krångligt att byta".

Du har inte kollat upp lösningar:
https://addons.mozilla.org/en-US/firefox/addon/fvd-synchroniz...
https://www.makeuseof.com/tag/10-ways-integrate-firefox-chrom...

Du kan synka lösenord, bokmärken och öppna flikar mellan dem, och mycket annat mellan dem, så du sömnlöst kan gå från dator till telefon, FF till Chrome, utan problem, om du vill. Så när ena webbläsaren inte fungerar bra nog, kan du enkelt byta tillfälligt. Eller om du behöver ett visst tillägg som bara finns i ena av dem kanske?

Som sagt, det går att ordna sätt att enkelt köra båda

Sen om det inte är din smak, är så klart upp till dig. Vill bara poängtera att det är inte så svårt som du tror det är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hwasser:

Nope kör Brave istället. Skapat av en av Mozillas grundare. Den politiske vänsteraktivisten och finansmannen George Soros som finansierar grupper som FEMEN och Researchgruppen äger stora andelar i Mozilla och grundaren som hoppade av gjode det för att de iom Soros ingång i företaget har börjat med kartläggning av användare.

Skickades från m.sweclockers.com

Även jag kör Brave, de enda funktionerna jag saknar är att kunna installera fler plug-ins, stänga av WebRTC helt samt att kunna ställa in proxy. Därför kör jag en kombo av Brave och Firefox.

Permalänk

Gick över till chrome då firefox var extremt långsam, hann ju koka te när sidorna laddades.. Långsammare än 1997 modemen (kommer inte ens ihåg vad det heter)

Hoppas det har blivit snabbare nu

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av quattro-2.6:

Gick över till chrome då firefox var extremt långsam, hann ju koka te när sidorna laddades.. Långsammare än 1997 modemen (kommer inte ens ihåg vad det heter)

Hoppas det har blivit snabbare nu

Skickades från m.sweclockers.com

Håller med till viss grad, det jag inte gillar med Firefox är att det tar minst 3 sec innan browsern kommer upp, har jag Edge Chrome och FF bredvid varandra i taskbar och klickar upp alla, firefox först så är den ändå sist att visas upp.
Hade fastnat vid FF om det inte vore för den lilla saken... Sen att designen ändras halv år till halv år gör inte saken lättare att hitta runt i läsaren... (Pratar tidigare år nu, den har sett ut som Chrome senaste åren)

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Skrivet av rektor:

Det finns fortfarande mycket kvar för webbläsare att göra. Tredjeparts cookies. Pantopticlick, etc.

Panopticlick säger egentligen inte så mycket. Även om sidan säger att du inte är unik, finns det mer information man kan få tag på som kanske gör att du egentligen inte är unik. Antag att det finns femton personer med samma "browser fingerprint" enligt den sidan. Då kan man ändå göra antaganden om vem som ansluter sig till din sida genom att t.ex. kolla på IP-adressen. Man märker kanske att de femton användarna ansluter från femton olika länder och då är de ändå identifierade. Det funkar bättre om man använder Tor eftersom man då får en slumpmässig IP-adress som ändras hela tiden, men även då finns det säkert annat man kan använda för att spåra dig.

Skrivet av HoboCop:

Att blockera trackers görs väl redan igenom att skicka en no-tracking request till varje sida man anropar. Det är ju sedan upp till respektive site att respektera den requesten. Att dom däremot slår ner på kryptomining skript och dylikt är däremot utmärkt initiativ.

Man kan dock inte lita på att en tracker verkligen bryr sig om DNT-inställningen. De kanske spårar mer än de talar om att de spårar. Om du begär ett registerutdrag enligt GDPR, går det inte heller att veta om registerutdraget verkligen innehåller alla uppgifter eller om det även finns andra uppgifter som de döljer att de har.

Skrivet av Osten87:

Det här är skit bra!... Förutom en sak.
Vissa sidor laddar inte ordentligt om dom inte får ladda alla cookies. Det har jag använt rätt ofta då jag använder Ghostery. Vissa sidor är så pass trasiga att dom inte går att använda alls ibland.

Man kan ju tycka att webbutvecklare bode kunna sidor som inte är strikt beroende på att alla cookies laddar...

Jag har löst det så att alla kakor raderas varje gång jag stänger av webbläsaren. Dessutom använder jag Multi-Account Containers så att de kakor som finns i en flik inte nödvändigtvis går att nå från en annan flik. Om jag går in på vissa sidor, t.ex. Google, byter Firefox automatiskt till en specifik container som bara är avsedd för den sidan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hwasser:

Konspirationer? Hur obildad är du? Läs de läckor som kommit ut från hans organisationer (Open Society bl a). Det är ingen konspirationsteori om snubben är fullständigt öppen med sitt politiska engagemang. Israels premiärminister har t om uttalat sig om Soros politiska engagemang och att det skadar Israel, men jag antar att han bara är konspiratoriskt lagd?

Skickades från m.sweclockers.com

Nej, exakt. Det är ingen "konspiration". Vi vet vad han gör - och det är bra saker.

Sedan finns det ju dårar som håller på och försöker få det till en konspiration, verkar som du borde veta precis vad som menas... Fast å andra sidan - du kallar Soros "vänster" och någon annan obildad... Där har vi en konspiration, hur resonerar du? Han är ju jätteliberal.

Permalänk
Medlem

Kört Firefox sen tidigt 00-tal, aldrig problem eller strul och har de senaste 12 åren kört med noscript som standard vilket snabbar upp inläsning av webbsidor AVSEVÄRT, så man kan välja vad som ska släppas fram, oerhört bra, sparar infon/inställningarna man valt för varje webbsida man använder.
Förstår inte varför inte fler gör samma sak, inte haft några problem med kryptovaluta-brytare eller skadlig kod alls genom surfande. Många okunniga som undrar hur allt surfande går så fort och sömlöst på mina datorer. Där är svaret.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem